قصه الجن العاشق
المستشفى وعلي وشي ابتسامه وقولتله صباح الخير يا دكتور انا دكتور هيثم الي اتعينت في المستشفى هنا…. قام بتواضع وسلم عليا وهو بيقولي اهلا دكتور هيثم وبدأ يحفزني علي شغل المستشفي واني لازم اكون حذر في التعامل مع الحالات الي بيحصلها نوع من الهياج وهي بتتكلم… شكرته وبعدها قال انت هتمسك حاله لسه واصله المستشفى امبارح….. قولتله ودي قصتها اي.. قلي كل الي اعرفه انها قتلت جوزها… رديت عليه وقولتله يا ساتر هو فيه كده طيب وليه متحكمش عليها…. رد عليا وقال بتقول كلام محدش يصدقه… قولتله كلام اي…. قلي يا سيدي الملف بتاعها اهو اقراه كويس وقابلها واسمع منها احسن…. شكرته وقومت وخرجت من مكتبه وبدأت اتعرف على زميلي في الشغل والي كان منهم واحد اسمه دكتور وليد والي اصبح صديق مقرب ليا فيما بعد…… سألت علي الحاله والي عرفت ان اسمها ساره وطلبت اشوفها……. كانت في عنبر منعزل لوحدها… دخلت العنبر بحذر…. لقيتها قاعدة علي السرير ومسهمه…. قولتلها صباح الخير يا ساره وبدأت اعرفها علي نفسي….. لكن هيا كانت في ملكوت تاني خالص ساكته وباصه للحيطه…… طلبت منها اني عايز اسمع الحكاية عايز اعرف ده حصل ازاي….. حركت راسها ناحيتي براحه وقالت كلمة واحده طيلاوش كلمه كانت كفيله ان انوار الاوضه تترعش وحسيت زي ما يكون في زلزال في الاوضه….. بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم…… صرخت بصوت لا يمت للبشر بصله…. خرجت من الاوضه وقولت لا لا دي مش بني ادمه دي مش انسيه……. رجعت المكتب وفتحت ملف ساره وبدأت اقرأ…. في يوم 10 فبراير2013 اتت لنا المريضة ساره حسن وكانت مصابه بحاله من الهياج وتم وضعها في عنبر 18 لكنها قامت بالاعتداء بالضرب علي إحدى المرضي وتم نقلها الي عنبر منعزل…… قلبت الصفحه تشخيص الحاله.. قامت النيابه بارسال الحاله لنا وقالت انها تتدعي الجنون وبالفحص اتضح ان ساره تعاني من مرض نفسي بعد ان قتلت زوجها بطريقه وحشيه…… قفلت الملف وخرجت ورحتلها تاني وقعدت قدامها وقولتلها ساره انا عايز اسمع منك الحكاية عشان اعرف اساعدك… المره دي بصتلي وهي بتعيط وقالت كل ده كان ممكن ميحصلش لو كان بابا سمع كلامنا ومعزلناش ومسبناش البيت….. انا اسمي ساره عندي 27 سنه كنت عايشه مع ابويا وامي واخويا سعد حياه سعيده انا خريجه كليه فنون جميله كنت بعرف ارسم كويس جداً….. كنا عايشين في بيت في قريه جميلة جدا في المنصوره…. لكن والدي قرر اننا لازم نعزل عشان شغله واخدلنا شقه في مكان يعتبر مفهوش غير كام بيت بيحيطوا بينا…. من اول ما دخلت البيت ده وانا حاسه انه فيه حاجه مش طبيعية.. ده غير نظرات الجيران لينا كانت كلها شفقه وحزن….. البيت كان من دورين بس كان كأنه مهجور من سنين طويله دخلنا وبدأنا ننضف واخد معانا وقت كبير في التنضيف….. دخلت اخدت دش ومن التعب دخلت السرير ونمت وشوفت كابوس صعب.. شوفت نفسي واقفه في صاله البيت وحواليا عشر رجاله عواجيز طوال جدا ضهرهم محني….. واتكلموا في نفس واحد وقاله اي جابكم هنا دي مملكة الملك طيلاوش بن بني طالش وبدؤا يضربوا فيا…. قومت من الكابوس ده مفزوعه وخايفه…. قومت دخلت الحمام وقفت قدام المرايا بغسل وشي وفي انعكاس المرايا ظهر كائن علي هيئه جدي مرعب مخيف… صرخت بس محدش سمع صوتي حاولت اخرج الباب اتقفل وكأنه مقفول من بره وبدون سابق انذار النور اتقطع وباب الحمام اتفتح واترميت بره الحمام…. جريت حكيت لاهلي لكن قلولي انها تهيؤات…. قررت انا هنزل هقعد في كافيه قريب اخدت ادوات الرسم معايا عشان ارسم بعد شويه اخدت بالي ان فيه شاب مركز معايا.. عملت نفسي مش شايفه لكن هو قام وقلي حضرتك بترسمي صح… رديت عليه بتردد ايوه ليه… طيب ممكن ترسميني… قولتله اكيد اتفضل قعد قدامي وفعلا رسمته اخد الصوره ودفع فلوسها وكان مبسوط جدا…. لميت حاجتي ورجعت البيت… لسه خايفه وقلقانه من البيت الغريب ده…… مكنش فيه حد موجود في البيت.. ابويا وامي واخويا بره… فتحت التليفزيون علي قناة المجد وكانت شغاله علي سوره البقره الايه(102) بسم الله الرحمن الرحيم