قصص

قصه الحارق ( كامله)

قصه الحارق

قصه الحارق ( كامله) الجزء الأول ظروف الانسان هي مجرد شماعة بنعلق عليها اختيارات ندمنا اننا اخترناها او اللى حوالينا بيلومونا على اختيارها
لكن في الحقيقة احنا اللى بنصنع الشماعة اقصد الظروف اللى بقت كلمة ورد مناسب لأي لوم من اي شخص على تصرف غلط ميه في الميه بس مش معنى ان المفروض متحججش بالظروف انك تبقا بجح وتعمل الغلط وانت مفتخر وتقول انا اختارت ده وحابه لا حاول تختار صح
والشماعة الوحيدة المقبولة اللى تبررلك اختيارك الخاطئ هي الغفلة وانا غفلت.
انا امانى حسن 19 سنة وبدرس شريعة إسلامية حياتى تقليدية بشكل مناسب لمجتمعنا بنسبة كبيرة دراستى واسرتي البسيطة ووقتى اللى بضيعة في كلام فارغ ده بيمثل اول اختيار خاطئ في حياتى وملوش شماعة غير انى مكنتش اعرف قيمة الوقت اللى بضيعة لكنى لما عرفت قيمته برضه استغليته غلط في تانى اختيار خاطئ في حياتى اختيار في غفلة فكرت انى بعلمى في الدين اقدر اواجه الدجل والنصب اللى في الريف القرار يبان صائب بعض الشئ لكنه في الحقيقة غير صائب بالمرة انى اواجه اشخاص كل حياتهم مبنية على اختيار للكفر بالله والسحر والجن واذية الناس ده مش اختيار ده انتحار في اجازة الصيف قررت انى انزل مع صاحبتى قرية ريفية في الغربية بتقضي الاجازة فيها بعيد عن دوشة القاهرة وبما انها ليها بيت هناك وبتعيش لوحدها عرضت عليا انزل معاها واهى تبقى اجازة مميزة ومختلفة
انا وافقت بس مش عشان اي حاجة غير انى عايزة اخوض تجربة مباشرة مع الدجالين في الريف بالمناسبة انا مش مؤيدين جمله دجالين لان الدجل جاي من الخدعه وهما مش خادعين هما مجرمين لانهم مش بيخدعوك لما بيقولولك انهم بيستخدموا الجن في اي حاجه عايزينها واي حاجة تطلب منهم يأمروا الجن يعملها طبعا فيهم مش مسخرين ولا حاجه بس معظمهم بيسحروا بيسخروا بيعملوا كل حاجة قذره
عشان كدة اعتبروا دجال اللى بقولها وهاقولها هو تعبير مجازى بيوصف مجرم بيأذى الناس باختراقه لعالم الجن
وصلنا القريه ووصلنا البيت بيت ارضي دور واحد طوب احمر ومتمحر بالطين بيت بسيط جدا في ضهره غيط ذره وفي وشه فرع ترعه صغيره من اصل ترعه كبيره من اخر الشارع اللى في البيت دخلتنى اوضتى اللى في اخر الطرقه
فرشت ملايه على السرير وغيرت هدومى واتصلت بوالدى طمنته على وصولى بالسلامه خرجت من الاوضه لقيت مريم عامله فشار وبتنده عليا دخلنا اوضة في اول الطرقه فيها تليفزيون وتلاجه واضح انها اوضه السهر وواضح ان مريم جابتنى معاها علشان اعمل اول حاجه قررت انى معملهاش وهى انى اضيع وقتى سيبتها وخرجت برا البيت والساعة كانت ستة بليل السما الزرقا مع الجو ده مخليني حاسة براحة نفسيه غير طبيعيه واثناء شرودى لقيت حد بيخبط على كتفي بيقولى انتى مين بصيت لقيته شاب لابس جلابيه وواقف جنب حمار اتلجلجت في الرد قولتله انا انا صاحبه ما مريم قالى مريم بنت عم هلال قولتله لا هي بنت احمد المحمدى قالى ايوه اقصد يعنى بنت اخو ابو هلال ابن خالتى هي فين؟؟ قولتله ثوانى هندهالك
دخلت ندهت عليها خرجتله وسلمت عليه
وبعد ما وقفت رغت معاه نص ساعه جه ماشي روحت نادهه عليه قالى اؤمرى قولتله انا كل ما احب حد اشوفه قرد
قالى افندم قولتلة انا كل ما احب حد اشوفه قرد
قالى ايوه يعنى اجيبلك قرد تحبيه تشوفيه بني ادم ولا اعمل ايه قولتله لا جيبلي راجل بركه كده يفك العمل اللى معمولى ومرمى في جنينه الحيوانات قالى انتى عايزه ايه بالظبط
قولتله ودينى لراجل بتاع سحر واعمال سفليه
بصلي بإستغراب ودلدل شفايفه قولتله انا عايزه بس اعرف مكانه او اسمه وانا هروحله ملكش دعوه سكت شوية وبعدين قالى في واحد اسمه الشيخ قنديل الراجل ده ناس كتير بتشكر فيه وناس اكتر بتدعى عليه هو ده بس اللى اعرفه بتاع الحاجات دى وموجود في البليله
قولتلة موجود فين؟؟
قالى في البليله في ارض البليله بعد الغيط اللى في ضهر البيت ده في بيت صغير كده هو قاعد فيه بس بياخد فلوس كتير قولتله كام يعنى قالى على حسب مشكلتك والمشكله مش في الفلوس اللى بياخدها المشكله في الحاجات اللى بيطلبها هى اللى بتبقي غالية قولتلة ماشي شكرا .. اسمك ايه بقا
قالى سعد مجدى وركب حماره ومشي
دخلت اكلنا ونمت صحيت الصبح الساعة 8 وخرجت بره
لقيت ناس رايحة وجايه
النشاط المبكر ده بيدي للناس دى ولعيشتهم هيبه ووقار مش موجود في القاهره
ميعرفوش الكسل ولا مضيعه الوقت
لكن للاسف يعرفوا الجهل
اللى بيخليهم ينجرفوا ورا الدجل والنصب والكفر
وقفت واحده شايله اوفه فوق دماغها وقالتلى انتى مين
قولتلها صاحبه مريم احمد المحمدى
قالتلى هي فين مريم
قولتلها نايمه
راحت قايلالى سلميلي عليها
وجت تمشي وقفتها سألتها
تعرفى راجل اسمه قنديل
قالتلى القناديل كتير شاورى انتى على اي قنديل وانا اتقندل اجيبلك خبره
قولتلها الدجال
قالتلى ماله
قولتلها تعرفيه
قالتلى اه بس ده مش دجال ومتقوليش دجال عشان ميزعلش منك
قولتلها اومال هو ايه
قالتلى شيخ وبركه القريه كلها
قولتلها تعرفى طريقه
قالتلى اه تحبي اوديكى
قولتلها ياريت
قالتلى خلاص هعدى عليكي بليل الساعة 4 اوديكي
قولتلها اربعه الفجر
قالتلى لا طبعا اربعة العصر
قولتلها هو ده كده بليل
قالتلى اه احنا بنام الساعة 8 ونصحي 5 مش زيكوا بنام 8 الصبح ونصحي 5 بليل
قولتلها طب هتيجي ولا هتنسيني قالتلى لا هاجى
مشيت وانا لقيت مريم صحيت بتقولى انا هروح اجيب فطار من بهانه تيجي معايا
قولتلها لا روحى انتى
هي مشيت وانا دخلت شغلت التليفزيون على قناه عبد الباسط
دخلت الحمام غسلت وشي وسمعت صوت الباب بيتقفل
خرجت وقولت انتى جيتي يا مريم
محدش رد
مشيت في كل الاوض ملقيتش حد
رجعت الحمام لقيت في قطة سودة واقفة في نص الحمام
جريت على الباب لقيته مبيتفتحش
دخلت اعلى التليفزيون لقيت الصوت مكتوم والريموت مش راضي يشتغل
وسامعة صوت القطة بتنونو بصوت وحش جدا ومرعب
وفجأة سمعت صوت ازاز اتكسر
جريت ع الحمام لقيت المرايا متفشفشه والقطه مش في الحمام
القطه على كتفى
وقعت في الارض محسيتش بنفسي
صحيتنى مريم بتقولى كلمى جميله
قولتلها جميله مين
قالتلى كلمى بس
خرجت لقيتها الست اللى هتوديني القنديل
والساعه بقت 3 العصر
دخلت الحمام لقيت المرايا سليمه
سألت مريم هو ايه اللى حصل قالتلى مفيش حاجة وقالتلى انى فطرت ونمت
لبست وخرجت لجميله ومشينا في وسط غيط الدره المرعب
وصلنا لآخر ولقينا بيت صغير منور بنور احمر
قالتلى خشي انتى وانا همشي
حاولت اقنعها تخش معايا لكنها رفضت
دخلت البيت لقيت اربع اشخاص قاعدين واضح انهم مستنيين دورهم
لقيت واحده قصيره كده شبه الكوره الكفر جاية بتقولى هاتى ميت جنيه ولو مستعجله يبقا متين
اديتها ميت جنيه وقعدت
وسمعت حكاوى الناس اللى مستنيه دورها
اللى مبيخلفش وعايز يشوف حد عامله عمل ولا ليه مبيخلفش
واللى عندها اربعين سنة ومتجوزتش ولسة عندها امل ان العيب في ان حد عاملها عمل مش ان وشها شبه وش رجلى مثلا
واللى مابيلاحقش مصايب وحاسس انه محسود
على ايه معرفش لكنه محسود
اما الاخيره بنتها بتكلم نفسها
مش شرط تكون ملبوسه ممكن تكون متخلفه بالوراثه
بس عقليه الجهله بتوديهم دايما ان عالم اخر بيتحكم في حياتهم
وده بسبب الدين والعلم اللى بلدنا بتحتل المركز سالب تمانين فيهم
المهم تليفونى رن لقيته احمد خطيبي
رديت عليه وطمنته عليا وقفلت معاه ودخلت لقنديل
مش بخور ومش خيالات ومش بلور ازاز
راجل عادى عنده دقن رمادى ولابس جلابيه بيضا
ووشه عكر
قالى اقعدى واحكى مشكلتك
قولتله انى بشوف اي حد بحبه قرد
ابتسملى وقالى غمضي عيني وتخيلي اول قرد حبيتيه
قولتله افندم
قالى اتخيلي شكل اول شخص حبيتيه
غمضت عيني وبدأت اتخيل احمد
فجأة الراجل ده زعق وقالى امشي اطلعى برا وانا هعلمك ازاى تيجي تستهزقى بأسيادك
قومت منفوضة من مكانى ومشيت وسط غيط الذرة عمالة اجرى اجرى اجرى اجرى وكأن الطريق مبيخلصش
وصلت وفجأة لقيت سعد في وشي
قالى روحتى لقنديل
قولتله اه وعرف انى بستهزق بيه وانى عايزه اكشف نصبه
ابتسملى وقالى خلي بالك من نفسك وياريت لو ترجعى القاهره
وسابنى ومشي
دخلت البيت لقيت مريم بتقولى كنتى واقفة مع سعد عند غيط الذره بتعملوا ايه
قولتلها كنت عند قنديل خرجت لقيته في وشي
قالتلى والصبح برده لما سيبتكوا ودخلت احضر الفطار وقعدتوا تتكلموا نص ساعة كنتى عند قنديل
قولتلها لا كنت بسأله عن قنديل وبعدين انتى بتغيري ولا ايه
قالتلى لا خايفة عليكي
قولتلها متخافيش
وروحت بصالها وقولتلها عايزه اكلمك في حاجة مهمه
وحكيتلها كل اللى حصل
قالتلى اخلى بالى من نفسي
وسابتنى ودخلت اوضتها
وانا كمان دخلت اوضتى عشان انام
غمضت عيني
وحسيت بحركه جنبي
فتحت عيني
لقيت عيون القطة ظهرالى في الضلمه
اتنفضت ولعت النور
ملقيتهاش جنبي
لكنى لقيتها على كتفى
والنور اتطفى لوحده
والعين بقت اتنين وتلاتة وتمانية وعشرة
وبدأوا يزوموا عليا بصوت مرعب
مقدرتش اتمالك اعصابي وقعت
وغيبت عن الوعى
حلمت بقنديل ماسك صورة احمد وبيولع فيها
فوقت على التليفون بيرن
لقيته والدى
رديت
لقيته بيقولى البقاء لله يا بنتى احمد مات.
يتبع.
#الحارق
الجزء الأخير
حلمت بقنديل ماسك صورة احمد وبيولع فيها فوقت على التليفون بيرن لقيته والدى رديت لقيته بيقولى البقاء لله يا بنتى احمد مات احساس جوايا ان انا اللى قتلته او علي الاقل انا السبب صمت وسكون ودهشة من الحقايق اللى بتتكتشف قدامى مش مجرد نصابين دى عالم قادرة والاذية بالنسبالهم شكة دبوس مجرد انى بس فكرت اكشف قذارة حد فيهم واخدت خطوة بسيطة قتل بنى ادم ولو اخدت خطوة كمان هيقتل اثنين وتلاتة او هيقتلنى انا شخصيا ورغم انى مقدره ده مقدرتش اتمالك اعصابي وخرجت من الاوضة جرى علي الشارع جرى في غيط الذرة وصلت بيت قنديل زقيت الباب وزقيت القزم اللى بيلم الفلوس ودخلتله برقلى وقام وقالى انتى مصممة انى ازعلك قولتلة هو انت لسة مزعلتينيش
بصلي باستغراب ولسة هيتكلم قومت ماسكة فازة عليها نقوش وكسرتها فوق دماغه وقولتله انا هبلغ عنك يا مجرم وخرجت
مشيت في الغيط ببطئ بفكر انا ليه مقتلتهوش وريحت الناس من اذيته طب لما ابلغ عنه هيتحاسب بتهمة ايه إشعال بنى ادم عن بعد!
طب دلوقتى ممكن يعمل فيا ايه بعد اللى عملته رجعت البيت ودخلت الاوضة ونمت شوفت عيون القطة تانى بس متفزعتش ولا اترعب ابتسمت ونمت في انتظار انى اصحى على خبر موت حد عزيز او مصحاش اصلا وعلى غير المتوقع صحيت ومحدش رن يبلغنى بالمتوفى الجديد قومت خبطت على اوضة مريم عشان ابلغها انى همشي ارجع القاهرة وانى يأست من اول خطوة في كشف نصب ودجل واحد منهم وانى هحاول اهرب يمكن ينسى اللى عملته وميأزينيش اكتر من كدة فتحت الباب وخرجتلى وقفلت الباب وراها وسحبتنى للبراندا حكيتلها على اللى عملته وعلى قرار هروبي بصت في الارض وقالتلى غلط قولتلها هو ايه اللى غلط قالتلى انك تهربى ده غلط قولتلها ليه قالتلى انتى مأزيتيهوش هو انتى أذيتي اسيادة وده هيخليهم يأزوكى حتى لو استخبيتي في بطن امك قولتلها إلا إذا قالتلى إلا إذا بقوا احرار بصيتلها بإستغراب قالتلى بصي انا قرأت عن الحاجات دى وعرفت انهم ممكن مينتقموش لو اللى كان وصلة لازيتهم مات يعنى لو قنديل مات مش هينتقموا قولتلها انا فعلا كنت بفكر في كدة بس الموضوع صعب وممكن اروح في داهية قالتلى براحتك ده قرارك بس مرواحك دلوقتى مفيش منه فايدة خليكي هنا افضل وافقت على انى اقعد لكنى مترددة في قرار قتله انا جايه هنا عشان اواجه اخطاء وكفر بنى ادم اقوم اعمل اخطاء وكفر اكتر منه بحجة الخوف مريم مشيت تجيب اكل دخلت عشان انام لكن فضولى دخلنى غرفة مريم اللى مادخلتش حد فيها قبل كدة دخلت الاوضة لقيت قفص فيه قطة سودة نفس القطة اللى كنت بشوفها وكتاب سحر وكتب تسخير جن وصورة محروقة وصور سليمة الصور دى لافراد عيلتى سمعت صوت الباب جريت على اوضتى نمت وحلمت بصورة ابويا بتتحرق صحيت مفزوعة لقيت القطة معايا في الاوضة عنيها المرعبة مقربة منى لدرجة انى حاسه بانفاسها طابقة على نفسي فوق صدرى وانا جسمي مش قادر يتحرك تليفونى رن نور الاوضة شوية
شايفة رجل القطة داست على زرار الرد وبعدين الاسبيكر
– ايوة يا امانى يابنتى
– ايوة يا انكل معاز في حاجة ولا ايه
– بصي انا مرديتش اتصل بوالدتك لان سنها كبير وانا خايف عليها فا ياريت تتماسكي يابنتى
– انكل معاز في ايه
– ابوكى يا بنتى تعيشي انتى
– امانى .. امانى
– .
القطة اختفت
قومت منطورة من مكانى واخدت سكينة من المطبخ وخرجت على برا ناحية الغيط وبعد ساعة رجعت دخلت لقيت مريم مستنيانى بشغف بتقولى عملتى ايه قولتلها قتلته قالتلى ازاي
قولتلها بعد ما جالى خبر الوفاة خرجت وروحت استنيته هناك واول ما جه وسط زحمة الناس اللى بتاخد بركته اخدت روحه ابتسمت وقالتلى طب امشي بقا ارجعى القاهرة عشان لو اتحقق معاكى هيعرفوكى بصيتلها وقولتلها مسالتينيش يعنى مين مات ارتبكت وقالتلى ماهو اصل انتى عشان قاعدة هناك مبترديش فا هما اتصلوا بيا يسألونى عليكي قربت منها وابتسمت وقولتلها ماشي انا دخلة اجهز خاجتى وامشي دخلت الاوضة واثناء ما بجهز هدومى دخلت مريم وقالتلى بعصبية انتى مقتلتيهوش صح قولتلها صح قالتلى الله يخرب بيتك ليه كدة يا امانى قربت منها وهي ماسكة بطنها ووقعت على ركبها وقولتلها انا اللى ليه كدة تقتلى خطيبي عشان تعملى بينى وبين قنديل عداوة وانا اللى ليه كدة تقتلى ابويا عشان تحفزيني على قتل قنديل وانا اللى ليه كدة كل ده ليه ها كل ده ليه مسكت في رجلى وهى بتتلوى في الارض زى التعابين وقالتلى بصوت طالعة روحه انا عملت كدة عشان اخد مكانه هو كان بيأزى الناس ويضرها وكمان مخلى الجن بتوعه يقتلوا اي حد بيحاول يسخر جن في مكان قريب منه فا كان لازم يموت عشان يخلالى مكانه وارحم الناس من ازاه ابتسمت وقولتها انتى مصدقه نفسك هو بيأزى الناس فانتى اول حاجة تعمليها عشان ترحمى الناس من ازاه تقومى تأزى ناس تانية ملهاش ذنب تشردى عيلة عشان حضرتك عايزة تبقى دجالة بلدك قالتلى وهى بتتلوى لا ليكي ذنب ذنبك انك صاحبتى وانك اختارتى انك تواجهيه منغيري برده كان هيأزيكي لانك هتقفي في وشه انا بس قررت انى استغل ازيته ليكي في صالحى قربت منها وقولتلها لا انتى مكنتيش مقررة ده من الاول انتى قررتى تأزيني لما لقيتينى واقفة مع سعد فكرتيه هيسيبك ويجيلى زى احمد احمد اللى اول ما فكرتى تأزيني في حد ازيتينى فيه منها بتنفزى غرضك ومنها بتنتقمى لكسرة قلبك القديمة بس خلاص خلصت سعد كشفك ليا وحكالى كل حاجة وانا رايحة لقنديل اقتله وانا مروحتش لقنديل انا روحت للبوليس اللى ادانى تصريح نيابي بالتسجيل يعنى هتموتى بتعابين بطنك اللى مصلتها قنديل على اللى يحاول يخترق ملكه وكمان هتتشردى بشررك وازاكى وكفرك انا حاسه انى نجحت يا مريم انا واجهتك بدل ما اواجهه ونجحت في مواجهتك ووقعتك انا والقدر في شر اعمالك مفيش شماعة اعلق عليها فشلي لانى مفشلتش والشماعة الوحيدة اللى اعلق عليها موت والدى وحب عمرى هي وساخة البشر اللى زيك ولكنى كسرت الشماعة اما كسرتك وخليتك بتتلوى في الارض بألمك ماسكة رجلى بتتزلليلي انا راجعة يا مريم احضر عزاء حصاد شررك واحكى لأهلك على فسادك اه ونسيت اقولك سعد هيجي يطلب ايدي كمان شهرين سلام يا صديقتي اخدت شنتطى وسيبتها وخرجت وطلعت المسجل من جيبي واديته للظابط وهو داخل يقبض عليها او يقبض على جثتها سمعت صوتها بتنده عليا بصيت لقيت الظباط شايلنها وجارنها قولتلها نعم قالتلى انتى فعلا نجحتى وكسرتي شماعة وساختى لكن ساعات الشماعة وهى بتتكسر بتعور قسما بك يا اله العرش المجيد يامن ملكت العرش وبك نشيد اتوسلك يا من لبيت قرابين بن الحاجز والعازز وبن الوليد بأن تحرق مهانة ابنة مجانة وعادلة وساهر المجلود ابن العدود ملود هاشم مقارش معشوش منهوش اعود قطارم هاشوم تمليت الهواد كلمت ساعوف همانل كمرم دانوس ديلول الگرپہ احترق احترق
وقعت من بين اديهم بعد ما قالت كلام انا مش فهماه
لكنى سمعت بعدها صرخة قوية جاية من برا البيت جريت
لقيت سعد بيتحرق في الشارع جريت وشديته وزقيته في الترعة تليفونى رن طلعته لقيتها اختى فتحت لقيتها بتقولى امانى إلحقيني ماما عمالة تصرخ في الحمام وفي نار خارجة والحمام مولع ومش عارفة اعمل ايه دموعى نزلت وانا شاردة رديت عليها متعمليش حاجة الشماعة اتكسرت خلاص بس هي دايما وهى بتتكسر بتجرح مشيت شايفة سعد وهو في الترعة معرفش مصيره هيموت ولا هيعيش بس مبقتش فارقة
انا كنت متوقعة ان تعويذة مريم كانت بموتى انا لكنها زكية
عارفة ان موتى هيريحنى وهى عايزة تعزبنى فا قتلتنى للمرة التالتة بموت امى وانتقمت من اللى فضحها وكسر قلبها للمرة التانية بس برده انا نجحت حتى لو الخساير كتير
بس نجحت
و واجهت
وهكمل
لانى ببساطة مبقاش في حاجة في ايدي اخسرها
وصلت البيت ودخلت اوضتى ونمت
وكل الناس مستغربة من برودى في امواتى
لكنهم مش قادرين يعرفوا انى مبقاش عندى قلب يحزن ويبكى
قبل ما اروح في النوم افتكرت القطة بتاعة مريم اللى في شنتطى
طلعتها
واخدتها في حضنى
وطفيت النور
وانا بفكر
هواجه مين الرحلة الجاية
اين كان اللى هواجهو
هو مصيري
المصير والقدر والنصيب اللى بيصنفوا الشماعة التانية بعد الظروف
هما برده شماعة للأختيارات الخاطئة
لكنى اختيارى صائب وقررت إني مش هدخل السكه دي تاني لأن مفضلش غير أختي ومش مستعده أخسرها هي كمان وقنديل لسه زي ماهو بيضحك على الناس بدجله وأنا مبقاش عندي أي طاقه أخسر أي حد تاني كفايه اللي خسرتهم.
تمت.
نلتقي ف قصه جديدة
#محمد_عباس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى