الشهر: سبتمبر 2022

  • قصص

    قصه منصور و خضر

    “في حد بيطاردني وحالف ياخد روحي”. قالها منصور وهو بيترعش وبيستخبى جنب اخوه خضر على السرير. اتعدل خضر وبص بخوف لمنصور وقاله “انت اتجننت ياض؟ مين اللي بيهددك”؟ كمل جملته وقام جاب شومة من جنب السرير طويلة وسودا زارع فيها مسامير شكله حاد ومخيف. منصور عينه بقت مبرقة وشاور على الباب وقاله بصوت مبحوح “أهو، بيحاول يدخل، متخليهوش ياخدني يا…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع عشر

    نادر بيلم في هدومه وحاجته وبيستعد للسفر وأبوه دخل عنده: خلاص يا نادر هتسافر؟ بص لأبوه بهدوء: أيوة يا بابا كل حاجة شبه جاهزة. أبوه قعد قصاده متابعه ونادر بصله بتساؤل: حضرتك عايز حاجة مني؟ ابتسم: لا يا حبيبي بس بطمئن عليك، المهم المستشفى اللي هتروحها خاصة صح؟ قعد جنب أبوه: اه مستشفى استثماري خاصة وكبيرة. خاطر بصله باستغراب: ليه…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر

    أنس سمع ان أمه عايشة واستنى يفهم أكتر أو يستوعب هما بيقولوا ايه؟ مامت بدر بصت لبنتها بلوم: انتي ايه اللي فكرك بيها دلوقتي؟ قطعت مطرح ماهي موجودة، هي ماتت وهتفضل ميتة. هدى كشرت: بس لو أنس عرف من أي حد هيزعل ومش هيسامح بدر. اعترضت: وهو هيعرف منين بس؟ هو ما يعرفش حد غير عيالكم وعيالكم محدش فيهم يعرف،…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع عشر

    همس كان نفسها تصرخ وتقوله يحارب علشانها، يتمسك بيها، يحسسها بقيمتها أو بالأمان مش يتنازل بالسهولة دي عنها، رفعت عينيها وبصتله بتهكم: يعني بلاها نادية خد سوسو صح؟ اتنهد بتعب: أنا مش فاهم انتي عايزة ايه؟ و بتتكلمي عن ايه؟ أعتقد اتهامك آخر مرة وضح كل الأمور ومش محتاجة أي كلام تاني. افتكرت الامتحان اللي نسيته بسبب ان غيرتها كانت…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس عشر

    خاطر قال لبدر ان دي فرصته الاخيرة وطلب منه اختياره النهائي هند ولا أنس؟ بدر بصله: لا يا عمي مش هسيب ابني ولو هخسر الدنيا بما فيها. خاطر سأله بهدوء: طيب مستني ايه؟ وقف بدر: بالإذن. وقفه بهدوء: انت رايح فين؟ بدر وقف وبصله بحزن: ماشي ولا حضرتك عايز تطردني الأول؟ خاطر كشر: أنا ماكملتش سؤالي. بصله بحيرة: سؤال ايه؟…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس عشر

    جت تمشي بس اتفاجئت به مسك دراعها يوقفها بصتله بذهول وجت تزعق بس اتفاجئت بنظراته المبهمة. وقفت مكانها مش عارفة تحدد ايه النظرات دي؟ هل عتاب؟ حزن؟ صدمة؟ ولا شعوره بالخذل منها؟ أو كلهم مع بعض! بس معقول هي خذلته؟ حست انها تايهة ومش عارفة المفروض تعمل ايه أما هو فكان بيعاتبها في صمت على خذلانها له رغم انه كشف…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه مرعبه

    “هات غيرهم”. سمعت الجملة جاية من ورايا، قلبي كان هيقف من الخوف، قولت بصوت خايف ومستسلم “حاضر” وبصيت جنبي على الأجسام اللي على الأرض وطلعت من المكان بسرعة. سامع ورايا صوت حركة المسخ الغريبة اللي شبه تزييق الباب.. أكيد دلوقتي هيبدأ يتغذى عليهم! الكارثة دي حصلت إمبارح، شغال مهندس مدني في موقع بناء عند العلمين الجديدة، برج كبير قدام البحر،…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل الرابع عشر

    همس قربت من سيف بغضب: قصدك ايه بمفيش درجات؟ لا يا دكتور، وبعدين حضرتك سبق وحرمتني من درجات أعمال السنة وعملت الامتحان ده تعويض، لكن المرة دي هتعوضها ازاي؟ أنا… قاطعها بذهول: يا بنتي اهدي ايه كل ده؟ أنا ما أقصدش المعنى اللي فهمتيه، أقصد اني مش هعرفك درجات حد وهتعرفي مع باقي زمايلك. اتنفست بغضب وبصتله: بلاش الأسلوب ده…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل الثالث عشر

    سيف بصلها بجنون: انتي ايه علاقتك بالضبط بمحمود السمري؟ بصتله بذهول: افندم؟ كرر سؤاله بغيظ: ايه علاقتك بيه؟ حركت راسها برفض: أعتقد ده شيء ما يخصكش، بعد اذنك. يادوب هترجع لأصحابها بس مسك دراعها وشدها للمبنى اللي جنبهم تحت صدمتها ودخل المعمل وقفل الباب وبصلها بجدية: ايه علاقتك بيه؟ اتكلمي همس بذهول من تصرفه: انت ازاي تمسكني كده و تشدني…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل الثاني عشر

    خاطر وقف بهدوء: احنا مش بنتهمك احنا عايزين نطمنلك. بدر بصله بأسف: انتوا مش عايزين تطمئنوا انتوا عايزين تقنعوا نفسكم اني شخص سيئ وخلاص. خاطر كشر: ليه إن شاء الله؟ ما الأسهل نرفض وخلاص، احنا ادينالك فرصة. حرك راسه برفض: دي مش فرصة، دي مجرد تأدية واجب أو إرضاء ضمير انك اديتني فرصة. خاطر كان هيرد بس نادر سبقه بابتسامة…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل الحادي عشر

    فاتن سألتها: ليه صحباتك سلموا التقرير وانتي لا؟ همس اتنهدت وافتكرت الموضوع انتهى قبل ما يبدأ حتى مش هيفرق ان مامتها تعرف أو لا، اترددت وبصتلها: في دكتور جديد جه أول السنة. أمها افتكرت كلامها الكتير عنه فكملت: دكتور سيف ده اللي جه من برا صح؟ ماكانش عندك سيرة غيره، ماله؟ مش عارفة ازاي تقولها؟ أمها كررت سؤالها: ماله يا…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى