روايات شيقهرواية نيران قلبه

رواية نيران قلبه الحلقه العشرون

في غرفة سليم ومليكة.

كان يجلس سليم على الفراش ينظر لِمليكة النائمه بتعب، فهيا ظلت تبكي في حضنه حتى ذهبت في ثبات عميق، قام سليم بتقبيل رأسها ودثر عليها الغطاء جيدًا ورحل من الغرفة متجهًا لِغرفة خالد.

دق سليم الباب وإنتظر حتى سمح له خالد بالدخول.

نظر خالد له بسخريه ثم أردف:أهلًا سليم بيه الي طلع بيمثل حلو اوي وقدر يقنعنا كلنا.

دلف سليم للغرفه ثم جلس جانبه وأردف بهدوء:يعني كنت عايزني أعمل إيه يعني؟ أخلي معتز يضحك علينا وياخد اختك على شان تستريح.

نظر له خالد ولم يتحدث.

فأردف سليم بهدوء:فكر كويس ياخالد أنا عارف إنك لسه مصدوم، طب مانا اهو مليكة ضحكت عليا زيي زيكوا في موضوع إنها فاقده الذاكرة شوفتيني سيبتها لأ طبعا لإني عارف هيا عملت كده ليه، فكر كويس ياخالد مليكة بتحبك أوي.

رحل سليم من الغرفه وترك خالد يفكر في حديثه.

************************************

في الصباح.

إستيقظت مليكة من نومها وجدت سليم يقف أمام المِرأه يهندم نفسه.

أردفت مليكة بصوت ناعس:إنتَ صحيت ياسليمي.

عندما سمع سليم صوتها ذهب لها سليم وقام بتقبيل وجنتيها ثم أردف بحنان:

أه ياقلب وعقل وروح سليمك.

قهقهت مليكة بدلع ثم أردفت:كل الكلام الحلو ده ليا أنا.

أردف سليم بهيام:طبعا كل الكلام ده ليكي يامليكتي.

هتفت مليكة بغضب:يخربيتك إوعا كده.

نظر لها سليم بصدمه على تحولها هذا ثم أردف:إيه ده فيه إيه؟!

أمسكت مليكة هاتفها بغضب ثم أردفت:ألو ياسجى الكلب إنتي وباقي البنات إلي قاعدين جنبك دول، يلا تعالوا أنا على أخري والله.

أردف سليم بصدمه:مليكة هو إنتي ملبوسه ياحبيبتي؟!

هتفت مليكة بغضب:بص بقالنا كام شهر متجوزين ولسه مش عارفني.

نظر لها سليم بتفكير ثم أردف سريعًا عندما تذكر شيء ما:أه إنتي لما بتصحي من النوم مش بتبقي طايقه نفسك، إيه ده مانتي كنتي بتضحكي معايا من شويه إيه الهبل ده بس ياربي، ثم تابع بغيظ:أنا نازل، يخربيت رومانسيتك.

أردفت مليكة بغضب:هو أنا كلمته دلوقتي.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

في الأسفل.

 على مائدة الطعام.

هبطت مليكة للأسفل وهيا تنظر لِخالد بحزن، نظر لها سليم ثم نظر لِخالد الذي يجلس شارد.

أردف سليم بحنان:تعالي ياحبيبتي أقعدي.

فاق خالد من شروده ونظر لِمليكة ثم نظر للطبق الذي أمامه.

أومأت مليكة برأسها ثم ذهبت وجلست بجانبه.

هب خالد واقفًا وذهب لِمليكة وأمسك يدها ثم أردف بهدوء:بعد إذنك ياجدي هاخد مليكة عايزها في مشوار مهم.

أومأ الجد رأسه وإبتسم بحنان، وكذلك سليم.

جذبها خالد خلفه وقام بفتح سيارته وأجلسها بها بِهدوء.

نظرت مليكة للطريق ثم أردفت بتوتر:هو إحنا رايحين فين؟

نظر لها خالد بجمود ثم عاود النظر للطريق.

***********************************

بعد مرور بعض الوقت.

وقف خالد بِسيارته ثم هبط وأمسك يد مليكة وجذبها خلفه.

ترك خالد يدها فنظرت مليكة للمكان بإبتسامة ثم أردفت:جايبني البحر.

أومأ خالد برأسه ثم إحتضنها بشده والدموع تنهمر على وجنتيه، كانت مليكة تبكي هيَّ الآخرى وتمسد على ظهره بهدوء؛ لكي يهدأ.

أردفت مليكة ببكاء:إهدى ياحبيبي أنا معاك أهو، أنا أسفه ياخالد بجد أسفه أوي.

إبتعد خالد وأزال دموعها بحنان ثم أردف بصوت مرتجف من البكاء:أنا إلي أسف ياملاكي على كل الكلام إلي قولتهولك إمبارح، أنا كنت مصدوم بس، أنا أسف ياحبيبتي.

أزالت مليكة دموعه هيا الآخرى ثم أردفت:متتأسفش ياحبيبي إنتَ مش غلطان في حاجه إنتَ كان عندك حق في كل كلمه قولتها، بس والله ياخالد كان غصب عني ومكنش ينفع إني أقولك.

نظر لها خالد بإبتسامة ثم قام بتقبيل أعلى رأسها.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

بعد مرور بعض الوقت.

كانت تجلس مليكة على الرمله، ويسند خالد رأسه هلى أرجُلِها، وتمسد مليكة على شعره بحنان.

أردف خالد بتساؤل:مليكة هو إنتي بتحبي سليم؟

أردفت مليكة بحنان:طبعًا بحبه، هو مش باين عليا ولا ايه؟

قام خالد وجلس نصف جلسه وأردف بمرح:مليكة حبيبتي إنتي دبش يعني مش باين عليكي حاجه، انتي لو حد قالك حاجه بحسك بتقلبي ولد.

أردفت مليكة بغيظ:بقا أنا بقلب ولد صح.

أومأ خالد رأسه بإبتسامة إستفزاز.

فتابعت مليكة وهيا تتصنع الإبتسامه:طب هات إيدك ياحبيبي.

نظر لها خالد بإستغراب لكنه لم يبالي وأعطاها يده.

لم تمر ثواني وصاح خالد بغضب:اه ياعضاضه إيدي.

نظرت له مليكة وهيا ترفع حاجبيها محاولًا إستفزازه ثم أردفت:على شان بعد كده تقولي إني دبش وبقلب ولد.

نظر لها خالد بغضب فأمسكت يده وظلت تمسد عليها.

أردف خالد بإبتسامه:تكلي أيس كريم.

نظرت له بإبتسامه ثم أردفت:طبعا هيا ديه فيها سؤال، طبعًا إنتَ عارف أنا بحب أكل بطعم إيه.

أردف خالد بإبتسامه:شكولاته ياشكولاته قلبي.

هتفت مليكة بإشمئزاز:ولاا ياخالد إنتَ قلبت سليم كده ليه، يخربيتك الحاجات ديه بتقلب معدتي.

نظر لها خالد بغضب وغيظ شديد ثم أردف:ربنا يكون في عونك ياسليم.

أردفت مليكة بفخر:ربنا يكون في عوني أنا مش عونه هو، ده معاه جوهرة.

نظر لها خالد بغيظ ثم ذهب لكي يجلب لها الأيس كريم.

****************************************

في المساء.

في منزل العارفي.

كان يجلس سليم في غرفته ينتظر مليكة، حتى جاءت مليكة ويبدو على وجهها السعادة الشديده.

جلست مليكة جانبه ثم أردفت بسعادة:طلع معاك حق ياسليمي.

أردف سليم بصدمه:مليكة إنتي فعلا مجنونه، إنتي بتبقي رومانسيه وبتبقي دبش، بس بتبقي رومانسيه بمزاجك ولما أبقا رومانسي بتبقي دبش لأ إرسيلك على حل.

نظرت له مليكة ببرود ولم تتحدث.

فنظر لها سليم بغيظ ثم أردف:يارب رُبع برودها ده.

قامت مليكة لكي تبدل ملابسها فأردف سليم بإبتسامه:هيا اه مجنونه ودبش بس أنا بحبها.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

كان يجلس سليم على الفراش ويتحدث في الهاتف حتى جاءت مليكة وجلست جانبه.

أردف سليم بإبتسامه:مليكتي أنا عايزه أقولك حاجه.

نظرت له مليكة بإهتمام.

فتابع سليم بحنان:حضري نفسك على شان الشهر الجاي فرحنا.

لم يتلقى منها أي إجابة فهتف بإسمها، نظرت مليكة حولها ثم أشارت على نفسها.

فأومأ سليم رأسه بإبتسامه.

أردفت مليكة بصدمه:فرح مين وفرح إزاي؟!

هتف سليم بإبتسامه:فرحنا ياحبيبتي، إنما فرح إزاي عارفه إنتي الراجل إلي بيبقا لابس بدله ده وجنبيه بنوته قمر خالص وتبقا لابسه فستان لونه أبيض إحنا هنبقا كده.

أردفت مليكة ومازالت الصدمه محتله عليها:أه عرفاهم إلي الناس بيفضلوا يتريقوا عليهم ومبيسبهومش في حالهم.

أردف سليم بملل:أه هما دول فوقي بقا أنا حاسس إني بفهم بنت في ٢إبتدائي.

أردفت مليكة بإبتسامه:معلش الصدمه بس، أصل متوقعتش إن أنا يتعملي فرح يعني.

نظر لها سليم بحنان ثم أردف:عايزة بقا خلال الشهر ده تشتري كل الحاجات إلي إنتي محتجاها طبعا الفستان والميكب وكل الحاجات ديه.

نظرت له مليكة بسعادة وذهبت إليه سريعًا وقامت بإحتضانه.

************************************

عند فرح ويحيى.

أردف يحيى بحنان:وأنا كمان هكلم جدي وأخلي فرحنا مع سليم ومليكة.

نظرت له فرح بسعادة شديده ثم أردفت:بجد يايحيى، يعني إحنا هنتجوز بعد شهر؟!

أردف يحيى بإبتسامه على سعادتها:بجد ياقلب يحيى.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

عند معتز ومحمود.

أردف معتز بغضب:هو مفكر على شان أنا في السجن مش هعرف أدمرهم.

هتف محمود بسخريه:معرفتش تدمرهم وإنتَ بره هتعرف تدمرهم هنا.

نظر له معتز بغضب شديد ثم أردف:هتشوف يامحمود وتقول معتز عملها……..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى