روايات رومانسيهرواية زين و القمر

رواية زين و القمر الفصل الثاني

في صباح اليوم التالي في القاهره
علي المائده
الاب :راحه كام مقابله يا قمر
قمر انا عندي مقابله في شركه الحديدي ويارب يوفقني واشتغل ادعيلي يا امي
فاطمه ربنا ينورلك طريقك ويوفقك يا بنتي
لتذهب قمر مسرعه الي عملها
في الشركه حيث زين وملاك
ملاك : كنت عايزه اكلمك في موضوع كدا
زين :قولي سامعك
ملاك:بص بقا يا كبير المبني اللي جمبنا دا معروض للبيع ومساحته كبيره كويسه جدا فكنت بقترح أننا ننقل قسم التصميم هناك بحيث هناك يبقا ماكينات الخياطه والتطريز وكدا وهنا يبقا صالات العرض والشغل
زين: امممممممم فكره حلوه جدا يا زئرده انتي بتجيبي الافكار دي منين
ملاك :امال ياابني هو انا اي حد ولا ايه
خلاص يا ملاك انا هروح اشوف المكان وابدا التنفيذ علشان الفتره الجايه الشغل هيبقا كتير وهننقل كل حاجه من الاسبوع الجاي يله سلام
ملاك :سلام وانا هعمل المقابلات
وعند قمر كانت جالسه تتطلع لمن يجلسون بجوارها تري ملابسهم التي لا تكاد تكون ملابس تكشف أكثر مما تستر ووجهم لوحات فنية مليئة بمستحضرات التجميل لتنظر لنفسها لتري نفسها اقل واحده ظلت هكذا حتي قالت السكرتيره قمر احمد علام راجي
قمر : ايوه انا السكرتيره : اتفضلي
لتأخذ قمر شهيق طويل وتزفره خبطت علي باب المكتب ودلفت حينما سمعت الاسم بالذهول
قمر : السلام عليكم
ملاك : وعليكم السلام اتفضلي وترفع راسها لتري أمامها فتاه قمه في الجمال ويتضح من ملابسها التواضع لتقول اسمك لتملي عليها الاسم وظلت المقابله خمس عشرة دقيقه وفي النهايه تقول ملاك
ملاك : أستاذه قمر خلاص انتي اتقبلتي تقدري تشتغلي الاسبوع الجاي بس هيكون في المبني الثاني ولازم تبقي ملتزمه وتعرفي أن ممنوع التأخير
قمر بابتسامه : يعني اتقبلت خلاص يعني انا هشتغل
ملاك :ايوه
لتقفز قمر فرحا كالاطفال وتسقف بيديها
احم احم اسفه حضرتك بس الحماس اخدني شويه
ملاك بابتسامه : مفيش مشكله
قمر : عن اذنك وخرجت قمر وهي سعيده
نسيب قمر تحتفل شويه ونروح المجنونه بتاعتنا شويه
علا بصراخ شمس قومي يخربيتك الساعة بقت تسعه هنترفد من اول يوم قومي يا وفاه
شمس بنوم : سبيني كمان شويه
علا: بقا كدا انا هعرف ازاي اصحيك ماشي وراحت جابت شراب وحطته علي مناخيرها
شمس بفزع : اي الريحه دي يخربيتك عاااااااااا شراب يا بنتلجزمه طيب وقامت تجري وراها
علا : خلاص يا هبله اتاخرنا علي الشغل
شمس : ليه هي الساعه كام
علا :الساعه تسعااااااااه وتجري
شمس :ياحظك يالطفاااااي اترفدنا وتذهب لارتداء ملابسها وهي تقول يعني مش عارفه تصحيني منك لله يا علا يا بنت ام علا
ويذهبان مسرعتان للعمل
وتسبق علا شمس وتنصدم في شخص ما لتقول بدون أن ترفع راسها ناقصاك هو يوم باين من أوله
اس وما كادت تكمل اسفهاحتي رفعت راسها ورأت الشخص الذي أنصدم بها قبلا لتقول بحنق
شمس :هو انت تاني احسنلك تمشي من قدامي انا هطرد كمان شويه ومحتاجه اتجوز بقا طالما مستقبلي المهني راح يبقا مش مشكله بقا ابقا تعالي تاني يكون اترفدت هقعد معاك كتير والله روح ياشيخ وانت حلو كده يا خرابي علي عيونك يلا يحليوه يا ابو غمازات انت عديني اروح اطرد وارجعلك ماشي سلام
كل هذا ومالك واقف في زهول من هذه الجنيه الصغيره المثيره التي تعتقده اجنبي لينفجر ضاحكا عليها وعلي حديثها كان متوجها بقاعه الاجتماعات ليذهب إليها وعقله مشغول بتلك المجنونه

أما عن شمس فكانت تسأل علي قاعه الاجتماعات لأنها جديده في المكان فتقابلت هي وعلا واتجهوا إليها
علا :انا خايفه يا شمس بيقولو المدير صارم جدا وصعب
شمس :انا مرعوبه مش خايفه بس هعمل ايه اطردنا اطردنا عادي ليطرقو الباب ويدخلون فور أن سمح لهم بالدلوف ليدخلو لتتحدث شمس مسرعه اسفه جدا يا مستر علي التأخير ليلتفت لها وتنصدم مما رأته فهو الشاب الذي ظنت أنه اجنبي وانعقد لسانها عن الكلام
شاهي :أو نو انتي ما تعرفيش أن مستر مالك ما بيدخلش حد بعده للاسف هتطلعي بره
مالك بحده :خلصتو
ليصمت الجميع ليتابع
مالك بهدوء : اتفضلي يا انسه انتي وهيا اخر واول مره بعد كده اناخرتي خمس ثواني اعتبري نفسك مرفوده وانتي ليسير علي شمس استني بعد الاجتماع
لتومئ شمس بطاعه وهي في قمه الاخراج والخجل
بينما هناك عيون تتاكل من الغيره والحقد والغضب علي شمس نعم انها شاهنهدا بتغير من شمس لانها دايما الأولي وجميله جدا من غير ميكب وشاهي مش قادره توصل لجمالها حتي بالميكب ومحبوبه من الكل
ليبدأ الاجتماع ومالك يسترق النظرات لها وهي جالسه تنظر للأرض لم ترفع نظرها خجله من لسانها السليط الذي تسبب لها في هذا الاحراج
انتهي الاجتماع الذي أظهر به مالك براعته واعجاب الموظفين به وخرج الكل وتبقي شمس ومالك
مالك :احم احم انتي يا انسه ٠٠٠٠٠
شمس :شمس اسمي شمس
مالك لنفسه :يعني مش مكفيكي الجمال ده شمس كمام يخربيت حلوتك يا شيخه
مالك : احم انتي عارفه انتي عملتي ايه
شمس مسرعه: وحياه عيالك ياشيخ ولا يمكن لسه سنجل وحياه اغلي حاجه عندك مالنا طاردني انا عارفه اني مسحوبه من لساني وعلي طول موديني في داهيه وحياه عيالك وتنظر له بعيون الاطفال لينفجر ضاحكا عليها
مالك ,:خلاص خلاص بس بعد كده التزام روحي شوفي شغلك
شمس :هيييييه هييييييه شكراوتذهب
ليتنهد مالك بابتسامه
لتخرج شمس مبتسمه ليذداد الحقد عليها من شاهي وتقول مبقاش شاهي أن ما وريتك يا جربوعه وتأخذ عده اوراق وتتجه ناحيتها هي وعلا وتنصدم بها عن قصد وتوقع الاوراق
شاهي بعصبيه انتي عميه يا غبيه انتي مش تشوفي قدامك لمي الورق ده يله
شمس ببرود : سوري وتذهب
لتزداد شاهي غضبا وتقول
شاهي :انتي قليله الادب وما تربتيش ولا ابوكي لم تكمل الكلمه بسبب الصفعه التي تلقتها من شمس
شمس بعيون كالجحيم : لعند والدي وتقفي مش انتي ال تتكلمي عنه شايفه شمس الكيوت دي هتحول لعزرائيل دلوقتي ماشي يا حليتها وشمرت شمس عن ساعديها استني عليا بقا
لتنظر لها الاخري برعب
شاهي : انن٠٠ انت—– هت—ت. عم—— لي ايه
شمس بابتسامه شر: هعمل كده يا روح امك وجذبتها من شعرها بقا انتي يا جربوعه يا واطيه يا تربيه زباله تشتمي والدي انا هعرفك والاخري تصرخ
شاهي :اه يا متوحشه سيبي شعري لاااااااااااااااا ه
شمس :ها
شاهي : خلاص خلاص ااااه مش هشتمك تاني خلاااااااص
شمس : قولي ورايا يا حيزبونه انتي قولي
شاهي :حاضر حاضر هقول
شمس :قولي انتي حيزبونه وتربيه شوارع وقليله الادب لتقول الأخري مرده ورائها للتركها شمس لتقع علي الارض وتلقي عليها نظره مميته وتقول ناس ما بتجيش الا بالعين الحمرا صحيح وتهندم ملابسها وتذهب كل هذا تحت أنظار العاملين الضاحكه والاخره والمستهزئه والمشجعهونظرات مالك الذي لم تراه نظر لها بإعجاب لشخصيتها تدافع عن والدها باستماته صفه جديده جذبته إليها
لتقوم شاهي من مكانها بغضب وحقد : وديني وما أعبد لاخلي ايامك كلها اسود من السواد بقا انا شاهي الدراملي يتعمل فيا كدا انتي اللي جنيتي علي نفسك وقعتي في طريق ال ما يرحمش ماشي صبرك عليا

في مكان آخر في القاهره
قمر :باركيلي يا ماما باركيلي
الام: ايه جايلك عريس هو فين
قمر بحنق :يا ماما عتريس ايه بس بقولك باركيلي خلاص هشتغل وتمسك يد والدتها وتدور بها
الام :اتهدي يخربيتك دوختيني وانا اللي فكرتك خلاص عزلتي عن فكره مش هتجوز دي وجايبالك عريس
قمر :ماما انتي عارفه انا مش عايزه اتجوز ليه فيا ريت ما تفتحيش الموضوع دا تاني
الام وهي تعلم حزن ابنتها ووجعها
الام بت بابتسامه لتداري حزن ابنتها : خلاص يا حبيبتي انتي عارفه اني عايزه مصلحتك خلاص اعملي اللي انت عايزاه ليدخل أسر وقد سمع حديثهم
اسر بحنق مرح:خياااااانه حب واحضان من غيري لا يمكن لن أسمح بهذا ابدا
قمر بابتسامه :اي دا انت بتغير مني ياض
اسر :ايوه يا اختي ما انا ابن البطه السوده بقا ما لناش من الحب جانب انا مش مسامحكو وذهب لتجري قمر ورائه وتقفز علي ظهره
اسر :اه يخربيتك انزلي انتي تقلتي كدا ليه اه ضهري يابت
قمر : هبوسك واثالحك الاول يا اثر يا حبيبي
اسر : اثر لا اتكلمي عدل يا اختي واعطاها خده يله بوسيني اهو
قمر :انت بتتحرش بيا الحقي يا ماما الواد بيتحمرش بيا عاااااا
اسر :يخربيتك ودني راحت هروح اركب واحده صناعيه اااااه انزلي بقا
قمر بحنق :مش قبل ما تقولي انك مش زعلان وخلاص
اسر : انا اصلا ما قدرش ازعل منك يا حبيبتي بس بناغشك شويه انزلي بقا يخربيتك لتنزل قمر ليتمدد اسر ويقول يا عضمك يا رضا الله يخربيتك يا حاجه يا طمطم انتي بتاكلي البت دي اي اااااااه
الام : اتوكس جتك وكسه منك ليها هي دي بتاكل حاجه هما معلقتين
قمر : خلاص يا ماما ارتحت يا سي فجله اهو فتحتلنا
ربنا يسامحك وتذهب من أمامه ليبتسم علي أخته

ومرت الايام سريعا علي قمر المتحمسه لعملها الجديد
ومناغشات بين مالك وشمس وعمل زين وملاك

جاء اليوم الذي قبل عمل قمر وعوده شمس
دخل اسر علي قمر فانصدم مما راه عاااااااااا وتأتي شمس علي صوتهم يا مصيبتي قومي بسرعه امك هتولع فيك قومي يخربيتك

توقعاتكم
زين وقمر هيتقابلو ازاي

صفحتنا علي فيس بوك

تحميل تطبيق لافلي Lovely

رواية عشرون رساله قبل الوقوع في الخطيئه الفصل 14

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى