روايات رومانسيه
romantic novels
-
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني
مشيوا ناحيه المترو وادهم حاسس ان كدبه بيكتر شويه شويه والمترو عمره ما ركبه قبل كده وصلو لحد المترو وادهم واقف مش عارف يتحرك ازاي او يروح فين ليلى: روح اقطع تذكره ولا معاك اشتراك؟ ادهم: معايا ايه؟ ليلى: اشتراك، اشتراك مترو؟ ماسمعتش عنه؟ سمر: يا ابني انت جاي من انهي كوكب؟ ادهم: ما ركبتش مترو قبل كده ليلى: احنا…
أكمل القراءة » -
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول
ومن بعيد واحده واقفه ومتابعاه بعنيها كل يوم بتشوفه هنا واقف في نفس المكان، رايح جاي، رايح جاي، ولا بيكلم حد ولا حد بيكلمه، بيقف ويشرب سيجاره ويفكر في حاجه شغلاه ويدخل تاني، هيا متبعاه الغموض حواليه والنهارده شكله تعبان ياترى ماله؟ شافته وراحت ناحيته البنت: اتفضل، انت كويس؟ رفع راسه وبصلها مشفش ملامحها لان الشمس كانت وراها كل اللي…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الرابع عشر والأخير
ابتسمت مريم وهى تنظر الى تلك المساحة الخضراء الواسعة، تشعر براحة كبيرة فى ذلك المكان، أخذت نفسا عميقا وزفرته بهدوء لتجد من يحيط بها من الخلف ويسند رأسه على كتفها، عرفته على الفور فلا أحد يستطيع التأثير بها وبنبضات قلبها سوى حبيبها، عمر، ابتسم حين إستندت اليه بظهرها قائلا: وحشتينى اوى الشوية دول التفتت اليه وهى مازالت بين محيط ذراعيه…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الثالث عشر
بعد مرور شهر كان يوسف قد تماثل للشفاء وشفيت كل جروحه وقام بفك الجبس حيث كان الكسر بسيطا، وعاد الى المنزل مع أخيه، رحبت بهم الجدة فى حفاوة، وتلاقت عيناه مع عينى نور فى شوق وكادت ان تسرع الى احتضانه لولا خجلها، فتقدمت اليه فى خجل تتأمله فى حنان ويتأملها فى شوق حتى تلاقت ايديهم ليسرى تيارا كهربيا بينهما وعبرت…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الثاني عشر
شفتى ياماما رد مريم ع الزفتة جيهان، ضربة معلم والله، يابختك ياعمورى قالت ملك تلك الجملة فى حماس شديد فابتسم عادل فى حنان وهو يراها فى قمة السعادة على حين قالت نادية وهى تبتسم: بصراحة ياملك، أخوكى ده فعلا محظوظ بحب مريم وثقتها فيه، ده انا نفسى، أمه اللى مربياه شكيت فيه، لكن هى، حبيبة قلبى. نصرته وقالت عنه الخلاصة…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الحادي عشر
ابتسم عمر فى اعجاب وهو يدلف الى الحجرة ليجد أميرته الجميلة تضع اللمسات الأخيرة على وجهها كانت تلبس فستانا باللون الوردى وتضع حجاب يماثله وعليه تاج صغير، كانت فعلا أميرة بل ملكة، ملكة قلبه، قال فى حنان: هو فيه جمال بالشكل ده؟ التفتت اليه مريم قائلة فى خجل: بجد عجبتك؟ اقترب منها قائلا بعشق وهو يتأمل ملامحها الخجولة والتى زادتها…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل العاشر
ابتسمت مريم فى حنان وهى تتأمل وجه عمر النائم فى براءة، كم هو وسيم حبيبها، تذكرت بخجل أحداث الليلة الماضية، وتساءلت فى سرها، هل غفر لها عمر؟هل وقع فى حبها؟كل نظرة وكل همسة وكل لمسة صدرت منه كانت تنطق بعشق يماثل عشقها قوة، فهل هى تتخيل؟لمست وجنته فى نعومة وانحنت لتطبع قبلة رقيقة عليها لتفاجأ به يفتح عينيه فتتلاقى عينيهما،…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل التاسع
انت هتفضل ساكت كدة كتير؟ قالت ملك تلك العبارة فى حدة فنظر لها عادل قائلا: مش عارف ابتدى منين؟ ظهر الغضب فى عين ملك وهى تقول: يعنى تخرجنى من الحفلة بالطريقة دى، وتجيبنى هنا ونقعد ساعة ساكتين وفى الآخر تقوللى مش عارف ابتدى منين نهضت مستطردة فى غضب: لما تعرف ياعادل ابقى كلمنى همت بالرحيل فوجدت عادل يقبض على رسغها…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الثامن
ابتسم عمر وهو يستمع الى سيف الذى يقص عليه موقفا مر عليه فى المدرسة حين ابدت زميلته ناردين اعجابها بعينيه امام المعلمة فزجرتها، فقال عمر مبتسما: وانت عملت ايه ياسيف؟ ابتسم سيف قائلا فى خجل: اتكسفت يابابى ومردتش عليها لاحظ عمر دخول مريم ووقوفها بجوار الباب فنظر اليها فى هدوء ثم نظر الى سيف الذى قال: هو صحيح يابابى عينية…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل السابع
كانت مريم تروى الزرع وهى شاردة فى افكارها، لقد جاءت الى منزل عمر منذ اسبوع، استقبلها الجميع بالترحاب، واستقبلوا سيف بحفاوة، وكم كانت سعادة سيف كبيرة عندما أخبره عمر انه ابوه، وان تلك هى عائلته وذلك المنزل الكبير منزله، ولقد اعتاد سيف على عمر بسهولة كبيرة، يقضيان معا اغلب اوقاتهما، فى حين يتجاهل عمر مريم تماما، لا يحدثها سوى للضرورة……
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل السادس
نظر عمر الى البحر الممتد أمامه فى غضب، شعر بأمواجه الثائرة وكأنها تشاركه ثورة غضبه، مازالت كلمات عادل ترن فى أذنيه، ماعرفه منه اكثر من كاف لايقاظ شياطين الدنيا فى قلبه، انه يفسر الكثير من المشاعر التى تنتابه تجاه مريم ويفسر تلك الأحلام التى كان يحلم بها والتى لم تكن سوى انعكاس لليلة زفافهم، تلك الليلة التى انمحت من ذاكرته…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الخامس
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الخامس ابتسم يوسف وهو يرى نور جالسة أمام حمام السباحة تضع قدميها فى الماء شاردة كعادتها وغافلة عن جمالها فى تلك اللحظة، اقترب منها قائلا فى حنان: أدفع نص عمرى واعرف القمر سرحان فى ايه؟ انتفضت نور قائلة وهى تنهض فى ارتباك: ولا تدفع نص عمرك ولا حاجة، خليهولك كله ياسيدى، كل الموضوع ان…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الرابع
فى مدينة الاسكندرية، عروس البحر الأبيض المتوسط، كانت مريم تتذكر كيف مرت الأيام عليها بطيئة، ولكنها لم تكن تدرك انها هى وعمر يزدادان قربا من بعضهما رغم قرار كل منهما بالنسيان، عمر لا يستطيع اخراجها من أحلامه، يراها يوميا فى تلك الأحلام، يشعر بلمسات يدها على صدره، يسمع صوتها العذب تهمس فى أذنه قائلا: بحبك ياعمر، بحبك. لتتقابل شفتيهما بقبلة…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الثالث
اغمضت مريم عينيها على الفور عندما خرجت من مكتب عمر ووضعت يدها على قلبها متسارع الدقات، كادت للحظات تقسم أنه قد عرفها، ولكنها مالبثت أن نفت الفكرة عندما تحدث وكانه لا يعرفها، فتحت عينيها فى حيرة، لقد ظنت أن الماضى ولى وانتهى وأن مشاعرها تجاه عمر قد انتهت، ولكن دقات قلبها تخبرها عكس ذلك الى جانب غيرتها الشديدة عليه والتى…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الثاني
ياحبيبتى ياروما قالت كرمة تلك العبارة فى أسى بعد ان استمعت لما يحدث مع صديقتهما من نور، لتقول مستطردة: طب وبعدين يانور، حكايتها عقدت اوى واحنا دلوقتى مش جنبها عشان تستقوى بينا زفرت نور قائلة: مكنش أدامى غير انى اساندها بالكلام، شجعتها وقلتلها ان هى أد أى حاجة وانها مش ضعيفة وتقدر تواجه المستحيل، تقدر تواجه ماضيها وتتحداه بس بردو…
أكمل القراءة » -
رواية لعبة القدر للكاتبة شاهندة الفصل الأول
شخصيات الرواية عائلة الغازى يوسف الغازى:شاب فى الثلاثين من عمره وسيم ..ذو عيون عسلية ..بشرته قمحية اللون وجسده رياضى..ليس له علاقات مع النساء نور الغازى: فتاة رائعة الجمال فى منتصف العشرينات، بشرتها بيضاء ناعمة وعيونها خضراء وشعرها ذهبى اللون، تعيش فى ماضيها وترفض التخلى عنه آسر الغازى: فى اواخر العشرينات من عمره..شاب وسيم للغاية..عيونه رمادية اللون..يكره النساء ويحتقرهم كرمة المسيرى:فتاة…
أكمل القراءة » -
رواية همس الانين الحلقه 25 و الاخيره
الفصل 25 والاخيييييييير عاد الجميع إلي المنزل فاسند مالك أحمد وجوان تعجب مالك من عدم وجود إسلام حتي انه لم يأتي الي المشفي ساعده جوان علي اعتلاء الفراش فتمدد بتعبا شديد جوان :_حمد لله علي سلامتك يا بطل مالك بابتسامه تحمل بعض التعب :_الله يسلمك يا جوان مش عارف اشكرك اذي علي اهتمامك بمليكة نظر جوان لمليكة فابتسمت وقالت :_أيوا…
أكمل القراءة » -
رواية همس الانين الحلقه 24
الفصل 24 صدم الجميع وعلي رأسهم إسلام الذي تحول إلي وحشا كاسر فتحولت عيناه لكتله من الجحيم حتي انه ضغط علي يده بكل قوه فكم ارد تحطم وجهها علي ذلك الفعل الشانيع همس بصدمه :_ إيه الا انتي عملتيه دا يا بنتي انتي إتجننتي رباب :_ انا مش مصدقه أذي تعملي كدا لم تعيرهم ريناد اهتمام فأخذت تنظر له ولغضبه…
أكمل القراءة » -
رواية همس الانين الحلقه 23
رواية همس الانين الحلقه 23 كاد جوان أن يجن مما ارتكبه هذا القذر تحاولت عيناه لشرارت من جحيم عندما تذكر ما حدث مع مالك فقام وإتجه إليه ليذق شرارت غضب الجيمس *____________________* بقصر ياسين أبو النجا كان يجلس وهو يتألم من الكدمات التي سببها له مالك ليجد الجيمس يدلف إليه وعلي وجهه الغضب بانواعه كاد ياسين أن يتحدث ولكنه ففد…
أكمل القراءة » -
رواية همس الانين الحلقه 22
الفصل 22 صدمت مليكة عندما رأته يقف أمامها معتز :_أنا بعتذر منك بجد مخدتش بالي مالك بابتسامه :_لا ولا يهمك بس ياريت تفتح المره الجايه محدش عالم المره الجايه هتقع في أيد مين معتز :_هههه لا هخد بالي علي العموم أنا معتز مالك :_ اهلا بيك وانا مالك معتز متصنعا الدهشه :_أيه دا مليكة مش معقول مليكة بخوف وتوتر :_أذيك…
أكمل القراءة »