” انتقام بمنطق الحب ” الجزء العشرون
رانيا بصراخ : الحقنييييييي يا حازم
ركض حازم نحوها أردف: فيه ايه ؟
رانيا بصوت مهزوز : دم ….دم
نظر حازم أسفل قدميها وجد بعد قطرات الدماء موجودة على الأرض أردف : يلاااا نروح للدكتور
رانيا ببكاء تضع يدها على بطنها : لو البيبي نزل يا حازم ممكن أموت فيها
حازم : متقوليش كده أدخلي غيري هدومك وأنا هكلم الدكتور
في القاهرة
تقف رغد أمام المرآه تصفصف شعرها تدندن بصوتها العذب : معقول أنساك معقول
تنساني أنا على طول
معقول ما نعود أحباب
نمرق مثل الأغراب
ولا نبقى سوا
ياما قالوا الهوى غلاب
ولا مرة حسابنا حساب
نبعد يا هوى يا هوى
ظلت مستمرة في الغناء لا تعلم أن يونس خلفها يسند على الباب بذراعية يستمع لها بكل حب
قاطعها عندما أردف: فعلا هواك غلاب ولا مرة عملت له ألف حساب ” يا ساحرة قلب يونس ووتينه”
التفت له رغد أردفت : يونس أنت هنا من أمتى
يونس بمرح : من أول والمقطع “معقول أنساك معقول”
أنتي أتضايقتي من كلامي ؟
رغد: لا أبداً معاك حق في كل كلمة هحاول يا يونس أكون لطيفة مع روفيدة زي ما قولت وهحاول كمان أن مشاكلنا وخلافتنا تكون بعيدة عنها بقدر الإمكان ، وهعمل حساب لوجودها معانا
يونس : سمعت أنك بتحبي الغزل بالفصحى
رغد وهي ترفع إحدى حاجبيها : سمعت ولا إياد قال لك
يونس : يا بنتي ايه الذكاء ده الواحد ميعرفش يأكل عقلك بكلمتين
رغد : مش هتعرف يا يونس الكلمتين الحلوين دول للبنات العادية لكن أنا لا، نحن نختلف عن الاخرون يا ” سلطان فؤادي “
يونس : نعم ؟!
رغد بأبتسامة : كلام الملكات لا يعاد مرتين
وتركته ورحلت من أمامه
في الإسكندرية
في عيادة النساء والتوليد
الطبيب : النزيف عندنا بيحصل في الشهور الأولي بسبب ثلاثة حاجات
أولاً: ممكن تكون إشارة الإجهاض
ثانياً: ممكن يكون تعب نفسي وجسدي زيادة عن اللازم
ثالثاً: أو ممكن يكون حمل عنقودي
رانيا : ايه الحمل العنقودي ده ؟
الطبيب: أن الأنسجة تنمو في الرحم مش مع الطفل ومن أعراضة القئ والغثيان بشكل غير عادي ممكن من أربعة لخمسة مرات في اليوم لكن الطبيعي مرة أو مرتين ممكن الصبح أو بالليل ودة للاسف بعد ثلاثة شهور يحصل اجهاض لانه حمل غير طبيعي
رانيا بخوف : طيب سبب الدم ده ايه ؟
الطبيب : أن جسمك ضعيف وحالتك النفسية غير مستقرة والعاطفية كمان والخوف والرهبة من فقدان الطفل هو اللي عمل النزيف كان ممكن لو كمية الدم كبيرة يحصل اجهاض بس حكمة ربنا أن حملك ماذال مستمر الطفل كان ممكن ينزل بس هو متمسك بيكي زيك بالظبط علاقتكم متبادلة وده من فضل ربنا وكرمه
رانيا : الحمدلله
الطبيب : بس برضة حملك لسه ماذال في خطر عشان عضلة الرحم لسه ضعيفة زي ما قولت أول ثلاثة شهور مرحلة التكوين وآخر ثلاثة شهور مرحلة الاكتمال تااااني الحالة النفسية مهمة جدا عشانك وعشان الطفل الف سلامة أشوفك بعد ثلاثة أسابيع اتفقنا
حازم : أن شاء الله ، شكراً يا دكتور
إياد : فيكي ايه يا أميرة وصل لحالتك لكده
أميرة بغموض : أنت متعرفش حاجة عني يا إياد ولو عرفت الحقيقة هتكون زيهم ،اللي حصل لي مش قليل أنا مكنتش كده بعد اللي حصل فيا كنت لوحدي محدش كان معايا داويت جروحي لوحدي ،وقفت على رجلي لوحدي محدش ساعدني ثقتي انكسرت من ناحية الكل اللي اتعمل معايا ميتعملش مع عدو مش حبيب
أنا اتأذيت من المجتمع والناس والمقربين مني متماسكة من برة بس من جوه مكسورة
إياد: أنا مستعد أكون جمبك وأصلح الكسر اللي جواكي
أميرة : الكلام سهل بس الفعل صعب ، سهل تكسر وتدمر بس صعب تداوي
وأشارت بيدها ناحية قلبها وأردفت: قلبي اتكسر في ثانيتين بس لو قعدت عمري كله أداوي الكسر مش هيداوى أثر الخذلان والألم هيرافقني طول العمر
إياد : أنا هقدر أدواكي وأخفي الآثار دي هحاول أحول العتمة اللي جواكي لنور
تنهض أميرة من على الأرض: قولت لك مش عايزة مساعدة من حد مش عايزة حد معايا لا أنت ولا غيرك
في القاهرة
في منزل يونس
نادية : وحشتوني والله البيت وحش من غيركم
روفيدة : وأنتي كمان يا تيتا ، خلاص عيشي معانا هنا
نادية : مينفعش وجدك أسيبه لمين .
روفيدة : يجي كمان يعيش معانا
رغد : ياريت يا ماما تعالوا
نادية : انتي بتهزري طيب بنتك طفلة وبناخدها على قد عقلها لكن أنتي
رغد : وفيها ايه مش أنا بنتك
نادية : مقولتش حاجة بس مينفعش لو كنتي ولد كان عادي
رغد : هتفرق يا ماما
نادية : تفرق يا قلب أمك لأن بيت الابن غير البنت بيت الابن مفتوح بتعبه وحسه هو المالك مهما كان ده حته مني لكن البنت لاء، بيت البنت مفتوح بجوزها مهما كان برضو راجل غريب في النهاية والحما مش زي الأم يا بنتي حتى لو جوزها عاشقها وحابب اللي من طرفها من كل قلبه
رغد : مش عارفة يا ماما أقولك ايه ؟ بس أي كان بيتي مفتوح لك أي وقت أنتي مش ضيفة صاحبة بيت
نادية : يبارك فيكي يا حبيبة أمك ويهدي سرك قوليلي بقى ايه اخبارك مع يونس عملتي معاه ايه من ساعة ما جيتوا الشقة
رغد : حاجات كتييير أوي ……………
بعد أن انتهت
نادية بضحك : كل ده وهو متقبل
رغد : جداً
نادية : حاولي متطوليش في عقابك يا رغد لأن القسوة واللعب لو زاد عن حده يمكن يقلب الموازين عليكي
رغد : متخافيش عليا عاملة حساب كل حاجة الوضع تحت السيطرة
في الإسكندرية
في منزل الدمنهوري
مي : يامن الشغل وحشني أوي عايزة أرجع معاك الاستوديو تاااني
يامن : ايه اللي فكرك بحكاية الشغل مش كان باب وأتفقل واتفقنا أن الاهتمام هيكون البيت والأولاد
مي : زهقت من الروتين الممل ده ورجعت في كلامي
يامن : يا حبيبي أنا معنديش مشكلة بس سهى وسراج ايه وضعهم هما في الفترة محتاجين لاهتمامك أكتر
وماما وطنط مها صعب يكونوا مسؤولين عنهم مسئولية كاملة
مي : نجبلهم بيبي سيتر
يامن : لااااا طبعا وأنا ايه اللي يخليني اجيب واحدة غريبة معرفهاش تربي عيالي وحكاية البيبي سيتى ده موضوع فاشل الدنيا مش زي زمان مالهاش أمان التكنولوجيا وقله الدين مبقاش في حدود كل حاجة بقت متاحة وعلني أنا مش رافض موضوع شغلك بس نأجلها شوية على الأقل تكون العيال كبرت وراحوا مدارسهم
مي : نعم مدااارس عايزني استنى أربعة سنين ولا خمسة بتهزر صح ؟
يامن : لا بتكلم جد وبعدين يعني موضوع شغلك ده مش مهم هو أنا قصرت معاكي أو مع العيال في حاجة ؟
يامن : لا يا يامن متفهمش غلط كل قصدي أن التصوير وحشني بس كده واني هكون معاك وتحت عينيك زي زمان
يامن : وأنا زي ما قولت لك مفيش شغل دلوقتي مش رفض بس الوقت المناسب ممكن نقفل على الموضوع ده
مي : حاضر يا يامن نقفلة
في القاهرة
داخل المركز الطبي
مدحت : كنت فين يا إياد وسايب المرضي الراحة خلصت من ربع ساعة
إياد : آسف يا دكتور غصب عني
مدحت: وبعدين فين أميرة سايبة مكانها ليه دي حتى أول يوم لها .
أميرة : أنا هنا يا دكتور آسفة جداً على تأخيري
مدحت : المفروض مكانك ميكونش فاضي طول ساعات العمل إلا للضرورة ده تحذير لك ياريت متتكرش تاني
أميرة : تمام عن إذنكم
رجعت أميرة لمكانها أردفت إحدى العاملين : كنتي في موعد غرامي مع الدكتور إياد ولا ايه ؟
أميرة : أيوة كنت في موعد غرامي معاه ، واكملت بسخرية يا حرام سنة ومقدرتيش تلفتي انتباهه وأنا يوم واحد خليته يتأخر عن راحتة عشرة دقائق وابتسمت لها
هي بضيق : يعني ايه ؟
أميرة : يعني تلمي نفسك وتشوفي شغلك عشان متشوفيش وش مني لا يعجبك ولا يعجبني فاهمة ولالاء وإلا هخلي الدكتور إياد يشوف شغلة معاكي عشان بتضايقي اللي يخصه مفهوم كلامي يا حلوة
هي بخوف : مفهوم
أميرة وهي تربت على وجنتيها : فتاة مطيعة ، أصل في ناس كده بتفتكر السكوت والطيبة ضعف متعرفش أن اللي وراهم بركان يحرق اللي يقرب منه
في منزل يونس
رغد : ايه رأيك يا يونس في مبدأ المساواه بين الرجل والمرأة
يونس : مفيش الكلام ده لأن ربنا قال في كتابة” الرجال قوامون على النساء”
المساواة في حالة واحدة بس في الحقوق والواجبات
والدليل على كده ربنا قال
فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ﴾ [آل عمران
كل نوع سواء ذكر أو أنثى له خصوصايتة لو كانت الست زي الراجل في كل حاجة أو العكس. زي ما قالوا مساواة في كل شئ
أبسط مثال أن الرجل ممكن يخلف أو الست تشتغل زي الراجل أضعاف بس ده صعب
حتى الورث ربنا قال ” يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ”
يعني الرجل الواحد قصادة أثنان
شايف من وجهه نظري
الست والرجل مكملين لبعض مش متساويين إلا في الحقوق والواجبات زي ما قولت لك
رغد : اقنعتني بصراحة
يونس : عيب عليكي أنا مثقف أوي وأعجبك
رغد : عجبني من زمااان أوي ، أنا هشوف روفيدة فين مش سامعة لها صوت هطمن عليها …….. قطعت حديثها صراخ روفيدة داخل غرفتها انتفضا الاثنان يركضان لغرفة ابنتهما وجدوها ……….
_ أمل أحمد
اترك رد