روايات شيقهقصص

رواية حلقة خاصة الفصل الثاني

سليم وفتون وآمان وجنى قاعدين على السفره بيفطرو.

فتون : بابتسامه، كل عام وانتم بخير ياحبايبي.

امان : أبتسم. وحضرتك بخير ياست الكل.

جنى : بحماس. وحضرتك بخير ياماما. أنا مبسوطه قوي إن ده تاني عيد ليا معاكم.

فتون : طبعاً ياحبيبتي انتي فرحة البيت كله ياجنى. وجبتي أجمل حفيد لينا ربنا يباركلنا فيه عُدي روح قلبي.

جنى : حبيبتي ربنا ما يحرمناش من وجودك انتي وبابا سليم.

فتون : بصت ل سليم وقالت. سليم أنت ساكت ليه؟

سليم : أبتسم وقال. بفطر ياروحي أنا مستمتع بمكرونة الصلصه البيضا وخصوصاً لو من إيدك. يبقى الصمت في حرم الجمال جمال. ولا إيه؟

فتون : ضحكت بسعاده..وقالت. بألف هنا، بس مش هتقولي بقى انت مخبي عليا إيه؟ بقالك يومين حاسه إن في حاجه مش طبيعيه.

سليم : مط شفايفه وقال أمم. حاجة إيه؟ أبدا مفيش أي حاجه.

فتون : بصتله بشرز/ آه وأنت بردو هتقول؟ لكن انا مسيري هعرف.

وبصت لابنها وقالت. أنت قولي يا آمان ياحبيبي، نزلتوا الشركه تلات ايام ورا بعض ليه؟ وكمان انهردا المفروض كان أجازه.

آمان : أيوه يا ماما أصل المـ………!

سليم : بص لامان بتحذير وهز راسه ليه لأ.!!

آمان : هز راسه بتفهم وقال. إحم أبدا دي مناقصه كانت مهمه جدا ونزلنا انهردا نشوف شوية شغل مهم كده. حضرتك عارفه القطاع الخاص مافيهوش إجازات كتير. عادي يعني. إحم.

فتون : أخدت قطعة مكرونه وبصتلهم وقالت بتوعد. لا بجد!! ماااشي مسيري هعرف أنتوا مخبيين عني إيه؟

سليم : من غير ما يبصلها قال. أسبوع بالظبط وهتعرفي. ارتاحي ومتفكريش كتير.

جنى : همست لامان وقالت. حبيبي..

آمان : نعم ياحياتي.

جنى : هو احنا هنقضي العيد بكره فين؟

آمان : بياكل وقال.. بابا قال إن الامبراطور عازمنا كلنا في مملكة العدوي أول يوم.

جنى : بانبهار..وااااو مملكة العدوي..!!

بقلم /مريم نصار.

فيلا العدوي.

قدام الفيلا عربيه تبع شغل آدم و آركان وقفت. والشباب نزلوا. والعربيه اتحركت.

اركان : شال الشنطه ع ضهرو وقال. حمدلله ع السلامه يا ديزل.

آدم مراد : رفع الشنطه ع كتفه وقال. الله يسلمك.

اركان : يااااه قد ايه البيت بالمملكة بكل حاجه وحشاني.

هارون بيفطر وقام فتح البوابه و اسقبلهم وداخلين.

آدم مراد : عينيه بتراقب لآخر مرمى بصره وعايز يشوف ضيه بفارغ الصبر.

اركان : عينيه ف كل مكان بتدور على باري.

آدم مراد : ماشي في الجنينه وأخيراً لمح ضيه. وكنزه وكيانه. وضحك وشاور بايدية لبناته.

كنزي : فتحت عينيها بفرحة كبيره وصرخت وقالت.

باااااابي.

آرين : رفعت عينيها بلهفه وهمست بدقة قلب/ آدم. والضحكه مع الدمعه عرفت طريقها رغم فرحتها.

كنزي وكيان جريوا بسرعه على أبوهم. وصقر السيوفي جري وسبقهم ونط في حضن آركان وقال.

بابا باباا وحشتني قوي يابابا.

اركان : شاله ولف بيه وبيضحك وقال. ولا ياصقر ايه الحلاوه دي ياض. أنت اللي وحشني موووت.

آدم مراد : نزل الشنطه ع الأرض. ونزل ع ركبه وفتح أيديه لبناته.

كنزي وكيان بيجروا واترموا الاتنين في حضنه بمرح وحماس وشغف كبير.

كنزي : بسعاده باااابي بااابي

كيان : بتضحك وبتتنطت في حضنه وقالت. باااابي حبيبي.

فهد العدوي : بيفك ايدو من ايد آرين وعايز يجري يستقبل أبوه وخاله.

آدم مراد : شالهم الاتنين وقال باشتياق. وحشتوني قوي ياحبايب بابي.

اركان : قرب من باري.

باري : ضحكت بدموع وجريت استخبت في حضنه.

اركان : ضمها بحب كبير. وهمس ليها وقال. باري وحشتيني.

باري : بدموع الفرح. أنت كمان ي اركان وحشتني خالص.. بجد انا فرحانه قوي إني شوفتك قدامي.

آرين : مش قادره تصبر أكتر من كدا. ورغم تنبيه آدم ليها متجريش في أي مكان. لكن جنون الحب كان أكبر من تحملها. وسمعت لصوت قلبها.وجريت وقالت بصوت مسموع. آدااام.

آدم مراد : على عكس غيرته الشديدة لكن استسلم وهو كمان من اشتياقه سمع لصوت لهفة قلبه ليها. ونزل بناته وقدم خطوتين. وفتح أيديه ليها وشالها في حضنه ولف بيها.

آرين : كلبشت فيه كأنها بتحلم وخايفه تصحى م الحلم.

آدم مراد : نزلها ومسك أيديها وبص في عينيها.

آرين : رفعت عينيها وبصت ليه وساكته.

آدم مراد : أبتسم، وقرب منها وباس جبينها وهمس ليها وقال.

ضي آدم.

آرين : غمضت عينيها. واترمت تاني في حضنه. وعيطت باحتياح وقالت.
ـ اتاخرت قوي المرادي يا آدم، أنا مش عارفه اتقوى غير بيك.

آدم مراد : مسك وشها بأيديه وهز راسه ليها وقال. آرين العدوي متعيطش اتفقنا. وبعدين أنا لو مسافر وبعيد عندك بأميال جسمي بس هو اللي بعيد عنك، لكن روحي مش مفرقاكي لحظه واحدة.

ارين : ضحكت بدموع.

فهد العدوي : قاطع كلامهم. ومسك بنطلون آدم وقال. بابا بابا سيب ماما وكلمني أنا.

آدم مراد : ضحك وشاله وقعد يبوس فيه وضمه لقلبه. وكنزي وكيان كل واحده حاضنه ابوها والفرحة كملت بوجوده.

تالين بصت على الباب وقالت آرين وباري كانوا واقفين هناك. ثواني ياتيتة هروح أشوفهم يمكن أبيه آدم جه.

مراد الجوهري : دخل يجري وقال. ماما ناناه خالو آدم جه خالو آدم جه.

الكل سمع مراد الصغير.

مريم وفريحه ورينو وميرو وتالين قاموا بسرعه واتحركوا يستقبلوهم بلهفة قلب مشتاق.

آدم : قام بهدوء بلهفة متدراية.

مراد وفهد وسفيان ومحمد وباقي الشباب قاموا.

آدم مراد داخل وشايل فهد وماسك أيد آرين. و آركان سلم على آرين وداخل بيدور على جنات ف وسط الموجودين. وباري طلعت فوق تجيبها.

آدم مراد : شاف أميرة المملكة ونزل ابنه وقرب منها وباس على أيديها وراسها واطمن عليها.

ف نفس الوقت آركان قرب من رينو وسلم عليها بلهفة كبيره.

مريم اطمنت على آدم كالعاده بخوفها وقلقها وقلبها الكبير.

رينو : بنفس القلق اطمنت على آركان.

آدم مراد : قرب من فريحه وباس جبينها وقال. وحشتيني يا امي.

فريحه : ضمته بفرحة العيد وقلبها بيضحك وبيبكي بشعور مختلف.

آدم : فتح ايديه لحفيدو وأبتسم وقال. آركان حفيدي الهُمام.

آركان : حضن جدو وسلم عليه. وحشتني قوي يابابا.

آدم : ضمه لقلبه وربت على ضهرو وقال. حمدلله ع السلامه يا حبيب جدك.

آدم مراد : سلم على أبوه وقال. اخبارك ايه ياسيادة اللوا.

مراد : خبط على كتفه بقوه وهزار وقال. أبوك دلوقتي بقى ١٠٠ فل و ١٤ حمدالله على سلامتك يا ديزل.

آركان : سلم ع فهد وقال. الحج اللي وحشني.

فهد : ضمه لقلبه بقوه. وقال. نورت الدنيا كلها يا ياسيادة الملازم.

آدم مراد : وقف قدام جدو، وأبتسم.

آدم : هز راسه ليه بأنه يقرب منه.

آدم مراد : حضن جدو بحب كبير. وغمض عينيه وقال. بابا آدم وحشني جدا.

آدم : بتنهيدة حب. ربت على ضهرو وقال. حمدالله على سلامتك ياحفيدي الغالي.

آدم مراد : باس ع أيدو وقال. كل عام وحضرتك بخير.

آدم : ربت على كتفه بابتسامه وقال. كل عام وانت منور المملكة.

تالين : بدموع أبيه آدم. أبيه آدم.

آدم مراد : لف ليها. وراح عندها بسرعه وضمها لقلبه وقال. تالي حبيبتي وحشتيني جدا ياروحي.

تالين : بدموع الفرح. وحضرتك وحشتني قوي يا أبيه حمدلله ع السلامه.

د/محمد : طيب إيه؟ مش هنسلم إحنا كمان على أبطالنا ولا إيه؟

آركان : بمزاح. يسلام ونتصور سلفي كمان ادكتور ينفع؟

د/محمد : بضحكه. ينفع جدا طبعآ. تعالي يابكاش تعالى والله الدنيا نورت بيك يا آركان.

آركان : حضنه. حبيبي أنت يادكتور والله.

زين : ألف حمدالله على السلامه يا آدم.

آدم مراد : حبيبي ياعمي أخبارك إيه؟

زين : بفضل الله زي الفل.

ميرو : بسعادة. طيب وانا مش هتطمن عليا؟

آدم مراد : ضمها وباس جبينها وقال. انتي قبل الكل طبعا. وأبتسم.

تيم : حمدلله ع السلامه يا آدم باشا.

آدم مراد : حضنوا بعض.. وقال الله يسلمك يادكتور.

تيم : وانت ياض يا آركان عملت حس للبيت من أول ما دخلت.

آركان : حاوط امه..وقال بضحكه وكبرياء..علشان تعرفوا قيمتي بس.

باري : نزلت وشايله جنات. وقالت جنات اهى يا ريكو.

آركان : قلبه دق. وقال. بسم الله. وشالها بين أيديه وباس جبينها وقال. جنتي حبيبتي وروح قلبي.

سفيان : منور المملكة ومصر كلها يا آدم.

آدم مراد : أبتسم حبيبي يا سفيان تسلم.

آرين وقفت جمب آدم. والضحكه بترقص في عينيها.

آدم مراد : مسك كف أيدها وضغط عليه بلين.

آرين : قلبها زادت دقاته.

فهد العدوي : رفع أيديه وقال. شيلني يا بابا.

آدم مراد : أبتسم وقال. تعالى ياحبيبي.وشاله.

كنزي وكيان جريوا على فهد ومبسوطين..

فهد : أبتسم وحاوطهم.

مريم : بسرعه يا تالين هاتي عصير لاحفادي بسرعه زمانهم عطشانين يانور عيني.

تالين : حاضر يا تيتة..

آريان : بعد ما سلم عليهم طيب ايه مش هنكمل فطارنا ولا ايه؟

آركان : بنهم. اه والله أنا واقع م الجوع متسحرناش كويس.

آدم مراد : هز راسه بيأس وقال. اه وانت هتقولي؟

آركان : بعند اه أقولك أي يعني؟ ١٢ بيضه وعلبتين جبنه وخمسه زبادي وربع لانشون ورومي. هيعملوا ايه يعني احنا بنشقى وجايين من سفر.

الكل ضحك.

آدم : اتنهد براحة بال. وشاور بايدو على السفره وقال. كده اكتملت عيلتي يلا الكل يفطر.

آدم مراد شايل فهد وبناته حواليه.و آركان شال صقر على حجرو وقعدوا وسط ترحاب كبير وبدأت كل العيله تفطر والضحكه والسعاده على وشهم.

واكتملت العيله مع إكتمال الشهر.!

وبعد وقت.

أدو فرض صلاة العشاء والتكبيرات والتبريكات بين الأهل والأصدقاء والاحباب

بقلم/ مريم نصار.

فيلا السيوفي.

طارق وفارس راجعين من صلاة العشاء والتكبيرات في كل بيت وشارع.

رنا : بسعاده..حمدالله على سلامتك يابو فهد.

طارق : بضحكه. الله يسلمك يام الغاليين. وكل عام وانتي متربعه في قلبي ياوليا.

رنا : بضحكه. وأنت متربع في حياتنا كلها ياحبيبي.

فارس : باس ع راسها وقال. كل عام وانتي بخير ياست الناس كلهم. وعيد فطر مبارك عليكي وعلينا ياحبيبتي.

رنا : ربتت ع صدرو وقالت بحب. كل عام وانت الذريه الطيبه لقلبي ياروح قلبي ربنا ما يحرمنيش من دخلتك عليا أبدا يافارس يابني.

فارس : حبيبتي يا امي أهم حاجة تكوني راضيه علينا.

رنا : عيونها لمعت وقالت. راضيه بس! دنا راضيه وراضيه وراضيه من هنا لآخر العمر. عليك أنت وفريحه وفهد.

فهد : من على الباب قال بابتسامه. إبن الحلال عند ذكر أسمه بيبان..

رنا : بفرحه. فهد ابني. تعالى ياحبيبي. كل عام وانت بخير يانور عيني.

فهد : دخل ومعاه رينو وقالوا السلام عليكم.

ردو عليهم وعليكم السلام.

فهد : حضن طارق وباس على أيدو وقال. عيدك مبارك ياحج.

طارق : ربت على كتفه وقال. عيدك مبارك ياحبيب أبوك.
وأبتسم وقال لرينو. تعالي يابنت الغالي جايه تاخدي العيديه مش كده.؟

رينو : بضحكه. طبعآ لازم اخدها من حضرتك أول واحده. كل سنه وحضرتك طيب يابابا. والسنه الجايه إن شاء الله تكون في زيارة الحبيب المصطفى.

طارق : أبتسم وحضنها وقال. صل الله عليه وسلم. حبيبتي يارينو أحلا دعوة منك يابنت العدوي. ومش خساره فيكي كيس.

رنا : ضحكت.

رينو : بعدم فهم كيس ايه؟

طارق : بسخريه. كيس من الدنانير.

فهد : ضحك. وقرب من أمه. وباس جبينها وضمها لقلبه. وباس على أيديها وقال. كل سنه وانتي طيبه ومعانا ومنورانا ياست الكل.

رنا : مسدت ع خدو وقالت. كل سنه وانت حسك في الدنيا وربنا مايحرمنيش من دخلتك عليا أبدا يانور العين.

رينو : كل سنه وانت طيب يا سيادة السفير.

فارس : بيحضن فهد وقال. وحضرتك طيبه يا دكتوره.

فهد : عامل ايه يافارس.

فارس : حبيبي يافهد أنا بخير.

رينو : فين رودي أنا جايه مخصوص أسلم عليها.

رنا : بضحكه. من الصبح وهي بتعمل اختراع في المطبخ بمناسبة العيد. روحيلها يمكن تظهر وتبان.

رينو : بضحكه حاضر بعد اذنكم.

طارق : بص ع الباب وقال. اومال آيان فين؟ عند تيم بردو؟

فهد : قعد وقال. لأ هو هيروح مع تيم.. مش عندو وبس. لأ هو لازق معاهم.

كلهم قعدوا.

رنا : هيروح فين؟ وبعدين آدم و آركان مجوش ليه؟

فهد : جايين كمان شويه. لأن آدم قال ل آرين متجبيش لبس العيد لكنزي وكيان وهيبقى هو ينزل معاها المول يجيبوا كل حاجه. ف تيم قال خلاص نبقى نجيب لجنى معاهم بالمرة. قام بقى سي آيان قال هو كمان خلاص هبقى اشتري مع جنى. وسايبهم في البيت بيلبسوا. و آدم و اركان هيعدوا على هنا يسلموا عليكم قبل ما يخرجوا.

رنا : بابتسامه. حبيبي يا آيان بس لو يبطل عصبيه. هيبقى زي العسل.

فارس : بضحكه وهو يعني هيجيبوا من برة. عندك ماشاء سلسال العصبيه ممتد..

رينو : بصوت عالى استني بس ياروووودي

رودي : خارجه. وشايله صينية تقديم وفيها تشكيله من حلويات العيد بيتي فور وكحك وبسكويت. وقالت بحماس.

ـ استنى ايه؟ عتلاق لازم يدقوا اختراعاتي. هو أنا سموني الشيف من شوية ولا ايه؟

فارس : اتخض من شكلها والدقيق مبهدل هدومها وجبينها وخدها. وقال بدهشه. في ايه يارودي!

رينو : قفلت بوقها وجريت على المطبخ ورفعت النقاب. وطلعت كل حاجه من بوقها في الباسكت وبتكح. وشربت ماية بسرعه. وقالت وهى بتنهج.

ـ استحاله تكون دي حلاويات العيد؟ ربنا يستر قولتلك استني يارودي.

رودي : حطت الصنيه قدامهم وباصه لفارس وبتضحك وقالت. الشيف بوراك بيمسي.

فارس : بص على الحلويات وفتح عينيه بانبهار من شكلها اللي يفتح النفس.

رودي : اذيك ياسيادة اللوا. كل سنه وانت طيب يا باشا.

فهد : أبتسم. وانتي طيبه يا دكتوره. وماشاء الله واضح قد ايه إنك تعبتي في الحجات دي.

طارق : بفخر. رودي بنتي أحسن واحده تعمل بيتي فور وكحك وحلويات العيد.

رينو : من بين أسنانها. متمجدهاش قوي يا بابا.

طارق : لأ وكمان إيه؟ البسكوت اللي رودي بتعمله متدوقش زيه في أي مكان. حاجة كده مسك.

رودي : بثقه. حبيبي ياطاروق. أنا بس بحب أسعد غيري. هعمل ايه بس.

رينو : نفخت بتوتر.. أستر يارب. وشدتها من دراعها وقالت.
رودي تعالي معايا جوه ضروري.

رودي : بعدين بعدين أنا عارفه تلاقيكي عايزاني أعمل حسابك في شوية تاخديهم معاكي للعيله. بس لا تقلقي. أنا عامله حسابي للكل دنا من الصبح راشقه ف المطبخ.

طارق : بفخر. هى دي رودي مرات ابني اللي ديما مشرفاني.

رودي : اله.! يلا ياجدعان بسم الله. أمسك يافهد خد يافارس. دوقي يا رنوش. وأنت ياطاروق ليك نصيب الأسد. كل ودوق بقى وقولي اي رأيك في الجمدان

رينو : هزت راسها لفهد أنه مايكلش حاجه. ومش عارفه تتكلم.

فارس : أخد قطعة كحك وقال. دي أول مرة هدوق الكحك الاصلي من أيد مراتي. ده كفايه شكله بس.. تسلم ايدك مقدما.

طارق : لأ انا هاخد حتة بيتي فور. بيدوب في البق كده وانا بحبه قوي.

فهد : بضحكه. خلاص وانا هدوق البسكويت ومتأكد من كلام الحج أنه هيبقى خرافه. وفتح بوقه وأكل قطعه. وقفل بوقه وتنح ومتكلمش.

فارس : فتح عينيه بصدمه وباصص على رودي وساكت.

رنا : حاولت متبينش لكن شرقت وكحت ورينو لحقتها بالماية.

طارق : حط البيتي فور ف بوقه. وفتح عينيه ع الآخر.

رودي : بصت لرينو وقالت. شوفتي مزبهلين إزاي من الجمدان. اومال إيه يابنتي هو أي حد يعمل حلويات؟ دنا بفكر أعمل قناه وابقى يتيوبر. واكتبه بعنوان/ شيف بوراك بيدجرح التماسي متجيش على قلبي ياقاسي.

فارس : حرك بؤبؤ عينيه وبص ع أخوه اللي وشه بيفسر قد ايه أنه عايز يوصل لأقرب باسكت.
وشاف طارق حاطط ايدو على بوقه وكأنه بيدور ع حاجه وقعت منه. وبص ع رنا اللي بتكح وتمسح بوقها بالمنديل.

رينو : بغيظ. مسكت أيد رودي وقالت. جمدان إيه وزفت إيه على دماغك انتي كمان.. قولتلك استني يارودي انتي استعجلتي قبل ما انطق حرف واحد واقولك رأي في العك اللي انتي عملاه.

رودي : كشرت عينيها وقالت. عــــكـ ولسه هتتكلم اتخضت هى ورينو.

طارق : بسرعه طلع البيتي فور من بوقه وقال بنرفزه. ايــــه العـــــكـ والقرف ده.!!!

فهد : رفع ايدو وقام بسرعه ودخل المطبخ. وفارس وراه.

طارق : مسك القعطه في أيدو وقال ده مش بيتي فور. ده بيتي طوب أو بيتي حجر أنا أول مرة أشوف زلط عليه شوكولاته.

رنا : كتمت الضحكه

رودي : عوجت بقها وقالت. أهو هيبدأو يطلعوا في الجمدان القطط الفطسانه. علشان ياكلو عني العيديه بس على مين؟ دنا رودي والأجر عالله.

طارق : بتريقه. قطط فطسانه.!! لأ يختي خدي اطفحي بنفسك من عمايل ايديكي وشوفي الجمدان مابتكسرش ليه. ماهو جمدان فعلاً..امسسسسسكي.

رودي : بثقه. اخدت قطعة وجت تقطمها. متقطمتش وناشفه زي الحجر. وضحكت ببلاها وقالت.

إحم. دي تلاقيها حتة ديكور محطوطه بالغلط. استنى هشوف غيرها. أو.. أحم. او ندوق البسكويت.. اه ندوق البسكويت.
واخدت قطعة وكان مالح ومعلهوش سكر خالص.
وبلعتها بالعافيه تداري كسفتها. وضحكت وهى بتكح. وقالت.

دي تلاقيها وقعت في برطمان الملح بالغلط. نشوف الكحك بقى. وطلع ناشف جدا.

وبصت ليهم وقالت. أممم حاجه عظمه.

فهد : جه ومعاه كوباية ماية. وفارس حاطط أيدو ع خدو من ضرسه اللي وجعه.

طارق : بغيظ.. اه وأنا عمال انفخ فيكي يختي. اتاريكي جايبه حجاره ومشكلاها.

وبعدها كشر عينيه وقال بتفكير..

امممم ايوووه ايوووه أنا فهمت انتي عايزه تكسري صف سنانا علشان تسترزقي من ورانا صح يابت..!

كلهم ضحكوا.

رودي : ههههههه صدق فكرة. أنا هفتح مطعم حلويات زي ده.. وبعد ما الزبون ياكل وسنانه تتكسر تحولوا عندي. لم علينا عبيدك يارب.

فارس : بضحكه. فظيعه يارودي. بس سؤال هو ليه الكحك ناشف قوي كده وحسيت إن ريحته خل! مش غريبه دي؟

رودي : بكبرياء. وأنا يعني جبت الوصفه من عندي؟ الشيف قالت نحط خل ع البيض.

رنا : تنحت. وقالت لحظه واحدة بس.. هو أنتي حطيتي بيض ع الكحك؟

رودي : بتأكيد طبعاً. وكمان عصير برتقال. أما البيتي فور بقى حطيت عليه سمسم ونشادر ولبن.
والبسكويت بقى حطيت عليه خميرة. ومرضتش أحط زبده خاااالص على أي حاجه علشان ضغط طاروقه مايعلاش.

رنا ورينو شهقوا. وقالوا ف صوت واحد. انتي دخلتي المقادير كلها في بعض يارووودي!

طارق : بغيظ..خلاص خلاص شيلوا صنية الزلط دي من قدامي.
قال وانا اللي عمال اقول متدوقش زيه في أي مكان.. ماهو صحيح والله. لادوقنا ولا هتدوقوا زيه أبدا. أنا أول مرة ادوق الزلط. سناني في ذمة الله.

رودي : بضحكه. قعدت جمبه. والله أنت عسل ياطاروق. وبالمناسبة دي أنا شوفت طريقه تحضير قراقيش بال…….

طارق : قاطعها. بلا قراقيش بلا مناقيش. انتي متعمليش حاجه خااالص. انتي تخلعي ضروس وتحشي وتركبي طرابيش وتزرعي أسنان وانتي ساكته. غير كده مش عايزك تعملي حاجة خااااالص.

رودي : بصتلهم بثقه وغمزت وقالت.. مش قولتلكم..بيخاف عليا..!

بقلم / مريم نصار.

في المول. في قسم الفساتين

سيف بيتكلم في الفون مع حنين. وحياة واقفه بتختار فستان وقالت. واو درجة اللون دي كنت هتجنن والاقيها. بص كده ياسيف!

سيف : طيب ثواني يا ماما وراجعلك. وراح عندها وشاف الفستان وقال بإعجاب. جامد جدااا ادخلي بقى قيسيه علشان نرجع ع البيت.

حياة : بتذمر. يوووه أنت ديما مستعجل كده.

سيف : يابنتي والله ده ما كلامي أنا. مامتك قلقانه عليكي من الزحمه. وانتي شايفه مفيش شبر فاضي ف المول..وكمان ماما معايا ع الفون اهى وبتسال عليكي. و هاجر نايمه وممكن تصحى في أي وقت وتعيط عشان أنتي مش موجوده معاها.

حياة : بتفهم. اوكي خلاص أنا هروح البروڤا دي بس استناني هنا أرجوك.

سيف : عيوني حاضر يلا بسرعه.

حياة : دخلت البروڤا.

سيف بيكمل المكالمه. وقال خلاص حاضر يا ماما.هنخلص واعدي اجبلك كل اللي انتي عايزاه. تمام تمام. مع السلامه.

آدم مراد ماسك أيد آرين وكنزي.. اما كيان ف أيد آرين.
و آيان ف أيد ميرو وجنى مع تيم.

آرين : رغم فرحتها بوجود آدم معاها. لكن قالت.ياخبر يا آدم. المول زحمه جدا. وكويس جدا إني سمعت كلامك ومجبناش فهد معانا. وشكلنا مش هنعرف نقابل چود و ليليان.

آدم مراد : كريم هيرن عليا لما يخلص. تعالى نشوف فساتين. لكنزي وكيان في الناحيه دي.

كنزي : بابي بابي أنا عايزه فستان أبيض.

كيان : وأنا كمان عايزه فستان أبيض.

آدم مراد : نزل ليهم وأبتسم وقال. أجمل فساتين بيضا لأجمل كنزي وكياني في الدنيا.

جنى : بفرحه. وأنا كمان عايزه فستان أبيض. هنبقى إحنا التلاته حلوين قوي صح ياخالو؟

آدم مراد : صح ياعيون خالو.

جنى : صح يابابي؟

تيم : لعب ف شعرها بحنان وقال. صح ياروح بابي. انتي واخواتك البنات هتبقوا اجمل عرايس في العيد.

آيان : بأعتراض. بس مش يبقى منفوش زي العروسه. عشان جنى مش عروسه.

جنى : بغيظ. ليه بقى يسي آيان. أنا عايزاه منفوش زي العروسه.

آيان : هز راسه ليها. لأ مش هتجبيه منفوش.

جنى : شددت ع أيد أبوها. وقالت. باابي بقى. شوف ايان بيغلس عليا

تيم : نفخ وقال. استغفر الله العظيم. أنت ياعم آيان عملي الأسود في حياتي.

آيان : مط شفايفه وقال. مش عارف بس يمكن.

آرين : شهقت وكتمت الضحكه. وهمست لادم. أخويا فظيع. والله جنى صعبانه عليا.

آدم مراد : رفع حاجبه وقال. مايصعبش عليكي غالي ياروحي. ده آيان ده داخل دماغي. وإن شاء الله فهد العدوي هيبقى ميكس منى ومنه إيه رأيك.

آرين : عوجت بقها وقالت. دحنا داخلين على أيام سوسا على رأي خالو.

آدم مراد : بمكر. بتقولي حاجه ياروحي.

آرين : من بين أسنانها. بحمد ربنا عليكوا ياحبيبي.

سيف : بدهشه. مين دكتور تيم عزيز. وسيادة الرائد آدم العدوي. لأ أنا مش مصدق نفسي.

تيم : لف ليه وضحك. مين. باشمهندس سيف الشرقاوي! وسلموا على بعض

تيم : حبيبي أخبارك ايه؟

سيف : أنا زي الفل والله وحشني جدا. اذيك يا آدم باشا.

آدم مراد : سلم عليه وأبتسم. اذيك ياسيف عامل ايه؟

سيف : الحمد لله. أنت رجعت من المأمورية امتى؟

آدم مراد : انهردا.

سيف : حبيبي حمدالله على السلامه وكل سنه وانتوا طيبين.

تيم و آدم وأنت طيب.

سيف : طيب تعالوا نقف بعيد عن الزحمه دي لحد ما الجماعه تخلص انتوا ليكوا وحشه والله.

آدم مراد : همس ل آرين اختاروا أنتوا وأنا خمسه وراجع ومتخرجوش من هنا. أنا هقف هناك بس عيني عليكوا.

آرين : اوكي. بس بليز متتأخرش. واسأله لو حياة جت معاه هنا.

آدم مراد : مط شفايفه وقال. وأنا هسأله اقوله مراتك جت معاك؟

آرين : بغيره. أيوه صح ماينفعش. روح أنت ولو هى معاه هشوفها. ولا أقولك أنا هتصل بيها.

آدم مراد : بتفهم تمام.

تيم : ميرو حبيبتي. اختاري حاجه لجنى وأنا شويه وراجع.

ميرو : حاضر ياحبيبي.

سيف و آدم و تيم وقفوا قدام قسم الفساتين بيتكلموا مع بعض.

آيان : شاف فستان احمر في أبيض وكان جميل وقال. ده عجبني. شوفي ده يا جنى.

جنى : ربعت أيديها وقالت. نو مش عاجبني..

آيان : بغيظ. ليه مش عاجبك. الفستان حلو.

جنى : نفخت بنفاذ صبر وقالت. يوووه أنا مش عايزه غير فستان أبيض.

ميرو : طيب طيب ممكن تهدوا أنتوا الاتنين. بصوا الفستان ده. فيه الوان مختلفه وعجبني خالص. اي رايك ياجنى؟

جنى : شافت الفستان وكان جميل جدا وقصير شوية وقالت حلو قوي يامامي بس انا عايزه ابيض.

ميرو : بتفهم. حبيبتي مش علشان اخواتك اختاروا موديل يبقى انتي كمان تقلديهم. مش لازم نقلد حد. أنتي لازم يبقى ليكي رأيك الشخصي. هقولك موقف حصل معايا قبل كده.. وأنا صغيره شويه عمتك تمارا أختارت فستان واللون كان حلو عليها قوي. ولما عجبني أنا كمان اخترت زيها بالظبط نفس اللون بس لما لبسته مكنش لايق عليا خالص. من وقتها فهمت إن كل شخص بتليق عليه حجات معينه و قررت البس على ذوقي أنا واللي يليق عليا مش لازم ع الموضه أو إني اقلد حد.

جنى : نزلت وشها في الأرض وقالت. اوكي يامامي بس كان نفسي في الأبيض.

آيان : بخنقه خلاص قيسي ده إللي أنا اخترته و لو مش عجبك نشوفلك الزفت الأبيض. بس مش منفوش. ومش القصير ده ماشي.

جنى : خبطت رجليها ع الأرض وقالت انت مستفززز، انتوا جبتوه معانا ليه يامااامي.

ميرو : ضحكت.

آيان : بغيظ. انا اييه؟ طيب ياجنى استني. وراح جاب الفستان اللي عجبه وقال. خدي ده يا إما والله هروح وارمي الهديه بتاعتك.

جنى : فكرت بحيره.وقالت بلخبطه.. هو انت جبتلي هديه؟

ايان : ايه هعيد كلامي تاني. مانتي سمعتي. اه جبتلك هديه. وكان نفسك فيها من زمان. بس والله يا جنى لو مختارتيش الفستان ده مش هنزل بكره في العيد وهرمي الهديه بتاعتك.

ميرو : فتحت عينيها وبوقها مدهوشه من أسلوب ايان اللي كل شوية يقلب على شخصية أخوها.

جنى : بصت لامها واتنفست غيظ.

ميرو : همست ل جنى وقالت. لو مش عاجبك الفستان ده متلبسيهوش.

جنى : بتفكير. بس آيان جابلي هديه. وقالت خلاص يامامي أنا هقيسه مش حضرتك قولتي لازم يكون لايق عليا.
وشدت الفستان من أيد ايان بغيظ. وراحت ع البروڤا.

ميرو : فتحت بوقها ببلاها وقالت. لأ كده كتير جدا.

آيان : عدل ياقة التي شيرت ونفخ بضيق.

آرين : اختارت فساتين بيضا أكتر من موديل وكنزي وكيان بيقسيوا.

حياة : خرجت وراحت ل سيف وأبتسمت وقالت مساء الخير.

آدم وتيم. مساء الخير.

حياة : آرين اتصلت عليا هى جوه مش كده؟

آدم مراد : هز راسه ليها. أيوه.

حياة : طيب سيف أنا هدخل ليها ممكن؟

سيف : بصوت واطي. المهم الفستان عجبني جدا. انت بقى عجبك؟

حياة : أبتسمت. اه جميل قوي ياحبيبي. بص انا هسلم ع البنات وارجع بسرعه.

سيف : تمام.

بقلم/مريم نصار.

في مكان تاني في المول.

مصطفى : اووووف ما خلاص بقى ياعم طارق الزفت انت. ارسالك على طقم.

چود : بغيظ. طارق زفت؟ ابني مش زفت انت فاهم
يا إما أقسم بالله أقول لبابا طارق وهيعمل معاك الصح.

مصطفى : شوح بايدو وقال. ياشيخه اتنيلي. إحنا بقالنا تلات ساعات بنختار في ام تيشيرت وبنطلون ومش عاجبه اي حاجه.. تقوليش الواد خلاص هيلبسهم طول عمره. أنا الجزمه ضيقه عليا وصباعي عمل قلو.يلا عشان متجنش عليكوا.

چود : أقسم بالله بتبقى خروجه سودا يوم ما بتيجي معانا أي مشوار. وأنت ياض يطارق. اخلص فرهدت اللي خلفوني.

طارق : هو انتوا كل مرة نخرج تتخانقوا دي عيشة اي دي؟ انا رايح لعمو كريم سلام. وسابهم ومشي.

مصطفى : ولا خد يالا.. شوفتي الواد سبني وراح ل الد أعدائي راح لاخويا.

چود : من بين أسنانها صبرني يارب.

عُمر : جه ومضايق.

مصطفى : مالك أنت كمان يابوز الأخص.

عُمر : دي عيشه تقرف ياعمو.

مصطفى : اه.و الله يبني وخصوصاً إنك ابن كريم. بس مالك في أي؟

عُمر : ماما يسيدي.

مصطفى : لأ دحنا نجيب حجرين شيشه ونسمع القصه الحزينه.

چود : نفخت بنفاذ صبر انا رايحه لليليان خلينا نخلص. سلاااام.

مصطفى : سيبك منهم وقولي مالها أمك.

عُمر : ماما مصممه إني البس تي شيرت بِنك زي فستان لورين. وبتقول حلو عليا.

مصطفى : ياسنه سوووووووخه. بِنك يمنى..! قصدي ياليليان!! طيب وهتجيب عليه إيه؟ چيبه هههههه.

عُمر : حضرتك بتضحك ياعمو. أنا زهقت ماما مصممه ع اللون و بابا رافض وبيتخانقوا.

مصطفى : بسخريه. عادتهم ولا هيشتروها. تعالى يبني أنا هروشن عليك وسيبك من المتخلفين عقليا دول. بِنك قال..! ناقص تلبسك بترتر..

جنى خرجت من الپروڨا والفستان كان تحفه عليها.

ميرو و ارين وحياة : اللهم بارك جميل قوي يا جنى.

جنى : بتدوخ بالفستان بفرحه. وقالت شكله حلو قوي يامامي.

ميرو : فعلاً جميل جدا عليكي.

آيان : ………..

حياة : باستها وقالت بجد الفساتين عليكوا اللهم بارك روعه جدا.
اي ده سيف بيتصل يبقى اكيد علشان نروح. سلام بقى يا آرين ونتقابل بكره إن شاء الله.

آرين : سلمت عليها. وقالت. خلي بالك من نفسك ياحبيبتى.

حياة : إن شاء الله. كل سنه وانتي طيبه ياميرو وعيد سعيد عليكي ياحبيبتى.

ميرو ؛ ابتسمت وعليكي ياروحي.

حياة : ودعتهم وخرجت لسيف علشان يرجعوا ع البيت.

تيم داخل وشاف جنى وقال بانبهار. مش معقول. برنسس جنى عزيز ديما تخلي لأي فستان جمال خاص. تحفه بجد يا جنى.

جنى : بضحكه وبتلف حواليها.. بجد حلو يابابي.

تيم : مش حلو وبس. ده يجنن عليكي.

جنى : خلاص أنا كمان عجبني قوي. جبهولي يابابي.

تيم : من عيون بابي..بس بجد زوقك حلو جدا ياجنى..

جنى : بصت ل آيان وسكتت.

آيان : بثقه..همس ليها..شوفتي.. ياريت تسمعي الكلام على طول من أول مرة هيبقى أحسن ليكي..

جنى : اتنفست غيظ. وهمست مجنون أنت كرهتني في كل حاجه. ودخلت الپروڤا بنرفزه.

آيان : أبتسم. وقال بتوعد مااااشي ياجنى.

كنزي وكيان خارجين بفساتين بيضا وكانوا اجمل عروسين فعلاً.

آدم مراد : قرب منهم ونزل ليهم وباس على أيديهم وقال. حورياتي الحلوين. عجبكم الفستان.

كنزي : بمرح يس تحفه بجد عجبني أوي كتير جدا خالص يعني.

كيان : بضحكه وفرحه. حلووو اوي اوي يابابي وهيعجب بابا جدو

آدم مراد : لعب ف شعرهم وقال. خلاص بما أنه هيعجب بابا جدو. يبقى نجيبهم فوراً.

تيم : قفل الفون وقال. تمام كده..تعالى بقى يا آدم نحاسب بسرعه علشان لسه عم آيان وهنشوف كريم ومصطفى.

آدم مراد : هز راسه تمام..ومشي خطوه وهمس في ودن آرين وقال بثقه.

ـ محدش هيختار فستانك غيري.. وسابها وخرج مع تيم.

آرين : أبتسمت واتنهدت بحب.. وضمت بناتها لحضنها..

قدام المول. ————-
يتبع

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى