روايات شيقهرواية حب بعد خداع

رواية حب بعد خداع الفصل الثامن بقلم دينا محمود

حب بعد خداع

الفصل الثامن

بقلمي دينا محمود

ياسر:دكتور سليم قالي كل حاجه يا دكتوره

غرام:بس للاسف لزم أخده اذن الاول يا دكتور

ياسر:ماشي يا دكتوره بس اتمنا مضيعيش الفرصه دي من ايدك

غرام:هحاول يا دكتور عن اذنك

ياسر:اتفضلي

غرام٠٠ خرجت وراحت علي مكتب سليم وكانت مستنيا وبعدين سليم دخل

سليم: انتي اختي علي مكتبي اوي

غرام:لي قولت للدكتور ياسر ان احنا ولاد عم

سليم:عشان دي الحقيقه

غرام:وانت بتقول الحقيقه وقت متحب

سليم:شاطره برافو عليكى

غرام:طيب انا مسافره بكره الصعيد عشان في عملية لزم انا ال عملها

سليم:اوكي سافري براحتك

غرام بغيظ:ماشي كنت بعرفك بس

سليم:ماشي عن اذنك عشان لزم امر علي العيانين ال في المستشفي

غرام:اوكي

____________

في صباح يوم جديد

فريده :صباح الخير يا حببتي

غرام:صباح الخير يا ماما فريده عن اذنك بقا

فريده:متستني سليم نازل روحو سوا

غرام:انا مش رايحه المستشفي يا ماما انا مسافره البلد

فريده :لي يا بنتي في حاجه ولا اي

غرام:في بنت هناك انا ال متابعه حالتها ولزم انا ال عمل العمليه

فريده: ربنا معاكي ي حببتي السواق بره خليا يوصلك

غرام:لاء مش لزم

فريده:لاء لزم مش هينفع تعرضي علي كلامي

غرام:حاضر يا ماما عن اذنك

غرام خرجت ركبت العربيه مع السواق كل ده تحت أنظار سليم ال متبعها من فوق

بعد سعات غرام وصلت المستشفي

سامي:دكتوره غرام عامله ايه ليكي واحشه والله

غرام:وحضرتك والله ي دكتور سامي

سامي:انت بتعملي اي هنا

غرام:حضرتك نسيت معاد عمليه سلمي

سامي:انتي لسه فاكره وجيتي مخصوص عشانها

غرام:اكيد طبعاا فاكره

سامي:ربنا يبركلك يا بنتي حقيقي انتي مفيش منك دلوقتي

غرام:شكرا ي دكتور عن اذنك بقا هروح اشوفها عشان ؤضه العمليات هتجهز

سامي:بالتوفيق يا دكتوره

بقلمي دينا محمود

بعد مرور ساعات عديده غرام خرجت من العمليات وكان بينا عليها علمات التعب الارهاق

 غرام:أول متفوق بلغوني فورا انا في اؤضتي مش همشي

الممرضه:حاضر يا دكتوره

غرام :وطمني اهلها بلاش تقلقيهم

الممرضه:حضرتك عملتي العليكي وذياده يا دكتوره

غرام: ربنا يستر عن اذنك

غرام دخلت مكتبها وكانت تعبانه جداا وفردت جسمها علي الكنبه وفجا لقت سليم قدامها

غرام بصدمه: انتي حتي هنا امتا

سليم: جيت من سلعه كده وقالو انك في العمليات

غرام:وازاي يدخلو اي حد مكتبي كده وخلاص

سليم:منا قولتلهم اني ابن عمك وجوزك

غرام بصدمه :مراتك

سليم:اه عادي هو انتي مش مراتي ولا اي

غرام بخجل:طيب سبني ارتاح شوايه بقا

سليم:لاء يلا احنا هنروح نسلم ع جدي

غرام:لاء انا هفضل قاعده هنا روح انت

سليم:البنت مش هتفوق قبل بكره الصبح وبعدين انتي جيتي علي المستشفي علي طول ومروحتيش البيت لجدي

غرام:أصل

سليم:مفيش اصلا يلا خلينا نروح

غرام:حاضر

________________

بقلمي دينا محمود

في بيت نعمان القناوي

داليا:غرام جايه دلوقتي يامرات عمي

منال بفرحه: بجد جايه

داليا:اه والله اتصلت بيا وعرفتني

سميحه: لتكون متخانقه مع جوزها يا وش المصايب

داليا:لاء صوته مكنش مضايق

منال:جهزو كل الاكل ال غرام بتحبه

سميحه:اتفضلي انتي لعي فيها كده

داليا: في اي ياما هي جيا تسلم علينا واكيد هترجع بيتها تاني انتي ايه ال مضايقك

سميحه: انا خايفه الناس تاكل وشنا

منال:صحة بخصوص الناس مرات عيسي بره جايه تفكرنا ان فرح ابنها انهارده

سميحه:اكيد محتاجه حاجه عشان كده جات

منال:طب اطلعلها بجه عشان عايزاكي

سميحه:ماشي

سميحه خرجت تشوف مرات عيسي وفي نفس الوقت غرام دخلت من غير سليم

سميحه: عامله اي يا بتي

غرام:اتوحشتك جوي يامرات عمي

مرات عيسي:متنسوش الفرح بقه يا ست سميحه

سميحه:ان شاء الله علي العسل بجد كلنا هتاجي اكيد

مرات عيسي:معلش يعني انتي عارفه بلاش الست غرام تيجي انا عايزه فرح ابني يتم علي خير

غرام بحزن:متقلقيش يا خاله انا اصلا مش بحضر أفراح حد اصلا

قطع كلام غرام صوت سليم الصارم وهو بيقول

سليم:غرام هتروح قبلنا كلنا ولو غرام مرحتش محدش من عيله القناوي هيروح

مرات عيسي: وانت مين بجه

سليم:انا سليم القناوي جوز غرام القناوي

سميحه بفجر:اظن عرفتي دلوقتي ان غرام اتجوزت زين الرجال وحضورها هبجا جبلينا كلنا غرام متجوزه دكتور عقبال متشوفي جوز بنتك دكتور زيو اكده

مرات عيسي: متاخذنيش يا ست غرام انتي وجودك دلوقتي يشرفنا طبعا عن اذنكم

غرام:امال فين جدي

نعمان: انا اهو يا زينه البنات

غرام:وحشتني جوي جوي يا جدي

نعمان:وانتي وحشاني اكتر يا بت الغالي

غرام:بتاخد الدوا ولا لاء يا جدي

نعمان:وانا عارف اتنفس من الدكتوره الصغيره دي

غرام:جدعه يا دودو

داليا: تربيتك ي فندم

نعمان:كيفك يا سليم يا ولدي

سليم:الحمدلله يا جدي

نعمان:والله انا مبسوط انك جيتي بيت ابوك تاني

سليم:البركه في غرام

نعمان:صوح ربنا يخليكو لبعض يلا يا غرام خدي جوزك وطلعو ارتاحو في ؤضتك عقبال ما الغد يجهز

غرام:حاضر يا جدي

غرام طلعت ؤضتها وسليم طلع وراها

غرام اول ما دخلت ؤضتها كانت طايره من الفرحه

غرام:الاؤضه وحشتني اوي اوي وكل حاجه فيها وحشتني اوي اوي

سليم:للدرجه دي متعلقه بالاؤضه كده

غرام:كنت بقضي فيها كل وقتي …….سليم

سليم:نعم

غرام بحرج:انا متشكره جداا علي القولتو تحت

سليم:مفيش شكر بينا يا غرام انتي قدام ربنا مراتي والناس هنا اتكلمت عليكي بسببي انا وانا لزم اردلك حقك شوايه

غرام بخجل:شكرا برضو

سليم:اي كميه الكسوف دي

غرام:عادي بقا انا هنام شوايه

سليم: ماشي

سليم ساب غرام تنام ونزل وقف في جنبنه البيت ال بيبص علي الاراضي الزراعيه من كل الاتجاهات

منال:ابوك كان بيحب يقعد في الجنينه دي اوي

سليم:امم

منال:تعرف انا اتجوزت ابوك وانا عندي 15سنه ومعشتش معاه غير سنتين

سليم:هو انتي لسه بتحبيه

منال:محبتش حد غيرو وبحبك عشان انت كلك شبهو أول ما ابوي قالي اني هتجوز سالم طيرت من الفرحه أول معرف اني مبخلفش طلب انو يتجوز قولت حجو ورفضت اني اطلق قولت انا مش هقدر ابقا باسم حد تاني هو كان مغصوب علي جوازي منو بس انا كانت احلي ايام وهو معايا

سليم:معقول بتحبيه كل الحب ده

منال:ابجي تعال اسال عليا ياولدي انت واخوك وخد بالك من غرام دي ملهاش حد خالص ياحبه عيني ابوها وامها ماتو وهي عندها خمس سنين وقعدت كتير مصدومه ومفتش كتير وحصل موضوع جوازك منها ولما سبتها اتصدمت والناس هنا جات عليها وذي الشفته من شوايه كده كانت بتتعرض للاهانه دايما فكرينك طفشت منها

سليم:كان غصب عني

منال:تعرف انت جيت مع ابوك هنا قبل كده مرتين كنت صغير وكانت غرام لسه مولوده ساعتها جتلي وقولتلي عايز اشوفها كنت ييجي سبع سنين وساعتها مكنتش عايز تسبها وعايز تاخده معاك وانت ماشي

سليم: هي دي

منال بضحك: فات زمن علي الكلام ده بس من ساعتها وقولت انك مش هتسيبها ابدااا وديما كان عندي احساس انك هترجع وهتعيشو ايام جميله مع بعض وعمك سليم الله يرحمه كان بيقول دايما غرام لسليم وسليم ل غرام واهو ده الحصل

حب بعد خداع

بقلمي دينا محمود

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى