” زواج لم يكن في الحسبان” الجزء الثامن عشر
يخرج يونس من الغرفة يجد علي يتشاجر مع شخص لا يعرفه
نادية : خلااااص يا علي ، لا المكان مناسب ولا الوقت مناسب ونظرت لذلك الشخص وقالت : أمشي من هنا يا آسر مش عايزين مشاكل
يونس بذهول وغضب : آسر ؟!
اتجة يونس نحو آسر وامسكه من ياقة قميصة وكور قبضة يدة ولكمة في وجهه بعنف
محمد وهو يحاول السيطرة على ابنه: سيبه يا يونس، مينفعش كده
اجتمع الناس حولهم أستغلت نادية الزحام وانسحبت بهدوء
ودخلت عند رغد الغرفة للتطمئن عليها
مدير المستشفي وهو يتدخل ويقول : مينفعش الكلام دة المشاكل العائلية دي بره مش جوه المستشفى مينفعش كده احترموا المكان والمرضى اللي هنا وأكمل بتهديد لو هتستمروا في الخناق هطلب الأمن يطلعكم كلكم بره ونظر لهم بضيق ورحل
يونس بغضب : جااااي ليه ؟ وعايز ايه؟
آسر وهو يمسح الدماء التي تسيل من أنفه قال: جاااي أطمن على رغد ، واعتذر منها
يونس : يا بجاحتك يا أخي وحاول يونس ضربة مره أخرى فمسكة محمد من ذراعه :أهدى يا يونس مش كده
يونس : مش سامع بيقول ايه ؟
علي بعقلانية : اعتقد مش ليك حق على رغد أنت خسرت الحق ده لم هربت، رجعت تاني ليه ؟ رغد دلوقتي متجوزة وظهورك في حياتها هيعملها مشاكل وبصراحة مش عايز بنتي تخسر راجل عشان عيل ذيك
آسر : عمي أنا ……
علي بمقاطعة : أنا مش عمك ولا يشرفني أكون عم لواحد ذيك امشي يا آسر
يونس بتهديد : أنت مسمعتش أمشي من هنا والا قسما بالله هعملك إقامة أبدية هنا في المستشفى واخلي الدكاترة يحتاروا في علاجك
آسر وهو ينهض ويرحل من أمامهم دون قول أي شيء، يعلم جيدا أن رده فعلهم طبيعية ولكنه كان يحاول إصلاح الأمور بنسبة قليلة ولكنه فشل في ذلك
داخل الغرفة
رغد وهي تبكي في أحضان والدتها : ليييه بيحصل معايا كده يا ماما آسر رجع لييييه حياااتي تاني عايز مني ايه مش كفاية اللي عمله معايا وكفاية اللي حصل لي بسببه أنا تعبت مش قادرة أتحمل والله العظيم
نادية : قولي الحمدلله يا حبيبتي معلش ده ابتلاء وأختبار من ربنا
رغد : أختبار صعب أوي حاسة أني مش هعدي منه
نادية : لا يا رغد اوعي تقولي كده والشيطان يضحك عليكي استعيذي منه ربنا رحيم يا بنتي عمره ما هيبعتلك بلاء ولا يشيلك شيله أنتي مش قدها ولا هيعجزك بحاجة مش هتعرفي تخرجي منها أزمة وهتعدي ربنا قال
” لا يكلف الله نفساً إلا وسعها ”
فاكرة يا رغد أيام الجامعة لم كان عندك أمتحان في أربع مواد وقولتي لاء يا ماما مش هقدر مش هعدي هسقط فاكرة قولتلك ايه اعملي اللي عليكي وتوكلي على الله ونجحتي واتخرجتي كمان
والمرة دي هتتعالجي وتخفي وهتقفي على رجلك تااااني وهتكوني أحسن وأقوى من الأول.
في الاسكندرية
في مكان عام على البحر
تنتظر مي آسر ولكنه لم يأتي ، تمسك مي هاتفها وتتصل عليه
مي : أنت فين يا آسر ؟
آسر : في الطريق يا مي نصف ساعة واكون قدامك
مي : ساعة ونص في الطريق يا آسر وتقولي جااااي ومظهرتش أنت فين بالظبط
آسر بضيق : سلام يا مي ، واغلق الخط في وجهها
مي بغيظ : ماشي يا آسر بتقفل في وشي لم أشوفك بس
بعد مدة يصل آسر
آسر : أذيك يا مي
مي بخضة : مين اللي عمل فيك كده وشك متبهدل خالص
آسر بكذب : أتخانقت في الشغل
مي: مع مين ؟
آسر بغضب : هو تحقيق ولا ايه ولنفرض قولتلك هتعرفي هو مين قومي يا مي فاضل ساعة على جلستك يدوب مسافة الطريق.
مي : براحتك يا آسر يلا بينا ونهضت وذهبت مع آسر إلي العيادة
في العيادة النفسية
حبيبة : ايه الأخبار ؟ بدأتي صلاه؟
مي : بدأت بس متقطع بس هحاول انتظم
حبيبة : أتمنى منك كدة ، هسألك سؤال ايه الفرق بين الألم والمعاناة؟
مي : أعتقد مفيش فرق نفس المعنى بس المعاناة أشد من الألم
حبيبة: الألم بينقسم لحزئين نفسي وجسدي الألم الجسدي احنا بنقدر نكشفة ودة ألم محسوس بيكون أخف وأسرع في علاجة عن الألم النفسي أما بقى
الألم النفسي بيكون معنوي حساه بس مش عارفة تعبري عنه محدش يقدر يحس بيه غيرك وبس مهما حاولتي تشرحي لحد الألم دة مش هيحس بيه ربع أحساسك،
ولو حد حس بيه يبقى جرب نفس الألم . في آلام مش بنقدر نوصفها حتي لنفسنا ودة أصعب الألم النفسي، أما المعاناة تكون رد فعل سواء للألم النفسي أو الجسدي سلوك خارجي بيصدر نتيجة الألم ……..
في القاهرة
الطبيب وهو يتفحص رغد قال : تحبي يا رغد تبدئي الجلسات هنا ولا في البيت
نادية : البيت يا دكتور أفضل ليها
الدكتور : تمام ، هكتبلك على خروج ، بس المهم الراحة التامة والنفسية تكون هادية بلاش ضغط نفسي وعصبية وضيق عشان الاستجابة للعلاج الطبيعي يكون أسرع مفهوم
علي : مفهوم يا دكتور أن شاء الله خير
رغد : هو العلاج الطبيعي ده ياخد قد ايه ؟
الدكتور : على حسب الأستجابة في ناس تلات شهور واكتر وفي ناس تاخد سنه على حسب متشغليش بالك بالمدة المهم العزيمة والإصرار والتقبل ، وبعد ثلاثة أسابيع تيجي هنا تفكي الجبس .
علي : تمام يا دكتور
في الخارج
محمد : مش هتدخل تتطمن على رغد يا يونس وتشوف الدكتور هيكتب لها خروج امتى؟
يونس : لا مش عايز أدخل انا دمي محروق أصلا سبني
محمد : إزاي مش عايز ، رغد مراتك يا يونس المفروض تبقى معاها زي ظلها متفارقهاش مش أنا هعلمك واجبات الزوج ايه يا يونس، أنا عارف اللي حارق دمك ظهور آسر مش كده ؟
يونس : تعبت يابابا مش عارف قدري هيوصلني على فين مش قادر أمثل دور الزوج المزيف
محمد: زوج مزيف ؟ بس تصرفاتك مكنتش دليل على كدة أبداً تقبل الواقع يا يونس وشوفها بنظرة تانية قوم يا يونس عيب أوي لم الدكتور يكون بيكشف على مراتك وأنت مش واقف جمبها قوووم يا يونس
فنهض يونس مع والده ودلف معه للغرفة
محمد : خير يا علي الدكتور قال ايه ؟
علي : هيكتب لها على خروج
نادية لرغد : متقلقيش يا حبيبة أمك أنا معاكي ومش هسيبك خالص
يونس لنادية : البيت بيتك براحتك هتنورينا
نادية بقرف : مين قالك اني هدخل بيتك ، انا قصدي بيتي رغد هتخرج تروح معايا
يونس : مش هيحصل رغد هترجع معايا على بتنا
نادية بإصرار : قولت هتروح معايا تبقى قدام عيني وأكملت بثقة أسألها شوفها عايزة مين فينا
يونس هو يوجه كلامة لرغد : عايزة تروحي مع مين يا رغد معايا ، ولا مع مامتك ؟
رغد ……………..
تتوقعوا رغد تختار مين ؟