رواية ( ومازال القلب ينزف ) الفصل الخامس
__________________
سأنتظرك حتى يمل مني الانتظار
سأبقى على عهدي معك مهما كانت الأعذار
الحياة في غيابك حتى لو جنة بالنسبالي نار
حبيبي كم اتمنى ان تعود و نعود معا للديار
يكفيني يا عشقي حبه ان يشعرني بالانبهار
حبيبي أين أنت لنلوذ معا بالفرار
حبيبي أذا خيروني بينك وبين الدنيا وما عليها ستكون انت لي احلى اختيار
______________________
رجعت سما للبيت لوحدها وهي بتقول لنفسها ( خلاص يا دموعي أرجوكي اصبري شوية متنزليش خلاص كلها كام دقيقة وابقى لوحدي وانزلي مش همنعك )
وأول ما دخلت قبلتها مديحة
سما :- سلام عليكم عاملة ايه يا طنط
مديحة :- الحمد لله يا حبيبتي كويسة أومال انتوا رجعتوا بدري ليه مش قولتوا هتتغدوا بره
سما :- ما أنا اتغديت يا طنط وجيت علي طول علشان عايزة انام أما أنس خليته يقعد يكمل غدا
مديحة :- طيب يا حبيبتي ادخلي نامي شوية وأنا هبقي أصحيكي علشان نتعشى
سما :- لا يا طنط أنا اكلت كتير النهاردة متصحنيش علشان جعانة نوم
مديحة :- حاضر يا حبيبتي أدخلي
دخلت سما أوضتها وأول ما دخلت راحت على الحمام وفتحت الدوش على المياه الباردة ونزلت تحته بهدومها وهي بتبكي وبتبكي بحرقة
آااااااااااااه آااااااااااااه
يا نور يا نور أرجع بقى كفاية كدة انا بموت
مش قلة ثقة فيك دا ضعف منى انا
أنا بنهار كل حاجة فيا مشتقالك حتى حضني اللي لما الدنيا تضايقك بيكون هو امانك مشتاق لك حتى عيوني مشتاقة تشوفك كنت دايما بتقولي أني لما ببعد عنك شوية بس الكون كله بيوقف من حوليك معقولة كل ده لسه الكون موقفش لسه ما حستش بالوجع اللي في قلبي اآااااااااااااه آاااااااااه
وبعد وقت طويل من البكا والنواح على اللي راح خرجت من الحمام وغيرت هدومها ونامت في السرير وهي بتفتكر مواقف ليها مع نور علشان تقدر تروح في النوم
فلاش بااااااااااك
نور :- مين اللي حضرتك كنتي واقفة معاه ده
سما :- يا حبيبي دا زميلي في الكلية وكان بيسألني على حاجة في المنهج
نور بعصبية :- سمااااا أنا حزرتك قبل كدة مافيش حاجة اسمها زميلي ومافيش صحوبية او إي كلام مع أي شاب خلقه ربنا غيري انا وبس
سما :- يا نور والله ما بقف مع حد ولا بتكلم مع حد هو بس كان بيسألني على حاجة وماكنش ينفع أقول لأ علشان كان هيحتقرني ويقول عليا بتكبر عليه
نور :- وهو يقول عليكي متكبرة بتاع ايه ويقول عليكي حاجة ليه من الأساس
ماهو انتي لو عاملة حدود للتعامل مع الكل ماكنش اتجرأ وكلمك في حاجة إنما انتي بتتشيكي وتلبسي كويس ولا اللي رايحة فرح مش الجامعة كله منك أنتي
سما :- بس بقى يا نور حرام عليك غيرتك دي بقت فظيعة ومش قادرة استحملها وبعدين اللبس ده حضرتك اللي مختاره معايا ( عيطت والدموع نزلت على خدها )وأنا ما بلبسش لبس غير اللي يناسب الجامعة وبنفز كل اللي انت بتقوله
نور :- انتي بتعيطي ليه دلوقتي قولتلك لما اكون بتكلم معاكي مش عايز اشوف دموعك
سما ……………
نور :- يا حبيبتي اسف غصب عني مابحبكيش تتكلمي مع أي راجل في الدنيا وبتعصب من كدة وبعدين انتي زعلانة من غيرتي عليكي
سما :- لا يا نور أنا زعلانة علشان ما بتثقش فيا
نور :- سما أحنا اتكلمنا في الموضوع دا قبل كدة قولتلك اني بثق فيكي أكثر من نفسي بس انا ما بثقش في الناس اللي حوليكي
افهمي بقى يا حبيبتي
سما :- حاضر يا نور هعمل اللي انت قولتلي عليه
نور :- قلب نور وعقل نور و عمره وروحه ما بحبكيش تبكي علشان قصاد دموعك بحس اني ضعيف وعاجز
بااااااك
سما استسلمت للنوم واللي هو دايما ما بيشوفش عيونها إلا وهي بتفتكر حياتها مع نور
(في مصر )
نور :- يا بابا أنا قلت لحضرتك اني مش هتجوز خالص انت طلبت مني أبعد عن سما بعدت عنها خالص وطلعتها من حياتي إنما اني ادخل واحدة تانية حياتي ابدا
محمد عز أبو نور :- لو كنت طلعتها من حياتك فعلا كنت وافقت تتجوز البنت اللي انا اخترتهالك
نور :- بابا لو سمحت انت عارف كويس انك بتطلب حاجة مستحيلة فبلاش تطلبها بلاش يا بابا أحسن ليا وليك
________________
سما صحيت من النوم قبل الفجر بساعة لأنها نامت بدري وقامت اتوضت وصلت ركعتين لله وقعدت تفكر في اللي حصل امبارح
سما :- دا أنا عكيت الدنيا حتة عكا معكتهاش قبل كدة دا لو رفدني هيبقى حقه دا أنا كسفته وهزقته
طيب بس انا كنت يعني هعمل ايه كنت هقعد واحكي معاه وييجي نور بقى بعد كدة يعرف أني اتكلمت مع حد غريب يقتلني فيها
طيب بس كدة هخسر شغلي ودي الحاجة الوحيدة اللي بتشغلني شوية وبتصبرني على فراق نور
خلاص أنا هروح الصبح أعتذرله وأخلص وهو شكله كيوت وهيسامحني بسهولة
كدة خلاص المشكلة دي اتحلت نروح للمشكلة التانية
يي مشكلة ايه تاني
أنس أنا بقيت حاسة اني عبأ عليه دا مبقاش بيخرج مع صحابه زي قبل ما أنا اجي وكمان مش هيعرف يقرب من تالين طول ما أنا عقبة في طريقه
طيب بس هعمل اإيه يعني ما أنا ما أعرفش حاجة هنا علشان أروح وأجي لوحدي
لازم أتعود ماهو طول ما أنا بعتمد عليه مش هعرف حاجة
بس خلاص الصبح أنا هروح الشركة لوحدي واقوله أني كان لازم أروح بدري
اوك كدة خلاص مافيش مشاكل تاني
( وقامت من على سجادة الصلاة وبعد ما قامت رجعت قالت )
فكري يا بنتي لحسن تكون في مشكله كدة ولا كدة
لا مافيش أتطمني يا نفسي وحتى لو في هحلها هو أنا أي حد ولا أيه
_______________
وبالفعل نزلت سما بدري عن معادها بعد ما عرفت مديحة أنها عندها حاجات مهمة لازم تعملها وطلبت منها تعرف أنس
ووصلت سما الشركة وأول حاجة عملتها طلعت عند سكرتيرة المدير العام
وطلبت منها إن لما المدير ييجي تقابله و السكرتيرة قالت لها هسأله وأشوف مواعيده وأبلغك
ونزلت سما لمكتبها قعدت فيه تشتغل شوية
وبعد نص ساعة جت تالين
تالين :- إيه دا سما جاية قبلي مش ممكن دي أول مرة تحصل
سما :- قولي بس الله أكبر وسمي الله كدة علشان متبقاش أخر مرة تحصل
تالين :- وليش بقى هالنشاط كله
سما :- يا ستي ولا حاجة بس أنا كل يوم بنيجي أنا وأنس سوى بس بصراحة بقى أنا عايزة أعتمد على نفسي شوي
( وهما بيتكلموا سوى رن تليفون المكتب وردت سما وكانت السكرتيره بتطلب منها تطلع علشان تقابل مستر ساهر وفعلا طلعت وخبطت على الباب وأذنلها ساهر بالدخول ودخلت وهي مرعوبة ومتوترة )
ساهر :- أتفضلي أقعدي يا بشمهندسة سما
سما :- مستر ساهر أنا بعتذر لحضرتك على الموقف اللي حصل أمبارح
ساهر :- مافيش حاجة حصلت أنتي معاكي حق أنا ماليش أتدخل فيكي وبعدين ماتقلقيش وتتوتري أوي كدة اللي بيحصل بره الشركة ملهوش دعوة بالشغل
سما لنفسها يخربيتك عرفت أزاي أن أنا بفكر كدة ثم قالت له :- أنا عارفة أني غلطت حتى لو مكنتش عايزاك تدخل كنت ممكن أطلب دا منك بس باسلوب كويس وبجد لو ماقبلتش أعتذاري هيفضل ضميري يآنبني
ساهر بمكر مرح :- أنا ممكن أقبله بس بشرط
سما ( اأووووف وأنا اللي فاكرة نفسي أستغلاليه ) :- أتفضل يا مستر ساهر تحت امرك
ساهر :- تحكيلي ليه زعلتي أمبارح وأيه خلاكي تخترعي حجة علشان تمشي
سما يا اآختيييييييي :- بس حضرتك أنا دلوقتي عندي شغل ولازم أنزل
ساهر :- خلاص نتقابل في وقت الراحة
سما لأ بقى دا مستقصدني :- بس حضرتك والله أنا ما بخدش وقت الراحة دا لأني بيبقى ورايا شغل كتير
ساهر :- والله اأنا ماليش فيه ماهو أنا لازم أعرف السبب اللي أتهزقت علشانه
سما (هو خلاص حلف طلاق تلاته لازم يعرف خلاص يا بنتي هوديه خلينا نخلص) :- خلاص يا مستر ساهر أول ما أخلص الورق اللي معايا نتقابل تحت في الرسبشن عند كفترية الشركة
ساهر :- طيب هاتي رقمك علشان ابقى اكلمك قبل ما أنزل وقبل ما تتكلمي أه لازم
( وفعلا أدته رقمه وهي بتقول لنفسها أنسان ثقيل وفضوله هيموته. وفي أثناء نزولها لمكتبها كان أنس وصل وراحلها مكتبها ملقهاش وقلق عليها متكونش جت الشركة وسأل عنها )
أنس :- بشمهندسة تالين هي سما ما وصلتش
تالين :- وصلت حضرتك بس هي ( ولم تكمل جملتها لأن سما وصلت مكتبها)
سما :- لأ يا مستر أنس البشمهندسة سما وصلت من ساعة
أنس :- لأ والله ولكي عين تتكلمي حضرتك ما بترديش على التليفون ليه وجيتي لوحدك أزاي
سما :- أهدى يا أنس أحنا هنا في مكان شغل
أنس :- ماشي يا سما لما نروح البيت نتكلم (
( ومشى أنس على مكتبه وساب سما متعجبه من عصبيته الزائدة دي وبعد ما مشي )
سما :- تالين هاتي الورق اللي طلبتي منى أشتغل فيه
تالين :- …………
سما :- تالين تالين تالييييين
تالين :- شو صايرلك ليش عم تعيطي عليا
سما :- إيه أعيط عليكي وأنا هعيط ليه وانتي كانت أكلتك عربية دا إيه اليوم اللي باين من اأوله ده
تالين :- تعيطي يعني تزعقي بس بالبناني
سما :- ولما دي هي دي ما تقولي اللي أقدر أفهمها وتريحي نفسك وتريحيني معاكي
تالين :- المهم شو بدك
سما :- ولا أي حاجة سلامتك
( و اشتغلت سما شوية وبعدين جه وقت الراحة وخرجت من مكتبها راحت مكتب أنس وخبطت ودخلت)
سما :- ممكن أفهم حضرتك متعصب ليه من الصبح لحد دلوقتي.
أنس :- وهو أنا أهمك في إيه علشان تسألي ما أنتي ولا بيهمك قلقي ولا زعلي علشان بتتصرفي من دماغك
سما :- أخص عليك يا انس بقى أنت اللي بتقول كدة
أنس :- يا سما غصب عني أنتي ماتعرفيش حاجة هنا وأنا عارفك متهوره وخايف عليكي
سما :- بس يا أنس سما المتهوره بتاعة زمان أنتهت وخلصت خلاص وأنا عايزة أعتمد على نفسي وأروح وأجي لوحدي وأعتمد على نفسي ولو بتحبني بجد وعايزني أبقى مبسوطة ريحني
أنس :- ماشي يا سما هعمل كدة بس على شرط ما تروحيش أي مكان ولا تعملي حاجة من غير ماتعرفيني
سما :- حاضر ممكن بقى تقولي عملت إيه مع تالين أمبارح
أنس :- لازم تعرفى
سما :- أيوة طبعا
فلاش بااااااااااك
أنس :- تالين من غير لف ولا دوران أنا معجب بيكي وعايز ارتبط بيكي
تالين :- إيه حضرتك فاجئتني
أنس :- بس أنا مش عايز أفاجئك أنا عايز ردك وياريت تكوني صريحة معايا
تالين :- باشمهندس أنس أنا صريحة مع حضرتك أنا مش معترضة عليك بس أنا حاليا عايزة أركز في شغلي علشان أنا عايزة أكبر في مجالي فلو أجلت طلبك شوية هيكون أفضل وياريت تعذرني
أنس :- ولا يهمك دا حقك وصدقيني أنا جنبك وقت ما تحتاجيني هتلاقيني
باااااااااااااااااااك
سما :- طيب كويس دي حاجة في حد رأتها حلوة
أنس :- بت أنتي عبلة بقولك رفضتني بالذوق سما :- يا حبيبي مارفضتكش قالتلك أجل طلبك وفي فرق كبير معنى كدة أن هي موافقة عليك بس مش عايزة تشغل نفسها بأرتباط دلوقتي
أنس :- تفتكري كدة
سما :- كدة وأبو كدة وعن أذنك أروح بقى أشوف ورايا إيه ومتعديش عليا وأنت مروح أوك
أنس :- خلاص فهمت أوك روحي بقى على مكتبك
( ورجعت سما مكتبها وطحنت نفسها شغل وفي أخر اليوم أتصل عليها أنس يعرفها أنه ماشي وقفات معاه وشوية وأتصل بيها ساهر يبلغها أنه نازل وفعلا نزلوا وقعدوا مع بعض )
ساهر :- قوليلي بقى إيه اللي حصل
سما :- بص بأختصار لما أنس سأل تالين عن صحابها شباب ولا بنات أنا أفتكرت حبيبي لما كان بيمنعني أكلم شباب بس هو دا كل الموضوع
.
ساهر :- حبيبك !!!!!!
_____________