روايات رومانسيهرواية حبيبي المجهول

رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

ادهم: تاني مره ابقي فكر مليون مره قبل ما تلعب معايا لان انا غير
بعد اذنك.

ويدوب هيمشي اتفاجئ باللي قدامه
مش هو بس كلهم اتفاجؤا
اتفاجئ بليلي واقفه قصاده في منتهي الشياكه والجمال واول ما شافته
ليلى: وحشتني قلت الحقك قبل ما تفطر نفطر مع بعض ولا ايه؟ اصلا وانت بتكلمني كنت في الطريق لهنا
ادهم مش مستوعب وقفتها قدامه وشكلها بشعرها المفكوك الطويل وجمالها
ليلى: ايه مالك؟ مش مبسوط اني جيت ولا ايه؟

ريهام ردت بسرعه: لو بتفهمي في الاتيكيت كنتي عرفتي انك المفروض تتصلي قبل ما تيجي وخصوصا لو في وقت مش مناسب اصلا للزيارات
ادهم: خلصتي كلامك؟ حد عنده حاجه ممكن يضيفها؟ مفيش كويس
ليلى بيتي هو بيتك تيجيه في الوقت اللي يعجبك ( مسك ايديها وباسها وكل كلمه ببوسه) صبح! ظهر! فجر! اي وقت انا متاح ليكي ال 24 ساعه انتي بس تشاوري اوك
ليلى: اوك هنفطر مع بعض ولا فطرت معاهم؟
ريهام: للاسف فطر معانا.

ادهم: تعالي نفطر مع بعض في مكان يفتح النفس شويه لان الجو هنا خنقة حبتين يالا بينا
اخدها ومشي وهما الاتنين هيولعوا وعلي فرحان جدا
علي: ياريت بقى تسيبوهم في حالهم وانتي بصي لابنك قد ايه مبسوط معاها مش كفايه ده؟
ريهام: لا مش كفايه مش على اخر الزمن هناسب طباخ وبياعه
سليم: ما تقلقيش انا وراه ويورينا هيعمل ايه في المره الجايه
علي: كفايه بقى انتو ما بتزهقوش
انا رايح الشغل وخليكو مع بعض خططوا للخراب.

ادهم وليلي قضوا اليوم كله مع بعض ضحك وفسح وتسوق طبعا
اخدها ادهم لافخم الاتيليهات تشتري لبس يليق بمكانتها الجديده. وهو كان بينقيلها بنفسه
فساتين بناطيل بلوزات لبس بيت واتوصي جدا بقمصان النوم اللي ليلى كانت مكسوفه اصلا تبصلهم
اليوم خلص وروحها بيتها وهو كمان روح
ادهم: مساء الخير وتصبحوا على خير
سليم: مرحتش الشغل النهارده يعني؟
ادهم: كنت مع ليلى عندك مانع؟
سليم: واخبارها ايه؟
ادهم: ويهمك في ايه؟

سليم: ما يهمنيش بس انا لو مكانك مخليهاش تغيب عن عيني
ادهم بعد ما كان طالع السلم نزل تاني لجده
ادهم: قصدك ايه؟ لو هتوصل ان ممكن حد يأذيها فده مش هسكت عليه ابدا
سليم: هتعمل ايه يعني؟ لو مثلا خبطتها عربيه او مثلا اتخطفت او حد اغتصبها مثلا
ادهم: قسما بالله لاقتلك فيها فاهم؟ اوعي تفتكر انه علشان اسمك مكتوب مع اسمي انك جدي بجد لا اوعي تنسي نفسك انت ما تعنيليش اي شيئ خليك فاهم ده كويس.

سليم: طيب اهدي اهدي انا كنت بقول مثلا وبعدين انا مش راجل عصابات ولا بلطجي
ادهم: والله حتى البلطجيه وبتوع العصابات بيحترموا بعض وليهم قواعد وقوانين
سليم: طيب اطلع وكلم حبيبتك واسهر معاها طول الليل اطلع
ادهم طلع وهو قلقان وقبل ما يدخل اوضته دخل لابوه
ادهم: ممكن اتكلم معاك شويه؟
علي: طبعا ادخل
ادهم: لا تعال انت علشان نكون لوحدنا
ريهام: ده على اساس اني خلاص بقيت عدوتك؟

ادهم: انت اختارتي انك تقفي قصادي وتحاربيني ده كان اختيارك مش اختياري
ريهام: طيب ما تسيبك منها وتعال لحضني وانا هجوزك احلي واجمل منها مليون مره
ادهم: هو انتي معداش عليكي الحب قبل كده؟ هقولك مثال صغير لو انا وانا صغير حد جالك بعد ما ولدتيني وقالك هاخد ابنك واديكي غيره احلي منه واجمل منه كنتي هتقوليله ايه؟ اه موافقه؟
ريهام: ده وضع مختلف انت ابني وحته مني.

ادهم: لا مش مختلف الحب واحد زي ما انا حته منك وما ينفعش تبدليني ليلى حته مني وما ينفعش ابدلها يارب اكون وصلتلك احساسي
اخد ابوه وخرج وقعدوا مع بعض
علي: خير في ايه؟
ادهم: لا خير بس عايز اسالك سؤال غريب ولو سمحت جاوبني بصراحه
علي: بلاش تفتح الماضي يا ادهم
ادهم: لا لا مش هفتح حاجه في الماضي ده سؤال يخصني
علي: طيب قول على طول
ادهم: هو سليم له في الاعمال الخارجه عن القانون؟

علي: جدك؟ قصدك ايه بخارجه عن القانون؟
ادهم: قصدي قتل او خطف او بلطجه!؟ امور زي دي يعني
علي: بتسال ليه؟
ادهم: ارجوك جاوبني الاول! له ولا مالوش؟
علي: لا معتقدش هو ممكن يبتز حد او يجبر حد لكن بلطجه وقتل وكلام من ده ما اعتقدش بس بتسال ليه؟
ادهم حكاله على الحوار اللي دار بينهم
علي: لا يا ادهم معتقدش انه ممكن يعمل حاجه زي دي بس ده ما يمنعش انه هيفضل يضغط عليكم باي طريقه ممكنه.

ما تتوقعش هو ممكن يعمل ايه؟ خلي بالك منه
ادهم: مع احترامي ليكم انتو الاتنين بس سؤال تاني
علي: اسال
ادهم: هو البيت ده بيتك ولا بيته هو
علي: لا ده بيتي انا! انا اشتريته بنفسي اول ما انت جيت الدنيا
مكنتش عايز اي شيئ يربطني بجدك فبعدت عنه خالص وجيت هنا واستقليت بشغلي وحياتي
الشركات دي تعبي انا وشقايا انا جدك مالوش حاجه هنا.

ادهم: طيب معلش يعني هو ابوك وكل حاجه بس طالما انتو مختلفين هو هنا ليه؟ ما تخليه يروح بيته؟
علي: على الرغم من ذكائك وتعليمك الي ان تربيتك بره اثرت عليك
ادهم: وده ايه علاقته ده؟
علي: هو انا وانت لو اختلفنا او اتخانقنا وانا في بيتك هتطردني وتقولي بره بيتي!
ادهم: لا طبعا الوضع مختلف انا وانت بنختلف عادي بس مش لدرجه ان اننا نقاطع بعض لكن انت وجدي مش بينكم العلاقه اللي بيني وبينك.

علي: بس برضه هو ابويا وما ينفعش اطرده
وبعدين انا وهو كنا زي انا وانت كده في يوم من الايام
ادهم: وبعدين ايه اللي حصل؟
علي: نفس اللي بيحصل معاك حب دخل في النص
ادهم: انت حبيت؟ ما تقولش انك حبيت ماما لانه مش باين عليكم الحب
لا اعتقد حبيت واحده تانيه وهو رفضها صح؟ ومن ساعتها انتو اختلفتو
علي: ادهم لو سمحت مش عايز اتكلم في الموضوع ده فاقفله لو سمحت وبلاش اسئله كتير تصبح على خير.

على ساب ابنه ومشي ورجع لذكرياته 30 سنه.

منذ 30 عاما
على راكب عربيته وماشي بيها وفجأه ظهرت واحده بتجري في الشارع ملحقش يتفاداها فخبطها بس خبطه خفيفه
نزل يجري من عربيته ويشوف حصل ايه
علي: انتي كويسه؟ فيكي حاجه؟ انتي ازاي تجري كده اصلا في نص الشارع
رفعت البنت وشها وبصتله وهو غرق في عنيها لدرجه انه نسي انه خبطها او انه في الشارع اصلا زي ما يكون حلم
اتكلمت البنت بصوت سحره اكتر واكتر.

البنت: انا اسفه بس كنت بجري لانه لازم ألحق حاجه مهمه قوي واتاخرت عليها
عيطت البنت وهو قرب منها مش عارف يسكتها ازاي
علي: لا ما تتاسفيش انا اسف اسف بجد ما تعيطيش خلاص
ارجوكي ما تعيطيش
البنت: اسفه بس رجلي بتوجعني ومش هقدر اروح مشواري
عيطت تاني وهو واقف مش عارف يعمل ايه
فجأه شالها من غير مقدمات
البنت: انت بتعمل ايه؟ ارجوك استني ارجوك نزلني
علي: مش هنزلك الاهم فالمهم اهدي واسكتي وماتخافيش مني.

دخلها عربيته وطلع بيها
البنت بخوف: اوقف ارجوك انت خاطفني ولا ايه؟
علي: خاطفك؟ لا طبعا انا هاخدك المستشفي علشان رجلك
البنت: لا لا ارجوك مالوش لازمه نزلني شويه وهبقي كويسه
علي: هششش اسكتي بقى
اخدها المستشفي وكشفوا عليها وكانت رجلها مجزوعه بس
بعد ما خلصت وعلي واقف قصادها
علي: يالا هتقدري تقومي؟
حاولت البنت تقوم بس مجرد ما وقفت كانت هتقع لانها مقدرتش تحمل على رجلها.

طبعا على جري ولحقها ومسكها واتقابلت عنيهم تاني في نظره طويله
على شالها تاني واخدها ونزل بيها
البنت: ارجوك ارجوك نزلني انا همشي عليها
علي: هو انتي معندكيش غير ارجوك دي وبعدين جربتيها ومجابتش نتيجه
البنت: انت مش مضطر تعمل كل ده
علي: عارف على فكره انا اسمي على وانتي
البنت: اسمي امل
علي: امل! اهلا يا امل واسف اني خبطتك مكنش قصدي ابدا
امل: حصل خير
وصل لعربيته وركبها معاه تاني
امل: ارجوك بقى انا هروح.

علي: تاني ارجوك دي؟ مش قلتلك ما بتجيبش نتيجه
امل: طيب اقول ايه؟
علي: تقولي كنتي رايحه فين وكنتي بتجري ليه؟
امل: خلاص بقى مالوش لازمه
علي: ايه اللي مالوش لازمه ده قولي كنتي رايحه فين؟
امل: كنت رايحه شغل جديد هقدم فيه وكانوا بيختاروا ناس بس الكلام ده خلاص
علي: خلاص ليه انتي ممكن تروحي وتقوليلهم اللي حصل واكيد هيقدروا
امل: لا خلاص هما طالبين عدد معين وهياخدوا اللي راح الاول الاسبقيه في الحجز يعني.

علي: طيب انا ممكن اساعدك
امل: انت ساعدتني كفايه شكرا
علي: طيب انتي ساكنه فين علشان اوصلك
وصلها على بيتها وروح بس معرفش يشيلها من تفكيره ابدا كانت عايشه مع امها وخالها
وابوها ميت وخالها هو المسؤل عنها
زارهم تاني يوم يطمن عليها لانه مقدرش يشلها ابدا من تفكيره
بدا الحب يكبر بينهم عجبه جدا رقتها وصفاءها ونقاءها وحس كانها ملاك ماشي على الارض.

ساعدها انها تشتغل لانها رفضت اي مساعده منه فخلاها تشتغل عند ابوه في شركته
ومع الوقت علاقته بيها بدات تاخد وضع جدي جدا
علي: امل انا بحبك ومش عايزك تبعدي عني ابدا
امل: بتحبني انا؟ طيب ليه؟
علي: وهو الحب بيتقال فيه ليه؟ بحبك وبس
تقبلي تتجوزيني؟
امل: انت بتسالني سؤال معنديش الجرأه اني اوافق عليه
علي: ليه؟ السؤال اجابته بسيطه يا اه او لأ؟
يا بتحبيني يا ما بتحبينيش؟
امل: لا طبعا مش بسيط ابدا.

انت فين وانا فين؟ انت مين وانا مين؟
مين هيسمحلك تتجوزني؟ عيلتك؟ ابوك؟ مجتمعك؟ مين قولي؟
علي: امل انا عايز اسمع رايك انتي لان ده اللي يهمني
امل: انا اقصي امل ليا اشوفك كل يوم دقايق واسرق لحظات اشوفك فيها ومش هطمع في اكتر من كده
علي: برضه دي مش اجابه
بتحبيني ولا لأ؟
امل: انت لسه بتسال؟
انا حبيتك من اول لحظه شوفتك فيها وعشقتك لما اتقابلو عنينا تاني مره
ودبت في غرامك لما شلتني بين ايديك
كده جاوبتك ولا لأ؟

عل: انتي هتبقي حبيبتي ومراتي وشريكه عمري فاهمه؟

ادهم صحي وكلم حبيبته صبح عليها وطلع على شغله
وهو في شغله على الظهر كده سمع صوت عالي وخناق بره مكتبه
كان عنده اجتماع مهم ويدوب هيقوم يشوف في ايه الباب اتفتح ودخل خالد ووراه محمود بيحاول يوقفه
ادهم: خلاص يا محمود سيبه
خالد: انت يا بني ادم انت، انت تطلع من حياتنا وتحل عنا بقى
احنا استحملنا منك كتير لكن توصل لكده يبقي تغور في داهيه انت وعيلتك كلها
ادهم: في ايه لكل ده؟ اهدي كده وقولي في ايه؟

خالد: في انك ما تستاهلش ظفر ليلى وطالما مش هتحافظ عليها يبقي تحل عنا بقى
ادهم: انا برضه مش فاهم في ايه؟
ليلى مالها وايه اللي حصل؟
هنا على جه على صوت الخناق والدوشه
علي: في ايه بيحصل هنا؟
خالد: في ان احنا قرفنا منكم بقى
علي: ايه اللي حصل يا ادهم في ايه؟
ادهم: معرفش في ايه وماله وليلي كلمتها من ساعتين كانت كويسه
خالد: كانت فاهم كانت
ادهم قلبه دق بسرعه وخاف يكون جرالها حاجه.

ادهم: خالد في ايه اللي حصل؟ اتكلم بقى وليلي فين؟
خالد: ليلى! ليلى يا حيلتها اتقبض عليها.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى