روايات شيقهرواية انتقام بمنطق الحب

رواية انتقام بمنطق الحب الفصل 32

” انتقام بمنطق الحب” الجزء الثاني والثلاثون
إياد : مستحيييل ؟!
يونس : في ايه ؟
إياد : أميرة بعتت رسالة أنها سابت الفندق وموجودة في شقة في …….. عند قرايبها ولم أشوف رسالتها أروح لها على طول
يونس : اعتقد المكان ده منطقة شعبية ومش بعيد أوي
يامن : طيب كويس أنها عند حد من معارفها
إياد : طيب لم أميرة لها قرايب ليه نزلت في فندق ، وليه لم بتعتت الرسالة قفلت تلفونها تاني ؟ في حاجة مش مفهومة
نظر ليونس : يلااا يا يونس نروح لها

عند أميرة
أميرة : بتقول ايه بعت رسالة من تلفوني يجي هنا لييييه يا مختار ، إياد لسه مش تعافى من الحادثة عايز منه ايه ؟ لو فكرت تأذية هوقف أنا في وشك
مختار بخبث: هتعرفي لم يوصل ، بس كل اللي اقدر أقوله ده آخر لقاء بينكم
وتركها ورحل وأغلق الغرفة عليها من الخارج
نهضت أميرة وحاولت فتح الباب لكنها فشلت أردفت بصوت عال تطرق الباب بعنف : افتح الباب يا مختااار قصدك ايه أنه آخر لقاء ؟

في منزل يونس
مي : رغد كنت عايزة أقولك على حاجة خبتها عنك من سنين ولازم أقولها لك
رغد : حاجة ايه ؟
مي : بس توعديني أنك مش تزعلي مني وحياة بنتك عندك ، أنا عارفة أنها غلطة كبيرة بس والله ندمت عليها
رغد : ما تقولي يا مي غلطة ايه ؟
مي : أنا السبب في أن آسر يسيبك يوم الفرح ، وأنا كمان السبب في الحادثة اللي حصلت لك
رغد ……………..

وصل كل من يونس ، يامن ، إياد
يامن : ده المكان شكله غريب جداً ومش مريح
يونس : منطقة شعبية متوقع يكون ايه ؟
إياد :كفاااية كلام فاضي وتريقة وتعالوا ساعدوني

في الأعلى
يفتح مختار الغرفة ، نهضت أميرة وأردفت : بتحبسني يا مختار هو أنا جارية عندك ، أنت بتعمل معايا كده ليه ؟ مستحيل تكون دي تصرفات شخص طبيعي، الظاهر كده تارك وانتقامك من إياد مخليك مغيب ومش عارف بتتصرف إزاي هتعمل ايه في إياد انطق ……
مختار: حبيبك وصل ، تعالي معايا عشان تستقبليه
وجذب ذراعها بعنف معه لخارج الغرفة

في منزل يونس
رغد : ايييييه؟ وازاي ؟
مي ” هقولك على كل حاجة ” بعد أن أنهت حديثها أردفت : طول الأربعة سنين اللي فاتت وأنا حاسة بذنب عشان مخبيه عنك الحقيقة ، وخائفة أواجهك أخسرك بس كل اللي حصل كان غصب عني مرضي هو اللي وصلني لكده مكنش ينفع أخبي عنك أكتر من كده هتسامحيني يا رغد ؟

أخذت رغد نفساً عميقاً وأردفت : أولاً ده ماضي وحصل ، بس بالرغم اللي أنتي عملتيه كان بشع بس ده غصب عنك مرضك وتفكيرك الباطن هو اللي خلاكي تعملي كده ، بس النتيجة الحلوة أني اتجوزت يونس أخدت حب عمري اللي كنت بحلم به من سنين ، وأنتي كمان كنتي شايفة آسر ايه بالنسبه لك بس ربنا عوضك ب يامن ، لدرجة أنك استحقرتي نفسك انك حبيتي شخص زي آسر وده نفس الاحساس اللي انا كمان حسيته لم قربت من يونس

أحياناً تكون الأخطاء سبب عشان توصلنا للطريق الصح خطط ربنا لينا أفضل أي كانت الطريقة اللي مشينا فيها سواء صح أو غلط بس عارفة أنك توصلي الصح لم الوعي عندك يفوق وتعرفي أنك ماشية في طريق غلط وتغيري طريقك للصح أول ما اتجوزت يونس قال لي جملة حلوة أوي
مي : ايه هي ؟
رغد : ” أن تصل متأخراً أفضل من الا تصل أبداً”

قال لي مش العيب أن الشخص يغلط ، بس يتعلم من أخطائه ويعترف بأخطائه طالما هو أدركه وبعدين ربنا بيسامح وبيغفر لعبده لو غلط ما بالك بقى البشر والحكاية دي عدا عليها أربعة سنين يمكن لو كنتي قولتي ليا لم كنتي عندي آخر مرة مكنتش سامحتك ولا ممكن تقبلت أعتذارك ولا سمعت منك بس الدنيا مش مستاهلة يا مي نزعل من بعض اللي النهاردة معاكي يا عالم كمان شوية هيكون فين ؟ مش هقولك بكرة ، الدنيا بقت مخيفة أوي مش مستاهلة خصام وحقد وزعل ، كل اللي احنا عايزينه نسيب أثر وذكرى طيبة في حياة كل اللي بنعرفهم

مي : يعني مش زعلانه مني يا رغد ومش هتقطعي علاقتك بيا؟
رغد : مش زعلانة منك يا مي ومش هقطع علاقتي بيكي
مي وهي تحتضنها: أنا محظوظة أن عندي صاحبة ذيك ، أنتي كنز غالي أوي مكنتش حاسة بقيمته وأنا أوعدك من النهاردة هكون على قد عهد الصداقة اللي بينا

عند أميرة

” عندما تتحول غيرة الرجل ل شك ويفقد الثقة في من يحب”

فتحت أميرة الباب أردفت برعب وهي تزيل عرق جبينها بيدها : إياد ؟!
إياد : مالك يا أميرة شكلك مخطوف كده ليه ؟ وليه عملتي كده ؟ حرام عليكي أنا مش ناقص قلق
مختار من خلفها : حمدالله على سلامتك يا دكتور
إياد بصدمة : مختار ؟! خرجت من السجن امتى ؟
وجه بصره لأميرة وأردف بغيرة وغيظ : تعرفي مجرم زي ده منين ؟ وازاي أصلاً مع راجل غريب في بيت واحد
أميرة ببكاء : اسمعني يا إياد ……..
إياد بمقاطعة : اسمع اييييه لم الاقي البنت اللي بحبها وهتكون شريكة حياتي في المستقبل مع راجل غريب لا وكمان مجرم يا خسارة يا أميرة كنت فاكرك مختلفة ، مكنتش أعرف أنك رخيصة أوي كده ومعارفك لناس دون المستوى أنتي خسارة فيكي حبي ، خسارة أن واحد زي محترم ابن ناس يحب واحدة قليلة ذيك لا وكمان مطلقة أمي كانت معاها حق في النهاية
أميرة وهي تصفعه أردفت بوجع : لحد كده وكفاية أوي كده

إياد …………

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى