روايات رومانسيهرواية زين و القمر

رواية زين و القمر الفصل 19

الفصل التاسع عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي على سيدنا ونبينا وحبيبنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
حبيباتي لا تلهيكم القراءه عن ذكر الله
زين والقمر. بقلمي // دودو محمد
__________________________⁦✍️
لقد وقعت في حبهِ تماماً ، كما ينزلقُ المرء في النوم، في البداية ببطئٍ، ثمَّ بعدها بِلا وعي تماماً 🖤
هذا هو الحال عند قمر
تجلس مع شمس في الغرفه. ولاكن كجسد فقط. عقلها. ليس معها شارده حزينه بقلب أثقلت عليه الهموم
شمس : قمر قمر انتي يابت ثم تهزها
قمر : ها. في اي ياشمس كنتي بتقولي ايه
شمس بغمزه : اللي. واخد. عقلك
قمر : ماحدش
شمس : عليا برده دا انا بقالي ساعه برغي معاكي وانتي ولا هنا
قمر : —————-
شمس : مالك ياقمر
وكأنها. القشه التي قسمت ظهر البعير وكأنها تنتظر هذا السؤال
حتي انفجرت. في بكاء مرير
شمس بخضه : قمر يا حبيتي. استهدي بالله في ايه
واخذتها في حضنها. الي ان هدأت
شمس : احكي ياقمر في ايه اللي يوصلك انك تعيطي بالطريقه دي
قمر : انا هحكيلك كل حاجه. وأخذت قمر تسرد لها عن مقابلاتهم وكيف تعرفوا وكانت شمس موجوده في ذاك الوقت
ولعبه زين وملاك عليها وما سمعته. منهم وعن كذبه عليها بشأن. حياته ووالديه
شمس : ابن. ال ازاي يعمل كدا بس خلاص يا حبيبتي
حشره مؤذيه وخرجت. بره حياتك
قمر : مش قادره يا شمس : انا. حبيته. حبيته. جدا لدرجه. اني لازم اشوفه كل يوم او اسمع صوته في التليفون
شمس : قمر هو زين اخو مالك. صح
قمر : ايوه
شمس في نفسها : وحياه. أمك لوريك وما بقاش شمس أن ما لففتك حولين نفسك بقا دا كله. وماتقوليش أن الزفت دا اخوك
شمس : قمر قمر بصيلي انا عايزاكي تغيري فكرته عنك انتي طبعا مش هتسيبي الشغل. وهتوريهم قمر الطيبه. الهاديه دي هتعمل. ايه
ننزل دلوقتي نشتري شويه لبس ونوريهم قمر المزه بقا القطه. الشرسه.
هو هيحاول معاكي تسامحيه ماتسامحيهوش. إلا لما تلففيه حولين نفسك وممنوع مكالمات التليفون ولو قابلتيه. تجاهليه تماما
قمر باستغراب : شمس هو انتي بتتفرجي علي رضوى الشربيني
شمس : لا مين دي
قمر : أصل تقريبا دا كلامها ههه هههههههههه هههههههههههههههه
شمس : ايوه كدا هلي الضحكه ترجع. تاني وأرمي وري ضهرك
قمر بحزن : أن شاء الله
شمس : طيب يلا قومي كلي بقا وأجهزي علشان نمشي
قمر : طيب
وخرجت قمر من الغرفه تاركه. تلك الشمس التي تتوعد لمالك اولا وزين ثانيا بأشد العقاب
( جري ايه ياست شمس الراجل ماله يعني. بتاخديه بذنب أخوه ليه مش عايزاه سبيهولي. دا حتي عليه جوز عيون زرق يدوخو بلد الله 😂😂😂😂😂😂😂😂😂 )
________ استغفر الله________
علي الناحيه الأخري
بعد أن خرجت ملاك من غرفه زين وقف أمام شرفته يحدث نفسه قائلا :
لماذا هي؟
كاللغة العربية تغرق فيها إلى ما لا نهاية..
كنهر تسقي الظمآن ماءً ولو كانت آخر قطرة ، ولو استلزمها الأمر أن تبقى جافة عطشة ما بخلت بها ..
هي كالنجوم تزين سماء الدنيا حول من يجاورها، معجزةٌ لا دراية لي بها فماذا عساي أفعل ! أأكتب عن أمرًا لا أعلمه ؟
سَلْ عنها غيري ..
أتعلم لو إجتمع كتابُ الأرض جميعا علي أن يكتبوا عنها بحق ما قدروا إلا وصف أقل القليل عنها..
لا شبيه لها حتي الأربعون كلهن هي. هي من ملكت قلبي وحدها
حتي تلك المدعوه بحبيبتي السابقه هاجر لم احبها. هكذا. لم اعشقها هكذا
يجب يا قمري أن تعلمي لما فعلت هذا انتي قمري الذي ينير. لي عتمتي
وعند هذا النقطه. وقف متسائلا
قمري ؟؟ أأنت حقا قمري لما اناديكي بياء الملكيه الا تعرفين.
إذن سأجاوبكي
اناديكي بها. لأنك. حبيبتي عشقي الذي لم أتخيل أن اعشق هكذا يوما ما طفلتي الكبيره. من احتليتي قلبي دون سابق إنذار. اصبحتي حياتي. اتعرفين
لقد زرعت في مكتبك كاميرا مراقبه
اعرف انه تصرف طائش ولاكن ما باليد. حيله. ألجأ لهذه الكاميرا. دائما عندما اشتاق لرؤيتك
اتعرفين تلك الملعونه هاجر هي السبب في قسوتي تلك. اتعامل مع اهلي وأصدقائي كإنسان طبيعي. وبالطبع انت ولاكن خارجا مماع يقولون اتحول لوحش
فلتسامحيني حبيبتي.
ثم يتنهد ويذهب ليغتسل ويغير ثيابه ويؤدي فرضه ويذهب الي سريره ولاكن قبل أن ينام التقط. دفتره. وخط فيه بضع كلمات
بحلفلك انك مني لسه و جوايا
انتِ لساكي في فؤادي
ولساكي هوايا
انتِ الشجن ، فيكِ الشغف
انتِ الوطن وانتِ حِمايا
انتِ السعادة ف كل الحكايَا
انا المريض وانتِ دوايا
ليه بَشوفك سُطور في قَلب الرّواية
وبرفض أشوف لحكايتك نهاية
متشعلق ما بين كُوني بعدك وَحيد
وكُوني مُخبّط ما بين الثنايا
انتِ نقطة الأصل وانتِ البداية
في بُعدِك مقدرتش أحط النّهاية
كل نَبض فيّ بينادي باسمك
في غيابك قررت أني أشبع برسمك
بحكيلك شعوري و أتمنّىٰ يتقدّر
بدعيلك بالليل ولمّا الدّنيا تمطر
( رأيكوا يا جدعان من وحي خيالي الإلهام نزل دلوقتي 😂😂😂😂)
زين : احيييييه بقيت شاعر. هتطلعي ايه مني تاني يا قمري
________ الحمد لله___________
علي الجانب الآخر
اوصل صابر دره الي شقته ولكن دره كانت مرتعبه
بشده من فكره وجودها مع شخص في مكان واحد
احس بها صابر وقال
صابر : ما تخافيش يا دره وامسك يدها لكي يطمئنها ودخل الى المنزل واغلقةالباب وراءه كانت ترتعش من الخوف من فكره بقائها معه اخذها صابر لكي يزيل من حد خوفها ليريها الشقه
صابر : بصي يا ستي دا المطبخ و ده الريسبشن ودول ثلاث اوض نوم انا بنام في واحده والاثنين الثانيين فاضيين هتختاري لكي واحده تمام تعالى بقى نروح المطبخ نشوف هناكل ايه لاني بصراحه ميت من الجوع
صابر : بتعرفي تطبخي
دره : ايوه طبعا يعني بعرف اطبخ انا عايشه لوحدي تمام وانا كمان باعرف اطبخ بس مش باعرف اعمل كل حاجه يعني الاكلات السريعه بس زي البيتزا
دره : طيب انا هختبرك كل واحد يشوف الثاني بيحب ايه اكتر اكله بيعملها للثاني واللي يكسب ينفذ شرط الثاني
صابر : وانا موافق بس انت بتحبي ايه
دره : بص ياسيدي اكثر حاجه باحبها الفراخ بالصوص الابيض مع توست محمص اسباجتي وانت
صابر : انا يا ستي بحب الملوخيه بالارانب ومعها فته كده حاجه ترم عظمك مش زيك مش عارف ايه القرف ده حد بياكل فراخ بالصوص الابيض
دره :. انا ياسيدي عندك مانع يلا بقى
صابر : طيب ده انا هروح اغير هدومي على ما تكتبيلي الحاجات اللي احنا محتاجين هاروح اجيبها
دره. :. تمام وبعد ساعه ونصف من الزمن عاد صابر وفي يده بعض المشتريات وكانت دره في هذه في هذا الوقت قد غيرت فيا بها الى بيجامه بيتيه محتشمه بكم
دره. : جاهز
صابر : ايوه طبعا اشطاتو
دره. : طب يلا نبدا
وبدأوا بالطبع كان صابر الاسرع لمهارته ولكنه لم يكن يعرف كيف يصنع هذه الفراخ العجيبه كان قد اعد التوست المحمص والاسباجتي لكنه كان يذهب كل فتره ليري علي الانترنت كيف تصنع هذه الفراخ
بالطبع كان ياخذ وقتا و لكن هذا كان يعطي ذره وقت اطول وبعد 45 دقيقه من المنافسه فازت دره
دره. : هاي هاي وخلصت وخلصت
صابر. :. بحنق والنبي انت بتخمي هو في حد بياكل فراخ بالصوص الابيض ايه ده
دره. : ما ليش فيه هو حد بياكل الارانب ايه القرف ده انا هاروح اجهز السفره على لما انت تخلص
و الشرط بتاعي يا حلو هتنزل كده زي المحترم اي سوبر ماركت تجيب لي 20 واحده شيكولاتايه مش هتنازل عن 20
صابر. :. يا بنت المفتريه 20 هتاكليهم ازاي دول
دره. : ما لكش فيه يا عم هات انت بس وانا هاكل
صابر : طب قدامي يلا حطي الاكل على السفره وبعدين نشوف حكايه الشوكولاته دي
اه كنت هنسي خذي مفتاح الاوضه بتاعتك اهو بعد قليل على السفره كانت دره لا تاكله الا الاسباجتي وتوست محمص
صابر. :. دره انت ما بتاكليش فراخ ليه دره لا عادي ولا حاجه بس يعني ما فيش شهيه ما ليش نفس مش عايزه والله
صابر : طب دوقيني الفراخ دي كدا
دره : ليه
صابر : مفيش عايزه ادوقها
دره : لا
صابر : دره هاتي. وأخذ منها الطبق وتذوق منه ولاكن سرعان ما قذفها من فمه سريعا
صابر بحنق : مش تقولي
دره : اقول ايه كفايه ان انت اللي عامله بأيدك مش معقول اكسفك يعني
نسيبهم بقا يكملو مشاكسات عيب كدا البيوت اسرار البنات 😂😂😂😂😂😂😂
__________ لا اله الا الله________⁦✍️
__: لا يا شمس مش عايش دا عيب كدا
شمس : عيب ايه يا زفته هو في ايه مالها دي
قمر : قصيره
شمس : طب بذمتك انتي مش عامله شبه الولاد بالقميص والبنطلون اللي مش بتقلعيهم دول
قمر : مالكيش دعوه
شمس : بنت انتي ما تجننيش احنا قلنا ايه
قمر بحنق : طيب بس غيري دي
شمس : لا دي ومش هجيب غيرها
ثواني كدا ارد علي التليفون. دا
قمر : طيب انا هروح هناك اشوف حاجه كدا
شمس : نعم
مالك : ازيك
شمس : احسن منك
مالك : في ايه بتتكلمي كدا ليه
شمس : اممم يعني مش عارف
مالك : وهعرف منين
شمس : طب سلام بقا مش فاضيه
مالك : اي الصوت اللي جمبك دا
شمس : اصلي في المول
مالك : مول ايه وازاي تخرجي بليل كدا
شمس : مالكش فيه وبعدين معايا قمر
مالك : انتي فين يازفته
شمس : مول ****** سلام بقا مش فضيالك
وأغلقت الهاتف وذهبت وهي تتمتم والنعمه يا مالك الزفت لوريك مين شمس
_________الحمد لله___________⁦✍️
علي الجهه الأخري
مالك نازل يجري علشان يلحق مجنونته يشوفوا مين يشوفوا زين طبعا وهو نازل
زين. : في ايه مالك بتجري ليه كده
مالك : بجري عشان الحق شمس المجنونه
زين : خرجت لوحدها. ؟؟
مالك.:. لا معاها قمر.
زين. : ايه قمر معها مالك ايوه معاها
زين : طب استني خذني معك اشوف المجانين دول بيعملوا ايه
مالك : لا يا عم ما تقولش على شمس مجنونه دي مجنونتي انا بس انت ما تقولش حاجه
زين : والنبي اسكت واتلهي كدا
ذهب زين وملك الى المول الذي قالته له شمس ولجوه الى الداخل بحت زين و مالك عن شمس وقمر كثيرا الى ان وجداهم في احد محلات الخاصه بازياء السيدات
ذهبا الى هناك حاولو ان يتحدث الي قمر
زين : قمر ازيك
قمر ببرود. : ببرود الحمد لله
زين. : انت كويسه
قمر يعني الحمد لله الاولانيه دي مش عاجباك ولا مش عاجباك يلا يا شمس الجو هنا بقى خنقه سلام
شمس : باي
مالك وزين : سلام
مالك : زين هو في حاجه بينك وبين قمر
زين بتنهيده قويه. : ايوه عرفت انى مش زياد و عرفت ان انا زين بس الطريقه اللي عرفت بها وحشه سمعتني انا ملاك بنتكلم عليها
مالك : الله اكبر يعني شمس دلوقت بتعاقبني
زين باستغراب : بتعاقبك ليه
مالك : ما هو يا ذكي اكيد قمر قالت ل شمس واكيد عرفت اني عارف هيا اكيد زعلانه اني ما قلتلهاش كله هيجي على دماغي كان مالي انا مال امي انا ومال الليله دي كلها منك لله يا زين يا ابن ام زين منك لله
زين : بص بكره الواد امجد رايح يخطب صبا وانا معاه
وهي اكيد هتكون موجوده ف اشطا هتتحل أن شاء الله
مالك : مش باين بص كدا
نظر زين في الاتجاه الذي ينظر له مالك
وكانت صدمه بالنسبه له جعلت اعينه تطلق شرارات من الغضب
اقسم مالك أنه لم يريد أخيه هكذا من قبل كأنه يستعد الي معركه
استوب كدا فصل النهارده خلص
وماتنسوش التصويت والمتابعة بعترف أن في حاجات نقلاها من الكلام دا مش بنكر ولا هنكر فضل أي حد عليا
توقعاتكم
ايه اللي خلي زين يتحول كدا 😂😂😂 أو بمعني اصح شاف ايه

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى