بسم الله الرحمان الرحيم. اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
علشان ما تتهوش مني بس نزلت فصل جديد
توضيح. بسيط كدا لبعض المتابعين
اظن ياجماعه. اني مش. بكتب لفظ خارج هنا في الروايه. ومش ببالغ. أن انا بقول شمس بتضرب رجاله وبتاخد حقها أو أنها مفتريه لا بالعكس أنا بوصل رساله ومش ذنبي ان في ناس مفهمتش الرساله دي
قصدت اني اوصل لأي واحده أن شمس عانت كتير في حياتها. ودا هنعرفه بعدين هي موقفتش عند كدا لا دي كملت حياتها. واتعلمت الفنون القتالية علشان ما تسمحش لحد يستغلها
في بنات اليومين دول أقل موقف بيدمروا حياتهم علشانه مثلا حبيب. ساب افتراق صديق
اقصد اوصل رساله ان احنا نكمل حياتنا. ونتعلم من غلط غلطناه ومن الدرس اللي اخدناه
كملوا حياتكم وماتقفوش عند نقطه معينه لأن محدش باقي لحد
حاجه كمان لو تلاحظو أن لما بيجي لقطه. فيه شتيمه أن بحط النقط دي”””””””””” صح كدا فأكيد مش هشتم او اكتب لفظ خارج علشان انا عارفه أن اكيد في ناس صغيره بتقرا وإذا كنت شتمت فبعتذر
توقفت في الكتابه خلال شهر رمضان المعظم. اعتذر عن الاطاله عليكن وعيدكن. مبارك.
نستكمل. باقي قصتنا. وارجو أن أكون عند حسن ظنكن
“”””””””””””””””” استغفرك ربي”””””””””””””””
كنا قد وقفنا الفصل الماضي عند حديث الفتيات وظهور صابر وأمجد. أمامهن
صبا : هو انا كل مره اجي. علي سيره العريس
قمر وصبا :
صبا : يظهر انك العريس المنتظر
دره : اسكتي بتقولي ايه. وما لقيتيش غير ده. ثم نظرت إليه بقرف
صابر بغرور : اللي مش عاجبك. دا مدوخ بنات مصر كلها
ثم انتي واخده في نفسك مقلب. انا مش عايز اتجوزك ولا حاجة
صبا : اي قصف الجبهه دا. جبهتك. طارت يا دره.
دره والدموع. تلتمع بعينيها. : عن اذنكم هروح التواليت
صابر : هو في ايه انا كنت بهزر معاها
قمر بهدوء : مكنش ينفع تتكلم. معاها. كدا. هي برغم لسانها. دا وأنها شكلها. قويه. بس هي حساسه جدا
ثم أكملت موجهه حديثها لصبا. بنبره ذات مغزى : واظنك اكتر حد عارف كدا. مكنش ينفع ابدا
صابر. بحزن : انا اسف
صابر : امجد شوف زين فين
امجد وهو يزيح عينيه عن دره بصعوبه. : طيب هشوفه فين
نعم يا ساده. فامجد ظل جالسا. طوال. حديثهم ينظر الي صبا.فقط. لم يزح عينيه عنها فقد اعحبته كثيرا
وعندما. تحدثت الي صديقه صابر. احس بدمه يغلي. كيف لها. أن تتحدث معه هكذا. كان. يود أن يقوم من مجلسه يكسر دماغها علي حديثها هذا. منذ أن رأها. وقلبه بدأ في الخفقان بصوره غير طبيعيه احس أن من حوله يسمعون ضربات قلبه.
عند دره
ذهبت الي التواليت وقفت أمام المرأٱه. وأخذت تبكي بعنف وبعد عشره دقائق خرجت بعد أن غسلت وجهها وازالت. أثار البكاء. رغم أنها لم تستطع. محوها. كليا
بين حب شمس ومالك ومشاكساتهم. ولم يعترف أحدهما للآخر. يعيشون أيامهم بسعاده
وبين حب ولد جديد بين صابر ودره. ومحاولات. صابر للتقرب من دره. ولاكن. ماضيها مازال يؤثر عليها
و حب امجد لصبا. وما زال لم يتحدث معها ابدا ولم يلتقيا واعجابها به. هي لم تتحدث من قبل ولاكن تراه باستمرار مع. زين ( زياد ) وصابر
وحب طاهر. يولد بين اسر ولميس ومازال اسر. يشاكسها ويصنع بها المقالب هي تصدق وتبكي وينتهي بها الحال مع علبه من الشيكولاته يصالحها بها اسر
أما عن زين اقصد زياد فما زال. لم يقل لقمر حقيقته. ولاكن تقرب منها كثيرا. حبه لقمر . يتحول. لعشق أو لنقل هيام وغرام واكتشف اخيرا. بعد معاناه أن قمر النساء. ليست كلهن واحده ما زال يخبئ الجانب. السيئ منه عن قمر. قسوته. بدأت تلين
أما عن قمر : فاعجابها يزداد لزياد.( زين) يوما عن اخر
لنقل أنه تحول. الي حب فهي. تري فيه الصديق المرح الشخص الطيب العطوف ولاكن تشعر أنه غريب عنها وأنه يوجد اشياء ما زالت لم تعرفها عنه.
فبرأيكن ماذا سيحدث
يخراااجان سويا. اذاد تعلقهم ببعض
********* صلي علي محمد *************
بيوم من الايام كان زين قد قرر ان يخبر قمر. حقيقته كان متوترا. خائفا مازالت فكرته. عن النساء. كما هي. ولاكن حاول تلاشي الأمر مع قمر
وفي جراش الشركه. ركن زين سيارته. وانتظرها.
الي أن أتت قمر
قمر : اي دا زياد. اخبارك
زين : انا تمام. الحمد لله قمر !!!!!
قمر : ايوه في حاجه
زين بتوتر،: ايوه كنت عايز. اقولك حاجه. مهمه بعد الشغل ممكن تيجي. معايا. اي كافيه
قمر بابتسامه : اوك سلام بقا علشان متاخرنيش علي الشغل
زين : سلام
بعد مرور بعض الوقت
دره : اخيرا. خلصنا. يختاااااي كنت هموت
صبا : اي والله. دا اكتر تصميم. تعبت فيه اي دا
قمر : طب يله. علشان اوديه. لملاك تمضي عليه وتشوف. اذا كان ناقصه حاجه ولا لا
دره : انا كأس بنت كنت عايشه. مع ماما وبابا. في بيت جميل. وهادي. بابا كان بيشتغل في شركه كهرباء. وماما ست عاديه. وبيت عادي. بس مليان. حب ودفي كنت أنا في تالته اعدادي. لما ماما ماتت ماتت بسكته. قلبيه لما عمتي. خدت بابا علي خوانه. ومضته علي شيك بمليون جنيه. مضي ازاي وأمته. مش عارف. واشترطت يتجوز. ويطلق. امي. أو تسجنه بابا رفض. لان كان بيحب ماما اوووي بعد يومين البوليس جا. ياخد بابا وقبل ما يطلع. بره البيت كانت ماما علي الارض رجعلها تاني وكان بيصرخ في عمتو. اللي انتي عايزاه حصل. اهو ماتت. ماتت وحرمتيني منها. وكان بيبكي. وانا من الصدمه فقدت النطق.
قعدنا علي الحال. دا. سنه انا مش بتكلم. خالص بابا غلب فيا مستشفيات. ودكاتره وبرده. مفيش فايده. فقد النطق كان. بسبب عامل نفسي عمتو جت. لعبت علي الوتر الحساس عند بابا من ناحيه اني محتاجه. حد يراعيني وبابا بينزل شغله قعدت تزن علي بابا لحد ما اتجوز. وجابلي مرات اب.
الشويه. اللي كان بابا بيقعدهم. في البيت كانت بتعاملني. كويس. غير كدا اهانه وضرب. وشتيمه. لحد ما مره كانت بتضربني. وانا صوتي رجعلي وقعدت. أصرخ. هيا خافت. اقول لبابا وهددتني وطبعا انا سكت وبابا فرح أن صوتي رجعلي. في يوم بابا رجع من شغله بدري علشان كان تعبان ولحسن حظي باب الشقه كان مفتوح. بابا شافني. وانا بمسح. البيت. كان لسه طالع. لقي مراته جايه بتضربني. وتقولي ربنا باخدك يا شيخه انا مش عارفه هخلص منك امته ضرب وضربتك عذاب وعذبتك. كل حاجه عملتها. فيكي اعمل ايه اكتر من كدا
بابا من الصدمه مقدرش يتحرك. بعد شويه اجي. جري. واخدني في حضنه. وقعد يقولي أنه بيحبني واتأسف. كتير علي اللي حصلي. وبعدها. قام. جابها من شعرها. وضربها ز هي جريت منه جابت سكينه من المطبخ. وضربته بالسكينه في قلبه
صمتت قليلا سامحه لدموعها بالهطول ثم أكملت. قتلته وجريت. واناوبصرخ. اسعاف حد يجيب بابا قالي اسمعيني. : انا بحبك انا رايح لامك هي بتستناني. خلي بالك من نفسك
عمتي جت وبلغت البوليس ولأن عمتي طماعه هي عارفه أن انا مقتلتوش واني كنت اكتر حد بحبه. واحنا كنا ميسورين الحال. بابا كان كاتب كل حاجه باسمي. وطبعا. القاتل بيتمنع من الميراث. اتهمتني اني انا اللي قتلته واخدت كل حاجه. وانا روحت الأحداث سنه. وبعد كدا طلعت قعدت عند ست كنت أنا وماما. بنحبها. اووووي هي ست كبيره وعيالها. مسافرين بره قعدت. معاها وكملت. تعليمي ويوم ما كنت في سنه تالته كليه. عيالها رجعو من السفر. واولادها شافوني. وعرفوني واحد منهم طلب. انو يجوزني لابنه. انا رفضت. لان الولد مكنش كويس ونظراته ليا غير مريحه. الاب عمل مشكله. وقالي انت رد سجون يابت. بترفضي اسيادك. ليه مش هتلاقي حد يتجوزك. سيبت البيت ومشيت لحسن الحظ كان. معايا مبلغ كويس لاني كنت بشتغل في مطعم. بجانب دراستي. روحت أجرت. شقه
وكملت. في حالي يسيبوني لا. واحد تاني جا. عايز يتجوزني. ولما رفضت قالي نفس الكلمتين. وأسوأ منهم. لحد ما اتعقدت. اصل وفصل. برأيكوا. بقا. انفع. سياده. المقدم. صابر يرتبط. برواحده. رد سجون. متهمه. في قتل والدها وعمتها. تعمل كل دا وامرات ابوايا معرفلهاش طريق.
نظرت لهم دره : سكتو ليه ما تردوا ثم اكملت. عارفين عمتو لو عرفت اني بقيت ميسوره الحال وبشتغل. هتلاقيها. بتقولي بنت اخويا حبيبتي. وهتيجي تلهف مني المرتب. وتسكن معايا
صبا : دره. انا اسفه جدا
قمر : حبيبتي يا دره ما تزعليش احنا صحابك ومعاكي. ويا ستي يغور سي صابر دا مش مهم اهم حاجه. سلامه القمر.
ضحكت دره من بين دموعها.
في الخارج. كان صابر. يسمع حديثهن حزن كثيرا لأجل محبوبته اقسم أن يرد لها حقها. ولاكن قبل ذالك عليه أن يتقرب منها. فدخل. عليهن