البارت الخامس الثلاثون…
وصلت داليدا بيتها منهكه متعبه والقهر والوجع يطحن داخلها.. وصلت لتدخل علي ابيها واختها لتتعحب اختها لتهب اليها.. ايه يا حبيبتي اللي جابك حصل حاجه..
لتعطيها ابنتها وتهتف.. خلاص يا دنيا.. كل حاجه خلصت..
ليقترب ابيها.. فيه ايه يا بنتي مش كنتي مع جوزك..
لتهتف ساخره.. جوزي.. لتتنهد معلش يا بابا انا تعبانه وهروح اوضتي مش قادره نتكلم بعدين وتركتهم متعجبين وذهبت الي بيتها لتدخل لتنظر الي اركان البيت والقهر ينهش داخلها وكل مكان لها ذكري مع زوجها لتنسال دموعها بقوه.. لتهمس.. هعيش ازاي بعد كده.. هعيش من غيره ازاي.. لتضغط علي قلبها بقوه وتهمس.. وحشتني من دلوقتي هعيش ازاي.. يا رب صبرني.. لتدخل وتتجه الي دولابه وتاخذ احد بيجاماته وتتجه للفراش لتحتضنها وتنام والوجع اجهز عليها تماما..
وقفت دنيا مصدومه.. فاختها يبدو انها عادت بلا رجعه لتدخل مرسمها ووضعت ابنه اخيها وجلست والهم يتلبسها لتقوم وتكمل اللوحه.. ظلت فتره ترسم لتنتهي ووقفت تنظر الي ما رسمت فقد اكملت لوحتها بادهم في اللوحه حبيبها الذي تركته ورحلت عنه لتقف وبدات دموعها تنزل.. ايه خلاص كده خلصت الحكايه.. اختك رجعت والدنيا خلصت بينكو علي كده.. خلاص يا قلبي اللي كان بينا راح واندفن.. هيرجع ازاي وكل حاجه راحت.. كت حاسه ان هيبقي فيه امل بس اهي رجعت وخلاص عيشي بقه انت واختك وقلبكو ميت واتمزع ميت حته.. عيشي علي الخيال. بداتيها خيال ولما اتقلب حقيقه طلع الحقيقه بتوجع ورجعتي للخيال.. هعيش ازاي بعد ما قلبي عشق وعشق حقيقه حبيبي اللي اتمنيته.. خلاص كده.. كانت تبكي بحرقه.. خلاص خلصت قصتنا يا ادهم.. خلصت من قبل ما تبتدي.. ليه يا رب دانا عشت سنين بحلم بلقاه.. خلاص يا دنيا.. كملي وعيشي مع لوحتك وخيالك وانسي انك تعيشي فرح حقيقي.. كملي الوهم اللي رسمتيه وعيشي فيه.
في تلك الاثناء كان ايهم وادهم قد حجزو طائره استعداد للسفر وكلم ايهم بعض من اصدقائه في الامن ليساعدوه في البحث عن زوجته ليطلب منهم صديقه رقم تليفون داليدا ودنيا ليعطيهم اياه ليعدهم انهم سيصل اليه في خلال ايام.. ليصل ادهم وايهَم ليقيما في احد فنادق الاسكندريه.. ليمر يومان ولم ياتي اي خبر وايهم قد تلبسته حاله من الجنون خوفا من ان لا يجد زوجته.. ليمر اليوم التالت وياتيه الخبر عن زوجته والعنوان ليهب ايههم مسرعا وياخذ عربه تابعه للفندق ويذهب الي مكان المزرعه الخاصه بهم..
ليصلا الي المزرعه وما ان ترجل ايهم الي ارض المزرعه حتي بدات الزكريات تنهال عليه ليتوقف والرهبه تزداد بداخله ظل يمشي ساهما ليتوقف عند احد الاشجار ليري نفسه وهو يحمل داليدا والسعاده تشع من حولهم ليرجف قلبه ويدق ويتذكر يوم ان وافقت علي زواجهَ ليتحرك وتنهال عليه الذكريات في كل مكان ويتذكر صورهَ في المزرعه يوم زفافهم كان قلبه يرجف ليصلا الي الباب ليدق ادهم الباب ليمر بعض الوقت ليفتح والد داليدا الباب وهنا احس ايهم بالدنيا تدور عليه وينفجر منه حنين جارف لهذا الرجل.. ليهتف محمود.. ادم يابني انت جيت يا حبيبي واقترب منه واحتضنه بشده وايهم غير مصدق نفسه ليشدد عليه وتنهار دموعه ليبتعد عنه اخيرا ليهتف بلا وعي.. ازيك يا عم محمود نطق ايهم اسمه لا اراديا وبداخله تفجرت مشاعر تجاه هذا الرجل الذي عامله كابن له نطق الادم علي لسان الايهم واستدعي حنين السنين لذلك الرجل الذي ضمه كابن له. ليحس ادهم بان ايهم متغيرليهتف ادهم انت كويس.. ليهز راسه..
ليهتف.. تعالي يا حبيبي تعالي خش من يوم ما مشيت والفرح مشي معاك.. امال يابني ماجيتش مع مراتك ليه وهيا مالها راجعه متغيره وقافله علي نفسها لا بتاكل ولا بتشرب..
لينتفض ايهم ويهتف انا رايح لمراتي..
ليهتف محمود. طب تعالي اما اناديلها يا حبيبي.
ليهتف ايهم.. لاه انا رايح ليها وتركهم وذهب لدليدا
تركهم ايهم وذهب مسيرا الي الحجره الجانبيه توقف امامها وقلبه سينخلع ومد يده يفتح الباب فلم ينفتح.. ليبتسم كانت داليدا تقفل عليها طول عدم وجوده في البيت كانت تقول له انت باب البيت هقفل ليه طول مانت جنبي.. ليدور حول المكان ليجد نافذه مفتوحه ليدخل منها بهدوء ليقف متسمرا ينظر في اركان غرفه المعيشه ظل ينظر هنا وهناك الذكريات تنهال عليه توجعه كل شبر له ذكر كل شبر له صوره كيف كان يحتضنها بجوار المغسل ويغازلها.. كيف كان يداعبها ويداعب ابنته علي الاريكه كيف كان يساعدها في المنزل كان قلبه يدق بشده واحس ان صدره سينفجر من هول الذكريات.. كانت ذكريات تدخل قلبه تزيد من مشاعره كيف كان مراعيا محبا كيف كانت هائمه بها كيف كان سعيدا.. احس انه دخل الجنه ما ان وطئت قدمه البيت لينظر الي احدي الصور الموضوعه كان يحتضنها بحب وعيناها تشع سعاده ليتلمسها بحب ويهمس.. انا ازاي ماحسيتش بكل ده.. البعيد طور وجبله جلبي بيدج كيف الطبل كان يتلمس الاثاث ويعود اليه الحنين كل ركن له ذكري كل انش له حنين لتنساب دموعه .. اسف يا عمري.انا ازاي اكده ده مايتحسش وجعتك اكده.. دا الجنه دي ماتتحسش ايه حجر صوان. ليك حج يا جلبي تطفشي بوجعك ليكي حج تهملي واحد ماحسش بالجنه واحد عاش جمال الدنيا وسابه ولا حسش بيه . ليتجلد ويذهب الي حجرتهم وفتحها بهدوء ليرجف قلبه كان من يعشقها نائمه منكمشه تضم رجليها اليها في وضع القرفصاء كانت جميله تلبس قميصا ابيض به بعض الورود بحمالات رفيعه وشعرها منسدل ليقترب اكثر وقلبه يرجف ليهوي قلبه في قدميه ليجدها تحتضن احد بيجامته في احضانها نزلت دمعه من عينه لاحساسه بوجعها وما مرت به من عذاب علي يديه ليقترب بهدوء وخوف يتلمس شعرها بحب ليمد يده وياخذ البيجاما بهدوء ولم يستطع ان يمنع نفسه من ارتدائها احس ايهم انه تلبس بشخص اخر واراد ان يكون ذلك الاخر اراد ان يعيش ما عاشه من سعاده يتذكرها فالذكريات قد انهالت تصرع قلبه وهو يري حبيبته علي فراشه وقد هلكا عشقا في تلك الحجره.. كانت الذكريات تنهال وتنهال وما ان دخل الحجره حتي انساب كل شئ الي عقله وانفتح الماضي بجماله باكمله امامه وهو دموعه لا تقف من هول ما دخل فيه.. ليقترب منها بهدوء وينسل بجوارها بهدوء ويستلقي ويلتصق بها وهو مشتعل وقلبه يريد ان يقفز يهلكها عشقا ظل ينظر اليها ويداعب شعرها ليمد يده اخيرا ويريحها في احضانه لتتململ هيا َتندس باريحيه في احضانه ليبتسم بحب ويشدد عليها ويغمض عينه لتنساب الذكريات منذ ان فتح عينيه وهو الادم حتي هذه اللحظه وهيا في احضانه وهو الايهم.. انسابت ذكريات الحب في قلب عاشق الحاضر ليعود عاشق الماضي بكل ذكرياته انساب الحنين والعشق وحب العمر بداخله تكشفت الدنيا التي غاب عنها ليعود ويخط جواها لتنساب بداخله تفجر مشاعره. تفجرت مشاعر الادم بداخل الايهم ليصبح بحرا هائجا لا يلاحق عليه مشاعر الادم بجمالها ومشاعر الايهم بعنفوانها عاد الادم كاملا للايهم عاد وغرز عشق لا مثيل له ليدرك كم مرت من. وجع فهكذا عشق لا يمكن ان ينسي. عاد الادم ليعرف الايهم كيف يحافظ علي ذلك العشق بروحه لمعشوقه بذلت الغالي والنفيس من اجل الحفاظ علي ذلك العشق.
عند ادهم.. ليقف محمود وادهم معا ليهتف محمود خش يابني انت شكلك اخوه صح..
ليبتسم ادهم لذلك الرجل الطيب ليهتف اني ادهم اخوه
ليدخله محمود ليظل ادهم واقغا علي نار ينظر حوله ليندفع في القول هيا دنيا فين..
ليبتسم الاب.. دنيا بنتي في المرسم مع فريده من يوم ماجت من عندكو وهيا جوا ماعرفش مالها..
ليهتف ادهم طب انا كنت عايز.. عايز يعني اطلب من حضرتك.. اني.. اني يعني..
ليهتف محمود ايه يابني نازل تأتأه فيه ايه..
ليندفع اليه ويهتف عايز اتجوز دنيا عايزها مرتي بحلال ربنا والنبي يا عمي توافج والله هحطها بعيوني.
ليهتف محمود.. والله يابني انا ماعنديش مانع بس الكلمه كلمتها
لتصدح صوت دنيا.. وانا مش موافقه يا بابا عليه.
ليستدير ادهم وراي حبيبته تقف تحتضن فريده وتنظر اليه بغضب ليبتسم وقلبه يهدا من شوفتها فبعدها احرقه وجنن فواده.. ليقف ويذهب اليها مسرعا ويهمس وحشتيني..
لتقطب جبينها وترتبك وتبتعد وتهتف اظن خدت جواب السؤال.
ليقف ادهم وانا استحاله ارضي باللي قلتيه..
لتصرخ هيا عافيه بقلك مش عايزاك.. بابا انا مش عايزاه مشيه..
ليبتسم ابيها. طب ممكن تهدي ليه انفعالك ده.
ليهتف ادهم عشان انا بحبها َهيا اكده وعايزه تعاند وتبعد واني ماههملهاش.. اسمع يا عمي اني ما هخجلش اجولك علي كل حاجه وانت تحكم بيناتنا عشان اني خلاص جبت اخري في الدنيا الغابره دي وبدا في يرد كل شئ عليه بالتفصيل وتغاضي عن العقد العرفي خجلا من نفسه.. لينتهي ويهتف والله يا عمي طلجتها ووجفت جدام بلد وعيله بحالها عشانها التجاليد عند نا سيف عالرجاب ومع ذلك رميت كل ده تحت رجلها بس توافج.. اعمل ايه تاني.. اني بحبها ومش هخجل اني اجول.. عشت سنين مستنينا ولما وعيت انها مستنياني كت هتجن تجوم تمشي وتسيبني
لتقترب ايوه همشي عشان مش هبله تقعد تحضن في مراتك وترجع تقول بتحبتي وترجعها تاتي يوم ما عملت عملتها.. ليه ولما مشيت جاي تقلي طلقتها..
ليهتف ادهم طب اعمل لعجلك ايه احضن ايه وزفت علي دماغي ماتعجلي بقه اني تعبت َجرفت بدادي في عيله صغيره عاد
لتنظر اليه بغضب وتذهب لوالدها وتعطيه فريده لتقترب منه.. وتدفعه وتهتف بغضب حد كان قالك اني هبله عشان اعقل ولما انت قرفان جاي ليه هاه جاي ليه.. سيب العيله الصغيره َروح الكبيره هتتبسط بيك اوي روح حب وبوس براحتك يا قليل الادب..
لينفعل ويمسك يدها.. بجولك ايه انا عفاريت الدنيا بتتنطط جدامي مرتي ماتكلمنيش اكده..
لتخاف منه وتهتف.. ايه ده انت بتقول ايه ودفعته وذهبت لابيها انت ازاي تكلمني كده وبابا واقف ماتخلي عندك زوق دا بابايا ماتكلمنيش كده قدامه مش لوحدنا احنا الله.
ليهدا ويقول.. اسف يا عمي بس انت شايف هيا ازاي وبجالي ياما بدادي فيها اعمل ايه عاد..
ليبتسم محمود ويهتف.. طب اهدي با ابني بس مفيش حاجه بتتاخد كده.. ليستدير لابنته.. يعني يا حبيبتي مش عايزه قولي ماحدش هيجبرك..
ليرجف قلبها وتحس بقهر وهو ينظر اليها بحب ولهفه ولكن كرامتها تدفعها دفعا لتهمس. لا مش عايزاه..
لينفعل ادهَم ويهتف.. تبقي تخبطي راسك في الحيطه انت مراتي وهتبقي بتاعتي غصب عنك انا كفايه عليا مداديه لاكده..
لتصرخ لا والله عبده عندك بقه عافيه هيا.. روح يا بابا شفلك حبيبه القلب ترجعلها..
ليهتف محمود.. اهمدو بقه وجعتولي دماغي.. ليهتف طب يا دنيا خلاص خشي جوا وانا هتصرف وامشيه يا حبيبتي ولا تزعلي..
ليهوي قلبها وتحس بالقهر.. لتهتف.. هتمشي مين.
ليهتف همشي ادهم مش انت مش عايزاه اطمني
ليهتف ادهم بانفعال.. امشي فين انا مش ماشي من هنا الا وهيا بتاعتي..
كانت مرعوبه ان يمشيه والدها لتقف َمكتومه متصنمه تريد ان ترجع في كلامها ولكنها تخجل وقلبها يولمها ليهتف والدها خشي بس وانا هتصرف لتظل متسمره لا تتحرك لتنظر الي ادهم وتهتف.. هتمشي مش كده..
لينظر اليها بحب. امشي اروح فين بعيد عنك بس انت بتعملي فينا كده ليه انا مش ماشي ولو علي رقبتي وانت ترضي ماترضيش ماعتش بكيفك خلاص
لتنظر الي والدها شوف بيتكلم ازاي متفرعن ازاي ومش يجي يصالحني لا جاي يتحكم سيادته لتنظر اليه بغضب ايه هيا عافيه بدل ماتجي تقعد تطبطب عليا عشان اتصالح تقعد تتفرعن وتقلي ارضي والا مارضاش ليه مش زي الهانم الي صلحتها ورجعتها تاني يوم ماستحقش انا..
ليصرخ.. الله يخربيتها البعيده يا بت بدماغك الحجر دي هكسرلك دماغك
لتنظر اليه بذهول.. نهارك اسود يعني استناك تصالحني تيجي تكسرلي دماغي طب يلا من هنا بقاه غور يلا وكل نفسك مش متجوزاك ولو روحك طلعت بابا مشي الواد ده انا مش عايزاه ال يكسر دماغي والله ماقعدالك وتركتهَ ودخلت وادهم يقف مذهولا.. ايه ده.. البت مستنياني اصالحها بجد.. حبيبي عايز يتصالح.. طب ايه بتقلي اغور اغور في انهي نصيبه تاخدني.. طب ماتقفي تتهببي اصالحك يا ربي هاكل نفسي.
ليضحك محمود عاليا. ليهتف.. والله انتو نكته انتو الاتنين..
ليهتف ادهم بغيظ عاجبك اكده بتك مجنونه وغلبت ادادي فيها وهيا جلبت عيله اعمل ايه عاد.
ليهتف محمود تقعد كده وتهدي دنيا طيبه والواضح انها بتحبك وبتحبك اوي كمان بنتي رمانسيه وطيبه وهبله كمان دا بتحب فيك من سنين يابني والله اقول ايه هتاخد واحده لاسعه
ليبتهج ادهم.. حضرتك جولت هاخدها صوح.
ليبتسم محمود انت عندك شك.. بنتي مستنياك من سنين وواقفه تاكل روحها وزمانها جوا هتموت دلوقتي بس كرامتها يبني ومراتك كادتها نعمل ايه والستات ما بيتحملوش بيجيبو جاز تقعد انت بقه راشق في الحيط تعض حالك لحد مالجنونه تخلص.
ليهتف ادهم.. طب اعمل ايه جنو نتها طاحت وباينها لسعت اعمل ايه هعض في الارض من شغل العيال ده.. طب استاذنك ادخلها…
ليهتف محمود لا استني بس مش علي طول كده اتقل شويه.. نشرب الشاي ونقعد نتكلم شويه هنتكلم عنك وعن ايهم ونسيب البت لما تجيب جاز وتدخل تراضيها انا عارف بنتي. ليتنهد ادهم ويمتثل له وقد شعر بحب تجاه ذلك الرجل الذي يبدو عليه الحَمه لينتظر حتي تهدا ويدخل اليها.. ليبتسم علي كلامها.. حبيبي مستنيني اصالحه طب مانا جاي اتهبب بتعض فيا ليه هموت عليها وربنا بت جزمه ودمغها زي العيال بس جمر وبعشجها.. تعمل مابدالها لحد بس مانولها واطلعه علي جتتها ههريها حب.. بس اطولها تعبت بقه هحب امتي عاد..
دخلت دنيا المرسم والغيظ ياكلها.. ايه ده سيادته جاي بدل مايصالحني يقلي هكسر دماغك. لتجلس حزينه.. هو بابا هيمشيه صح.. طب اعمل ايه انا بحبه ومش عايزاه يمشي ابو عين زايغه.. بيحط ايده علي وسطها ليه مازقهاش ليه.. طب اعمل ايه انا موجوعه وعايزه اضربه واعض فيه بس بحبه وعايزاه يجي يصالحني.. ايه هيمشي ويسمع كلام بابا دانا اموت فيها.. طب اخرج تاني.. لا شكلي وحش. لتجلس حزينه طب اعمل ايه جايز يجي استناه ويقعد يصالحني هتصالح والله بس يصالحني انا بحبه وبموت فيه لتتجه الي اللوحه.. وتتلمسها بحب.. ليمر بعض الوقت لتشعر انها ستنهار هو مَاجاش ليه ليكون مشي.. لتنزل دموعها.. لتهمس.. اعمل ايه هتمشي وتسيبني..
لتسمع صوته من الخلف.. انت عايزاني امشي.. ليرجف قلبها ليقترب ويديرها.. وحشتيني
لتبتعد وتنظر اليه وتهمس.. ما مشيتش ليه ماتمشي
ليبتسم ويقترب. عايزاني امشي جولي يا جلبي وانا همشي
لترفع نظرها وتهمس.. يعني لو قلتلك امشي هتمشي..طب وجيت ليه من اساسه ماكت تريح نفسك
ليقترب ويشدها اليه.. عشان بحب مجنونه عقلها ترللي اعمل ايه
لتقطب جبينها برضه مفيش فايده دا بدل ماتصالحني.
ليهمس بحب يا بت هموت واصالحك اعمل ايه عاد دانا جبت جاز وربنا..
لتنظر اليه بغضب طفولي مانت اللي قليل الادب تحط ايدك علي وسطها ليه ايه ماصدقت اوي..
ليضحك لتنظر اليه بغضب انت بتضحَك علي ايه مبسوط اوي بوسطها سيادتك.
ليضحك اكثر ويهتف.. تصدجي دلوك مبسوط بوسطها
لتفتح عينيها بذهول.. يا نهارك اسود وبتقولها في وشي لتندفع بغضب.. تدفعه للخارح طب يلا من هنا يا قليل الادب.. عيل قليل الادب ومحروم يلا من هنا والله لاطين عيشتك.. كانت تضربه وهو يضحك بشده وهيا مغتاظه ليشدها اليه ويقيد حركتها.. ماتهدي يا جمر حبيبي مشعلل وغيران يا جلبك يا ادهم.. يابت هموت عليكي وسط ايه وزفت ايه دانا نفسي اقفش وسط حبيبي ارشقه في حضني ماتبطلي بقه بهبلك ده بحبك يا جمر واستويت ولا فيه زفت وسط ولا جطران واني اهوه بجيت ليك لوحدك والله ليك لوحدك وهموت عليك طب اعمل ايه عاد..
لتنظر اليه ويلين وجهها فهيا تعشقه ليهتف هونت عليكي تسيبيني وتمشي دانا كت هموت
لتهمس داليدا قالتلي انها هتفضل مابينا وهيا هتركب وتدلدل عشان من هواره وانا غريبه وانا مش هستحمل ماتبقاش ليا لوحدي
ليبتسم بحب.. طب اعمل ايه في اختك مش هعرف اشتمها بس تستحق اخويا الطور والله دول جوز صعبين.. ليتنهد بحب.. اكن حبيبي عايزني لوحدي.. طب مانا بقيت لوحدي مجطوع اهه ماتاخديني طيب اعملي مابدالك من يدك دي ليدك دي..
لتهتف.. مانا مش طيقاك لما بوستها.. ازاي تسيبها حتي تبوسك اعمل ايه مقهوره منك تحط شفايفها عليك وانت اكيد انبسط مانت حطيت ايدك عليها
ليتنهد بغلب. طب اجولها ايه دي وربنا اتخضيت دانا شفايفي هتموت علي شفايف الجمر ولا يحسو الا بحلاوتهم والله هموت عليهم وايد ايه بس بجولك انصرعت..
لتهمس يعني مانبسطش لما قربت منك دي كانت من غير هدوم ماتكدبش والنبي
ليشدها اليه انبسط بايه بس اجولك ايه اللي هيبسطني ويفرح جلبي.. ما هيبسطنيش الا حاجه واحده
لتهمس… ايه
ليشدها اليه ويهتف لما شفايفي تلمس شفايف جمري جلبي هيرتاح وربنا
لتدفعه وتهتف بطل عيب انت عايز تقل ادبك وخلاص مع اي حد ايه ده
ليضحك لا مع اي حد ايه دا انا عايز اقل ادبي مع الجمر وبس وادوس واهيص.. ماتقولي هترضي عليا امتي واقل ادبي يا بت سنين مبطلها هفطس اكده..
لتهتف.. اه مبطلها ولما جتلك يا خويا حطيت ايدك ماصدقت وانا هبله بتضحك عليا..
ليظل ينظر اليها ويتنهد طب اعمل ايه اتنيل اعمل ايه اجطع يدي ترتاحي بوسطها وزفتها.. انت اتخبلتي يا دنيا
لتقطب جبينها اشتم كمان اشتم مانا هبله..
ليهتف لاااا اني تعبت اسيبك بقه تهبدي براحتك.. واستدار ومشي.
لتنظر اليه بقهر لتنفجر في البكاء ليستدير مسرعا وياخذها في احضانه وهيا تبكي ليهمس طب بس بس والنبي خلاص اكده حجك عليا عاد اعمل ايه.طيب جولي هعمل.
كانت تبكي لتهمس هتمشي خلاص..
ليحس انه سيجن.. يابنتي بقه اموت حالي والنبي ارحميني بطلي طيب البكي بتاعك ده جلبي بيوجعني امشي اتهبب اروح فين بس..
لتهتف وهيا تبكي مانت كت ماشي اهوه وسيبتني خلاص.. انت عايز تسيبني..
ليتنهد ويحتضنها.. اااه دا نقلنا علي هبل جديد سيبنا وسط البت مسكنا في هتسيبني وتمشي.. طب اعمل ايه عاد..كتير عالمراره ده ليحتضنها بقوه ويهتف حسي بيا حاسه اني اقدر اسيبك.. بالله جولي.. لتهز راسها في حضنه ليكمل طب عايزه تسيبني عشان اموت حالي لتهز راسها مره اخري.. ليبتسم ويرفع راسها بحب ويهمس.. انا لاجدر اسيبك والا ابعد عنك دجيجه. دانت روحي والله روحي جلبي شجج دنيتي تعبت والله رايد اخدك في حضني نفسي احس بحنيتك راجل سنينه تعبته والله يا عمري عاشج لما جلبي انهري اسيبك كيف بس دانت روحتك هرت جلبي كت بنح كيف النسوان.
لتهمس.. يعني زعلت عليا يا دومي..
ليهتف بغلب.. زعلت جولي انجهرت مت حسيت بدنيتي اسودت وجلبي مات حسيت بروحي انسحبت انت روحي يا دنيا هتسمعيني كلمه تهدي جلبي امتي..
لتهمس اسمعك ايه..
ليقبلها بحب ويهتف.. سمعيني اللي جواتك سمعيني رضاكي عليا وانك تبجي مرتي.. هموت عليكي يا جلبي تعبت بجد تعبت ماحدش بيعيش اكده جلبي واجعني..
لتهمس سلامه قلبك..
ليشدها اليه طب ماتجول يا واخد جلبي.. نفسي اسمعها.. بحب اللي مدوخني وهو مش راضي يريحني ماتريحني الله يخليك.. لتطرق وجهها خجلا ليرفع وجهها ويلمس شفيتها بحب بعشجك.. ورايدك مرتي بالله عليكي وافجي..
لتهمس بس تنفذلي شروطي..
ليبتسم بحب ويقبلها قبلات متفرقه ليقول والله لو طلبتي اجطع روحي هعملها..
لتهمس عايزه فرح كبير..
ليهتف احلي فرح لاحلي دنيا..
لتكمل والناس كلها تيجي ويبقي فرح احلي من اي بنت في بلدكو..
ليبتسم ويهتف والله لاعملك ليله يتحاكي عنها.الكل لتهتف احسن من بتاعه مراتك..
ليضحك مراتي مين ماعنديش والله.. مفيش الا اللي مدوخني..
لتهتف طب واياك يجي يوم وتكلمها او تشوفها والا تدخل البيت والله ماهسكتلك..
ليتنهد.. خلصتي والا لسه فيه مرار تاني.
لتقطب بانا مرار وعايز تتجوز المرار. ليه
ليهتف.. لاه لاه كنا ماشين كويس هتجلبي تاني والله ماستحمل عاد والنبي خلاص كفايه.. لتتنهد وتسكت.. ليبتسم.. ايه خلاص هفرح عاد والا ايه انا خايف لتطرق خجلا ليرفع وجهها ليهتف. لاه كفايه عليا اكده
.. يا لهوك يا ادهم دا انا حاسس اني كت بجري من سنين لما روحي طلعت وحبيبي اخيرا في حضني وراضي مش راضي برضك لتبتسم وهيا قد اصبحت مشتعله من قربه ليهمس.. بحبك والله بحبك..
لتهمس.. وانا كمان والله اوي والله.
ليظل ينظر اليها بحب ليضمها اليه ويهتف اكده خلاص ادهم دنيته رجعتله وخش دنيا لجي عشجه وخده هيرمح بيه لما يشبع عشت موجوع جيتي انت ملستي علي جلبي المشجج داويتيه وطلعتي حنيه الدنيا ليكي.
لتنظر اليه بحب.. بتحبني اوي كده..
ليتنهد.. بحبك اوي كده ليمسك اصابعها ويقبلها ويضعها علي قلبه.. ده كان ارض بور مشججه جيتي روتيها. ده كان عيل يتيم جاعد بيبكي جيتي خدتيه في حضنك كان جلبي موجوع من جله الحنيه جيتي طلعتي حنيتي اللي نفسي اغرجك فيها.عارفه كت اجعد لحالي اجول ليا حبيب في حته كت بجعد اتخيلك وانا بحبك يا دنيا انت حبيبتي اللي ربنا خلجهالي وجتلي علي كفوف الجنه انت الجلب اللي هموت عليه واديلك حبي َحنيتي..
لتهتف بجد يا دومي هتديني كله ده.
ليهتف.. اديلك كل ده.. دا هديلك الحلو كله.. هديلك قلبي المكوي ترمحي فيه. هديلك عشج كابته ديا اسنين تاخديه. هديلك حنيه اتزرعت جواتي مالجتش حد تشبعه ليه.. عهد عليا لديكي الحلو كله اديكي جلبي وفوجيه ادهم خديه اعملي مابدك فيه دانت جلبي وحبيبي اللي همو ت عليه.. ليهتف.. اني ماعتش جادر حاسس اني هفطس اكده. طب بس بس جولي هنتجوز امتي عشان جلبي هيجف وربنا لتخجل منه ليهتف لاه يمين بالله ماتبصي في الارض دنا جتتي شججت من الهم دانا شربت هم السنين.. جولي.
لتهمس.. بس بقه انت ماصدقت..
لهتف والله لو ماجولتي لانزل فيكي بوس ولا هيهمني سمعهالي طيب ايه ده..
لتبتسم وتهمس.. طيب هقول استني.. انا.. انا..
ليهتف يا بت جولي ارحميني..
لتهتف مسرعه انا والله بحبك قوي اهوه قلت..
ليندفع ويحملها ويدور بها حبيبي جالي وراضي وبيحبني وهيتجوزني يا فرحك يا ادهم اخيرا يا بت الناس اخيرا هشوف فرح تعبتيني وتعبتي ايامي وشفت مرار علي ما طولك.. لينزلها ويحتضنها بحب.. انا حاسس اني طولت السما يا رب هون لحد ماتبقي في داري.. ليبتعد ويهتف خلاص لا عاد فيه لوح ولا خيال ولا دنيا استناها تحن عليا.. خلاص حبيبي بقا ليا.ليشدها ويهتف لاه كده خلاص نروح نتفج بقه ونشوف انا عايز اتجوز الاسبوع الجاي.. ليشدها ويخرج بها ليذهب لوالدها ليتفقا علي مراسم الزواج وسط اعتراض منها ولكنه لم يترك لها اي خيار ليتحدد عرسهما في اقرب وقت..
عند ايهم كانت داليدا نائمه في حضنه. هو محتضنها ويتلمسها بحب ومغمض عينيه يستعيد ذكري ورا الاخري تنعش قلبه وتلهبه اكتر ليحس انه دخل دنيا اخري دنيا عشق اعاد اليه ايام عاشها مع زوجته محبا عاشقا.. ليفتح عينيه وينظر اليها بحب.. ايه اللي كت عايشه ده كل ده حب داني كني في الجنه يا جلبي.. ليكي حج تنجهري دانا حاسي باني دخلت نار شعللت جواتي.. حب وعشج مالوش وصف.. حجك عليا يا جلبي.. كت طور يمين بالله.. العشج ده ليا لوحدي ماستاهلش اكده.. والله خزيان من حالي.. عافرتي عشاني واتوجعتي واني وجعتك الف مره.جومي يا عمري ادم رجع ياخدك جوات جلبه. جومي ادم رجع يحب فيكي العمر كله. ادم رجع يراضي ويطبطب.. ادمك رجع يا جلب ادم ولا هيوجعك تاني. ادم راجع يجولك حجك عليا يا نن عينه من جوا.. راجع يجولك معلهش سابك ليه يوجعك وانت الدنيا بتاعتي. سيبتك ليه بهدلك ووجعك بس رجعت اداوي واطيب. رجعت يا واخده عجلي اهه وهاخدك واطير بيكي لفوج. ادم رجع يعلم ايهم يمسك حاله ويحترم نفسه. ادم رجع يوجف ايهم ويعلمه الحب كيفه ولو ان ايهم غرجان لشوشته وغلبان. جومي خدي فرح الدنيا كله خدي امان الدنيا كله ولا يوم ازعلك… عديت علي بيت الحبايب رجعلي منه الحب بالكفه.. عديت علي الحلو كله اللي كان واللي صار ليه زمان.. زماني كان الحلو فيه عاشج وكان حبيبي بين يدي رايج جيت رحت من زماني دخلت زمان ايهم صار برضه عاشج ماللي يشوفك يا نواره الجلوب َمايعرفش غير انه يبقي عاشج. ادم رجع ودماغه رجعته عندك حج تنجهري دا العيشه كانت فيها الحلو كله اجول ايه. اجول اني مش مصدج حالي مش مصدج اللي رجعتله ده جومي واني اغرجك حب وعشج يمين بالله لاحط عشج الدنيا تحت رجلك تخطي عليه . بس يمين بالله لاراضيكي واحب علي يدك الف مره دا حبيبي يتشال في العين.جومي جومي خدي حجك مني ومن وجعي ليكي جومي شوفي ادم رجع اهه رجعلك بحاله ومحتاله وجارر وراه ايهم يراضي ويبوس اليدين والله هبوس يدك لحد ما جلبي ينهري وتسامحي وجعتك يا جلبي وجعتك صوح نايمه مكموشه َحاضنه بجامتي.. طب حجك عليا عاد معلهش اني وجعتك كت هموت والله رسالتك جطعت جواتي بس استحج كل ده استحج والله.هصالحك واصالحك واشيلك علي اكفوف الراحه عهد عليا لاشيلك مراتي علي راسي مانت شيلتيني ورجعتي تدَوري عليا وجهرتك واستحَملتي.. خزيان والله بس اجول ايه بس يمين بالله ايهم بيعشجك عشج وجه ادم زود العشج عشجين عشج اللي فات بجَماله ورمحت بعيد عنه. عشج اللي عاشه ايهم بحلاوته .جلبه ده دهب ابيض صافي ماليش غير انني اغرج فيه واغرجه العشج اللي جواتي يداويه لو كتي استنيتي كتي عرفتي اني عاشج والله عزشج وحشتيني خلعتي جلبي وروحتي مانت حابي اهه حاسس ان جلبي رجعلي. حبيبي نايم اكده ماينفعش غير انه يبقي في حضني ليتلمسها بحنان نايم جمر وموجوع اكده.. ادعي علي حالي عاد دلوك.. ليتلمسها بحنان لتبدا هيا في التململ في احضانه وهو محتضنها بشده مبتسما لينزل يتلمسها بشفتيه وحشتيني جوي وحشتي ايهم جوي والله يا جلبي هموت عليكي ليظل يتلمسها ليرجف قلبه بشده عندما.. . بقلمي ميفو السلطان