الشهر: ديسمبر 2022
-
جثة شاهر
جثة شاهر الفصل الاول
مستوحاة من أحداث حقيقية.. ج1 يوم من أيام شهر أغسطس، الجو مُقبض بسبب الرطوبة العالية، فخرجت في البلكونة وقعدت على الكرسي، كُنت بستعطف نسمة هوا مالهاش وجود، ومن الزهق اللي كانت حاسس بيه ولعت سيجارة، برغم من إني بدأت ابطلها او اقلل منها، ما هو مش معقولة وظيفتي بتحذر من التدخين وأثارة المميتة، وانا أدخن.. وكمان مش عاوز أخلف وعدي…
أكمل القراءة » -
قصص
قرية الشيخ سمعان
قرية الشيخ سمعان تأتى أحدي السيدات إلى منزل العمدة ليلا وتطلب مقابلته، وهي تبكي وتصرخ: الحقنى يا عمده الحقنى وهدان جوزي اختفى. العمدة: اختفى! اختفى أزاي يعنى؟ خرج الصبح بعد الفجر سحب الجاموسة والحمار وراح الأرض. ولما أتأخر و مرجعش لحد المغرب والا رجع يتغدا رحتلو الأرض اطمأن عليه لقيت الجاموسة والحمار فى الارض لوحدهم وهو مش موجود. العمدة: ما…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه عفريت جدي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا اسمي مصطفى ، عمري 19 سنة ، قررت بعد تفكير طويل اني اشارك مواقف حصلت معانا قبل وفاة جدي بشهور قليلة ، بس قبل ما ابدء عايز اعرفكم على جدي الأول ، جدي كان المعروف عنه انه مخاوي عفريت ، والعفريت ده احنا شفناه في البيت اكتر من مرة ، كان بياخذ شكل جدي…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل التاسع و الاخير
الخاتمة… “ياااه يا جدتي معقولة كل ده حصل معاكم؟ مش متخيل إن في ناس كده؟” كان تساؤل هاشم رغم بساطته إلا أنه لم يكون يتخيل يوما ماحدث في تلك البلدة؛ فما سردته جدته فاطيما لم يكن سوى قشور لكن ماحدث وقتها كان أبشع من ذلك. لتجيبه فاطيما بابتسامة بشوشة: الحمدلله يا هاشم يا حبيبي ربنا خلصنا من الشر ده و…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الثامن
الفصل الثامن.. بعد مرور شهرين.. هدت الأحوال نوعا ما في البلدة لكنها لم تخلو من زيارات هارون المتكررة لمنزل صفوان و طلبه الملح في الزواج من فاطيما و هي مازالت على موقفها لم يتغير. في حديقة المنزل… اجتمع الصغار يلعبون و يمرحون كعادتهم وهي مازالت تتجنب الحديث معهم إلا للضرورة القصوى لكنها اليوم عزمت على تنفيذ ما تريد فتلك ورقة…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل السابع
زائر الفجر الفصل السابع .. بعد إخماد الحريق و بزوغ الشمس و انتهاء كل شيء و حضور رجال الشرطة لمعرفة ملابسات الحادث و كيف اشتغلت النيران في المخزن وبعد المعاينات الأولى لم يجدوا سببا واضحا لما حدث؛ فلا أثر لمادة حارقة أو ماس كهربائي ولا حتى سيجارة.. المكان خال تماما من أي سبب يؤدي لاشتعال المخزن.. و مثلما حدث أُغلق…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل السادس
الفصل السادس.. “عريس؟؟” كلمة واحدة صدرت منهم و عيونهم مسلطة عليها… لتجيب تساؤلهم ببضع كلمات فقط: ” أيوة عريس إيه غريبة يعني إني هتجوز؟ ” ما بالها هذه الفتاة ألا تشعر بما يدور حولها؟ زوجة شقيقها الكبير لم تكد تصل المنزل بعد وعكتها الصحية التي تسببت فيها بحديثها اللاذع و مازال هناك أمرأة غرقت ولم يعرف حتى الآن كيف حدث…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الخامس
الفصل الخامس.. في ساحة المنزل الكبيرة…. يجلس الحاج صفوان و أشقاءه مع الضابط ريثما يتم الانتهاء من نقل الجثة إلى المستشفى القريب من البلدة حتى يتم تشريحها ومعرفة سبب الوفاة. وجه الضابط سؤاله لصفوان: حاج صفوان بعد إذنك.. الست فهيمة تقربلك إيه؟ و ازاي اكتشفتوا غرقها؟ ليجيبه بوجه غلب عليه الحزن: تبأة بنت عمتي والي اكتشف غرقها وشافها مرعي من…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الرابع
الفصل الرابع.. مالكم يا جماعة واقفين كده ليه على باب الأوضة؟ كان ذلك صوت فاطيما و هي تنظر لهم باستفهام.. عن سبب تواجدهم أمام غرفتها الآن؟ شعر الجميع بالقشعريرة لدى سماعهم صوتها خلفهم، أين كانت و لم صرخت صفية بهذا الشكل و هي ترتجف خوفا؟ ليسألها صفوان متلهفا: كنتي فين يا قلب أخوكي روحتي فين؟ لتنظر له دون رد فيسألها…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الثالث
الفصل الثالث… بعد انتهاء أيام العيد.. صباحا بعد تجهيز نساء العائلة طعام الإفطار للجميع.. جلس الأطفال حول المائدة بينما صفية و أسماء و معهن السيدة روايح إحدى النساء العاملات في المنزل يقمن بوضع الأطباق فوق الطاولة ثم انصرفت للمطبخ و بقيت صفية تنادي زوجها و أشقائه، بينما صعدت أسماء للطابق العلوي لتخبر عنايات و فاطيما. طرقت باب غرفة فاطيما عدة…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الثاني
الفصل الثاني.. مساء في منزل عائلة الناجي.. تعالت ضحكات الجميع حتى أدمعت أعينهم على مزاح فاطيما و النكات التي تلقيها عليهم فهي أيضا ذات حس فكاهي، ليلتقطوا أنفاسهم بصعوبة ثم تبدأ السيدة عنايات بالحديث معها قائلة: بنتنا الحلوة فاكهة العيلة هدية نجاحك انا حطيتهالك في أوضتك و إن شاءالله ذوقي يعجبك يا حبيبة قلبي. فتنهض فاطيما تقبلها و تحتضنها بشدة…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
زائر الفجر الفصل الاول
الفصل الاول.. صباحا في إحدى قرى الريف ذات المناظر الرائعة و الرُقعة الخضراء الجذابة و المجرى المائي التي تطل عليه تلك القرية، وسكانها أصحاب القلوب الطيبة و الوجوه البشوشة المبتسمة برغم أعباء الحياة، تجدهم مترابطون و يحبون بعضهم كل منهم يهتم لأمر الآخر ليس فضولا لكن تكاتفا منهم فجميعهم أبناء قرية واحدة، لا تعرف غنيهم من فقيرهم فلا تظهر فروقاً…
أكمل القراءة » -
قصص
السبب
فجأة لقيت نفسي قاعد في مكان واسع، مكان يشبه استقبال المستشفيات، أو الشركات الكبيرة، كنت لوحدي، وكان الجو سقعة جداً، والاضاءة خافتة بطريقة غريبة، وفي نفس الوقت تحس إنها قوية!!. فضلت اتلفت حواليا أدور على أي حد أسأله أنا فين، لكن مكنش فيه أي حد، سكون رهيب ومخيف، لحد ما فجأة المكان اتملى عفاريت!!.. وصحيت من النوم على صوت تليفوني…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 40 و الاخير
البارت الاربعين… والاخير.. مرت الايام والسنون بحلاوتها فالايام شبيهه لبعضها في الرضا والجمال لتدخل فريده علي امها لتهتف.. ماما شوفيلك بقه صرفه في سليم ابن عمتي انا تعبت ماشي ورايا البسي وماتلبسيش وبابا سايبه. لتهتف داليدا.. ابن عمك وبيخاف عليكي عشان انت بسكوتايه طالعه لخالتك. لتهتف يا ماما خالتي ايه بس دا خالتي مالهاش زي تحسيها نازله من ديزني لتضحك…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 39
البارت التاسع والثلاثون.. كانت الفتيات جالسات يمرحن معا لتصر*خ دنيا اهوه اهوه.. لتهتف داليدا.. فيه ايه. لتصر*خ دنيا.. فار فار لا فيران كتير تحت السرير اهم لتقفز دنيا علي السرير وتصر*خ لتظل فريده وداليدا ينظرون الي المكان ليلمحا الفئران وهيا تجري لتصر*خ الفتيات لتقفز كل منهم علي شئ. لتهتف دنيا.. انا خايفه دول بيعضو انا سمعت انهم بيعضو انا مرعوبه.…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 38
عشقني_في_ماضيه البارت الثامن والثلاثون.. .. استيقظ ادهم في الصباح وظل يراقب دنيا كانت نائمه وديعه جميله بين يديه لببتسم.. حاسس اني دخلت الجنه يا جلبي والله ليتلمسها بحنان لتبدا في التململ والاستيقاظ لتجد حبيبها ينظر اليها بهيام لتنظر اليه بحب ليهمس يا جمالو يا قلبو عالصبح انا هصحي اكده كل يوم لتتسع ابتسامتها ليقترب ويحتضنها يا صباح الجمال يا صباح…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 27 ج2
البارت السابع والثلاثون..الجزء الثاني… لتندهش والله مالكش خلق للمناهده..تصدق عندك حق ودفعته وتركته ودخلت الحمام والغضب ياكلها فايهم بداخله جزء من الكبر الرجولي يتحكم فيه احيانا ليظل جالسا والهم يتلبسه.. منك لله يا زينه الكلب خفلجتي الليله حبيبي زعلان واني ماليش خلج طيب اعمل ايه دلوك.. هتخرج تنام وبوزها شبرين داليدا مش سهله ولا عبيطه عاد.. اتنيل داديها خلينا نعدي…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 37
البارت السابع والثلاثون..الجزء الأول… لتهتف دليدا من الخلف ليبهت ايهم. ويبعد يده ليسمعها تقول.. هو مين يا حبيبتي اللي هيتجوز انت عقلك خف يا بت انت لتقترب منهم ومعها فريده لتهتف وايدك بقه كده عن جوزي عشان ما ازعلكيش. لتهتف زينه… انا بحددت ولد عمي مالك انت احنا لينا اعراف وانت بحراويه مالكيش فيها. لتصرخ داليدا.. بت انت امشي من…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 36
رواية عشقني في ماضيه الفصل 36 البارت السادس والثلاثون.. كانت داليدا تتململ بين يديه بحب وهيام ليرجف قلبه ويهمس جلبي هموت عليه والله لتفتح عيونها لتجد حبيبها ينظر اليها بهيام لتحاوطه بيدها وتبتسم ليهمس بعشق جارف وحشتيني جوي هونت عليكي.. ليشعر بجسدها يتجمد ليشدد عليها لتهتف بانفعال.. انت بتعمل ايه هنا.. ليهمس هعمل ايه جاعد جنب جلبي محصور اصله َوحشني…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية عشقني في ماضيه الفصل 35
البارت الخامس الثلاثون… وصلت داليدا بيتها منهكه متعبه والقهر والوجع يطحن داخلها.. وصلت لتدخل علي ابيها واختها لتتعحب اختها لتهب اليها.. ايه يا حبيبتي اللي جابك حصل حاجه.. لتعطيها ابنتها وتهتف.. خلاص يا دنيا.. كل حاجه خلصت.. ليقترب ابيها.. فيه ايه يا بنتي مش كنتي مع جوزك.. لتهتف ساخره.. جوزي.. لتتنهد معلش يا بابا انا تعبانه وهروح اوضتي مش قادره…
أكمل القراءة »