رواية ( ومازال قلبي ينزف) الفصل العشرين بقلم :- أسماء أبوشادي
______________________________________
الفصل اللي فات خلص ونور راح ورا سما على البيت وسما كانت سايقة العربية بسرعة جنونية ووصلت وطلعت على شقتهم جري ونور وراها على السلم ودخلت بسرعة لدرجة إن هي ماقفلتش باب الشقة وراها وقبل ما تدخل أوضتها كان نور دخل وراها ومسكها من زراعها
سلوى ومديحة قاعدين في الصالة قاموا وقفوا أول ماشافوا المنظر ده
سما / سيب زراعي يا نور
نور / قولتلك قبل كدة ماتحوليش تعصبيني
مديحة / في إيه يا أبني أنت ماسكها كدة ليه
سلوى / سيبيه يا مديحة هو حر مع مراته أكيد هي غلطت
سما / كدة يا ماما ماشي
مديحة / يا أبني سيب زراعها هيتكسر في أيدك اللي انت بتعمله دا غلط
سما بحزن من كلام أمها / سيبيه يا طنط خليه يكسره علشان دا اللي يرضي ماما
نور أخد من سما شنطة اليد بتاعتها وساب زراعها وفضي الشنطة في الأرض وأخد منها الموبايل ومفاتيح العربية
سما / أنت بتعمل إيه سيب حاجتي
نور بصوت عالي / الموبايل دا ملهوش لازمة معاكي طلاما مابترديش على المكالمات لما بتصل عليكي ومفاتيح العربية هخدها لأنك مش هتسوقي عربيات تاني فاهمه
مديحة بهدوء / طيب يا أبني أهدا بس كدة ماينفعش اللي أنت بتعمله ده
نور / أتفضلي أدخلي على أوضتك وأياك اللي حصل دا يتكرر تاني يا سما
سما / هيتكرر يا نور وهنزل الشغل الصبح وهركب عربيتي
( سما قالت كدة وجريت على أوضتها )
نور / أبقي فكري تعمليها يا سما فكري كدة تسوقي تاني وشوفي هيحصلك إيه
مديحة / طيب يا أبني هتروح الشركة أزاي وتخرج أزاي لما أنت تمنعها تسوق بس
نور / بكرة الصبح هيكون في عربية بسواق تحت البيت علشان توصلها وهيكون معاها خطوة بخطوة
مديحة / طيب و التليفون يا ابني لما نعوز نكلمها نطمن عليها هنكلمها أزاي
نور / ماتقلقيش حضرتك تقدري تكلميها يا على تليفون الشركة يا على تليفون العربية وهبقي أدى الرقم لانس
( نور قرب من أوضة سما وقال )
لأنها مش هتروح في أي حتة برة البيت غير يا في الشركة يا في العربية
سمعاني يا بشمهندسة
( نور قال كدة ومشي وسما قاعدة في أوضتها هتنفجر من الغيظ وهتفرقع )
سما / أنا يعمل معايا كدة أنا عايز يضربني لا وكمان أمي بتشجعه على كدة إيه اللي بيحصل ده يارب أنا هفوق إمتى من الكابوس ده يارب
بره في الصالة
مديحة / إنتي أزاي يا سلوى تقولي كدة وتقويه على البنت وتقفي معاه ضدها
سلوى / علشان متأكدة إن أكيد بنتي غلطت
مديحة / وأفرضي إنها غلطت هي طول ماهي هنا هو ملهوش حكم عليها وحتى لو هي في بيته ماينفعش يمد إيده عليها دي سما مش حمل كف منه
سلوى / هي مراته وهو أدرى بالطريقة اللي يعاملها بيها
( بالليل أنس وتالين رجعوا من الشركة وتالين دخلت الأوضة عند سما تغير هدومها ولقيت سما قاعدة ساكتة وسرحانة وباين عليها الحزن والغضب في نفس الوقت فسابتها وما أتكلمتش معاها وخرجت لقيت أنس و مديحة قاعدين سوى
مديحة / إيه يا حبيبتي جعانة أجيبلك حاجة تاكليها على ما العشا يجهز
تالين / لا يا طنط بس أصلي لقيت سما لسه على حالها من ساعة ما سبتها الصبح
أنس بهزار / ماما خلي تالين تبات معاكي أنتي وطنط سلوى لحسن تلاقيها خايفة تنام مع سما في أوضة واحدة
تالين / لا يا أنس أنا قلقانة عليها أنت ماشفتش شكلها عامل أزاي
مديحة / والله يا بنتي دي صعبانة عليا خصوصا بعد ما نور أخد تليفونها ومفاتيح العربية بتاعتها
أنس / نعم ودا حصل أمتي
( مديحة حكت لانس على اللي حصل بس ماقلتلهوش إن نور مسك سما من زراعها وكان هيكسره )
أنس / لا يا ماما دا كدة عدى حدوده أوي أزاي ياخد منها موبايلها ومفاتيح العربية
تالين / لا وغير كل ده يا أنس طنط بتشجعه على كدة كمان
مديحة / والله يا بنتي أنا كلمتها وهي قالتلي جوزها ويعمل اللي هو عايزه
أنس / هي وصلت للدرجة دي دا بسبب كلام طنط ممكن يمد أيده عليها
تالين / أنا هقوم أتكلم معاها شوية علشان ماتتعبش
أنس / أدخلي يا تالين وعرفيها أني داخل وراكي
( دخلت تالين وأنس دخل وراها وقاعدين بيتكلموا معاها وهي ولا بترد )
أنس / سما هتفضلي ساكتة كدة كتير
سما بكل غضب / يعني عايزني أقول إيه يا أنس ها أقولك أنه بقى بيتحكم فيا وإنه أخد منى الباسبور بتاعي علشان معرفش أسافر ولا أقولك أخد موبايلي ومفاتيح العربية ومنعني أسوق ولا أقولك إن أمي هي السبب في كل اللي بيحصل
أنس / قولي كل اللي جواكي يا سما
سما / اللي جوايا إذا كنت معرفش إيه اللي جوايا هقوله إزاي كل اللي أنا فيه دا صعب عليا يا أنس
تالين / بس مافيش صعب عليكي انتي يا ساسو دا أنتي تقدري تخليه زي اللعبة في أيدك
سما / ساسو مين يا أما اللي مافيش صعب عليها إنتي لو شوفتي شكله وهو متعصب هيجيلك ساكتة قلبيه
أنس بيحاول يضحك سما / طيب أنتي يا سما لما شوفتيه أول مرة كان نظرك فين يا حبيبتي مافكرتيش ساعتها دا لو أتدايق منك هيعمل فيكي إيه
سما / بس هو ياما أتدايق مني بس عمره ما قسي عليا
( فضلوا يتكلموا شوية مع بعض وبعدين خرجوا علشان يتعشوا وسما رفضت تخرج مع العلم إنها أساسا مأكلتش حاجة خالص طول اليوم ولا حتى أكلت أمبارح غير مرة واحدة لما نور غصب عليها ومع ذلك هي مش حاسة بالجوع ومحدش يعرف إن هي ما أكلتش والكل نام )
طلع النهار وتالين وسما صحيوا وجهزوا نفسهم للشغل
سلوى / أومال فين سما يا تالين مش قولتى إن هي صحيت ماجتش تفطر ليه معانا
تالين / هتبقي تفطر في الشركة يا طنط
سلوى / يعني إيه يعني الهانم مش عايزة تاكل معانا في البيت
سما خرجت من الأوضة / أه فعلا مش عايزة أكل معاكي في حاجة هتتصلي بنور علشان ييجي يخليني أكل غصب عني ولا هتمسكي السكينة وتحطيها علي شرايين أيدك تاني وتعوري نفسك
سلوى / بنت أيه اللي أنتي بتقوليه دا
مديحة / خلاص يا سلوي سيبيها على راحتها
( نزلت سما مع أنس وتالين وكان في عربية سودة ضخمة مستنية سما تحت وواقف أدامها واحد ضخم جدا وده السواق اللي بعته نور )
السواق / حضرتك البشمهندسة سما مدام نور بيه
سما / نعم
أنس / أيوة هي مين حضرتك
السواق / حضرتك أنا نور باشا بعتني علشان أوصل حضرتك الشركة
سما / روح قوله متشكرين أنا هركب مع أنس
السواق / مش هينفع حضرتك
سما / هو إيه دا اللي مش هينفع
السواق / حضرتك نور بيه أمرني أوصلك
أنس / خلاص هي هتركب معايا وأنا هوصلها
السواق / طيب ممكن تستنى حضرتك دقيقة واحدة
( السواق أتصل بنور وقاله على اللي حصل ونور وافق بس نور قاله خليك وراهم بالعربية وسما ماتيغبش عن عنيه والسواق نفذ ووصلوا الشركة وطول الطريق محدش بيتكلم وسما دخلت مكتبها ونسمه صاحبتها جت وأستلمت شغلها وفي أستراحة الغدا الكل متجمع عند سما اللي ماكنتش عايزة تاكل بس هما أصروا عليها )
أنس / هههههههههه هو قال لما أجيبلها واحد ضخم زيي علشان لما أنا أبقى مش موجود يرعبها هو
تالين / لا بجد الجسم دا كله سواق لا دا قتال قتلة
نسمه / أنا مش عارفة بجد يا سما أنتي مستحملة البني آدم دا أزاي
أنس / هههههههههه زي السكر في الشاي
تالين / لا بجد يا نسمه إنتي ما بتشوف
قاطعتها سما / أه أنا شكلي كدة هيتحفل عليا منكوا كلكوا
( قعدوا يهزروا شوية وبعد كدة كل واحد راح على مكتبه بس أنس قال لسما إنه عايزها في موضوع )
سما / خير يا أنس في إيه
أنس / أنا لقيت شقة حلوة هشتريها علشان أتجوز فيها أنا وتالين بس أنا لسه ماقولتلهاش هعملهلها مفاجأة
سما / طيب هو أنا ممكن أقولك حاجة
أنس / طبعا قولي
سما / إيه رأيك لو تاخد الفلوس اللي معايا تكمل على اللي معاك وتشتري فيلا صغيرة
أنس / لا يا سما ماينفعش أخد منك فلوس أنا عايز أشتري من فلوسي أنا ولولا إننا حطينا الفلوس اللي كانت معانا في الشركة كنت أشتريت فعلا فيلا
سما / يا أنس أنا وأنت واحد وبعدين أعتبرهم سلف وأبقى رجعهم
( أنس وافق فعلا على أقتراح سما وبعد يوم طويل من الشغل والتعب روحوا على البيت وقعدوا في الصالة وشوية وجرس الباب رن بطريقة تخض وأنس قام فتح )
أنس / في إيه أنت بتخبط كدة ليه
نور / فين سما يا أنس
سلوي خرجت من المطبخ / إيه يا نور في إيه
نور / فين سما
مديحة / في إيه يا أبني هي سما عملتلك ايه
نور / قولي هي معملتش إيه
___________________