حب بعد خداع
الفصل الثالث
بقلم دينا محمود
نعمان: انا هسيبكو مع بعض شويه
نعمان خرج وساب غرام مع مصدومه ومش عارفه تتصرف من صدمتها
ومن الناحية التانيه سليم مصدوم من جمال ساره
سليم بهمس:ده أنا افتكرت عايزين يخلصو منها وخلاص ده اي ده دي اجنبيه
غرام فضلت تتحرك حركات غريبه وبعدين قررت انها تتكلم
غرام اخدت نفس طوسل وقالت:انا عارفه
سليم قطع كلامها وقال:انا اتجبرت علي الجوازه دي من عشر سنين واتجبرات دلوقتي ان اجي هنا عشان جدي وعايز اعرفك انا بحب واحده في القاهره موافقين علي كل حاجه انا هخدك تعيشي معايا في القاهره بس محدش هيعرف اننا متجوزين
غرام:علي فكره انا كمان مجبوره علي الجوازه دي
سليم:يبقي كده متفقين اعرفك بنفسي بقا انا اسمي سليم بشتغل دكتور قسم جراحه
غرام:وانا دكتوره غرام في قسم جراحه برضو
سليم بدهشه:مش معقول انا فكرتك جاهله
غرام بغيص:جاهله
سليم مش مهم الكلام ده يلا بقا عشان انا ورايا شغل كتير في القاهره ومش فاضي للعب العيال ده
غرام:تمام يلا
سليم نزل وغرام نزلت بعدو
سليم:انا لزم امشي يا جدي عشان ورايا شغل مهم
نعمان: ماشي يابني وجهز نفسك خلال شهر هنعمل فرح كبير يليق بعيله القناوي
سليم:ان شاء الله ان شاء الله
منال بحزن:خد بالك منها ياولدي دي الطلعت بيها من الدنيا
غرام بعياط:هتوحشيني اوي ماما وانتي بامرأة عمي هتوحشيني وداليا هتوحشني اوي اوي
داليا:خد بالك منها بتسليم دي اغلي واحد عندي دي المنورة بيتنا
غرام:خد بالك من نفسك يا جدي وانا هكلمك كل يوم عشان اطمن عليك
سميحه:خلاص متعيطوش بقا ده انهارده فرح زغرطي ياختي منك ليها
سميحه: وزعي شربااات علي البلد كلها يابت يا سعديه انا مش عايزه بيت ميشربش من شربات فرح غرام
منال:ايوه وادبحو الدبااايح واطعمو كل الناس الغلبانه
نعمان بضحك:اي براحه شوايه انتي وهي
سميحه بفرح: واه يا عمي خلينا نفرح من عشر سنين مستنيين اليوم ده وياما ناس اتكلمت في حق غرام كتير واحنا لزم نخرسهم
سليم: يلا عن اذنكم بقا
غرام وداعت اهلها بحزن شديد وركبت العربيه مع سليم وابتدت العربيه تبعد عن البيت وعن البلد كلها
بقلم دينا محمود*
سليم:خليكي حريصه محدش يعرف البينا
غرام: متقلقش انت اصلا مش هتشوف وشي كتير
سليم:يبقا احسن برضؤ انك متخرجيش ؤضتك
غرام بصتلو بغضب ومين وقالت:ومين قالك ان مش هتحبس ف ؤضتي انا هنزل الشغل علي طول
سليم:شغل اي انشاء الله
غرام:انا دكتوره يعني اي مستشفي تتمنا اشتغل معاهم
سليم بضحك:بلاش الثقه دي مستسفيات القاهره غير مستشفيات الريف
غرام:مش هرد عليك
سليم: يبقا احسن برضو
سليم وغرام وصلو البيت واتفجات غرام ب البيت كبير حد او ذي بيتها ف البلد بس ده بيت رقي جداا
فريده حمدل على سلامه يا سليم
سليم:الله يسلمك يا ماما دي غرام
فريده هو جدك عمل ال ف دماغو برضو
سليم:فتره مؤقته وهتعدي يا ماما المهم الموضوع ده يفضل بينا وخلي عامر يمسك لسانو شوايه
دخل عامر
عامر بضحك: انا سمعت اسمي
عامر بغمزه:مين القمر دي
سليم بغضب:تحترم نفسك يا عامر دي غرام بنت عمك سليم
عامر بفراحه:ياااه اخير بقا لينا قرايب انتي تقعدي معان علي طول بقا
غرام بضحك: شكرااا
عامر بضحك: وكمان شكلك رقيقه قولي انك مش مرتبطه
سليم بنرفزه:عامر غرام مراتي يا دكتور
عامر بتمثيل الزعل: يخساره بس مش مشكله المهم مطلعتش من ايدينا
سليم:عامر الموضوع ده ميطلعش من البيت ده حتي الشغالين ميعرفوش ب الموضوع ده
عامر:حاضر يابوس
فريده:انا هطلع ؤطتي وانتي يا بنتي تعالي امريكي ؤطتك
غرام:حاضر يا طنط
غرام مشت ور فريده لحد اما وصلت بابا الاؤضه
فريده:دي اؤطتك ي بنتي
غرام:انا عايزه اقول لحضرتك حاجه
فريده:اتفضلي
غرام:انا عارفه ان جيت بوظط كل ترتبكو بس متقلقيش انتو مش هتحسو بوجودي ان شاء الله من بكره هروح المستشفى
فريده:لي انتي تعبانه ولا حاجه
غرام:لاء يا طنط انا دكتوره وبكره هستلم شغلي فمتقلقيش مش هتشوفي وشي خالص
فريده:يا بنتي متقوليش كده انا عارفه الوضع صعب عليكي وعلي سليم
غرام:كل حاجه تتعدي ي طنط متقلقيش
فريده:طيب اسيبك ي حببتي ترتاحي بقا
غرام دخلت اوضتها الجديده وكانت كبيره اوي وكان لونها بينك ف ؤوف وين الألوان البتحبها
غرام فضت شونطها كلها وفتحت اللاب توب بتاعها عشان تشوف معاد المستشفي الهتشتغل فيها وبعدين نامت نوم عقيق
في صباح تاني يوم سليم صحي في نفس معادو وليس ونزل عشان بفطر
فريده:صباح الخير يا سليم
سليم:صباح الخير يا امي
فريده:امال فين غرام
سليم:تلقيها نايمه
فريده:لاء مش ف ؤضته ومش ف البيت خالص انا فكرت قلتلك انها خارجه
سليم بغضب:مقلتليش حاجه وبعدين ازاي تخرج من غير اذن كده
نعمه: هي سابت الورقه دي ي سليم بيه
سليم مسك الورقه وقرأ الفيها
صباح الخير انا متعوده اني قبل م اخرج اخد الاذن من جدو بس جدو مش هنا فكتبت الورقه دي عشان وعت طنط ووعتك ان محدش هيشوف وشي في البيت ومتقلقش انا ف المستشفي
سليم بغضب: انا لزم اوضع معاها حدود بس انا ارجع سلام ي ماما
قريده:مع السلامه يا حبيبي
____________
في مستشفي القاهره
ياسر:انتي دكتوره غرام سليم
غرام:ايوه يا فندم
ياسر:الدكتور سامي بيقول فيكي اشعااار
غرام ببتسامه بسيطه:دكتور سامي هو المعلمني كل حاجه وانا واحده تلامذته
ياسر:انا عارف دكتور سامي كويس ومش بيمدح حد بسهوله
غرام:ان شاء الله هكون عند حسن ظن حضرتك
ياسر:للاسف انتي هتشتغلي مع الدكتور سليم اكبر دكتور جراح في القاهره يعتبر هو الهيكتب فيكي التقرير وانا متاكد ان هيكون في صلحك
غرام:ان شاء الله
ياسر:روحي انتي دلوقتي مكتب سليم هو ف الدور الثالث وانا هبلغو بوصولك
غرام:تمام ي دكتور
في مكتب سليم
سليم بغضب: هتكون راحت فين يعني هي اي مستشفي هتقبلها يا السهوله دي
قطع تفكير سليم صوت تليفون
سليم:ايوه يا دكتور ياسر
ياسر:الدكتوره وصلت انهارده ودقيقه وهتكون قدامك
سليم:مش قولتلك محدش يضيع فرصه ذي دي
ياسر:شكلها شاطره جداا علي فكره
سليم:هنشوف
ياسر:اوكي سلام
سليم قفل مع ياسر وسمع صوت دقات ع الباب
سليم:اتفضل
غرام فتحت الباب ودخلت ولسه هتتكلم اتفجات ب سليم
سليم بصدمه:انتي بتعملي اي هنا انا مش فضيلك خاااالص اي انكان المصيبه ال عملاها انا مليش علاقه بيكي وبعدين عرفتي مكتبي منين انتي اتفضلي ع البيت دلوقتي عشان مش فضيلك
غرام:اديني فرصه اتكلم
سليم:اتفضلي
غرام:أولا انا لو عامله مصيبه ذي م بتقول انت اخر واحد هفكر الجالك
سليم بضحك:امال جيا لي
غرام:انا الدكتوره الجديده غرام سليم
سليم:نعمممممم
حب بعد خداع
بقلم دينا محمود