روايات رومانسيهرواية مجنونة قلبي

رواية مجنونة قلبي الفصل 25

ان كنتم تظنون أن اليوم قد مر بسلام علي باقي أبطالنا فأنتم مخطئون فقد كان اليوم حافل لكن حمدلله أنه مر في النهاية و رغم  الالم الذي شعروا به عند معرفة ما حدث مع صديقتهم إلا أن هذا لنقول جعلهم يفلتوا من تحت ايدي أبطالنا
Smile ☺️♥️
وصلوا اخيرا للمنزل و ساعدوا روان حتي وصلوا للشقة و رنوا الجرس لتفتح فريدة…
فريدة : يالهووووي مالك يا روان ايه الي حصلك
روان : طيب ما تدخلينا الاول يا فوفا و بعد كده نبقي نتكلم
فريدة : اهو و قاعدنا كمان قولي بقى الي حصل
روان : طيب انا جعااااااان جعااااااان يا ناس اكلوني
نور : عرفناااا خلااااص بس علشان تبقي عارفة مش هتهربي قبل اما نعرف
روان : طيب ماشي بس عايزة كمان علشان اعوض دمي الي راح ااه يا عيني عليا و بعدين رغم اني تعبانة لكن لحظة ردك يا امنية انتي و ميرنا مع مالك و ادم و طبعا يعني بحكم خبرتي بيكوا اكيد النهاردة معداش كده ف سيبوني انا للاخر زي كل مرة و ابدأوا انتم
الاء : مين الي هيبدأ …اممم ميرنا و امنية
تنهد كلا من ميرنا و امنية ليبدأوا الحديث بالفعل
روان كانت تشرب من عصير الفراولة فجأة تركت العصير و اخذت تصفق كالطفلة : الله ايه يا عم الحلاوة دي عارفة الرياكشن المناسب هو جرب نار الغيرة و قولي قولي ههههههه و غير ده كله اااه يا حيوانات بتخنوني لا لا مش قادرة استحمل لقد تعنطمونني احم مالكم بتبصوا كده ليه خلاص انا اسفة كملوا
بعد قليل…روان : ايه ده ايه ده من 3 سنين اوبا متقوليش الي في بالي
ميرنا : ده الي انا شكيت في بس دلوقتي افتكرت هو الي اخد الفون و قالي انه احم أنه هيتجوزني يعني و بيحبني و اني بتاعته
روان : هههههه يا خلاصي يا ناس علي الطمطماية و انتي يا كتكوت مش فاكرة شوفتيه فين لا استني متقوليش هو الي بفكر فيه
امنية : مش عارفه تصدقي ممكن حسه كده بس مكنتش خبطه دي
روان : قصدك لابسه ده انتي لابستي فيه و انتي بتعيطي
امنية : ما هو بسببك يا اختي
روان : الله و انا مالي يا لمبي طيب احم  خلاص خلاص احكي يا مين احكي يا نور
نور : استعنا على الشقا ب الله بصوا هو كان غيظني الصراحة هو طلب مني انا و يمني نعمل تصاميم ده بعد طبعا ما قعد يقولي …..و بدأت بروي ما حدث من البداية
فلاش باااك…..
بعد أن أنهوا التصاميم…
يمني: يلا يا نور روحي وديهم بسرعة يلااا
نور : اااه يا كلب البحر بتبعيني
يمني : انتي المساعدة بتاعته و انا مالي يلا روحي
و بالفعل ذهبت نور الي هناك و دخلت بعد أن اذن لها بالدخول لم تعرف أنه كان يراقبها من حين لآخر و يعلم أنها هي التي علي الباب
نور بجدية : دول التصاميم الي حضرتك طلبتهم
مراد : امممم تمام روحي اعمليلي قهوة و هاتي و تعالي
نور بضيق : حد قالك اني بتاعت البوفيه و بعدين عند السكرتيرة كمان
مراد ببرود: انا عايزها منك انتي و بعدين متنسيش انك المساعدة بتاعتي و يلا روحي بسرعة
نور بهمس : استغفر الله العظيم يا رب
مراد و تكاد ابتسامته أن تكشفه : بتقولي حاجة مش سامعك
نور : الله بستغفر ربنا عملت حاجه غلط
مراد : لا ابدا بس اتاخرتي يلا بسرعة و متتاخريش
لتذهب نور و هي تهمس لنفسها لينفجر مراد ضاحكاً بعد خروجها من المكتب ليقول بعد قليل
مراد : مش مرتاحلك حاسس انك هتعملي مصيبة يا مجنونتي
اما عند نور كان قد أعدت القهوة و في طريقها له مرة أخري
نور : و الله يا مراد الكلب ل انا مورياك اصبر بس
لتدخل بعد أن سمح لها بذلك لتقترب منه بابتسامة
مراد و هو يبلع ريقه : انتي حطيتي فيها سم و لا ايه و بعدين اتاخرتي ليه
نور : انا متاخرتش اوي يا دوبك ده هي لسه دافيه بعدين هجيب السم منين
مراد : مش مرتاح لك تعالي هتيها
نور :حاضر
لتقترب منه و كادت تسقط لتنسكب القهوة عليه
مراد و هو يقف و يحاول تنظيف ملابسه و تبريدها: انا قولت انك مش هتجيبيها ل بر حرام عليكي دي سخنة و بهدلتي البدلة …ليصمت عند سماعه انفجارها في الضحك
نور و هي تحاول التماسك : هههههه تستاهل علشان تحرم تضايقني هههههه
مراد : انتي كنتي قاصدها بقى طيب اقعدي هنا لحد ما اغير و اجيلك بقى
نور : طب طب استني انت زعلت و لا ايه
لتفزع عندما اغلق باب حمام المكتب بقوة
نور : روحت في داهيه يا وكستي يا اني
مراد وهو يخرج و يجلس امامها : انتي الي جبتيه لنفسك يا مجنونتي
كادت تتحدث لكن وجدت امنية تتصل
نور باستغراب : غريبة المفروض يبقوا في التدريب انا لازم ارد عليها ممكن
مراد بهدوء: ماشي ردي
لتتحدث نور معهم لتفزع و تنتفض  لينتفض هو الاخر
بعد قليل تغلق نور الخط و هي تبكي
مراد بقلق : مالك في ايه في حاجة حصلت
نور بدموع : روان روان تعبانة و رجليها بتنزف انا لازم امشي انا و يمني
مراد : خلاص ماشي اجي اوصلك
نور : لا لا انا معايا عربية
لتذهب و تجد يمني واقفة مع شخص ما
نور و هي تبكي و لم تأخذ ب بالها هذا الواقف : يمني بسرعة يلا نمشي روان تعبانة و رجليها بتنزف بسرعة
يمني بفزع و دموع : ازاي ايه الي حصل
نور : مش عارفه يلاا بينا بسرعة
بااااك….
روان : اااه يا مفترية زمان الراجل رجليه اتسلخت
نور بضحك : الله مش هو الي ضايقني
روان : طيب هخلي تعليقي الكبير في الاخر علشان أنا حسه في حاجة يلا يا يمني احكي و بالمرة نعرف مين الراجل ده
يمني : انا حاسه اني شوفته قبل كده بس مش فاكرة بس يلا استعدوا بقى بعد اما نور سبتني روحت جبت كابتشينو و فجأة….
فلاش باااك….
يمني و هي ترجع للمكتب مرة أخرى و تمسك في يدها بعد الاوراق و مشروبها فجأة اصتطدمت بشخص لتسقط الاوراق من يدها
الشخص و هو يلم الاوراق معها : معلش يا يمني انا اسف كنت جاي اشوفك و ملقتكيش و ماخدتش بالي و انا خارج
يمني : عادي مفيش مشكلة لاكن انت تعرفني
الشخص و هو يقف : اوعي تكوني مش فكراني
فجأة دخل شخص آخر : في حاجة يا يمني ولا ايه
الشخص الأول بغضب و غيرة : و انت مالك ايش دخلك انت واحد و بيتكلم مع خطيبته
الشخص الأخر : معلش مكنتش اعرف لاكن هي مكنتش لابسه دبلة
الشخص الاول بغضب  : ملكش دعوة و متدخلش في الي ملكش فيه و بص لو مبعدتش عنها يا هتترفد يا هتتنقل حته هتشوف فيها ايام سودة
الشخص الأخر بخوف : حححاضر عن اذنك
لينظر الشخص الأول ليمني بعد رحيل الاخر ليجدها مصدومة
يمني بعد أن تداركة الموقف لتتحدث بغضب : نعم ده اسمه ايه الي حصل ده انت تعرفني منين يا اخ انت
الشخص: لا لا ازعل برده مش عرفاني و بعدين ياريت يا هانم تبعدي عن أي حد ماشي هرقبك يا يا خطيبتي و ياريت تفتكري خطيبك بسرعة اسمي احمد
لتغضب يمني من طريقته لتقوم بسكب مشروبها عليه
احمد : يخربيتك اتحرقت حرام عليكي حد يعمل في خطيبه كده
يمني بغضب : عاااا لسه هيقولي خطيبته و خطيبه يا عم انا معرفكش اصلا و بعدين تستاهل
فجأة تقاطعهم نور و هي تبكي لتعرف يمني ما حدث لترحل باكية هي الاخري ليركض احمد و يقطحم غرفة مراد ….
مراد بفزع : يخربيتك معرفتش تخبط علي الباب هتقطعلي الخلف
احمد: المهم دلوقتي ايه الي حصل ل روان و ازاي مش المفروض فهد معاها
مراد : بتصل بيه مش بيرد احنا نروح و نتقابل كلنا و نعرف فيه ايه
باااك ….
روان : الله عليك يا حبيب والديك ايه ده و بعدين ايه حكاية الخبطات كله واحد خطيبتي انتم اتخبطوا من ورايا قصدي اتخطبتوا و بعدين كمان ايه التسلخات معاكم هههههه
يمني : مش عارفه و الله يا اختي اه اما نشوف هفتكره ولا
روان : نفس الي انا قولته انتظروني ..بعد الفاصل يلا يا رقيقة
الاء : احم احب اقولكم اني مسلختش حد يلاا بينا
فلاش باااك….
رامي: يلا يا الاء مكتبك الي هناك ده و انا هشرف علي تدريبك بنفسي
الاء : تمام شكرا
بعد فترة كان بالفعل رامي قد درب الاء حتى أعطاها استراحة كانت تسير تمسك بيدها العصير و الهاتف في يدها تنظر له فجأة لتصطدم بجسد صلب و كادت تسقط لكن أمسك به و سقط العصير علي ملابسه
الاء : انا اسفة مكنش قصدي
الشاب دون النظر لها  : عادي ولا يهمك …ثم تعرف علي الصوت ثم نظر لها : ايه ده الاء انتي بتعملي ايه هنا
الاء باستغراب: بدرب هنا انت تعرفني
الشاب : انتي مش فكراني ولا ايه انا اياد …ثم تابع بغضب و غيرة :و بعدين ازاي تمشي كده افرضي كنتي خبطي في حد تاني غيري
الاء بغضب : نعم انت متنرف كده ليه و بعدين ايه اخبط في حد غيرك دي هو انا اعرفك اصلا متدخلش في الي ملكش فيه
اياد : لا ليا فيه و اوي كمان و تسمعي الكلام يا الاء و تركزي و انتي ماشيه علشان متتخبطيش في حد
فجأة قاطعهم رنين هاتف الاء الذي تصاعد في الارجاء….
الاء و هي ترد من دون النظر له : الو انتم خرجتم بدري ولا ايه
نور : بصي يا الاء و ركزي احنا داخلين عليكي اهو انزلي يلا
الاء باستغراب: ليه في ايه
يمني : روان في المستشفى و تعبانة و رجليها بتنزف
الاء بصدمة : نعم ازاي ده حصل طب طب انا نازلة
اياد بقلق : مالك يا الاء فيه ايه بتعيطي ليه
الاء بدموع : روان تعبانة و رجليها بتنزف
اياد : خلاص خلاص روحي و انا هقول ل رامي بااااك…..
روان : لا لا انا فخورة بيكي الصراحة ايوه كده في تغير اهو خلينا الراجل يلزق بس و بعدين هو نرفوز كده ليه لا لا مش الي في بالي بصي هقول في الاخر يلا يا سوسو
سعاد: أنا بقي اول اما روحت لقيته بيقول اني هبقى معاه في كل حاجة و هو الي هيعلمني يعني و قولت استحملي يا بت أمرنا لله لحد اما….
فلاش باااك…..
لؤي : بصي بقي خلاص انا هخليكي المساعدة بتاعتي مدام انتي كده كده هتبقي معايا في كل حاجة تمام
سعاد: تمام ماشي …ثم تابعت بهمس: شكلها ايام منيلة
لؤي : روحي بقي هاتي الغدا و ازازة مايه ساقعة
سعاد ببرود : و انا مالي و مال الحاجات دي ان شاء الله
لؤي ببرود و استفزاز: الي اقوله يتنفز اعملي الي بقولك عليه يلا
لتذهب سعاد و تجلب الغذاء و مياه باردة ….
سعاد : اهم جبتهم و المايه مش ساقعة بس متلجة
لؤي : شطورة كملي بقي وتعالي صبيلي المايه
سعاد : بس كده من عنيا
لتقوم سعاد بفتح الزجاجة و سكبها كلها علي رأسه
لؤي : يخربيتك هموت ايه الي انتي عملتيه ده
سعاد : يلا يا سيدي اي خدمة عقبال المرة الجاية
لؤي : اصبري بقي انتي الي جبتيه لنفسك
ليأتي اتصال ل سعاد من نور و يمني يخبروها ما حدث
لتحمر اعيونها و تتجمع بهما الدموع : طيب طيب انا نازلة اهو و هشوف زهرة معايا
لؤي بقلق : مالك فيه ايه
سعاد: انا لازم امشي دلوقتي
لؤي : و انا مديرك و لازم اعرف ليه
سعاد : روان تعبانة و لازم امشي
و ذهبت سريعا و لم تعطي له فرصة
بااااك….
روان : شبوا شبوا ايه يا بت ده بس الفكرة حلوة منها نحميه و منها نجبله برد برده بس برده انتظروني يلا يا باشا
زهرة : يلا يا صاحبي أنا بقي في تنوع شوية انا برده كنت المساعدة بتاعته عصرت علي نفسي لمونة
روان : زتونة احلي
زهرة : اشطا و عصرت علي نفسي زتونة
روان : بستحمل و بقول مجنونة
زهرة : كده مش هنكمل أختاه
روان : خلاص خلاص كملي
زهرة : ايوه و كان بيعلمني و الدنيا مشيت ذي الفل لحد اما كان عايز ….
اسلام: روحي يا زهرة اعمليلي قهوة زيادة
زهرة : ماتقول للسكرتيرة و انا مالي
اسلام: روحي يا زهرة احسنلك انا بقولك اهو
زهرة : ماشي ايه الهم ده
لتذهب و تقدمها له بابتسامة….
اسلام بشك : انتي بتضحكي ليه و مبتسمة اوي
زهرة بضيق : خلاص يا عم هبوذ في وشك علشان ترتاح
اسلام: خلاص خلاص ليه البوذ خليكي بتضحكي احسن
زهرة: ايوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرة المهم اشرب القهوة لاحسن تبرد
اسلام: حاضر من عنيا
لياخذ الفنجان ليرتشف منه تحت نظراتها المترقبة ثم فجأة يبثق كل ما بفمه و يرمي الفنجان لتنفجر الاخري من الضحك
زهرة : ههههههههه تستاهل انا مش خدامتك الفلبينية هههههه حرم بقى ههههههه
اسلام: يا شيخة جاتك القرف حرام عليكي تحطي ملح بدل السكر يا مفترية
زهرة : لو سمحت انا حطيت ملح زيادة بدل السكر الزيادة و بعدين انت الي محدتش ايه الي زيادة
اسلام : انا ساكت لك من بدري استحملي الي جاي
لتقطحم فجأة سعاد المكان و تخبر زهرة التي نزلت دموعها و ذهبوا سريعا تاركين ذلك الذي اقطحم مكتب لؤي
لؤي : يا حيوان خبط علي الباب
اسلام: مش مهم المهم دلوقتي ايه الي حصل و ازاي
لؤي : انا اتصلت ب فهد و مردش أحمد قال ان احنا كلنا هنتجمع دلوقتي في البيت و نستنا فهد
بااااك…..
روان و هي تسقف كالاطفال : تربيتي يا بنتي براڤو عليكي احنا ذنبنا ايه و هو الي محددش
زهرة : صح انا قولت كده برده مش عارفه زعل ليه
روان : ام هند انتم مش كلكم حاسين انكم قابلتوهم قبل كده
الكل : ايوه حصل
روان : ليه منقولش  انه يوم اما يوسف انخطف أنهم هم دول الي احنا قبلناهم افتكر ا كده
الكل بصدمة و تذكر : احيه ايوه دول هم
روان : بس الفكرة هنا هم عرفونا منين لحد دلوقتي
فريدة : اصبري بس انتي محكتيش ايه الي حصل
روان : حاضر من عنيا يلا بينا لتحكي روان ما حدث لتخونها دموعها عند تذكرها كل ما حدث و خوفها و آلامها و تفكيرها ماذا كان سيحدث إذا لم يتدخل فهد
لتجدهم كلهم يبكون هم الآخرين لتمسح دموعها و تقول : الغريب ايه بقى أن انا شكه أن الي كان عايز يموتني ده عارفني
فريدة : اشمعنا
روان بغباء : أصله بص للسكينة لما لقى عليها دم و استغرب اوي و أنصدم كده …عارفة الي هو انت عارفاني ولا ايه فمستغرب أن فيه دم ههههههه و بعدين انتم خدتوني كده و نسيت محدش قالي هوف ولا حد جبلي حاجة حلوة علشان نفسيتي و مقولتش أن انا حاسه ان فهد هو البطل المجهول
امنية : و الله انتي موكوسه
نور : احنا نقتلها احنا
ميرنا : انتي عرفتي ازاي أنه هو
الاء : مش انتي بتقولي مشوفتيهوش
روان : حسيته من الصوت و نفس الشكل في الضلمة
استووووووب
ماذا سيحدث يا تري؟!
هل فعلا الشخص ده يعرف مجنونتنا؟!
فهد فين و ايه سر اختفاءه ؟!
هل هيعرفوا الشخص ده و لا للقدر راي تاني ؟
هل بكده في خطر عليهم ؟!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى