رواية جانا الهوى

  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل 34 والأخير

    حازم بعد ما قفل مع نانيس اتصلت بيه آية عايزة تشوفه وراح قابلها: وحشتيني يا قلبي. بصتله بضيق: لعلمك سيف بيحب همس بجد وبابا مديون للبنك بجد وأنا اتأكدت من ده بنفسي. كشر لوهلة وبعدها ابتسم بتفهم: حبيبيتي أنا كل اللي يهمني مصلحتك وان محدش فيهم يجي عليكي. استنكرت بغضب: انت خليتني أشك في أخويا وبابا وانه بيعمل فيلم عليا…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث والثلاثون

    هالة فاقت من صدمتها وجريت على صاحبتها واللي خبطتها وقفت بعربيتها ونزلت منها بنت تجري عليهم بخوف: أنا آسفة بس ما شوفتهاش، تخيلت انها هتقف، أنا آسفة. هالة منهارة من العياط و بتحاول تفوقها والبنت جريت على عربيتها جابت برفان فوقوها وهي فاقت بتبص حواليها بضياع وهالة بتكلمها ببكاء: همس كلميني انتي كويسة؟ همس؟ البنت بخوف: نطلب الإسعاف؟ هالة بصتلها…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني والثلاثون

    همس بتحاول تفكر في أي حاجة تقولها لأخوها غير حقيقة حبها لسيف: أصل المذاكرة و… قاطعها نادر بحزم: لو هتكدبي عليا وتألفي قصة مالهاش أساس من الصحة فارحمينا احنا الاتنين من جدال عقيم مالهوش أي قيمة؟ بصتله باستغراب ودموعها بتلمع بألم: شاغلاني المذاكرة يا نادر مش ده اللي بتشوفوني فيه؟ المذاكرة وبس؟ انتوا حصرتوني في النقطة دي بس فليه مستغرب…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والثلاثون

    سيف أخد نفس طويل وفك حزامه وقبل ما ينزل قربت منه وبصتله بإغراء: والمفروض تفتحلي باب العربية في أي وقت أنا معاك. كشر وكان هيعلق بس سكت؛ هو بالفعل كان بيعمل ده لهمس بس اكتشف ان الحاجات دي بتتعمل بحب مش اتيكيت ولا أي نيلة تانية خالص ده مجرد حب صافي وبس. نزل وفتحلها الباب وهي بصتله: المفروض تمد ايدك…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثلاثون

    دخلت شذى مبتسمة: ينفع أدخل يا دكتور؟ بصلها بصدمة مش مستوعب هي هنا ليه؟ وجاية الجامعة ليه؟ وتلقائيا بص لهمسته بخوف وبدل نظراته بينهم. استغربت صمته فقالت بهزار: أمشي ولا ايه؟ همس باصالها بغيظ لان دي اللي بتاخد منها حبيبها، بصت لسيف ولاحظت ارتباكه، رجعت تبص لشذى تدرسها كويس عن قرب بدل الصور وانتبهت على صوت سيف بيقرب منها بارتباك:…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع والعشرون

    سيف طلب من همس تنزل وتستناه برا فبصت لعينيه ودموعها نزلت لأنها شافت النهاية في عينيه. وقفت مش قادرة تتحرك وهو مش قادر يتكلم بس لازم ياخد الخطوة دي للأسف مفيش مفر منها فاتكلم بحزن: همس اسبقيني وأنا وراكي على طول يلا. نزلت وهالة كانت مستنياها وشافت شكلها أخدتها في حضنها بقلق: مالك يا همس؟ قالك ايه؟ بصتلها ومسحت دموعها…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن والعشرون

    سيف دخل عند أبوه زي المجنون وسند على مكتبه وسط استغراب أبوه اللي مش فاهم ابنه ماله؟ سيف بصله بغضب: هو سؤال واحد تجاوبني عليه بدون لف ودوران عز باستغراب: وأنا من امتى بلف و… قاطعه بتهكم: اوعى تقولي من امتى لأنك عارف كويس من امتى عز كان هيقف ويزعق للهجة ابنه بس فضل انه يسكت ويسمع اللي عنده الأول…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع والعشرون

    آية قاعدة متوترة ومستنية سيف ينطق وأخيرا فك حزامه والتفت ناحيتها وايده على دريكسيون العربية بحزم: علاقتكم دي من امتى؟ بلعت ريقها بتوتر: سيف اسمعني الأول أنا كنت عايزة أقولك بس… قاطعها وهو بيهز دماغه برفض انه يسمع أي مبررات هو مش عايزها دلوقتي فبص قدامه وكرر سؤاله بلهجة حازمة أكتر: سؤالي بيقول علاقتكم من امتى؟ فما تلفيش وتدوري وتبرري…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس والعشرون

    سيف نط في المياه ورا همس بدون تفكير أو تردد وحالة دربكة في المركب و رجال الإنقاذ نطوا وراه وكمان مروان صاحبه وكذا حد يدوروا على همس اللي غطست بسرعة جدا. سيف نزل تحت المياه ولمحها فمسكها بيشدها وبيعوم بيها وطلع بيها لفوق ورجع بيها المركب وهو حاسس ان قلبه هيقف لأنها مش بتتحرك معاه. مروان ساعده يطلعها لأنه زعق…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس والعشرون

    سيف اتفاجئ بخلود هي اللي ماسك ايدها مش همس، سحب ايده بسرعة واتكلم بغضب: سوري يا خلود افتكرتك همس. ابتسمتله بمغزى: ولا يهمك. همس بصتله بتعجب: في ايه؟ بصلها ومسك ايدها وشدد عليها: مفيش. التفت قدامه بس ايده ماسكة همس اللي وراه وخلود جنبها كشرت: على فكرة كده استعباط أي حد ممكن يشوفكم. همس شدت ايدها بس سيف ماسكها فضحكت…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى ل الشيماء محمد الفصل 24

    همس راحت ناحيتهم تديله موبايله وهو قرب منها كام خطوة علشان يقدر يكلمها ولو كلمة بعيد عن اللي حواليه، وقفت قدامه ونظراتها واضحة انها موجوعة وبصتله وهي بتحط الموبايل في ايده فسألها بقلق: مالك؟ بصت لعينيه بألم: رد على خطيبتك علشان تختار أوضة نومكم، أنا طبعا ماقصدتش أتطفل على خصوصياتك بس الرسالة ظهرت قدامي وأنا بصور، بعد إذنك يا دكتور.…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث والعشرون

    سيف طلب من همس تنزل طالما مترددة وقلقانة بالشكل ده وهي رفضت: لا اتحرك يلا. فضل مكانه هو كمان متردد لحد ما خبطته في كتفه بتوتر: اتحرك بقى يا سيف. سيف أخيرا اتحرك بيها وهي حطت ايديها الاتنين حواليه خايفة تقع في البداية بس بعد شوية عجبها الجو فخففت ايديها شوية وبدأت تستمتع بالجو حواليها وهو بصلها بابتسامة: أسرع أكتر؟…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى الفصل الثاني والعشرون 21

    رواية جانا الهوى الفصل الثاني والعشرون 21 آية سابتهوله ورجعت وهو بص للموبايل ولهمس وماعرفش يقولها ايه؟ وراقبوا الاتنين التليفون وهو بيرن واسمها قدامهم. فهمس بصتله بغيظ مكتوم: ما ترد عليها؟ بصلها وأخد نفس طويل: أرد أقولها ايه يعني؟ استغربت أكتر: يعني ما ينفعش تسيبها ترن كده وخصوصا انها كلمت أختك وقالتلها هتديلك الموبايل. سيف اتنهد ورد عليها باقتضاب: ألو…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والعشرون

    بدر بيراقب ابنه قد ايه متحمس وفرحان انه هيقابل مامته وعارف انه هيتصدم لما يشوف لا مبالاتها، وشوية يقول يستاهل خليه يفهم وينضج ويشوف كل واحد على حقيقته وشوية قلبه ما يطاوعهوش انه يكسر قلبه بالشكل ده ويسيبه يتصدم صدمة عمره في أكتر إنسانة بيحبها. أخيرا جه ميعادهم معاها وطول الطريق أنس صامت تماما وعينيه بتلمع ومتحفز، وصلوا لنفس المكان…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل العشرون

    هند دموعها نزلت وهو بسرعة مسح دموعها: مش هعملها يا هند أبدا، مكاني في حضنك انتي وبس. مسحت باقي دموعها وسكتت لأنها عارفة انه لو هيتحط في اختيار هيختار ابنه وده سبق ووضحه وما أنكروش. بدر روح البيت وبيراقب ابنه ومش مصدق لحد دلوقتي اللي عمله، حط الغدا ولسه ابنه هياخد طبقه ويبعد بس وقفه بحزم: اقعد قصادي كل أكلك.…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع عشر

    نادر بيلم في هدومه وحاجته وبيستعد للسفر وأبوه دخل عنده: خلاص يا نادر هتسافر؟ بص لأبوه بهدوء: أيوة يا بابا كل حاجة شبه جاهزة. أبوه قعد قصاده متابعه ونادر بصله بتساؤل: حضرتك عايز حاجة مني؟ ابتسم: لا يا حبيبي بس بطمئن عليك، المهم المستشفى اللي هتروحها خاصة صح؟ قعد جنب أبوه: اه مستشفى استثماري خاصة وكبيرة. خاطر بصله باستغراب: ليه…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

    أنس سمع ان أمه عايشة واستنى يفهم أكتر أو يستوعب هما بيقولوا ايه؟ مامت بدر بصت لبنتها بلوم: انتي ايه اللي فكرك بيها دلوقتي؟ قطعت مطرح ماهي موجودة، هي ماتت وهتفضل ميتة. هدى كشرت: بس لو أنس عرف من أي حد هيزعل ومش هيسامح بدر. اعترضت: وهو هيعرف منين بس؟ هو ما يعرفش حد غير عيالكم وعيالكم محدش فيهم يعرف،…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع عشر

    همس كان نفسها تصرخ وتقوله يحارب علشانها، يتمسك بيها، يحسسها بقيمتها أو بالأمان مش يتنازل بالسهولة دي عنها، رفعت عينيها وبصتله بتهكم: يعني بلاها نادية خد سوسو صح؟ اتنهد بتعب: أنا مش فاهم انتي عايزة ايه؟ و بتتكلمي عن ايه؟ أعتقد اتهامك آخر مرة وضح كل الأمور ومش محتاجة أي كلام تاني. افتكرت الامتحان اللي نسيته بسبب ان غيرتها كانت…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس عشر

    خاطر قال لبدر ان دي فرصته الاخيرة وطلب منه اختياره النهائي هند ولا أنس؟ بدر بصله: لا يا عمي مش هسيب ابني ولو هخسر الدنيا بما فيها. خاطر سأله بهدوء: طيب مستني ايه؟ وقف بدر: بالإذن. وقفه بهدوء: انت رايح فين؟ بدر وقف وبصله بحزن: ماشي ولا حضرتك عايز تطردني الأول؟ خاطر كشر: أنا ماكملتش سؤالي. بصله بحيرة: سؤال ايه؟…

    أكمل القراءة »
  • رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس عشر

    جت تمشي بس اتفاجئت به مسك دراعها يوقفها بصتله بذهول وجت تزعق بس اتفاجئت بنظراته المبهمة. وقفت مكانها مش عارفة تحدد ايه النظرات دي؟ هل عتاب؟ حزن؟ صدمة؟ ولا شعوره بالخذل منها؟ أو كلهم مع بعض! بس معقول هي خذلته؟ حست انها تايهة ومش عارفة المفروض تعمل ايه أما هو فكان بيعاتبها في صمت على خذلانها له رغم انه كشف…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى