الحلقه ٦
رواية غمرتني عشق الحلقة السادسة
ونصيبي وأكرمني بكرمك وأعطني ما أتمنى
بسم الله نبدأ
عدي ٥ ايام على أبطالنا،،، ونقول نبذه مختصره عنهم
قاسم كل يوم يطلع على الشركه الصبح، ويرجع اخر النهار يقعد في اوضته او يخرج مع حسام، على حسب اذا كان حسام فاضي ولا لا
حسام مشغول طول الليل والنهار في شغله. وبيفضي نفسه عشان بس يقعد مع قاسم، وكتير بيتكلموا على عشق، وقرروا انهم يروحو ليها البيت بحجة انهم ياخدوا الجاكيت، وطبعا ده كان اقتراح قاسم
رنا طول الوقت بتفكر في حسام وكلامه، ومش عارفه تعمل معاه ايه، وبتشغل وقتها بصحابها، وجامعتها
جيجي، كل تفكيرها ازاي هتوقع قاسم فيها وتغير من طبعه، وطبعا فريده بتساعدها في التفكير ده
عشق، اتعرفت على كل الممرضات في المستشفى وعلى الدكاتره، وحالة مامتها بدأت تستقر، وكلها ساعات وتخرج من المستشفى بعد ما الدكتور يتأكد من انتظام الضغط والسكر
وطبعا كان حصل مشكله من مريض، انه عايز عشق اللي تديله الحقنه لان اديها خفيفه، وده كان سبب الصريخ والصوت العالي اللي حصل قبل كده،
——————بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السادسة
نرجع للوقت الحالي
قاسم راح القسم لحسام،
قاسم: ايه ياعم خلصت ولا لسه،،
حسام بتعب: تعالي يا قاسم، والله انا لسه مروحتش من امبارح، وبجد تعبان قوى
قاسم: خلاص ياحسام تعالي لما اوصلك البيت، ونتقابل بكره مفيش مشكله
حسام:لا،، بقه تفتكر اني ممكن اضيع
فرصه اقعدها معاك، انا لما بصدق يا راجل، (وقام وقف) انا خلصت اهو هلم بس شويه الأوراق دي ونمشي على طول
قاسم قعد على كنبه وقال: تمام وانا مستنيك اهو
حسام رفع عينه لقاسم وبخبث: ها يا معلم تحب تروح فين انهارده
قاسم بسرعه: انت مش قلت انك هتروح تجيب الجاكيت بتاعك من عشق الأول، ولا رجعت في كلامك
حسام ضحك؛: هههههههه، اه بس مش انا اللي قولت، انت اللي قولت
قاسم بغيظ : بص يا حسام، انت زودتها قوي، وانا فعلا انا اللي قولت، وفعلا انا اللي عايز اشوفها، وهتسألني ليه هقولك معرفش، بس عايز اشوفها وخلاص،، ها كده ارتحت يا حضرة الظابط
حسام: هههههه، بصراحه اه، انا كده ارتحت
قاسم: الحمد لله ياريت بلاش شغل المباحث ده معايا، واعرف اني لما احب اقول حاجه بقولها بمزاجي، ولو مش عايز، انسى انك تعرفها لو حطيت السكينه على رقبتي، اظن الرساله وصلت
حسام عمل التحيه العسكريه، : وصلت يا فندم، وضحكوا الاتنين ومشيوا مع بعض
—————– بقلم شيمو الخطيب
عشق اطمنت على والدتها وسلمت على كل الممرضات، والدكاترة اللي عرفتهم، وسلمت على المرضى، وخدت والدتها ونزلت، وكان عم جابر منتظرها لان عشق اتصلت عليه يجي ياخدهم
فاديه : ربنا يحبب فيكي خلقه يا حبيبتي، ده الناس حبتك قوي ياعشق
عشق: هههههه، دي عشرة ٥ ايام يافيفي،، الحمد لله، ربنا يكملها على خير يا امي
فاديه : ههههه، فيفي، الله يجازيكي يا عشق، ربنا يفرح قلبك يا حبيبتي يارب،
وصلوا عند عم جابر
جابر نزل من التوكتوك : حمدلله على السلامه يا ام عشق، بركه انك قومتي بالف سلامه
فاديه : الله يسلمك يا حج جابر، ربنا يباركلك يارب، ويفرحك بولادك
جابر: الله يكرمك، ده احنا كنا قلقانين عليكي والله، وكنت على طول بكلم عشق، ربنا يباركلك فيها،
فاديه بصت لعشق بحب: عشق دي اللي ليا في الدنيا كلها، ربنا يعوضها عن الشقا ده خير يارب، ويرزقها بابن حلال يسعدها يارب
عشق بدموع : باست ايد والدتها، وقعدتها، وقعدت جنبها واتحركوا على البيت
عشق وصلت ونازله من التوكتوك، لقت عربيه وقفت ونزل منها شابين زي القمر،
فاديه : بسم الله ماشاء الله، مين دول يا عشق وجايين لمين
عشق لسه معرفتهمش: والله منا عارفه ياماما، يمكن جايين لطارق، عموما ملناش دعوه بيهم، دع الخلق للخالق يا فيفي،
فاديه : هههههه على رأيك، ربنا يصلح حال الجميع
عشق بتنزل الشنط اللي كانت معاهم في المستشفى، ولسه هتفتح البيت
قاسم : ايه ياعشق، مش ناويه تقوليلنا اتفضلوا، ولا هتسيبينا واقفين كده
عشق اتسمرت مكانها وقلبها دق بسرعه، ولفت وشها ببطئ : مين!!!!!،، قاسم بيه،
(وبصت وراه) وحسام بيه كمان، ده ايه النور ده، ا، ا، انا، مش عارفه، اقول ايه،
ط، ط، طب، اتفضلوا، وفتحت الباب بسرعه وهي متوتره، و دخلتهم وقعدوا على الكنبه الوحيده اللي موجوده في الصاله
فاديه باستغراب: مين دول ياعشق يابنتي،
حسام سلم على فاديه : انا ظابط في قسم المدينه يا أمي ، وكان في امانه عند عشق، كنت حابب اخدها ده لو ميدايقهاش طبعا
فاديه مبرقه عنيها ومش فاهمه حاجه وعلامات الخوف باينه على وشها
قاسم: متقلقيش يا أمي، ده كان في مشكله بسيطه حصلت، وعشق ملهاش دعوه بيها، لكن احنا عرفناها وهي بتشتغل مع خالد بيه، يعني متخضيش قوي كده، هههههههه
فاديه: يعني بنتي مفيش عليها حاجه
حسام بضحك :لا عليها، الجاكيت بتاعي،ههههه
عشق ضحكت،: متقلقش ياحسام بيه، موجود طبعا، بس انا بصراحه ملحقتش اغسله لحضرتك، وده لاني رجعت لقيت امي تعبانه ونقلتها المستشفى ومن يومها واحنا هناك ولسه راجعين حالا، فبجد اسفه، استأذن حضرتك، لو تيجي بكره اكون غسلته ونشف كمان، مهو ميصحش اديهولك كده
حسام: الف سلامه على والدتك، والحمد لله انها بخير، وانها قامت بالسلامه، وبعدين لو على الجاكيت، ياستي كويس انك مغسلتيهوش، لأنه كان طالع عينه غسيل، يعني لو كنتي غسلتيه كان شتمك هههههههه
عشق: هههههههه، ودي تيجي يا حسام بيه هتلبسه كده على طول بعد ما انا لبسته وكنت لسه بتراب الشغل، انت اكبر من كده بكتير يا بيه
قاسم متابع كل حركات عشق وكلامها وهي لاحظت ده، وبدأت تتوتر في الكلام، وتلخبط
حسام: ده انتي يا عشق اللي كبيره،(وبص لفاديه) بجد يا حاجه ، انا بحييكي على تربيتك لبنتك، ربنا يباركلك فيها
فاديه بفخر: عشق دي بميت راجل ، وقفت وسدت بعد وفاة ابوها، واستحملت اللي محدش في الدنيا يستحمله، كفايه انها خرجت من تعليمها بعد ماكانت الأولى علي المدرسه، عشق عندي اغلى من كنوز الدنيا ياباشا،
عشق: ك، ك، كده بقه، خدوتنا في الكلام ونستوني، اسألكوا، تحبو تشربو ايه،
قاسم : انا عايز اشرب قهوه، ممكن ولا مبتعرفيش تظبطيها
فاديه : دي عشق بنتي احلى واحده تعمل قهوه، دي ست بيت شاطره قوي، حتى أكلها زي الفل، وأن شاء الله لازم تشرفونا وتتغدوا معانا في مره، وهندوقكوا احلى اكل ،
قاسم بص لعشق: انا عن نفسي موافق، المهم دلوقتي نشرب القهوه وبعدين نقرر
عشق: ت، ت، تحت امرك يا قاسم بيه، قهوة حضراتكو ايه
قاسم وهو مركز فيها قوي: مظبوط، احنا الاتنين مظبوط
عشق، حاضر، وجريت من قدامهم وبتحاول تاخد نفسها، لأنها من نظرات قاسم قلبها بيدق بسرعه ومش عارفه ايه اللي بيحصلها
حسام وقاسم اتكلموا كتير مع فاديه وحكتلهم قصة حياتهم، وشغل عشق وتعبها فيه، وطبعا قاسم مركز جدا في كلامها، ومع كل كلمه إعجابه بعشق بيزيد اكتر،
عشق جت ومعاها القهوه، وقدمتها ليهم ودخلت تجيب الجاكيت
عشق: اتفضل يا حسام بيه، وانا اسفه بجد اني…
حسام: انتي هتتأسفي كتير ليه يا عشق، يابنتي ربنا يقدرك على اللي انتي فيه، وبعدين ايه اللي حصل يعني، الموضوع مش مستاهل كل الاعتذارات دي،
قاسم شرب القهوه، واعجب بيها جدا، لكن
قاسم: اممممم، كنت مفكرها هتطلع حلوه،
عشق عينها اتعلقت عليه وقالت بتوتر: ايه مش مظبوطه، طيب ممكن حضرتك تسيبها واعملك واحده تانيه حالا ولسه هتقوم
قاسم مسك اديها،
قاسم :رايحه فين بس استنى،
عشق؛ شدت اديها بسرعه وجسمها كله ارتعش، وحست ان رجليها مش شايلاها
قاسم : انا اسف، مكنش قصدي والله، بس انا كنت عايز اكمل كلامي
عشق: و، ولا يهمك يا قاسم بيه، انا هدخل اعملك واحده تانيه
قاسم : يابنتي انتي متلخبطه كده ليه، ههههه، بقولك هكمل كلامي ، القهوه فعلا مش حلوه بس، دي احلى قهوه شربتها في حياتي، وبجد تسلم ايدك عليها
عشق حطت اديها على قلبها وقعدت على طرف الكنبه،
حرام عليك ياقاسم باشا وقعت قلبي،
قاسم قرب منها: مش غريبه ان عشق متكونش واثقه في نفسها، انا اعرف انك بتثقي في نفسك جدا
عشق بصتله وتاهت في عنيه، ومعرفتش ترد من قربه ليها
وفاقت وقامت وقفت : انا اه بثق في نفسي جدا، بس دي أراء يا قاسم بيه، والحمد لله انها عجبتك
حسام : وهي عجبته هو بس، دي ظبطت دماغي على الآخر، ده انا بفكر لما احب اشرب قهوه كويسه، اجيلك على هنا، اشربها وامشي
فاديه : هههه، يا سلاااام، ده انت تنور يا بني، تعالي في اي وقت،
حسام: ربنا يخليكي يا امي يارب، (وقام وقف)،، ها ياقاسم، مش يلا عشان نلحق نوصل
قاسم بصله بغيظ: انا لسه مكملتش القهوه، هكملها واقوم
وفعلا كمل قهوته، وقام
عشق: انا مش عارفه اشكركوا ازاي على وقفتكوا معايا، ربنا يباركلكوا يارب
حسام : بصي يا ستي، انا عايزك لو احتاجتي حاجه، تجيني على طول، وده الكارت بتاعي، فيه كل أرقامي،،، ، بس صحيح،!! هو انتي معاكي موبايل
عشق: بتدور عليه في جيبها : اه طبعا معايا، واهو كمان
حسام : ياااه، ده قديم قوي يا عشق،،، المهم لو احتاجتي حاجه كلميني، متتكسفيش تمام
عشق: تماااام ياباشا، ربنا يخليك يارب،
قاسم : مش عايزه حاجه ياعشق،
عشق بتوهان : تسلم ياقاسم بيه، عايزه سلامتك
قاسم وحسام استأذنوا ومشيوا وفاديه وعشق ودعوهم
فاديه دخلت البيت : ماشاء الله تبارك الله، شباب تفرح القلب، ربنا يستر طريقهم يارب، بس تعالي هنا يابت ياعشق، انتي عرفتيهم ازاي، وأيه حكاية الجاكيت ده
عشق، تايه وفاقت على كلام فاديه، وحكتلها على كل حاجه، وفاديه دعت على خالد ربنا ينتقم منه
ودعت ليهم كتير، ربنا يستر طريقهم ويبارك فيهم
—————- بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السادسة
قاسم ركب العربيه مع حسام وسرحان
حسام : ايه ياقاسم، انا بجد مستغرب جدا، تقريبا عشق غيرت حياتك خالص
قاسم : احم، غيرتها ازاي يعني، منا زي منا اهو
حسام : لا ياقاسم، انت مش انت،وانت مع عشق ههههههه
قاسم بحيره : مش عارف يا حسام، بس بجد شداني قوي، يمكن لاني اول مره اشوف زيها، أو كل اللي بشوفه من عينة جيجي، أو رنا اختي، يعني بنات متدلعه، مشوفتش قبل كده بنت رقيقه بس مسترجله، حتى في لبسها، مش عارف يا حسام، انا فعلا فيا حاجه غريبه انا مش فاهمها
حسام سرح في رنا وسكت ومردش على قاسم،
وصلوا لعربيه قاسم وقاسم نزل ركب عربيته، وكل واحد رجع على بيته
—————— بقلم شيمو الخطيب
في فيلا العزيزي
رنا قاعده وسرحانه، وهدى قاعده بتقرأ في مجله تخص الموضه وحازم في المكتب
هدى قفلت المجله بزهق: اوووف، انا زهقت قوي
رنا بخضه: ايه يا مامي مالك، خضتيني
هدى بضيق: كل يوم شبه التاني مفيش تغيير، انا زهقت بجد من الروتين ده يا رنا، عايزه اغير جو،
رنا بحماس:ايه رايك تكلمي حازم حبيب قلبك وتقنعيه نطلع السخنه،
هدى بفرحه: تصدقي فكره، احنا بقالنا سنه مروحناش واخر مره بصراحه كانت تحفه، انا هقول لقاسم ونطلع كلنا مع عيلة محسن بيه
رنا: تمام حلو قوي، (وبصت لقيت قاسم داخل)، وادي ابيه قاسم جه،
قاسم : السلام عليكم، خير، كنتو جايبين سيرتي ولا ايه
رنا : بصراحه اه، عايزينك تقنع بابي نطلع رحله السخنه اصل مامي مخنوقه وعايزه تغير جو، وانا كمان عايزه اتفسح
قاسم : طب وانا مالي، ما هدى تقنعه، يعني هو هيسمع كلامي انا، وهي لا
هدي: ياواد، يعني انت لو ظبطت شغل الشركه، وطلعنا كلنا زي السنه اللي فاتت، هتبقى حلوه قوي،
قاسم وهو ماشي :تمام، لو على الشركه مالكوش دعوه بيها، انا هظبطها، اما بقه موافقة حازم بيه، فدى مسؤوليتكو انتو
وربنا معاكو
هدي: متستني هنا ياواد انت، اتكلم معانا زي مبنكلمك،
قاسم وقف بضيق: وهو انا بتكلم معاكو ازاي، هو في حاجه تانيه عايزاها، ولا كده خلاص.انا تعبان وعايز اطلع ارتاح
هدي: اعمل حسابك هتيجي معانا، عشان تبقي فاضي لجيجي وبس، تفهمها وتعرف هي ليه على طول زعلانه منك، وتحاول تغير من نفسك
قاسم ضحك: هههههههه، انا اغير من نفسي عشان جيجي، ههههه لا بجد ضحكتيني يا هدي، عليكي حاجات غريبه والله هههههه
هدي: انت هتستعبط يا قاسم، ايه اللي بيضحكك قوي كده
قاسم: اصلك بتقولي اغير من نفسي، وعشان مين؟ ، عشان جيجي!!! بذمتك دي مش نكته. (واتكلم بجديه) بقولك ايه يا ماما، انا كده، وده طبعي، عاجبها على كده اهلا وسهلا، مش عاجبها. مع الف سلامه، انا مش مجبر اتغير عشان حد،
حازم خرج من المكتب: لا مجبر يا قاسم بيه، مجبر عشان الحياه تمشي وجوازتك تنجح،
قاسم بتحدي: لا يابابا، مش تغييري هو اللي هينجح الجواز، وليه هي متتغيرش وتبطل الدلع اللي مالوش لازمه ده.، هو المطلوب مني انا بس اللي اتغير
حازم بصوت عالي: ايوه يا قاسم باشا. لأنك أنت الراجل، انت اللي المفروض تستحمل، هي ست ومن حقها تدلع على حبيبها، وتعيش سنها، وبعدين هي بتعمل ايه لكل ضيقتك دي، ده كل اللي هي طالباه انك تحبها، تسمعها كلام حلو، وبصراحه هي تستاهل
قاسم: بابا، انا مبعرفش احب، مبعرفش اقول كلام حب، وقلتلها ده الف مره، يمكن عشان مش حاسه، أو عشان مبحبهاش، معرفش بس مش عارف اتكلم معاها زي ما هيا عايزه
هدى انتهزت الفرصه: خلاص، احنا نطلع السخنه اجازه يومين واهو تقدروا تتكلموا مع بعض، وغيروا جو ، وتحاول يا قاسم انك تفهم دماغها
قاسم :انا مش….
حازم قاطعه : مفيش مش، انت هتطلع معانا، والدتك عندها حق، لازم تاخدوا على بعض شويه، وخلص الكلام لحد كده، انا هكلم محسن، ونحدد المعاد، وهنظبط الشركه وأيمن(وده موظف في الشركه) هيخلي باله من الشغل هناك،، وسابهم ودخل المكتب يكلم محسن
رنا ضحكت بصوتها كله :ههههههه والله انتي مشكله يا دودو ظبطي الموضوع و دبستي ابيه قاسم فيه كمان
هدى سقفت باديها وضحكت، :اوعي تزعل مني يا قاسم، انا عايزه مصلحتك، هههههههه
قاسم بغيظ: ماشي، انتو فاكرين انكو هتمشوا كلامكو عليا، مابقاش قاسم العزيزي لو مخلتكوش تروحو من غيري
وسابهم وطلع
هدي: قاسم،،، يا قاسم، رد عليا يا ولد،
رنا: سيبيه دلوقتي يا مامي، هيهدي وهيغير رأيه
هدى بنرفزه: وهو ده بيرجع في كلامه ابدا، ده حتى لوي الدراع مبيجيش بيه، عنده استعداد يقطع دراعه ولا انك تلويه وتجبريه على حاجه، انا بجد هتجنن منه. مشوفتش كده في حياتي
رنا : اهدي بس يا مامي وان شاء الله بابي هيقنعه
هدى بقلق : يارب يارنا، انا بس خايفه يتخانقوا مع بعض، وتبقى مشكله
رنا : لا ان شاء الله خير، تعالي نشوف بابي كلم انكل محسن ولا لسه
ودخلوا المكتب على حازم، وكان بيكلم محسن واتفق معاه على كل حاجه، وهو طبعا رحب بالفكره جدا
————– بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السادسة
عند عشق
تاني يوم الصبح، عشق قامت من نومها اتوضت وصلت فرضها،، وجابت الجبنه وبتوزعها في أكياس، عشان توزعها على اصحابها
فاديه : صباح الخير يا حبيتي،
عشق: صباح الفل ياست الكل، عامله ايه انهارده يا أمي
فاديه : انا بخير طول مانتي بخير يا حبيبتي،
عشق؛ يارب دايما يا أمي،
فاديه : هتوزعي الجبنه انهارده،
عشق: اه ان شاء الله يا حبيبتي ، وهروح اشوف شغلي بقه، بقالي كام يوم مبلطه في الخط هههههه
فاديه؛ ربنا يعينك يا بنتي يارب،
عشق : انا همشي بقه يا ماما، محتاجه مني حاجه
فاديه: عايزه سلامتك ياحبيبتي، ربنا يسترها معاكي، ويوقفلك ولاد الحلال يارب
عشق : يارب ، يلا، سلام عليكم
فاديه :وعليكم السلام يا حبيبتي
وخرجت عشق ووزعت الجبنه، وبعدها طلعت على عم ناصر (راجل صاحب ارض)
عشق: السلام عليكم ازيك يا عم ناصر
ناصر: وعليكم السلام يا بنتي، انا بخير نحمده على كل شيئ
عشق: ايه ياعم ناصر، مش عايزني معاك في شغل انهارده
ناصر باحراج : والله يابنتي، انا مش عارف اقولك ايه، بس بصراحه كده، خالد بيه منبه علينا منشغلكيش خالص، واللي هيشغلك هيدخل معاه في مشاكل، وانتي عارفه انه املاكه كتير، ويعتبر هو كبير البلد، وبصراحه كده ياعشق يابنتي انتي ميرضكيش اننا نتأذي بسببك، ويتقطع عيشنا
عشق بدموع : لا طبعا ياعم ناصر ميرضنيش، ربنا يصلح حال الجميع
انا هشوف حد تاني يمكن يرضى يشغلني
ناصر: نصيحه ليكي يابنتي متتعبيش نفسك، محدش هيرضي يشغلك، الأحسن شوفي شغلانه بره البلد، لأن خالد بيه مش ناوي يسيبك في حالك
عشق اتنهدت: حاضر ياعم ناصر، تسلم ياغالي
ناصر: والله ياعشق يابنتي انا…..
عشق قاطعته: خلاص ياعم ناصر، ربنا يصلح حالك، عن اذنك
ومشيت عشق ودموعها على خدها
عم سيد: يا عشق، مالك يابنتي حزينه كده ليه
عشق : مفيش ياعم سيد، بس الله لا يسامحه خالد بيه….. وحكتله كل حاجه
سيد: الله يخربيته، معلش يابنتي، في ناس كده، ميقدرش عليهم الا ربنا، بصي انا في ناس أكابر مكلمني على شغاله عندهم، وانا بعتلهم البت زهره، بس مبهدله الدنيا هناك. انتي عارفاها هبله
فلو نفع انك تشتغلي هناك، يبقى حلو قوي، ومرتبك هيبقى كبير
عشق بخنقه: اشتغل خدامه ياعم سيد!!!
سيد : يابنتي مش احسن، من بهدلتك في الأراضي للي يسوي واللي ميسواش، المشكله بس، انك هتقعدي هناك، وتبقى تيجي تشوفي امك كل يوم خميس وجمعه، ولو طبعا عجبتيهم مش هيرفضوا ليكي طلب
عشق: طب وامي ياعم سيد مين هيرعاها، وياخد باله منها؟
سيد: مهو ام طارق وجيرانا حواليها، وليكي عليا هسأل عليها كل يوم،،، ها قولتي ايه
عشق: طب اخد رأي امي طيب
سيد: خلاص يلا بينا ناخد رأيها، اصل المفروض اني رايح اخد البت زهره من هناك، فلازم تيجي معايا دلوقتي
وفعلا طلعوا على فاديه واقنعوها ووافقت بالعافيه وبدموع ان بنتها تبعد عنها، لكن ده احسن ليها، بدل البهدله، وفعلا طلعت عشق وعم سيد علي فيلا العزيزي
قاسم واقف في البلكونه، لمح سيد داخل هو وبنت معاه،، عرف انها شغاله جديده
دخل لبس ونزل عشان يروح الشركه
قاسم نازل، وسيد داخل
دمتم سالمين
بقلم شيمو الخطيب
رواية غمرتني عشق الحلقة السادسة