“لا تتخذون قرار تندمون عليه ف القرار لكم والانتقام لي”
اللعنات باب مفتوح من الشر مش كله بيعرف يواجهة لانه لو معرفتش تقاوم هتموت والي حصلي مش شوية رسائل من الاموات او باب من اللعنات اتفتح هنا هحكيلكم قصتي بس نصيحة مني بلاش تدخل ف تحدي انت مش قده لكم عالمكم ولي عالمي … انا ياسمين شخصية اجتماعية ومش معقدة زي زمايلي مبيقولو لكن الي حكولي عليه مني خلاني كنت هقتنع بكدا فعلاا انا و اهلي كنا عايشين ف محافظة الجيزة ف القاهرة ولكن لسؤ الظروف المادية الي بنمر بيها والدي اشتري لينا بيت في اسيوط للعلم والدي اصلاا من هناك ولكنه حياته كلها كانت ف القاهرة كان دايما بيحكيلي علي الي بيعمله ف البلد دي وقد اي شاف فيها ايام جميلة لكن دايما كنت بحس انه مخبي جزء من كلامه ليه هو مبيحكهوش دايما بيقف عنده المهم عدي اول اسبوع ف البيت الجديد والدنيا كانت كويسة الي حد ما لكن حته انك مالكش صحاب تتقعد معاهم دي الوحيدة الي كانت مشكلة عندي لحد م ف يوم كنت خارجة من البيت لقيت بنت جميلة ف البلكونة الي قصادنا بتنده عليا طبعا انا استغربت انها عارفة اسمي لاني معرفش حد هنا لسة طنشت وزي مبيقولو كدا خدت بعضي ومشيت ومبصتش ورايا تاني فضلت اتمشي اليوم دا لحد ملقيت مكتبة بتبيع كتب رعب وقصص وانا مدمنة الحاجات دي فرحت بجكوعة الكتب دي واشتريتها وروحت لقيت ماما قاعدة مع واحدة دخلت سلمت عليها ماما قالتلي.
=سلمي علي طنط ايمان ..
-ازيك ي طنط ..
=طنط ايمان ساكنة ف البيت الي قصادنا هي وبنتها
-بنتها !
دخلت علينا نفس البنت الي كانت بتنده عليا وقالتلي
= انا فضلت انده عليها الصبح بس الظاهر كانت مستعجلة
=اه فعلاا انا كنت مستعجلة ومخدتش بالي
-ولا يهمك انا سارة واحفظيه كويس بقي عشان نبقي صحاب
بصت علي الكتب الي ف ايدي وقالتلي
-اي دا انتي بتحبي الرعب طلع بينا حاجة مشتركة اهو
= اليوم دا قعدنا نتكلم ونهزر وبقيت سارة صحبتي الو
ف يوم كنا قاعدين ف قولت ادور ف الكتب بتاعتي علي رواية نقراها سوا
لحد م عيني وقفت عند كتاب “عظام الكاهن”استغربت من وجود الكتاب دا عندي لاني اول مرة اشوفه قولت ممكن اكون اشتريته ونسيت اقراه فتحنا الكتاب كان فيه شوية رسومات غريبة كدا ومكنتش فاهمة اي حاجة لحد ملقيت كلام مكتوب بلغة رومانية ترجمته كانت “من يمتلك هذا ويغتنمه ف هو كنز ومن يسئ استخدامه سيصبح لعنة ” قلبنا ف الكتاب كان في بعض السطور الغريبة زي “لا تكون الشمس خطر للمعبد ف كونها ضلت الطريق منك ف ان الشر ينتظرك بحق اله الشمس واله الموت و ايزايس ولمكن عليكم بالصلوات ولا تقتلون ولا تخلفون العهد “وانا مش مقتنعه بالي فيه وقولت لنفسي انا ازاي اشتريت التفاهة دي خلصت قعدتي وروحت بيتنا حطيته جمبي ونيمت حلمت يومها اني في صحرا وفيها قصر كبير وكان في زي احتفال وكل الي فيه لابسين لبس فرعوني وظهر من وسطهم شاب وسيم ومسك ايدي وشدني وطلع يجري دخل جوا القصر وبعدين سابني وجري وانا توهت جوا فجاة الدنيا ضلمت وظهر قدامي وهو حاضن واحدة علي الارض والدم مغرقها من كل مكان وفجاه بص عليا وقام مشي ناحيتي قرب عليا وانا معنديش اي تحكم ف جسمي بقيت متكتفه خنقني جامد وصحيت من النوم مفزوعة اتمنيت انه يكون حلم ولكن رقبتي كان عليا اثار صوابع من الخنق ودم !
بنت إبليس”
الجزءالثاني….
(زفاف ملكي)
“لقد اصابتني لعنة الفرعون ، بنت ابليس حره “
حلمت يومها اني في صحرا وفيها قصر كبير وكان في زي احتفال وكل الي فيه لابسين لبس فرعوني وظهر من وسطهم شاب وسيم ومسك ايدي وشدني وطلع يجري دخل جوا القصر وبعدين سابني وجري وانا توهت جوا فجاة الدنيا ضلمت وظهر قدامي وهو حاضن واحدة علي الارض والدم مغرقها من كل مكان وفجاه بص عليا وقام مشي ناحيتي قرب عليا وانا معنديش اي تحكم ف جسمي بقيت متكتفه خنقني جامد وصحيت من النوم مفزوعة اتمنيت انه يكون حلم ولكن رقبتي كان عليا اثار صوابع من الخنق ودم ..
عايزة اقولك اني جتلي حالة هيستيرية من الي بيحصل دا استعذت بالله من الشيطان وقومت اغسل وشي واول حاجة جت ف دماغي انه الكتاب هو سبب الي انا فيه بحثت عن اصل الكتاب دا بس مالقتش اي حاجة تخصه استغربت جدا خدت الكتاب وروحت للمكان الي اشتريته منه ولكن صاحب المكتبة انكر تمام وفضل مصمم انه معداش عليه الكتاب دا اصلاا
عنده حق انا شخصيا مش عارفة انا جيبته ازاي وامتي اتفاجئت بيه ف بيتي وخلاص سيبت للراجل الكتاب وقولتله لو عرفت اي حاجة ياريت تقولي سيبته ومشيت عدي اليوم عادي ولكن بليل وانا نايمه حلمت ب نفس المراسم الي ف الحلم بتاع امبارح ولكن فجاة المنظر اتغير وشوفت واحدة جميلة جدا ولابسة لبس فرعوني زي الي قريت عنه انه للعرايس وكدا دخلت عليها ف الاوضة بنت تانية ومسكت دماغها ودبحتها ب كل برود اعصاب طلعت اجري اجري جوا الحلم مش عارفة انا رايحه فين بجري ف قصر كبير لحد ملقيت مخرج ووقفت لقيت الشاب الي خنقني قبل كدا واقف وحواليه ناس كتير وكان في وسطهم علي الارض تابوت دا !
دا عزاء الي لسة مدبوحه طب دي مين واي دخلي بالموضوع ف وسط منا بسال نفسي ومندهشة ظهر الشاب دا وهو واقف علي اول القصر وبيديني كاس دهب بس مليان دم رفضت اني اخده اتغيرت ملامح وشه وشاورلي علي مكان لقيت سارة واقفه هناك ومعاها اتنين ماسكينها ومعاهم سيوف حاولت الحقها ولكن قومت من النوم علي تلفوني وهو بيرن دا صاحب المكتبة
= الكتاب الي جيبتولي امبارح عندي معلومات عنه لازم تيجي مينفعش اقولك ف التلفون
-طيب انا نص ساعة واكون عند حضرتك
قفلت السكة وانا مش عارفة اي الي بيحصل ونزلت روحت المكتبة
-خير ي استاذ ايمن في اي !
=انا سهرت اراجع ف الفهرس الروماني عن الكتاب دا ولكن ملقتش معلومات عنه مع انه مكتوب ب 3 لغات الرومانية والهيروغليفية و السريانية حاولت اترجم من كل لغة ولكن الكلام مكانش مجمع معايا بسبب ان ورق الكتاب قديم جدا واكتشفت انه بيرجع لعصر الملك رمسيس التالت وعصر الرومانيين وسبب ان موجود في اللغة السريانية هو انه كتاب سحر ولعنات مكتوب في ان ف يوم فرح الفرعون حبيبته ادبحت علي ايد احد الخدم والمراسم اتقلبت ل مراسم دم وجنازة حزن عليها الشعب كله ولكن الفرعون خلي ساحرة اتشهرت ايامها ب’بنت ابليس’ طلب منها ترجع روحها ولكنها كانت عاوزة جسم ولما فشلت ف رجوعها امر الفرعون الكاهن الاكبر للمعبد ب نفيها في النيل وربط كل الاحداث دي ب احداث حقيقية وغرقت الساحرة ومعاها الكتاب وبقيت التعاويذ لتنتهي الساحرة دا الي مكتوب ف الكتاب ولما بحثت من مصادر خارجية لقيت ان احد الصيادين لقي الكتاب دا ف نهر النيل وباعه لخواجة روماني والخواجة سافر بيه ولكنه مات بعد ايام من سفره لقيه ف مذكراته انه بدا يحلم ب عصر فرعوني وبدا يربط احداثها ب الواقع وماتت بنته بطريقة بشعة جدا ذكر الخواجه انه شافها قبل متدبح ف الحلم بتاعه ولكنه مستحملش الي جراله حرق الكتاب وانتحر كانت اخر كليمات ليه “لقد اصابتني لعنة الفرعون ، بنت ابليس حره”
بنت إبليس
الجزء الثالث
(خيانه عهد)
….
وماتت بنته بطريقة بشعة جدا ذكر الخواجه انه شافها قبل متدبح ف الحلم بتاعه ولكنه مستحملش الي جراله حرق الكتاب وانتحر كانت اخر كليمات ليه ” لقد اصابتني لعنة الفرعون ، بنت ابليس حره “
سمعت منه الكلام دا وانا حاسه ب اني عملت غلطة كبيرة قوي انا فتحت باب للعنة من تاني انا بحلم بالعصر الفرعوني … افكار كتير جت ف دماغي معني كدا اني هموت لا سارة انا حلمت انها بتدبح معني كدااا
سيبت المكتبة وطلعت اجري ع البيت خبطت علي سارة محدش رد عليا جريت علي شقتنا لقيت ماما بتقولي اتاخرتي ليه ي ياسمين سارة مستنياكي ف اوضتك بقالها كتير
مردتش علي ماما من القلق الي كنت فيه ودخلت اوضتي لقيت سارة واقفة عند المكتبة اول مشوفتها خدتها ف حضني وعيطت هي مكانتش فاهمة الي بيحصل ولا انا بس كل خوفي ان الكلام الي قاله صاحب المكتبة يطلع صح اليوم عدي ولكن من غير مقول حاجة لسارة عشان متخافش او ممكن كلام الراجل دا والتعاويذ دي تطلع غلط واوهام او مجرد كلام مكتوب ع الورق انا مشوفتش حاجة غير الحلم ….. وانا نايمة حسيت بحركة ف الاوضة قومت عشان ابص كانت سارة واقفة علي اخر السرير اتخضيت وقولتها انتي بتعملي اي هنا دلوقتي وجيتي امتي ..
قالتلي
-ياسمين انا لو مت هموت بسببك
=تموتي ! .. مين قالك الكلام دا
-لسة بتتهربي من مصيرك
فجاة صوتها اتغير وبقي تخين وعنيها بقيت حمرا وبدات تنزل دم شعرها كان طاير حواليها شكلها اتغير ولبسها بقي اسود اتحولت ل موميا شكلها كان مرعب جدااا صرخت وفجاة الكتاب طار من المكتبة واتفتح ف الهوا علي صفحة منه مرسوم فيها الفرعون وقالتلي
=انتي الي عملتي العهد يوم مقريتي من الكتاب دا وكل من خان العهد مات
انا اتنفيت لكن الي حررني من احفاد الفرعون والعهد الي خدته اني اخد روحك للفرعون
فجاة ارتفعت عن السرير وحسيت بصوابعها بتخنقني وصرخت مرة واحدة وهي بتقول
انااااا بنت أبليييس
وصحيت من النوم … اي دا كان حلم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم … انا كنت عايشة تفاصيل الحلم حطيت ايدي علي رقبتي لقيت ماية مغرقاني
فهمت انه مكانش مجرد حلم…. الشر اتحرر من الماية وجاي ينفذ العهد
حاولت اكمل نوم واخرج الفكرة من دماغي ولكن الصرخة جت من الشقة الي قصادنا
نزلت جري وانا خايفة اشوف الي انا حاسه بيه .. الوقت كان بيمشي بطئ دقات قلبي عليت بشكل غير طبيعي
دخلت الشقة ف وسط زحمة الناس الي كانت وشوفت ابشع منظر ممكن اشوفه ف حياتي
سارة والدم مغطيها من كل مكان رقبتها انفصلت عن جسمها منظر صعب
جاتلي حاله من العياط الهيستيري خسرت صاحبتي بسببي دخلت ف حالة اكتئاب وعدم كلام لمدة سنة كاملة الكوابيس مبقتش بتجيلي والكتاب انا حرقته لحد دلوقتي ملقوش القاتل ولا عارفين مين وانا مهما اتكلمت هكون مجنونة ف نظرهم انا فعلاا فضلت الوحدة جدا
الي خلاني اكتبلكم قصتي دي… انه ماما قالتلي انها حلمت بيا بموت قصادها…
انا مبقاش مهم عندي حد يصدقني انا بكتبلكم وانا مستنيه اموت مستنيه ..بنت ابليس