بنت_الشيطان
الفصل_السابع
أذنبت ياربي وءآذتني ذنوبي…مالها من غــافر ســواك
دنيــاي غرتني وعفــوك غرنــي …ماحيلتي في هذه الدنيا الا انت
صلوا على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم
开始吧
في مكتب سراج كان يجلس ويبتسم باتساع علي نجاح خطته تذكر رسالته لنور بالعنوان وان تذهب اليه الان وبعدها تحدث لمالك ليخبره انه سيأتي حتي يظهر لنور دون تنكر لظنه انه هو من جاء ضحك ءسراج باستمتاع علي خطته سوف يجمع بين هذين الاثنين لعلمه بانشغال الشيطان بها دائما اذا هذه هي فرصته الوحيده لكي يجمع بينهم
………..
في الصعيد
في منزل اهل نور.
الحاج حسين بحده / انت جولت ايه ياولد كيف بتتجوز بدون علم حدا منينا جتلتنا بالحيا ولا ايه
نظر عثمان في الأرض لايعرف ماذا يقول هل يقول له انه اغتصبها وبسببه أصبحت عقيمه هل يخبره ان حفيده الذي يتباهي به بين العائلات هو مجرد شخص قذر يسير خلف اهوائه
ابراهيم بعضب / ماتنطج ولا خرست جول كيف اتجوزت بدون علمنا ياجليل الحيا
عثمان وهو يبتلع ريقه / يابا هي جات أكده مكنتش مرتب لحاجه واصل.
ابراهيم بسخريه / لا راجل ايه شربتك حاجه اصفره ومضيتك ولا هددتك
ام إبراهيم / الله كلكم علي ولدي ليه هو عمل ايه يعني هو اتجوز ما جتلش حد
ابراهيم / انت تخرسي خالص حسابك معايا بعدين ماهو كله بسبب دلعك الماسخ فيه تلاجيه عمل أكده بعلمك
عثمان مسرعا / لا يابوي امي ما تعرفش حاجه عن الموضوع
ابراهيم / خاف علي نفسك يا خويا
وياتري اتجوزت مين
عثمان بتوتر كيف يخبرهم انه حتي لايعرف اسمها اكيد سوف يشكون كيف يمكن لشخص الا يعرف اسم زوجته
عثمان / احم هي هي بتكون بنت ااااااا
الفتاه لتنقذ الموقف / انا فاطمه يابا الحاج
نظر هو لها وتنهد براحه لأنها انقذته ثم نظر لوالده يحاول ان يبرر موقفه
عثمان / يابا انا….
ابراهيم / أخرس من اليوم مالكش اب لان ابني عمره ما كان هيستحف بيا ويتجوز من ورا ضهري جيت انت قبل أكده وخبرتني انك رايد تتجوز وانا رفضت يبجي ليش تتجوز بالسر
نظر عثمان بخزي لوالده
حسين واخيرا خرج عن صمته / خد عروستك واطلع اوضتك يا عثمان
ابراهيم / لا يابوي ياخدها ويروح مترح مايروح ملهوش مكان اهنه
ضرب حسين بعصاه في الأرض / انا جولت كلمه خد زوجتك واطلع فوق يا عثمان
نظر عثمان لأبيه وجده ثم امسك يد فاطمه وصعد للاعلي
بعد ذهابه نظر الجد لإبراهيم / بتعصي كلامي يا ابراهيم إياك انا ربيتك علي أكده
نظر ابراهيم في الأرض بخزي / اسف يابوي
حسين / اللي حوصل حوصل هو اتجوز وخلص الموضوع منجيش احنا ونفضح نفسينا
نظر الحاج حسين لهناء (والده عثمان)
/طلعي الاكل للعرسان فوق ياهناء
هناء / عنيا يابا الحاج.
في الاعلي
دخل عثمان ووضع يده علي رٱسه بسبب ما اقحم نفسه فيه كيف فعل هذا كيف ورط نفسه في هذه المشكله شعر بها تقف أمامه رفع نظره وجدها تنظر بانبهار للغرفه
عثمان وهو ينظر لها بعضب فهو يشعر انها سبب جميع المشكلات
ذهب وامسك مرفقها بغضب شديد / اسمعي يابت انتي.. انتي اهنه مجرد خدامه بس وهي فتره وهطلجك وهجول اني مترحتش ليكي فهماني يابت المركوب انتي
نظرت له بخوف / ليه اني عملتلك ايه
عثمان /بعد كل المصايب دي وتجولي عملتي ايه وبعدين انا بحب بنت عمي وهتجوزها وانتي هطلجك واخلص من شكلك العفش ديه وانجري من خلجتي
ورماها حتي سقطت علي الارض وذهب للحمام
مسدت زراعها بألم / بجي أكده ياعثمان طب مبجاش فاطمه اما بوظتلك كل مخططاتك واخليك تندم على معاملتك دي وبكره الايام تبينلك
……….
نظر الشيطان بصدمه لها ماهذا هل خرجت من أحلامه لتتمثل أمامه ام ماذا نظر لها وفكر هي لاتعرفه اكيد فهو عندما رأته كان متنكرا لذا ليدعي الجهل والبرود كعادته
ولكن كل هذا تبخر عندما سمع صوتها وهي تنطق اسمه
نور بصدمه / انت الشيطان
نظر لها بتعجب كيف عرفته
نور وهي تتمعن في وجهه / واااااااااو مكنتش اتوقع انك قمور كده
نظر لها بصدمه هل تتغزل به الآن ولماذا كلمتها هذه ارضت غروره فهي ليست اول مره يسمع امرأه تتغزل به
الشيطان محاولا الظهور ببروده / شيطان مين انتي مخبطه علي البيت عشان تهزري ولا ايه
نور بعناد / انت الشيطان ومتنكرش عشان سراج بلغني كل حاجه
لعن الشيطان سراج في سره والان ربط كل الأحداث ببعضها اخباره له انه سيأتي لكي لا يتنكر هذا الحقير سيريه
نظر لها ببرود كعادته / عايزه ايه وايه اللي خلاكي تدوري ورايا وتوصلي لسراج وتتكلمي معاه
كان يقول هذا الكلام بعضب لا يعرف لماذا
نور ببسمه طفوليه / طب دخلني الأول طيب
نظر لها بدقه ثم افسح لها الطريق للدخول دخلت نور ونظرت بانبهار للمنزل انه جميل جدا وبسيط رغم اثاثه الفاخر الا انه يدل علي ذوق صاحبه
فجأه وهي تسير تعرقلت في السجاد ووقعت علي طاوله واسقطت مزهريه تبدو ثمينه
نظرت لها نور باعين ستدمع ثم نظرت له نظره طفل مذنب / ما اخدتش بالي
مسح علي وجهه هذه الفتاه ستقتله
نظرت هي لغضبه بخوف ولكن دققت في ملامحه اكثر
الشيطان / لو خلصتي تأمل ممكن تقولي عايزه ايه مني
نظرت له نور والان فقط لاحظت عدم ارتدائه لأي شئ سوي شورت
وضعت نور يدها علي عينها ودارت بسرعه / البس حاجه عيب كده
نظر هو لها بحاجب مرفوع وتنهد بملل لايعلم مالذي يجعله لا يحملها ويرميها خارج منزله اخذ التيشيرت الخاص به من علي الاريكه وارتداه
الشيطان ببروده المعروف / لبست فتحي وتعالي قولي عايزه ايه عشان انا مش فاضي للعب العيال ده.
جلست نور وقالت في سرها / وقح اوي يعني حتي مسألنيش اشرب ايه
نظر لها بسخريه فهو استطاع قراءه حركه شفاهها
الشيطان ببرود / انتي مش جايه تتضايفي هنا عشان احطلك عصير
نظرت له بصدمه كيف عرفت فيما تفكر
الشيطان / ها عايزه ايه مني وايه اللي خلاكي تدوري ورايا لحد ماوصلتي هنا
نور متجاوزه وقاحته / احم انا كنت عايزه حضرتك ت ت
الشيطان / ت ايه
نور بصوت منخفض جدا / تدربني علي الفنون القتاليه
رغم سماع الشيطان لها فهو يسمع تدق الأصوات الا انه ادعي عدم سماعه / قلتي ايه.
نور بغيظ / يعني سمعتني وانا بكلم نفسي ومش سامعني وانا بكلمك
نظر لها ببرود / لا سمعت بس عايز اسمعك بصوت عالي
نور وهي تتنهد / عايزاك تدربني علي الفنون القتاليه لو سمحت
الشيطان ببرود / حد قالك اني بدرب يعني عشان تجيلي
نور / احم لا انا شوفتك يوم ماكنت بتضرب العصابه في حاره الفتوه وعايزه اتعلم ازاي اضرب وكده
الشيطان نظر لها ببرود / طلبك مرفوض
نظرت له نور بصدمه وفتحت فمها
الشيطان / اتفضلي وقتك خلص
نور / بس انا مش…
قاطعها ببرود/ اسمعي انتي شوفتي شكلي الحقيقي وكلمتيني وانا هسيبك تعيشي بعد ده كله المفروض تحمدي ربك ومتظهريش في وشي تاني
نور وهي تنظر اليه بحزن / بس هما بيتريقوا عليا اني مش بعرف اعمل حاجه وانا كنت عايزه اتعلم عشان اوريهم اني بعرف ابقي زيهم
نظر لها ببرود / روحي لأي مدرب قتال مش مشكلتي انا مش فاضي للعب العيال ده
نظرت له نور بحزن / يعني مش هتساعدني
الشيطان / لا
نور / لوسمحت
الشيطان مقاطعا / انا مش فاضي اني ادرب حد انا بيبقي عندي مهمات في دول تانيه ممكن تستمر لشهور يعني اولا وقتي مش سامح ثانيا انا مش بحب اتعامل مع حد معرفوش
نهضت نور ونظرت له بحزن لقد حطم أمالها / متشكره علي وقت حضرتك واسفه اني عطلتك
خرجت نور ونظرت للباب بحزن ماذا هل توقعت ان يرحب بالموضوع ويوافق علي الأمر علي الاقل حاولت
بعدما خرجت تنهد الشيطان يخرج أنفاسه يا الله يقسم انها ان استمرت بالنظر له بنظرتها هذه كان سيوافق يالله كيف تستطيع أن تفعل به هذا هو لايمكنه ان يوافق يخشي ان تصاب بسببه فاي شخص قريب منه دائما ماينتهي الأمر بقتله وهو لا يتحمل ان يقتل شخص لاذنب له بسببه نعم هذا هو السبب
حاول اقناع نفسه بهذا وانه رفض لحمايتها فقط نعم
نهض واتجه لغرفه التمرين ولكن اثناء ماكان يذهب لفت شئ في شاشات المراقبه نظره فتح عينيه بصدمه واخذ قميصه وخرج بسرعه البرق
……….
سمر وهي تدخل للفصل / ياربنا ياعمر بقولك هي اللي اجبرتني انزل غصب عني وقالتلي انها هتكون كويسه وانا هخلص والله بسرعه وارجع
عمر / تمام ياسمر ومعلش لو كنت اتعصبت بس خوفت عليها
سمر / ولايهمك يابني كفايه العلقه اللي عطتهالك
عمر بغيظ / اقفلي يابت ده انتي رخمه بشكل
أغلقت سمر الهاتف وهي تضحك علي اخاها
سمر وهي ندخل /good morning kids
الطلاب /good morning
عطوه / ميس ميس
سمر / نعم يا اخ عطوه في حاجه
عطوه / يعني أيه كيدز
سمر / كيدز يعني أطفال يا اخ عطوه.
عطوه / ان بس احنا مش أطفال احنا رجاله
سمر / ماشي اسفين يامعلم.
طلعوا يلا الكتاب الملون
نظرت سمر وجدت عامر كالعاده يغاذل جودي / الأخ اللي بيسبل وراه الله يكرمك ركز معايا والأخت صغيره علي الحب سيبك منه وركزي معايا نبدأ ولا حد عايز حاجه
احد الطلاب / ميس ميس
سمر /نعم يا اخ شادي اتفضل.
شادي /ممكن اروح التواليت
سمر / ياسلام اتعلموا من الأخ شادي شايفين الكلام تواليت اتفضل يا اخ شادي بارك الله فيك
خرج شادي
سمر/ طب يلا طلعوا الكتب عشان نبدٱ
…….
هناء وهي تطرق الباب / افتحي ياولدي جبتلك الوكل
فتح الباب وجدت فاطمه تنظر لها بخجل مصطنع / اتفضلي ياما
هناء بفرح / يزيد فضلك يامرت ابني
اتفضلي ده الوكل كلي ووكلي عثمان كويس احسن اني عارفاه لمن يكون شايل الهم مش بياكل ياحبه عيني
فاطمه / متحمليش هم ياما سي عثمان في عيني
هنا / تسلمي ياحبيبتي افوتكم انا بجي
فاطمه /منتي منورانا ياما
هناء / لايبنتي معينفعش أهمل عمك لحاله احسن يجلب البيت فوج روسنا كليتنا وبعدين انتم عرسان جداد خليكم تاخدوا راحتكم
وذهبت هناء اغلقت خلفها فاطمه بخبث فها هي قد كسبت حماتها في صفها
خرج عثمان من الحمام وهو يرتدي سروال ويجفف شعره / مين كان علي الباب
فاطمه / دي كانت اما بتجيب الاكل عشان نتعشي
عثمان / مش واكل عايزه تاكلي انتي كلي وطفي النور بعد ماتخلصي
فاطمه / ليه أكده يعني ولا مانتش رايد تاكل معايا
عثمان / هو أكده مش حابب اكل معاكي حلو أكده
واعطاها ظهره ونام
نظرت له بشرار سوف تجعله يتوسل رضاها
…….
خرج سراج من الشركه وركب سيارته وفي الطريق وقف في الاشاره ونظر بجانبه وتجمدت عينه عليها انها هي القطه الشرسه كما اطلق عليها تنام كالاطفال في السياره يالله انها حقا تبدو لطيفه جدا بهذا المنظر
فجٱه فتحت الاشاره وانطلق السياره وذهب هو أيضا ومازالت صورتها محفوره في رأسه
……..
دخل محمد للمكتب وهو سعيد جدا.
نظر له عمر بتعجب / خلصت الشغل في الموقع يامحمد
محمد كان شارد وهو يبتسم
نظر له عمر بتعجب ونهض وذهب اليه
عمر / محمد يامحمد انت ياحج في ايه
محمد / يا اخي انتي ايه فصيل اوي
عمر / كنت بسألك خلصت الشغل في الموقع
محمد / اه خلصت ورجعت الشركه علي طول الجو هناك حاجه زفت
عمر / انت هتقولي ده انا مقيم هناك قولي بقي كنت بتفكر في ايه
محمد وقد ارتسمت الابتسامه مره اخري / صابرين
عمر / صابرين!!!! مالها
محمد / وافقت علي الخطوبه
عمر / بتهزر؟!!!!بجد وافقت
محمد / اه وافقت امبارح روحت وطلبتها ووافقت انها تدي لعلاقتنا فرصه
عمر بسعاده / الف مليون مباااااااااااااااارك ياصاحبي
محمد / الله يبارك فيك ياعمر عقبالك يارب
عمر بضحكه / لا لسه شويه كده لما الاقي اللي تخطف قلبي بجد
محمد بضحكه / ماشي يابو قلب انت يلا بقي سلام عشان قلت لصابرين اننا هنتغدي مع بعض
عمر بغمزه / ايوه بقي من لقي احبابه
محمد / ههههههه يا اخي بلاش قر ده بس ابوس ايدك
عمر / دعواتي وقلبي معاك يابني
خرج محمد وهو يضحك وذهب لصابرين واخذها للذهاب لمطعم
…….
كانت نور تسير بحزن لانه لم يوافق وفجأه سمعت صوته من خلفها وهو يصرخ
الشيطان / حاسبييييييييي
وأخرج مسدسه واخذ يطلق النيران صدمت هي ولم تعرف ماذا يحدث ففي خلال ثواني كانت هناك سياره تقف أمامها وتأخذها من أمامه صرخت نور وأنطلقت السياره بعدما اخذت نور
ركض الشيطان خلف السياره بسرعه رهيبه كان يركض بسرعه وأخرج مسدسه وأطلق علي الإطارات ولكن اخطأها وأطلق مجددا حتي ثقب الإطار ودارت السياره وكانت علي وشك الانقلاب وقفت السياره وهبط منها رجال كثيرون وظلت نور في السياره ومعها رجل وضع لاصقه علي فمها وقيد يدها وهي تظر لما يحدث بالخارج اخذ الشيطان يضربهم بكل قوه ويتفادي ضربهم اخرج سلاحه وأطلق عليهم النار سقطوا أرضا اما بسبب ضربه او بسبب الرصاص
ركض للسياره ولم يكد يصل لها حتي خرج الرجل منها وهو يمسك نور ويوجه المسدس لرٱسها نظر له الشيطان بحذر فاي حركه خاطئه قد تودي بحياتها
الرجل وهو يصوب فوهه مسدسه لرٱس نور / متتحركش من مكانك والا اترحم عليها نظر له الشيطان نظره مرعبه كاد الرجل يتبول علي نفسه من نظراته نظر الشيطان لعيون نور وأشار لها علي قدمها نور بعدم فهم تهز رأسها
الشيطان في نفسه / ياربنا علي الغباء
أشار بحاجبه علي قدمها نظرت له نور تحاول فهمه وجدته ينظر بقدمها ويشير عليها ويفتح قدمه قليلا فهمت اخيرا مايقصد وفتحت قدمها له وفي ثانيه كان يطلق نار علي قدم الرجل حيث انها كانت ترتدي فستان وكانت تفتح رجلها قليلا فاطلق النار بين رجلها فاصابت قدم الرجل فركض له الشيطان وضربه وقام بإطلاق النار عليه اخرج هاتفه وأرسل رساله وأغلقه ونظر لها نظرت هي له ثواني وكانت فاقده للوعي بين يديه
حملها الشيطان واوقف سياره واعطاها عنوان منزله وبلا وعي ضمها له بحمايه كأنها ابنته نظر لها ببسمه صغيره /انتي فعلا محتاجه تدريب.
……
عاد سراج للمنزل وهو خائف من رده فعل الشيطان علي مافعله
دخل ولم يجد أثر له هل قتلها ام ماذا لايستبعد هذا ولماذا كان باب المنزل مفتوحا هل حدث هجوم علي المنزل ام ماذا كاد ان يذهب لرؤيه شرائط المراقبه ولكن وجد الباب يفتح ويدخل الشيطان وهو يحمل نور علي يده فتح سراج فمه من هذا المنظر الشيطان يحمل فتاه ماهذا الذي يراه
مالك بغيظ / هتبصلي كتير اتصل بمازن فورا
سراج / عملت فيها ايه يخربيتك يا شيطان
الشيطان / اخلص ياسراج دلوقتي اتصل بمازن يجي يشوفها
سراج/ تمام تمام
اتصل سراج بمازن
سراج / الو يامازن
مازن ( طبيب ووسيم وهادئ جدا الصديق الثالث) بهدوء / ايوه ياسراج
سراج / معلش يامازن ممكن تيجي القصر وتجيب معاك شنطتك
مازن وهو ينتفض / مالك كويس ولا حصله حاجه
سراج / لا ده مش مالك لما تيجي هقولك بس بسرعه لو سمحت
مازن وهو يحمل حقيبته / تمام انا خارج اهو ربع ساعه واوصل لكم
سراج / ربع ساعه ويوصل
هز الشيطان رأسه بايجاب ولم يحيد بنظره عن نور تبدو مثل الملاك وهي نائمه تري ماذا ستفعل به…
………
عادت سمر للمنزل
سمر وهي تضع حقائب التسوق علي الطاوله /نور يانور…. مالها دي مش بترد
نور
دخلت غرفه نور ووجدت الفراش فارغ
سمر بكل هدوء / خرجت انا كان قلبي حاسس الجذمه دي مش هتعدي يوم من غير بلوه
سمعت صوت الباب ركضت اليه وهي اظنها نور / كنت فين ياحيوانه
عمر بتذمر / انا سمعت منك شتايم كتير وقليل بس ماوصلتش انك تشتميني بحيوانه
سمر /معلش كنت فاكراك الحيوانه التانيه
عمر بهدوء / خرجت
هزت سمر رأها
عمر / يعني كمان ربع ساعه كده يكلمونا نروح نجيبها من اي بلوه
سمر / بالضبط
عمر / طب جهزي اتغدي قبل ما…
قاطعه رنين هاتفه باسم نور
عمر / الغي الغدي ياسمر خلاص
الو
…….
ايوه مين حضرتك وفين نور
……
يعني هي كويسه
…….
تمام ابعتلي العنوان وانا هاجي اخدها
نظر لسمر / يلا ياختي خلينا نروح نجيبها
سمر / الحمدلله مغيرتش يلا
……..
استيقظت نور وهي تأن من وجع رٱسها
نظرت حولها وجدت ثلاث شباب غايه في الوسامه
نور / ايه اللي وقعني في فيلم اجنبي
ضحك سراج بصوت عالي عليها بينما تبسم مازن ومالك هز رأسه بيٱس من هذه الفتاه
سراج / حمدلله على السلامه يا نور
نور / الله يسلمك ايه اللي حصل
سراج / في ناس حاولت اخطفك بس شيطان انقذك
نور / اها طيب الحمدلله
ثم نظرت للشيطان / شكرا جدا
سراج بتعجب / انتي يعني مترعبتيش لما عرفتي انك كنتي هتتخطفي
نور بعدم مبالاه / لا منا متعوده علي كده تعرف انا كنت لسه مخطوفه طازه امبارح
ضحك سراج علي هذه الفتاه يبدو أنه سيستمتع حقا
مازن / فعلا فى مكان ضربه في دماغك ارجو متتعبيش نفسك اكتر
نور وهي تهمس لسراج ليهبط لمستواها / مين القمر ده
قرأ الشيطان شفاهها وكان سينفجر من الغيظ بسبب عفويتها تلك
سراج بضحكه / ده مازن صاحبنا التالت والدكتور الخاص بعمليات الشيطان
ثم غمز لها.
هزت هي رأسها بتفهم / بس سبحان الله هو كلكم كده هو انتم كنت بتاكلوا كارميل وانتم صغيرين
انفجر سراج بالضحك يالله هذه الفتاه عفويه بدرجه كبيره
الشيطان بغيظ خرج صوته حاد /مش كفايه ضحك ولا ايه
نور بتذمر / وانت مالك انت ها
نظر لها مازن وسراج ببلاهه هل تتحدث للشيطان هكذا يالله هذه الفتاه تحفر قبرها بيدها
الشيطان ببسمه خبيثه / لازم تسمعي كلامي لاني مدربك وكل كلامي يتنفذ بالحرف……
توقعتكم للفصل الجاي وياتري الشيطان هيعمل ايه لنور في التدريب وهل هي هتتحمل تدريبه وشراسته
كل ده واكتر في الفصل الجايه من
بنت الشيطان
…………
دمتم سالمين
رحمه نبيل
اترك رد