روايات شيقه
-
رواية زهرة الياسمين الفصل العاشر و الاخير
الفصل_العاشر الاخير زهرة_الياسمين ميرا_اسماعيل نظرت له بصدمة كبيرة أما هو فغلف نفسه بكبرياء ، وينظر له بهدوء ” كملى عاصي حكايته ايه هو زيدان .” اؤمت له وبدأت تقص عليه علاقتها بعاصي ” زى ما قولت عرفنى بعد شغل عارضة الازياء ، حاولت كتير ابعد عنه خصوصا أن كنت احسن مع الراجل اللي معاه كان طيب وبيعمل ليا كل حاجة من…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل التاسع
الفصل_التاسع زهرة_الياسمين ميرا_اسماعيل لمحة_من_الماضي كانت فاطمة تدور وتدور حتى اختل توازنها وسقطت بين ذراعى علي ، لتبتسم له بإرتباك ” أنت هنا من امتى .” ” من اول ما المطر مطرت ، شفتك بتتسحبي زى الحرامى وطلعتى هنا جرى .” لتنظر له بهجومية ” حرامية أنا حرامية يا سي علي ماشي ، وسع بقي .” لتزيحه من طريقها لتعود الي…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الثامن 8
رواية زهرة الياسمين الفصل الثامن 8نوفيلا_زهرة_الياسمين ميرا_إسماعيل بعد اغماء ياسمين حملها عاصي مسرعا إلي غرفته ، لينظر طه إلي عاصي وهو يحملها بنظرات غريبة يفق منها علي حديث علي الحاد . ” أنت بتعمل ايه هنا ، ليك عين تورينا وشك بعد اللي عملته ، أنت كل كام سنه تعمل مصيبة وبعدها حد مننا هو اللي يدفع الثمن كفاية بقي…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل السابع
الفصل_السابع زهرة_الياسمين ميرا_إسماعيل يهرول علي بإتجاه باب الفيلا ، ليراه عاصي مهرولا هكذا ، ليقف برعب جلى ويخرج ليقابله ” مالك بتجرى كده ليه ؟ ليشير علي تجاه الاريكة التى تظلها المظلة من الشمس , لينظر عاصي في نفس المكان ليري ياسمين مستلقيه عليها ، ليهرول بسرعة عليها دون معرفة ما حدث ، وعلي ورائه وهو يتذكر كيف نقلها إلي…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل السادس
#الفصل_السادس #زهرة_الياسمين #مريم_إسماعيل. مــــيـــرا نظر عاصي بغضب جامح لها ، والنيران تتصاعد من نظراته له ، لتنظر أرضا خوفاً من بطشه عليها وعليه “علي” ” خرجتى امتى ؟ وليه؟ .” لتحاول تجد صوتها الذي هرب منها من كثر الخوف ” أنت نمت وأنا كنت عايزة اخرج ، اشم هو كنت فاكرة أن الحراسة مشيت زى كل مرة ، بس اتفاجأت…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الخامس
الفصل_الخامس زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل. مــــيــــرا ينظر الجميع دا الصندوق ليروا رأس بنفس ملامح وجه ياسمين وبجانبها رسالة ، ليضم عاصي ياسمين بين أحضانه ، ويقرأ الرسالة بصوت عالى . ” دا مجرد إنظار المره الجاية هتكون رقبتها بجد جوا الصندوق ، أنت عارف المطلوب ، واتمنى متغلطتش غلطة زمان .” لينظر بصدمة لهم جميعاً هالة بقلق ” معناه إيه الكلام دا…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الرابع
الفصل_الرابع زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل. مــــــيــــرا في منزل علي كان جالساً وهو يحمل ابنته ياسمين ، وهى تأكل الشيكولاتة الذي اشتراها لها وهو عائد ، ليبدء “سيد،” في الحديث ” مالك يا علي ، من ساعة ما دخلت وأنت ساكت وشايل الهم .” ” لا أبدا يا عمى ، بس الشغل الجديد قلقنى خصوصاً إن عاصي بيه طالب أننا نعيش معاهم ،…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الثالث
الفصل_الثالث زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل ميــــــــرا بعد حادث “فاطمة ” بخمس سنوات ، كانت حياه الجميع حدث بها المزيد والمزيد من الأحداث في مستشفي كبيرة ياسمين تقف أمام شباك غرفتها بضجر ، لتستمع لصوت باب الغرفة لتعلم أنه دخل لتغمض اعينها ، وتكتم شعورها بالكره تجاه . عاصي يقف ورائها يستنشق عبيرها ، ويقبلها من بين خصلات شعرها البنى القصير ” أخيراً وقفتى…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الثاني
الفصل_الثانى مريم_إسماعيل. ميـــــــرا زهرة_الياسمين هرولت فاطمة ونڤين إلي باب المنزل ، لكى يروا “طه” أين فر بالمال ؟ لتفتح باب المنزل لترى ” طاهر ” ورجالة حوله لترتعد من الخوف ، فهى تعرف أنه رجل خطير ، ما الذي جاء به إلي هنا. ليفهم طاهر ما يدور بذهنها ، ويبتسم بسماجة ” مش هتلاقي اللي بدورى عليه .” لتقطب جبينها…
أكمل القراءة » -
رواية زهرة الياسمين الفصل الاول
الفصل_الأول زهرة_الياسمين مريم _إسماعيل. ميرا الشخصيات عائلة فاطمة الوالد سيد قعيد كان يعمل ميكانيكى سيارات ، وليس له مصدر رزق. طه الإبن البكرى له ، حاصل علي الشهادة الاعدادية يعشق السهر والمال ، يعمل مكان والده بالورشه لكن لا يحب العمل كثيرا ، وصاحب العمل يوافق علي وجوده لعلمه بظروفهم المادية فاطمة الابنه الصغرى هى من تتحمل كل شئ ، حاصلة…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 20 و الاخير
20 قسمت الفصل العشرون والأخير مريم كانت معظم وقتها بتقضيه سرحانة وحاسة بالوحدة ، يمكن لما كان عمها معاها وكمان ام سعيد كانت دايما بتحس بينهم بالحب والدفا على صحيح بيحبها ، بس على يعتبر تلات اربع يومه بيقضيه فى شغله ، وهى عارفة كويس جدا ان على بيحب شغله جدا كانت مها وهالة بيسلوها ، وبيخرجوا سوا ويتكلموا سوا…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 19
19 قسمت الفصل التاسع عشر عدى تلات ايام وقسمت واحمد كانوا شبه مابيتنقلوش من قدام الرعاية ، رغم محايلة الكل عليها انها تروح تستريح شوية ، لكن كانت بترفض تماما ، فعزيز حجزلها اوضة عشان تقتنع انها تريح ولو شوية وترجع تانى تبقى مع اخوها جنب اختهم ، الكل كان بيروح وييجى عليهم ، مريم ومها وهالة كانوا بيهتموا بيهم…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 18
18 قسمت الفصل الثامن عشر شاهى كانت بتسمع زينة وهى عمالة تهز راسها يمين وشمال برفض لكل اللى بتسمعه وبعد مازينة سكتت قالتلها : لو انتى تعبانة فى بعده فهو كمان تعبان واوى كمان ، مسألتيش نفسك هو ليه ماطلقكيش لحد النهاردة زينة بابتسامة حزينة : ماسألتش نفسى غير السؤال ده اصلا شاهى بسخرية : وعبقريتك وصلتك لفين زينة :…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 17
17 قسمت الفصل السابع عشر فى فيلا سالم بالقاهرة ، الاخوات التلاتة كانوا متجمعين مع بعض على الغدا مع زوجاتهم عصام : ها ..قررتوا مين هيسافر لبابا الجمعة دى عزيز : انا وقسمت ان شاء الله هنروحله بكرة ونبات معاه ونرجع تانى يوم اخر النهار قسمت بصت لعلى وعصام وقالت : انا اسفة ياجماعة انى اتسببتلكم فى القلق ده على…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 16
16 قسمت الفصل السادس عشر زينة دخلت اوضتها وقفلت على نفسها وهى فى جوة دماغها الف سؤال وسؤال هو ازاى كان بياخدنى فى حضنه وهو ناوى انه يعمل معايا كده ازاى كان بيغرقنى فى حبه وهو مخطط لكل حاجة بالشكل ده ازاى بيقول انه بيحبنى وفى نفس الوقت يفضحنى ويعرينى قدامهم كده هوريهم وشى ازاى بعد كده ، هتعامل معاهم…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 15
15 قسمت الفصل الخامس عشر العشا خلص ومدحت وشاهى ودعوا ضيوفهم بكل حب ورحابة صدر بعد ما اتفقوا ان العزومة الجاية على عزيز ، لكن قرروا يعملوها فى بيت قسمت القديم ..عند احمد ، وطلبوا من قسمت تعمللهم بعض الاكلات الشعبية ، واللى عرفوا منها انها شاطرة جدا فى عمايلها ، وهالة وعدتهم بعمل اصناف من الحلويات قالتلهم انها هتعجبهم…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 14
14 قسمت الفصل الرابع عشر قسمت بغضب : حيلكم انتم الاتنين ، هو فى ايه ، هى فرخة هتدبحوها ، دى روح بنى ادمة اللى بتتكلموا عنها دى وبعدين التفتت لمدحت وقالتله : وانت …جاى بعد ما اتجوزتم بتلات شهور تقوللى دليل براءة مراتى ، انا مش فاهماك الصراحة مدحت بسخرية : ماتنسيش ان فى عملية ممكن ترجع البنت زى…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 13
13 قسمت الفصل الثالث عشر فى يوم كان مدحت راجع من برة متأخر عن عوايده وزينة كانت مستنياه فى اوضتهم ولما دخل كان باين على وشه ان باله مشغول فزينة سألته وقالتله : مالك يامدحت مدحت بتنهيدة : ابدا ياحبيبتى .. ماتشغليش بالك زينة : فى ايه ، انت قلقتنى ، ايه اللى حصل مدحت : ابدا ، بس لما…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 12
12 قسمت الفصل الثانى عشر القاعة بتاعة الفرح كان صوت الضحك والبهجة عالى جدا بعد الحركة اللى عملها عزيز واللى صدم زينة وخلاها واقفة متغاظة جدا ان قسمت فلتت من تحت ايدها قبل ماتضايقها بهديتها اللى كانت محضراهالها فضلت واقفة فى مكانها بجمود وهى بتتفرج على باقى العرسان وهم بيرقصوا وبيتنططوا بفرحة وفجأة لقت عصام خبطها بكتفه وهو بيرقص مع…
أكمل القراءة » -
رواية قسمت الفصل 11
11 قسمت الفصل الحادى عشر زينة فضلت باصة لعصام بذهول وقالت : مين اتجوز مين على : ماقاللك يامدام زينة ، عزيز اخونا اتجوز قسمت اختك زينة وهى لسه فى اثر الصدمة : بس ده عاجز عصام ضحك اوى وقاللها : معلش مانتى برضة معذورة ، اصلك طولتى اوى فى شهر العسل ، عزيز الحمدلله رجع زى الاول واحسن كمان…
أكمل القراءة »