” انتقام بمنطق الحب ” الجزء الواحد والثلاثون
“لا أحد يستطيع أن يأخذ حبك من قلبي ،لا شئ في هذة الحياة يستطيع أن يهدم ما بني لك داخلي .”
أميرة ببكاء : لا يا مختار مش هقدر الطلبين أصعب من بعض
مختار: عشان انتي اختي حبيبتي بخيرك مش هجبرك على طلب معين
أميرة : مقدرش اكسر قلب إياد واعترف له أن حبي ناحيته مزيف وادمرة ولا أقدر اختفي وابعد عنه بدون أسباب
مختار : خلاص براحتك يا حبيبتي يبقى متزعليش من اللي هعمله
أميرة : هتعمل ايه ؟
مختار : حاجة بسيطة هحجز له تذكرة مجانية للآخرة على حسابي ذهاب بلا عودة قناص محترف رصاصة من سلاحه في قلبه أو دماغه ….
أميرة بمقاطعة : لاااااا يا مختار خلاص هنفذ اللي أنت عايزة
مختار : هاااا هتختاري ايه ؟
أميرة : هبعد عنه خالص هختفي
ثان يوم
في منزل يونس
استقبلت رغد ويونس مي وزوجها وأطفالها
رغد : أخيراً يا مي اتقابلنا بعد السنين دي اتغيرتي أوي
مي : ومين بيتجوز مش بيتغير الشكل بيتغير لكن مكانته الحبايب بتفضل زي ما هي
رغد : عندك حق
مي : فين روفيدة ؟
رغد : روفيدة عند ماما كمان شوية هتجبها وجاية
يونس : نورت مصر يا يامن
يامن : منوره باهلها وبيك يا يونس
يونس : شكلنا كمان هنكون أصحاب زيهم
يامن : أكيد طبعاً شرف ليا أنت شغال ايه ؟
يونس : محاسب في بنك
يامن : أنا فوتوغرافير
يونس : أيوة بقى ، يلا بقى عشان ناوي اعمل سيشن لروفيدة عندك ونشوف شغلك حلو ولا لاء
يامن : لا اطمن شغل نضيف معاك مصور محترف مش أي كلام ، تعال اسكندرية بس وأسأل عن” يامن الدمنهوري” واسمع الناس تقولك ايه عني ؟ هستناكم قريب تشرفونا هناك واحلي سيشن واحلى فطار فول وفلافل وأكله سمك محترمة هنعملوا معاك واجب كبير أوي
يونس : هنعملوا في ثانية قلبت لهجتك اسكندراني دي الكلمه الوحيدة اللي فهمتها وايه الفلافل دي ؟
يامن : طعمية عندكم بنقول عليها فلافل
وفجأة سمعوا أصوات ضجيج من الخارج
أردف يامن : حتى القاهرة فيها عركة
يونس : عركة ؟!
يامن : قصدي خناقة وكده بس احنا نقول عليها عركة ؟
يونس : أيوة الخناقات في كل مكان وكل محافظة لا بقولك ايه خليك قاهرواي أحسن عشان نكمل مع بعض اليوم على خير
يامن بمرح : هحاول بس من غير وعد انت وحظك معايا بقى يا يونس ممكن تخرج كلمة تلقائية مني كده ولا كده بس اللي مش هتعرفه هقولك معناه ايه عندكم .
يونس : أنا أخري في الاسكندراني الجني المصري اللي اعرفه
يامن : يااااه أنت متعرفش حاجة خالص احنا هنسمعكوا العجب
وانفجرا الاثنان في الضحك معا
في منزل مكاوي
استيقظ إياد من نومه التقط هاتفه لم يجد أي اتصال لأميرة تسرب في قلبه القلق أردف : يا ترى في ايه ؟ معقول ما شفتش تلفونها خالص حاول الاتصال بها مره أخرى وجد هاتفها مغلق
نهض من على الفراش بضيق وخرج وجد والدته تحضر له الطعام أردفت بحب : صباحك فل يا حبيبي
إياد : صباح الورد يا ست الكل
أحلام : تعال يا حبيبي أفطر عشان تاخد علاجك
استمع لكلام والدته وجلس يتناول طعامه ولكن عقله مشغول ب أميرة
في الإسكندرية
حازم : هاااا ناوية هتسمي ابننا ايه يا رانيا؟
رانيا : مش عارفة التسمية سهلة المهم يجي الدنيا بخير. وبدون أذى
حازم : إن شاء الله ، يقين وثقة بالله الشهور الأخيرة هتعدي زي اللي قبلها وابننا هيكون معانا ووسطنا
رانيا : اليوم ده مستنياه من سنين يا حازم مش عارفة احساسي هيكون ايه لم أشوف ابني بين إيدي كده واخده في حضني
حازم : هيحصل مش بعيد خلاص كلها شهرين يعدوا على خير
رانيا : وبعدين بقى نسيت اتفقنا مش قولنا لو بنت أنا هسميها لو ولد أنت تسميه
حازم : الموضوع ده من سنه ونص اخر حمل ليكي
رانيا : عايز تسمية ايه بقى ؟
حازم : غيث
رانيا : غيث ؟ معناه ايه ده ؟
حازم : معناه المطر أو الشئ الذي تنتظره بعد غياب واحنا فعلا ابننا ميعاده جه بعد غياب
رانيا : دي حقيقي خلاص نسميه ” غيث “
في منزل مكاوي
بعد أن انتهى إياد من تناول طعامه التقط هاتفه واتصل على يونس
يونس : الو يا إياد خير في حاجة ؟
إياد : أنت في البيت ؟
يونس : أيوة إجازة النهاردة عندي ضيوف
إياد : معلش يا يونس عايزاك تيجي تاخدني عند أميرة الفندق بتصل بيها من امبارح مش بترد وتلفونها مقفول وأنا خايف عليها جداً
يونس : حاضر يا إياد جاي مع السلامة
إياد : هستناك متتأخرش سلام
في منزل يونس
يونس : بصراحة انت شخص زوق أوي يا يامن كنت متردد أخرج واسيبك لانك ضيف واول مرة تيجي بس أخدت الأمور ببساطة
يامن :ولا يهمك يا صديقي عادي قوم غير هدومك عشان نروح له
مي : تروح لمين يا يامن
يامن : عند إياد
مي : إياد مين ؟
رغد : إياد في ايه هو كويس ؟
يونس : كويس ، بس عايز يروح لأميرة الفندق عشان من امبارح مش بترد وتلفونها مقفول
رغد : معقولة تكون…….
يونس بمقاطعة : كله خير يا رغد بلاش تشاؤم
بالفعل نهض يونس وقام بتبديل ملابسه وخرج هو ويامن وذهبوا لمنزل إياد
في منزل مكاوي
أحلام: أنت رايح فين لسه خارج من المستشفى إمبارح وعايز تخرج النهاردة لا طبعا مفيش خروج من البيت أنت لسه تعبان
إياد : أنا كويس يا أمي مخنوق وعايز أخرج وبعدين مش هخرج لوحدي يونس جاي في الطريق وهيكون معايا
أحلام : بس أنت……
إيادبمقاطعة : عارفة كويس أوي إني مش بحب اقعد في البيت وأنا هكون كويس لم أخرج
أحلام : تمام براحتك طالما ده هيريحك
بعد دقائق وصل يونس ويامن
دلف الاثنان للمنزل وتعرف إياد على يامن
بعد أن أخذوا ضيافتهم خرجوا الثلاثة معا للفندق
وصلوا لهناك ولكن كان حديث موظفة الاستقبال صدمة لإياد عندما علم أن أميرة تركت الفندق أمس الساعة الحادية عشر ليلاً
لا يعلم أين ذهبت ولماذا لم تخبره بذلك ؟
يونس : ممكن تكون زعلت من كلام مامتك عشان كده بعدت واختفت
إياد : لا يا يونس أميرة عارفة أنا عملت كده ليه إمبارح لم سبتكم وخرجت خرجت ورايا واتكلمنا ومكنش في أي حاجة وقولت لها لم توصلي كلميني وبعدها لا اتصلت. ولا ردت عليا ودلوقتي سابت الفندق مش عارف الاقيها فين ولا عارف ايه السبب اللي خلاها تعمل كده وتلفونها مقفول خايف ليكون اختفائها أنها في مشكلة مش بمزاجها أو ممكن يكون حصل معاها حاجة بس عايزة تكلمني ومش عارفة توصل لي أنا دماغي هتنفجر من التفكير الأمور كلها انقلبت في ثانية
في إحدي المناطق الشعبية
أميرة بحزن : نفذت وبعدت وجيت معاك زي ما طلبت مني ارتحت خلاص كده هتنسى تارك من إياد
ضحك ضحكة خبيثة أردف : مكنتش أعرف انك غبية أوي كده أنتي مجرد وسيلة مش أكتر هبلة صدقتي كلامي
أميرة برعب : قصدك ايه ؟
مختار : …………..
أمام الفندق
يقطع حديث الثلاثة وصول رساله على رقم إياد من أميرة
فتح إياد الرسالة وقرأ مضمونها أردف بصدمة : مستحييييل
يا ترى ايه هي مضمون الرسالة
ومختار مخطط ايه لإياد
اترك رد