رواية ( ومازال قلبي ينزف) الفصل الثاني والعشرون بقلم :-أسماء أبوشادي
___________________________________
نور / على فين يا سما
سما / همشي من هنا يا نور
نور / طيب ممكن تدخلي معايا علشان أنتي لسه تعبانة
سما / طول ما أنا هنا هفضل تعبانة فأحسنلك وأحسنلي خليني أمشي من هنا
( نور شال سما على كتفة ودخلها وهي بتضربه بأيديها على ظهره وبعد ما دخلها الأوضة اللي هي قاعدة فيها )
نور / بصي بقى خروج من هنا ممنوع والطريقة اللي أتكلمتي بيها دي ممنوع تتكلمي بيها تاني ولو مش عايزاني ازعلك تبقى تسمعي الكلام مفهوم
أنا هسيبك نص ساعة تاخدي شور وتغيري هدومك وهتلاقي حاجتك الداده حاطتها في الدولاب
( نور قال كدة وخرج )
سما / والله يا نور لا أطفشك من بيتكوا زي ما طفشتني من بيتنا
( بعد نص ساعة نور خبط عليها مردتش فقلق وراح داخل لقاها بتسرح شعرها أدام المراية )
سما / أزاي تدخل من غير ما أسمحلك
نور / أنا خبطت كتير وأنتي ماردتيش
سما / يبقى تفضل واقف بره لحد مارد
نور / اللهم طولك يا روح يلا علشان نتغدا
( خرجوا أتغدوا على السفرة وسما كانت جعانة جدا من أثر علاج فتح الشهية اللي اخدته الصبح فأكلت كتير خصوصا إن نور طلب من الداده تعمل الأكل اللي سما بتحبه من زمان وبعد الأكل سما دخلت أوضتها وقعدت تتفرج على التلفزيون وشوية ونور رحلها خبط على الباب وسما بردو ماردتش فهو دخل )
نور / ماقولتيش أدخل ليه ولا مش سامعة الخبط دا كله
سما بستهزاء / على أساس إني لو ماقولتش مش هتدخل
نور / أووووووف بقولك إيه أنا مش فاضيلك أنا داخل المكتب بتاعي هنا جنبك لو عوزتي حاجة تعالى
سما / أيش ياخد الريح من البلاط
نور بأستغراب / نعم إنتي قولتى إيه
سما / ماتاخدش في بالك
نور / المهم لو حبيتي تخرجي تتمشي في الجنينة مافيش مشكلة بدل ماتفضلي قاعدة في الأوضة كدة
( نور قال كدة وساب سما قاعدة في أوضتها
أوضة سما بتطل على الجنينة ومنظر الجنينة يسحر فخرجت قعدت شوية فيها وأتمشت شوية وبعد كدة رجعت قعدت فى أوضتها )
في أوضة المكتب بتاع نور
أبو نور / السلام عليكم
نور / وعليكم السلام بابا حضرتك جيت أمتي
أبو نور / لسه جاي قولت علشان نتعشى كلنا سوى وأطمن على سما
نور / طيب ماشي على ما حضرتك ترتاح شوية تكون الداده حضرت الأكل وأنا هنادي على سما
( في أوضة سما خبط نور وكالعادة ماردتش عليه وهو دخل )
نور / يا بنتي أنتي عايزة تجننيني مابترديش ليه لما بتزفت أخبط على الباب
سما / ___
نور / ما تردي هو أنتي طارشة
سما ببرود / خير الرد على السفهاء الصمت
نور / إيه يعني أنتي قصدك أنا سفيه
سما / هو أنا قولتلك كدة
نور / أومال أنتي مش بتقولي خير الرد على السفهاء الصمت وأنتي مابترديش عليا يبقى معنى كدة إني سفيه
سما / طيب أزاي مابردش عليك وأزاي قولتلك خير الرد على السفهاء الصمت ما أنا كنت سكتت أحسن وأنت هتفهم لوحدك
نور / بقولك إيه يلا علشان نتعشى
سما / أنا مابتعشاش وأنت عارف كدة
نور / لا من هنا ورايح مافيش نوم من في عشا يا سما
سما بصوت عالي / بقولك أنا مابتعشاش هو بالعافية
نور / سماااا قولت يلا يبقى يلا علشان تاخدي العلاج بعد العشا
سما / هو أنا مش خدته الصبح
نور / ماهو الصبح وبالليل ويلا بقى
وكنت عايز أقولك حاجة قبل ما نخرج بابا برة وياريت يا سما تتكلمي معاه بأسلوب كويس لأني أنتي عارفة بابا بالنسبالي إيه ماشي
سما / لأ واقف
نور / قصدك إيه
سما / قصدي سمعتك يلا علشان العشا
( قعدوا على السفرة هما التلاتة )
أبو نور/ عاملة إيه دلوقتي يا سما
سما / كويسة
أبو نور / الحمد لله يارب دايما
سما / يارب
( نور بيبص لسما علشان تتكلم كويس بس هي عاملة نفسها مش واخدة بالها وشوية وقامت وقفت )
سما / الحمد لله شبعت
نور / أقعدي كملي أكلك الأول
سما / بقولك شبعت
( نور بصلها بصة واحدة بس فقعدت وكملت أكل من غير أي كلام وخلصت طبقها وبعد كدة راحت أوضتها ونور راح معاها إداها العلاج وسابها وخرج )
سما قاعدة في أوضتها وبعد العشا بساعتين حاسة إنها هتموت من الجوع ودا بردو من تأثير العلاج
سما / أومال لو مكنتش أتعشيت كان حصلي إيه بقى
شوية والباب خبط ونور دخل معاه كوباية لبن وطبق فاكهه
نور / أتفضلي
سما / أنا مش عايزة حاجة أنا مش لسه واكلة
نور / بصي أنا مش متحرك من هنا غير لما تشربي اللبن وتاكلي على الأقل تفاحة فريحي نفسك وأسمعي الكلام
سما شربت اللبن بالعافية وأكلت تفاحة زي ما قال وبعد ما خرج أفترست طبق الفاكهه كله ونامت بعدها على طول
طلع النهار ونور صحي ونزل لقى الداده تحت
الداده / صباح الخير يا نور بيه
نور / صباح النور يا داده سما صحيت
الداده / لا يا بيه هي ماخرجتش من أوضتها لسه فتقريبا لسه نايمة
نور راح على أوضة سما خبط ودخل بس مالقهاش في الأوضة وهو بيدور عليها بعنيه في الاوضة كانت سما خارجة من الحمام ولبسه بورنس قصير وأول ماشافت نور
سما / ععععععععععععع إيه دا إيه دخلك هنا
نور ببرود / وإيه المشكلة دي أوضة مراتي
سما / مراتك مين والناس نايمين ماتدخولش هنا تاني غير لما أنا أسمحلك تدخل
نور / طيب ما أنا بخبط وأنتي مابترديش أعملك إيه
سما / ماردتش تبقى ماتدخلش و
قلطعها نور / أدامك 10 دقايق تكوني خلصتي لبس ماشي
( نور خرج ورجعلها بعد 10 دقايق ومعاه ممرضة خبط والمرة دي ردت عليه )
سما / أدخل
نور بعد ما دخل / دي ممرضة هتساعدك علشان تاخدي العلاج
سما / مش محتجاها أنا أعرف أهتم بنفسي
نور / مش عايز كتر كلام أنا مستنيكي على الفطار تاخدي العلاج وتحصليني
نور خرج وبعد شوية سمع سما بتصرخ على أخرها فجري راح على أوضتها
نور / في إيه مالك يا سما
سما / ألحق المجنونة دي عايزة تديني حقنة
نور بدهشة / يعني أنتي بتصرخي علشان كدة بس
سما / هو إيه اللي بس أنا مابحبش الحقن
نور / بس أنتي لازم تخديها ضروري
سما / على جثتي أنت تعرفني بقالك ييجي 5 سنين عمرك سمعتني بقول أخدت حقنة
نور / ههههههههههههه أنتي بجد بتخافي من الحقن
سما / أنا مابقولش حاجة تضحك أنا مش هاخد حقن
نور بهدوء / سما أهدي دي حقنة فيتامينات وحديد يعني مش هتحسي بيها
سما بصوت عالي / حقنة حديد حقنة أسمنت أنا مش هاخد حقن خااااالص
نور بعصبية / سما وبعدين ماتخلينيش أقولك هتاخديها غصب عنك
سما / وأنا مش هاخد حاجة يا نور ماليش في
( نور والممرضة مقدروش يقنعوا سما تاخد حقن فنور خرج أتصل بالدكتور وقاله والدكتور غيرهاله بنوع كبسول قوي علشان يجيب نتيجة ونور رجع تاني لسما )
نور / بصي يا سما أنا ممكن أخليكي تاخدي الحقنة غصب عنك بس أنا مش هعمل كدة بس بشرط
سما / إيه هو
نور / هجيبلك بنت من البيوتي سنتر تغيرلك لون شعرك ده لأنه مضايقني
سما / مايضايقك هو شعري أنا ولا شعرك أنت أنا مش هغير حاجة
نور / خلاص أنتي حرة بس أنا عايز أقولك حاجة الحقن دي كل يوم حقنة منها
سما / لأ خلاص أنا موافقة
( خرجوا فطروا مع بعض وكان أبو نور مشي على الشركة وبعد الفطار البنت اللي بعتها البيوتي سنتر وصلت ودخلت عند سما الأوضة وبعد ساعتين البنت خرجت ومشيت ونور راح على أوضة سما وأول ما شافها عقله طار وقلبه فضل يدق بسرعة
وراح عند سما وعينه فيها دموع مش عايزة تنزل وأخدها في حضنه وحط رأسها على صدره علشان تسمع دقات قلبه وضمها ليه جامد جدا لدرجة إنه كان هيكسر ضلوعها
نور / وحشتيني أوي يا سمااااايااااا
___________________________
نكمل في الفصل الجاي