” انتقام بمنطق الحب” الجزء التاسع
( اللقاء المنتظر)
تجمدت رغد مكانها لدقائق تستجمع أنفاسها تتحدث بداخلها : أوعي تضعفي أنت نسيتي عمل معاكي ايه ؟ مستحيل أسامح يونس بسهولة
تقدمت بخطوات نحوه ، وعندما وصلت له تجاهلته وسحبت ابنتها وكادت ترحل أوقفها حديث يونس أردف
رغد استني أنا عارف أنك ……
فقطعت حديثه روفيدة : مامي أنتي تعرفي عمو ؟
يونس بذهول وصدمة : مامي؟! روفيدة بنتك إزاي؟ ومن مين ؟ انتي اتجوزتي تاني يا رغد ؟
رغد بجمود : وأنت مالك ؟ مين أنت عشان تسألني السؤال ده. وبأي حق ؟
يونس بهدوء : أنا عارف إني غلطت في حقك كتير ، بس غصب عني يا رغد
تجاهلت حديثة ورحلت من أمامه
يلاحقها يونس وينادي عليها ولكنها تتجاهله وماذالت مكمله طريقها أمسك زراعها وأردف: مش هسيبك تمشي بعد ما لقيتك
تلتفت رغد له وتصفعه على وجنته أردفت بصوت عال: ازاي تتجرأ تمسك دراعي كده ، وأفلتت زراعها من يده واكملت أنت أتجننت أبعد عني بقولك
يونس بصدمة يضع يده على وجنته أردف: حقك تعملي أكتر من كده ، متقبل منك أي عقاب ، الا أنك تبعدي عني تاني يا رغد اسمعيني بس …….
خرجت رغد من المنتزه ومعها ابنتها ويونس ماذال يلاحقها أوقفت تاكسي وركبت هي وابنتها ورحلت من أمامه
ركض يونس تجاه سيارته ذهب خلفها ؟
عند رغد
روفيدة. : مامي عمو شبه بابي يعرفك منين ، وقصده ايه اتجوزتي تاني ، أنتي اتجوزتي حد غير بابي ؟
تنظر رغد لابنتها لا تعلم ماذا تقول
روفيدة : ردي عليا يا مامي
رغد : حبيبتي الكلام ده كلام كبار مينفعش الصغيرين يتكلموا فيه عايزاني أزعل منك
روفيدة : سوري مامي خلاص ، بس متزعليش عشان مش تنامي وتسبيني ودلفت داخل أحضانها
سقطت دمعه حاره من مقلتيها ولكنها مسحتها بسرعة حتي لا تراها ابنتها
أخرجت هاتفها من حقيبتها واتصلت على إياد أردفت بصوت مهزوز: تعال يا إياد البيت بسرعة
إياد: مالك يا رغد في ايه؟
رغد: تعال وهقولك على كل حاجة
وأغلقت الخط
وصلت رغد وصعدت لشقتهم أردفت : ماما خدي روفيدة على أوضتها
وتركت طفلتها مع والدتها
، ودلفت لغرفتها فتحت خزانتها تحديداً الدرج الخاص بها وأخرجت ملف” تقاريرحملها”
أردفت:
يونس مش لازم يوصل للملف لو وصل له هيتأكد أن روفيدة بنته وهيعرف أن الحمل حصل بعد طلاقنا ب ثلاثة أسابيع ؟ لالا يونس لو عرف أن روفيدة بنته هياخدها مني
وصل يونس أمام العمارة التي تسكن فيها رغد نزل من سيارته متجهاً نحوالبوابه ولكنه توقف عندما وجد إياد
رجع خطوة للوراء وأردف: إزاي ده أخو رغد منين ؟ وازاي وهي وحيدة أبوها وأمها؟ في حاجة أنا مش فاهمها بس روفيدة قالت كده ؟! طيب روفيدة مين أبوها ؟
عند رغد
دلف إياد لغرفة رغد وجدها تقبض على الملف وتردد: هياخدها مني
إياد: رغد ف ايه؟ وايه الملف اللي ف ايدك ده
رغد بخوف : يونس وصلنا يا إياد عرف مكاني وهياخد روفيدة مني
إياد بهدوء: اهدي يا رغد وقولي لي ايه اللي حصل بالظبط
رغد ……….
في غرفة روفيدة
روفيدة: ده كل اللي حصل يا تيتا
نادية :طيب وعمو ده مجاش وراكم هنا
روفيدة : معرفش جه ولالا، هو يعرف مامي منين ؟ وليه قالها كده
نادية : مامي قالت ايه ؟ مش كلام الكبار مينفعش الصغيرين يتكلموا فيه
وأكملت حديثها: أنا مش عارفة رغد بتعمل كده ليه؟
وليه مش عايز تقولك الحقيقة وبتعقد ف الأمور
روفيدة : تقولي ايه ؟
نادية : و لا حاجة اقعدي هنا العبي وأنا هشوف ماما وجايه
وتركتها وخرجت من الغرفة
عند رغد : هو ده اللي حصل ، خايفة ليكون جه ورانا وعرف البيت
إياد : ممكن على فكرة ممكن ايه ؟ ده أكيد طبعاً
دلفت نادية للغرفة : وبعدين معاكي بقى ليه يا بنتي تدخلى نفسك في متاهات
رغد: كنتي عايزاني أعمل ايه أقوله اللي كنت قاعد معاها دي بنتك بالبساطة دي ؟
في الأسفل
يونس بحيرة : أعمل ايه ؟. اطلع ولالاء؟ طيب لو طلعت هواجهم إزاي ؟ طيب لو رغد اتجوزت ؟ أتجوزت امتي ؟ ومين ؟
يتقدم خطوة ويعود خطوة للوراء ظل لدقائق على هذا الحال لا يعلم ماذا يفعل
أردف : لا يونس لازم تحسب خطوتك وتعرف هتأخدك على فين ، بابا لازم أقولة يفكر معايا لالالا مش هينفع أطلع أنا همشي
وصعد سيارتة ورحل
في منزل والد يونس
وصل يونس وحكى لوالده كل شئ
محمد بذهول : نعم ؟!
يونس: زي ما بقولك كده يا بابا وخايف شكي يكون مجرد سراب مش عايز أعلق نفسي بحاجة متكونش ليا ، ونفس الوقت عايز أعرف الحقيقة ، بس بجد روفيدة مش عارف لم بشوفها بحس بأحساس غريب ناحيتها كأنها مني واللي أكد لي النهاردة لم عرفت أن رغد أمها.
هو ممكن الشك يكون يقين ولا وهم ؟
محمد: مش عارف يا ابني بس كلامك منطقي ، ونفس الوقت مقدرش أقولك وهم
على كلامك عرفت العنوان صح كده
يونس : أيوة
محمد: المواجهة يا ابني هي الحل وهي اللي هتجاوب على كل أسئلتك ويقطع الشك اللي عندك
يونس : يعني ايه ؟
محمد: هنروح لهم ونفهم منهم الحكاية وروفيدة دي بتكون بنت مين ؟ وسبب عزالهم كل حاجة لازم تتكشف
عند رغد
نادية: ما هي دي الحقيقة
إياد: خلاص يا رغد كفاية كده واجهي يونس بالحقيقة راحة ليكي من التعب ده كله طالما وصل ليكي أكيد هيعرف بحقيقة بنته لو مش منك هيبقى من روفيدة
أنتي ناسية أنها شايلة أسمه وعارفة أبوها مين؟ بمجرد ما تقول أسمها كامل يونس كده عرف أن روفيدة بنته
رغد : أنا عايزاك تاخد روفيدة عندك البيت النهاردة
نادية : ليه يعني ؟
رغد : لان يونس كان ماشي ورايا فممكن يكون وصل ليا ، يونس ذكي يا إياد بيعمل حساب كل خطوة بس مشكلتة قراراته السريعة
نادية : يعني ممكن يجي
رغد: ممكن ، عشان كده لو جه مش عايزة روفيدة تكون موجودة لازم تكون بعيدة عن خلافتنا لان كلام زي ده مينفعش يكون قدامها
إياد: عندك حق في النقطة دي
نادية بغيظ: أنت معاها يا إياد، بتعقد الأمور أكتر
إياد: لأنها صح بتفكر في نفسية روفيدة ، أنتي نسيتي لم رغد كانت تعبانه كانت حالتها إزاي ؟ الخوف والعياط اللي كانت فيه غياب روفيدة من البيت في وجود يونس حفاظاً على سلامتها لم الأمور تتظبط بين رغد وبينه
في الإسكندرية
آسر بصراخ: صداع هيموتني يا أميرة
أميرة : أنت لازم تدخل المصحة يا آسر
آسر : لاااااااا مصحة لاااااااا
يرتعش جسد آسر من شدة وجع عظامة يصرخ كالمجنون ، نهض من جانب أميرة يكسر كل شئ أمامه
اتجه لها وجلس على ركبته أردف : ساعديني يا أميرة ، أتصرفي
أميرة………..
في منزل الدمنهوري
يجلس يامن مع أطفاله يلاعبهم بحب كبير أردف :العيال دي كل لم أشوفهم بسترجع طفولتي خصوصا مع سراج
مي : سراج ده حبيب أبوه واخد منه كل حاجة حتى شكله
يامن: ده مضايقك في حاجة
مي : لا يا حبيبي زي العسل على قلبي
يامن :سهى بقى زيك بالظبط اللي يشوفها هي وأخوها ميقولش أنهم تؤام خالص مختلفين تماما عن بعض
مي : من عند الله هنعترض بقى ، وبعدين يا حبيبي التؤام عموما في تؤام متماثل وتؤام مختلف
المتماثلة أن البويضة الواحدة بتتقسم على الاتنين
أما المختلف كل بيبي بيكون في بويضة لوحده
يامن : عرفتي منين
مي : الجواز بيثقف، هيكون منين من الدكتورة طبعا اللي كنت بتابع معاها
يامن : مش ناوية تخاويهم
مي بردح: نعم ؟!كده فل أوي حرام عليك دول سنه ونص انت بتهزر مفيش الكلام ده أنسي يا يامن
يامن : هنسى مؤقت
مي : لا يا حبيبي انسى على طول
قول الحمدلله ، غيرك بيتمنى واحد مش طايل والدليل حازم صاحبك
يامن : صعبان عليه أوي ، تعالي شوفيه وهو بيلعب مع سراج أو سهى بيكون عامل إزاي ؟ فعلا دي نعمة كبيرة أوي
مي : طبعا أكيد ربنا يكرمهم يارب ويراضيهم ، ويرزق كل مشتاق بالذرية الصالحة
يامن : اللهم آمين
في القاهرة
في المساء
علي بذهول : كل ده حصل النهاردة
نادية :ربنا يستر. من اللي جاي
علي : رغد فين ؟
نادية : في أوضتها
علي : روفيدة فين ، جو البيت هادي النهاردة
نادية : خدها إياد عنده النهاردة، لان رغد متوقعه أن يونس ممكن يجي بس الساعة 9ومحدش جه قالت له نص الليل هاتها ، أنت عارف بنتك ودماغها
في الأسفل
يقف يونس مع والده أردف : دي العمارة ،لكن الدور الكام مش عارف
اتجه يونس ووالده ناحية البوابة أردف : لو سمحت أستاذ علي والد المدام رغد ساكت ف الدرو الكام
البواب : الدور الخامس يا بيه
محمد: شكرا
يدق جرس الباب
علي : أدخلي جوة وأنا هفتح الباب
نهضت نادية ودلفت للداخل
اتجه علي وفتح باب الشقة وجد يونس ومحمد أمامه
محمد: عاش من شافك يا صاحبي أخيراً تقابلنا
علي …………
تتوقعوا المواجهة هتكون بينهم إزاي ؟
اترك رد