روايات رعب
-
قربان الهلاك الفصل الثالث
الفصل الثالث .. الكابوس.. الساعة الثانية صباحا .. تركض فتاة شابة باتجاه المقابر و تصرخ طالبة النجدة: الحقوني ..الحقوني .. مفيش حد هنا .. تركض بكل ما أوتيت من قوة تحاول بشتى الطرق الفرار من ذلك المخلوق الذي يلاحقها دون توقف. ظلت تركض و هذا الشاب يركض خلفها محاولا اللحاق بها لإنقاذها لكن دون جدوى ؛ لتظهر أمامه فجأة عند…
أكمل القراءة » -
قربان الهلاك الفصل الثاني
الفصل الثاني ..أنتي الوسيلة .. صعدت منى لشقتها و السعادة تغمرها لكن الأمر لم يدم طويلا فقد رأت أمامها ما جمد الدماء في عروقها ، انه هو مرة اخرى ذلك الملعون كيف دخل هنا ولم تشعر به ؟ بالتاكيد ذلك السؤال عرفت اجابته فهو ساحر يستخدم سحره الاسود لتنفيذ رغباته ،نفضت تلك الأفكار عن رأسها و سألته مباشرة : انت…
أكمل القراءة » -
قربان الهلاك الفصل الاول
المقدمة … في أحد الأحياء الشعبية القديمة تدخل سيدة في نهاية العقد الرابع من عمرها و تدعى ماجدة تتلفت حولها تبحث عن منزل معين و تسير معها ابنتها منى فتاة جميلة شقراء ذات الخمس و عشرون عاما تلتصق بوالدتها لخوفها من هيئة المنازل المحيطة بهم ، لتقف ماجدة أمام بقالة صغيرة تسأل عن منزل الشيخ هارون لينظر إليها صاحب البقالة…
أكمل القراءة » -
جثة شاهر الفصل الثالث
اتلفتنا ورانا على الصوت اللي كان بيقول: -الاوامر اللي بتتكلم بيها يا مهران بيه، دي تقولها بره نطاق شغلنا.. في شركتك مثلا، أو مع موظفينك.. لكن انت هنا مالكش اي صلاحيات لا بأمر ولا حتى برأي، وأما بخصوص الصحافة.. ده شغلهم، والأخبار اللي زي دي بتخرج من الشقوق، وبيشموا ريحتها لو بينها وبينهم الف ميل، وللأسف صعب تحجم اي قلم،…
أكمل القراءة » -
جثة شاهر الفصل الثاني
تعالى بسرعة يا كريم، الحقنا.. حصلت مصيبة. ماردتش عليها، روحت بسرعة عند مدير المستشفى، همست له اني لازم امشي حالا، فيه مشكلة كبيرة في البيت، فهز راسه بالموافقة، رحبت بالضيف، واعتذرت للجميع عندي ظرف طارئ حصل في البيت، خرجت بسرعة وركبت عربيتي، سوقت العربية على أقصى سرعة، وصلت البيت في فترة قليلة جدا، فتح لي أمن البوابة، بس وقف واحد…
أكمل القراءة » -
جثة شاهر الفصل الاول
مستوحاة من أحداث حقيقية.. ج1 يوم من أيام شهر أغسطس، الجو مُقبض بسبب الرطوبة العالية، فخرجت في البلكونة وقعدت على الكرسي، كُنت بستعطف نسمة هوا مالهاش وجود، ومن الزهق اللي كانت حاسس بيه ولعت سيجارة، برغم من إني بدأت ابطلها او اقلل منها، ما هو مش معقولة وظيفتي بتحذر من التدخين وأثارة المميتة، وانا أدخن.. وكمان مش عاوز أخلف وعدي…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل السادس و الاخير
الشخص كان باصص ليها بغضب وهو بيقول بأندهاش ” حامل !! طب ازاى !؟ ” ، فجأة اختفوا وبقيت انا واقف لوحدى في البيت ، لكن سمعت صوت ابويا تاني وهو خارج وبيضحك وبيقول ” خلاص هانت ابني قرب يجي ” ، كانت نفس الست بس بطنها كان كبير اظاهر كده انوا الشهر الاخير ، ابويا مشي من هنا والست…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل الخامس
سمعت صوت من ورايا بيقول ” اه يا حاتم عندك ام تانية واب تاني ” كان صوت ابويا ، بصيت عليه وانا في صدمة وانا بقول ” انا مش فاهم حاجة !” ، ابويا اتكلم وقال ” حاتم احنا مكناش عايزين انك تعرف حاجة ” ، رديت وانا في صدمة ” يعني حضرتك مش ابويا ولا في الصورة دى امي…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل الرابع
بيت الراوي الفصل الرابع لقيت الباب خبط رحت ناحية الباب وفتحت ، كان عم فتحي اللي ابويا اشتري منوا البيت ده ، قولت في سري انت جيت في وقتك ، اتكلمت وقولت لعم فتحي ” اتفضل يا عم فتحي ” ، دخل البيت وهو بيبص علي مكان في البيت وكأنوا بيشوفوا لأول مرة ، انا وراه واقف ومستني يتكلم ،…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل الثالث
لقيت مروة فجأة بتنده عليا بخوف من الحمام وبتقول ” يا حاتم الحقني ” ، قومت بسرعة من علي السرير وانا بجري ناحية باب الحمام لكن باب الحمام مكنش بيفتح ، مروة بدات تبكي بصوت عالي وهي بتقول ” الحقني يا حاتم ” ، كنت بحاول افتح الباب بكل قوة لكن مكانش عايز يفتح ، كسرت الباب ودخلت ، لقيت…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل الثاني
اخويا حسن جه وشاف البوقع بص ليا وعنيه مبرقة وبعدين بص تاني للبوقع ، قولتله ” في ايه يا حسن ! .. يعني مقولتش حاجة ” ، حسن رد وقال ” علي ايه !؟ ” ، قولتله ” عالبوقع اللي علي الحيطة دى ” ، حسن بص علي الحيطة وبعدين قرب عليا وخبط علي كتفي وهو بيقول ” ربنا يعينك…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي الفصل الاول
“خلاص يا عم حاتم مشكلتك اتحلت .. لقينا البيت اللي هتتجوز فيه .. بيت واسع وحلو .. وكمان قريب جدا مننا ” ، ده كان كلام ابويا ليا ، كان بيدور ليا علي مكان اتجوز فيه ، لان بيتنا مكون من تلات ادوار ، والتلاتة ساكنين ، الدور الاول فيه ابويا وامي ، والتاتي والتالت متجوزين فيهم اخواتي اللي اكبر…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء العاشر و الاخير
دخلت ، ام سحر قالت وعلي وشها نفس الابتسامة ” اقعد خالد ” ، قعدت ولقيتها قالت ” عامل ايه ” ، رديت و قولتلها ” الحمدلله علي كل حال ” ، اتكلمت بعد ما قربت راسها ناحيتي وهي بتبتسم وقالت ” ما تبجي تزور سحر معايا ” ، كنت في حالة من الاندهاش ، انا اللي كنت جاى عشان…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء التاسع
اخدت الورقة من ام سحر ، ولسه هقرأ اللي فيها ، ام سحر اتكلمت وقالت ” متقرأش حاجة يا خالد ” بصيت لام سحر بتعجب ! ، لقيتها كملت كلامها وقالت ” وصية سحر انك تقرأ الورقة دى لوحدك .. وحتي حلفتني انا مقرأش اللي فيها .. وانا اقسملك اني ما اعرف ايه اللي مكتوب جواها ” ، في اللحظة…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء الثامن
وصلت بيت عماد ، وخبطت علي الباب ، كان عماد اللي فتح الباب ، اول ما شافني اتكلم وقال بتعجب ” خالد .. ازيك !” ، اتكلمت وقولت من غير اى تسليم ولا مقدمات ” عماد انا عايز اروح بيت الخياطة .. ” ، عماد فكر شوية وهو مستغرب وقال ” خياطة مين !؟ ” ، رديت علي وانا بقول…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء السابع
قومت دخلت الحمام تاني عشان اخد دش ، لان معاد المدرسة جه ، ولما فتحت باب الحمام ، كانت الصدمة ! ، شوفت البانيوا مليان بالدم ، لدرجة ان الدم كان بينزل من البانيوا بسرعة رهيبة ووصل لحد رجلي ، انا واقف متسمر مكاني ومصدوم ، مش قادر اصدق اللي بيحصل ، فجأة خرج من الدم اللي في البانيوا ،…
أكمل القراءة » -
روح العاشقه الجزء السادس
روح العاشقه الجزء السادس في لحظة ما غمضت عنيا ، فتحتها تاني ! ، كنت علي السرير ، بس كان قدامي بلكونة ، ايه ده ! ، البلكونة دى جت زى ! ، لما بصيت كويس في الاوضة ، مكانتش اوضتي ، لما بصيت جمبي ، اتخضيت من اللي شوفته ، كانت سحر ، شكلها كان غريب ومخيف ، شعرها…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء الخامس
لما فتحت الباب ، كان عماد ، بيبكي ويقول ” حرام عليك .. حرام عليك يا خالد ” ، رديت بسرعة وبلهفة ” مالك يا بني !” ، رد عليا بحزن ” سحر انتحرت .. انتحرت بسببك ” ، في اللحظة دى بصيت لماما اللي ضربت بأديها علي وشها لما سمعت اللي قاله عماد ، في اللحظة دى سبت عماد…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء الرابع
روح العاشقة الجزء الرابع لما رجعت البيت وانا طالع علي السٌُلم ، حسيت ان في ضيوف عندنا ، لان سمعت صوت حد عندنا عير ماما ، دخلت الشقة عشان اشوف مين ! ، لكن اتصدمت ! ، الضيف اللي كان عندنا كانت ” سحر ” ، ازاى ! وليه ! ، دى الاسئلة اللي جت في دماغي اول ما شوفتها…
أكمل القراءة » -
روح العاشقة الجزء الثالث
بعد ما جهزت نفسي ورايح المدرسة ، فتحت باب الشقة وخارج ، لقيت ورقة قدام الباب زى الجواب ، وطيت عشان اجيبها ، وقفت وانا بفتح فيها ، ولما فتحت الجواب ، خرجت منه ورقة كان مكتوب فيها : ” عايزة اشوفك تاني ارجوك اول ما تقرأ الورقة دى تيجي ” ، بعد ما قريت الجملة دى كان مكتوب تحت…
أكمل القراءة »