رواية جانا الهوى
-
رواية جانا الهوى الفصل الرابع عشر
همس قربت من سيف بغضب: قصدك ايه بمفيش درجات؟ لا يا دكتور، وبعدين حضرتك سبق وحرمتني من درجات أعمال السنة وعملت الامتحان ده تعويض، لكن المرة دي هتعوضها ازاي؟ أنا… قاطعها بذهول: يا بنتي اهدي ايه كل ده؟ أنا ما أقصدش المعنى اللي فهمتيه، أقصد اني مش هعرفك درجات حد وهتعرفي مع باقي زمايلك. اتنفست بغضب وبصتله: بلاش الأسلوب ده…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى الفصل الثالث عشر
سيف بصلها بجنون: انتي ايه علاقتك بالضبط بمحمود السمري؟ بصتله بذهول: افندم؟ كرر سؤاله بغيظ: ايه علاقتك بيه؟ حركت راسها برفض: أعتقد ده شيء ما يخصكش، بعد اذنك. يادوب هترجع لأصحابها بس مسك دراعها وشدها للمبنى اللي جنبهم تحت صدمتها ودخل المعمل وقفل الباب وبصلها بجدية: ايه علاقتك بيه؟ اتكلمي همس بذهول من تصرفه: انت ازاي تمسكني كده و تشدني…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى الفصل الثاني عشر
خاطر وقف بهدوء: احنا مش بنتهمك احنا عايزين نطمنلك. بدر بصله بأسف: انتوا مش عايزين تطمئنوا انتوا عايزين تقنعوا نفسكم اني شخص سيئ وخلاص. خاطر كشر: ليه إن شاء الله؟ ما الأسهل نرفض وخلاص، احنا ادينالك فرصة. حرك راسه برفض: دي مش فرصة، دي مجرد تأدية واجب أو إرضاء ضمير انك اديتني فرصة. خاطر كان هيرد بس نادر سبقه بابتسامة…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى الفصل الحادي عشر
فاتن سألتها: ليه صحباتك سلموا التقرير وانتي لا؟ همس اتنهدت وافتكرت الموضوع انتهى قبل ما يبدأ حتى مش هيفرق ان مامتها تعرف أو لا، اترددت وبصتلها: في دكتور جديد جه أول السنة. أمها افتكرت كلامها الكتير عنه فكملت: دكتور سيف ده اللي جه من برا صح؟ ماكانش عندك سيرة غيره، ماله؟ مش عارفة ازاي تقولها؟ أمها كررت سؤالها: ماله يا…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى محمد الفصل العاشر
نادر في المستشفى بعد ما اطمن على بدر قعد لوحده يراقبه من بعيد ويفكر هل يا ترى هيكون له نصيب مع أخته؟ ولا القدر له رأي آخر؟ افتكر بداية انهيار حياته مع بسمة بعد ما بدأت صحتها تتحسن وتسترجع حياتها شوية شوية ورجع للماضي من تاني. بسمة في بيتها والكل بيزورها يباركلها على صحتها وعمها عبدالمجيد وأولاده معاه وحاتم كمان…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع
هند قالت انها عايزة تروح لابن بدر. فاتن وقفت بغضب: يعني يوم ما تتنيلي على عين أهلك وتحبي حد تحبيلي واحد مطلق ومعاه عيال؟ ده ايه الحظ المهبب ده ياربي؟ يعني أدعي عليه دلوقتي ربنا يريحني منه من قبل حتى ما أشوفه؟ هند مسكت ايدها بتوسل: اوعي يا ماما علشان خاطري – دموعها نزلت- انتي لو عرفتيه هتحبيه، أرجوكي يا…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى الفصل الثامن
سيف كان بيقرب من همس جدا فاتحرجت وبصت للأرض هربا من عينيه وقبل ما يلمسها الباب خبط ودخل دكتور ممدوح، خلال اللحظة دي سيف كان بعد خطوة عن همس وممدوح دخل بصلهم الاتنين وهو بيقول لسيف بهدوء: سيف كنت عايزك في موضوع مهم لمح همس فابتسم: همس ازيك أخبارك ايه؟ عاملة ايه مع دكتور سيف؟ أكيد عاصراه كعادتك؟ همس ابتسمت…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى الفصل السابع
بسمة حست ان في حد وراها فبتبص واتفاجئت بيه: عرفت منين اني هنا؟ش قرب منها بابتسامة: ماعرفتش، صدفة وقف قصادها وسألها: قاعدة لوحدك ليه كده؟ بصتله وهي قاعدة: الأوضة زحمة والناس كتير وكل واحد… قاطعها: هيسألك أخبارك ايه وعاملة ايه؟ وافقته بهزة من راسها وسكتوا شوية بعدها اتذمرت: يا تقعد يا أقوم أقف رقبتي وجعتني وأنا باصة لفوق كده ابتسم…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس
حس انها بتسأله عنه هو أو اتمنى يكون هو سقف توقعاتها واتمنى لو يقولها انه قدامها مش توقعات، بس تمد ايدها وتمسك ايده. كررت سؤالها بتردد: ليه؟ ليه ما نتمناش أعلى حاجة ونحاول نوصلها بأي شكل؟ ليه أخليني محدودة في توقعاتي؟ بصلها بعمق وحاول يهزر: أنا بتكلم عن العصير بس على فكرة – كمل بجدية – أما أحلامك فاوصلي بيها…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس
بالرغم من خوف نادر بس ابتسم ومسك ايدها اللي على وشه: انا بجد فوقي يا بسمة. بسمة عينيها وسعت وبدأت ترجع لوعيها واتعدلت بسرعة بس داخت تاني فحاول يسندها: بالراحة يا بنتي هو في حد بيقوم بالشكل ده من إغماء؟ حركت راسها برفض: أنا ما اغماش عليا. بصلها بتهكم: امال ايه اللي حصل ده لو مش إغماء؟ واغمى عليكي قبل…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع
همس ابتسمت اول ما سمعت كلامه وهو حس انه الابتسامة دي لمجرد كلمتين عن الاهتمام فماباله لو اعترفلها بمشاعره؟ قراره غلط والخطوة دي متسرعة و لازم يتأنى عشانها وعشان مستقبلها فقرر انه يأجل الخطوة دي شوية وكمل كلامه – طالبة متميزة وممتازة زيك لازم تهم كل دكاترتها. كشرت بغيظ وهو كان هيضحك بس تمالك نفسه ورسم الجدية على ملامحه: قومي…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث
آمال اتحرجت جدا لأن سهير قالتلها أم إبراهيم برا وبتكشف على ابنها ماقالتش أبدا ان الدكتور وصل أو في أي حد غريب برا، بس هي المفروض تتوقع أي حد يجي دي في وحدة صحية برضه! لا بس بقالها كام شهر هنا عُمر ما أي حد جه بالليل إلا من أهل البلد وعادي تطلع قدامهم بالعباية. اتضايقت جدا وهي ليه مهتمة…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني
همس بصت لصاحب الايد واتفاجئت بسيف هو اللي بياخد الكتاب فالاتنين سابوا الكتاب وهي بصتله بإحراج: دكتور؟ اتفضل حضرتك الكتاب. سيف ابتسم وهي حست اد ايه بيكون وسيم لما بيبتسم وخصوصا من غير نظارته: لا اتفضليه انتي، أنا هشوفه وقت تاني عادي يعني. اتراجعت خطوة وردت بخفوت: لا خلاص. استغرب استسلامها السريع وسألها: خلاص ايه؟ خدي الكتاب يا بنتي. اتكلمت…
أكمل القراءة » -
رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول
اقتباس الكابلز الأول وصلت بدري جدا وكان الجو تلج فوق المعتاد، دعت انها تلاقي المعمل مفتوح لانها مش هتقدر تستنى في البرد ده، بصت وفرحت لما لقته مفتوح، دخلت قعدت قدام جهاز كمبيوتر بس نامت بكسل على الترابيزة اللي قدامها وهي مستنية وراحت في النوم. شوية ووصل هو كمان بدري واستغرب ليه جه بدري بالشكل ده؟ هي لا يمكن تيجي…
أكمل القراءة »