السنة: 2022

  • قصص

    قصه قتل عمد

    جوة قسم شرطة وبالتحديد من مكتب رئيس المباحث، ظابط واقف بيضرب التحية لرئيسه وبيقوله : _ تمام يا فندم ده تقرير الطبيب الشرعي ..بخصوص الحريق الكبير اللي حصل من كام يوم وراح ضحيته ٤ اشخاص .. اكتشفنا ان فيهم جثة ماتت مطعونة في بطنها ٧ طعنات قبل ما النار تمسك فيها هي وبناتها. باب المكتب بيخبط، دخل عسكري بيقول :…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل السادس و الاخير

    الشخص كان باصص ليها بغضب وهو بيقول بأندهاش ” حامل !! طب ازاى !؟ ” ، فجأة اختفوا وبقيت انا واقف لوحدى في البيت ، لكن سمعت صوت ابويا تاني وهو خارج وبيضحك وبيقول ” خلاص هانت ابني قرب يجي ” ، كانت نفس الست بس بطنها كان كبير اظاهر كده انوا الشهر الاخير ، ابويا مشي من هنا والست…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل السابع والأخير

    كالورد أنت والراء تاء كالورد أنت مع حذف الراء لقد كان منذ الأمس فقط غريبا عنها.. وفي صبيحة هذا اليوم الموالي هو أقرب الناس إلى قلبها، استطاع بالمودة والرحمة فقط أن يستحوذ على قلبها ويجذبها نحوه، كانت تدابير في علم الغيب يجهلها كلاهما، تقابلا معا في وقت ما بلا موعد ودون قصد منهما فتبدأ حكاية تغلفها الانسانية فحسب. فتحت عينيها…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل الخامس

    سمعت صوت من ورايا بيقول ” اه يا حاتم عندك ام تانية واب تاني ” كان صوت ابويا ، بصيت عليه وانا في صدمة وانا بقول ” انا مش فاهم حاجة !” ، ابويا اتكلم وقال ” حاتم احنا مكناش عايزين انك تعرف حاجة ” ، رديت وانا في صدمة ” يعني حضرتك مش ابويا ولا في الصورة دى امي…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل السادس

    قبل أن تركب السيارة معه سمعت نداء رحاب التي ركضت خلفها وهي تحمل حقيبتها التي تضم أشياء غالية عليها للغاية، ناولتها الحقيبة وهي تبتسم لها بعفوية وتنصرف بهدوء، بينما وقفت سماء في حيرة من أمرها وترددت في أن تستقل معه السيارة، لذا تساءل سالم على الفور: -مش هتركبي؟ وهي لم تتردد في أن تقول بفضول: -عاوزة أعرف ليه عمي وافق…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل الرابع

    بيت الراوي الفصل الرابع لقيت الباب خبط رحت ناحية الباب وفتحت ، كان عم فتحي اللي ابويا اشتري منوا البيت ده ، قولت في سري انت جيت في وقتك ، اتكلمت وقولت لعم فتحي ” اتفضل يا عم فتحي ” ، دخل البيت وهو بيبص علي مكان في البيت وكأنوا بيشوفوا لأول مرة ، انا وراه واقف ومستني يتكلم ،…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الخامس

    مشت على استحياء بعدما تركتها رحاب تذهب إليه بمفردها، فكان ينتظرها بشوق وهو يستند بمرفقه على حافة السور الحديدي ذاك الذي رآها عنده أول مرة، ابتسم وتمعن في هيئتها جيدًا من أسفلها لأعلاها.. وأول ما تمعن فيه فكانت عيناها.. الجميلتين السمراوتين، لم تكن فاتنة للجميع لكن له كانت أجمل الفتيات على الاطلاق، لم يعرف ما هذا الذي يحدث والذي يفعله…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل الثالث

    لقيت مروة فجأة بتنده عليا بخوف من الحمام وبتقول ” يا حاتم الحقني ” ، قومت بسرعة من علي السرير وانا بجري ناحية باب الحمام لكن باب الحمام مكنش بيفتح ، مروة بدات تبكي بصوت عالي وهي بتقول ” الحقني يا حاتم ” ، كنت بحاول افتح الباب بكل قوة لكن مكانش عايز يفتح ، كسرت الباب ودخلت ، لقيت…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الرابع

    -سماء؟, يعني إيه الكلام دا؟ هكذا قال وحيد بغضب شديد وهو ينهض مذهولا، لتقول السيدة لقاء أيضاً: -سالم؟ إيه اللي بتقوله دا؟ سالم بهدوء تام: -إيه الغلط في اللي قولته؟ وحيد بعصبية مفرطة: -أنت جاي عشان تخطب بنتي الدكتورة رحاب مش كدا برضوه ولا إيه؟ ينهض سالم بدوره برسمية: -كدا بالظبط يا أستاذ وحيد، بس دلوقتي الوضع اختلف ومع كامل…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثالث

    في صباح يوم جديد، اجتمعت السيدة ناهد زوجة وحيد مع جارتها التي تقطن أسفل شقتها، فتهللت أسارير وجهها وهي تسمع جارتها تقول بحماس: -دا عريس بقى ولا كل من قال يا أم نادر، إبن ناس أكابر أوي اللي أنا بشتغل عندهم. -طب لما هما أكابر أوي كدا ليه عاوزين يناسبوا ناس على قد حالهم كدا؟ -بصي يا أم نادر أمه…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    كابوس عمر

    مفيش حد مننا مسمعش عن الجاثوم او ما يسمى بشلل النوم لكن كام واحد عاش التجربة دى.. كل الي اقدر اقوله انها تجربة صعبة جداً.. طيب تعمل اي لو اتحول الجاثوم لجزء من حياتك مش فاهمين صح ….. كنت بحاول انام زى كل يوم نمت وشوفت نفسى واقف جوه متحف مليان تحف وانتيكات.. لفت انتباهي بردية تحت تمثال مكتوب عليها…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل الثاني

    اخويا حسن جه وشاف البوقع بص ليا وعنيه مبرقة وبعدين بص تاني للبوقع ، قولتله ” في ايه يا حسن ! .. يعني مقولتش حاجة ” ، حسن رد وقال ” علي ايه !؟ ” ، قولتله ” عالبوقع اللي علي الحيطة دى ” ، حسن بص علي الحيطة وبعدين قرب عليا وخبط علي كتفي وهو بيقول ” ربنا يعينك…

    أكمل القراءة »
  • بيت الراوي

    بيت الراوي الفصل الاول

    “خلاص يا عم حاتم مشكلتك اتحلت .. لقينا البيت اللي هتتجوز فيه .. بيت واسع وحلو .. وكمان قريب جدا مننا ” ، ده كان كلام ابويا ليا ، كان بيدور ليا علي مكان اتجوز فيه ، لان بيتنا مكون من تلات ادوار ، والتلاتة ساكنين ، الدور الاول فيه ابويا وامي ، والتاتي والتالت متجوزين فيهم اخواتي اللي اكبر…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثاني

    ركضت سماء بشدة ولم يستطع نادر الامساك بها حيث تاهت عن عينيه واختفى طيفها تمامًا، وما أن أحست بالإطمئنان قليلا ابطأت في خطواتها وأخذت تلتقط أنفاسها بصعوبة، لكن دموعها كانت آخذة في ازدياد عنيف وهي تفكر ماذا ستفعل؟ وأين ستذهب؟ و لكن ما سيحل بها بعد الآن ليس أصعب من الذي مضى! هكذا كان خاطرها يجول وهي تتلفت يمينا ويسارا..…

    أكمل القراءة »
  • أحبك و حسب

    رواية أحبك و حسب للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الأول

    مقدمه الرواية إلى كل فتاة صابرة رغم معاناة أيامها ونزيف روحها المتدفق.. عندما ينتهي كل شيء، وتظن أن العالم بالنسبة لك انتهى تماما، عندما تذوق مرارة الفقد ثم تتجرع من كؤوس القسوة وتشتعل نيران الظلم من حولك، عندما تموت قهرا وتبكي ألما على حالك لا تنس حينها أن الليل العتيم يصاحبه الصباح المشرق بنسائمه النقية. الفصل الاول مساءً في محافظة…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه زوجتي من الجن

    ممكن تصدق انك تتعامل مع جن في يوم.. الاجابه لا ويمكن معظم الناس من كتر ما بتسمع عنهم بيقولوا ده خيال محدش شافهم غير ناس نادره تتعد علي الصوابع… حكمه ربنا للي اتعامل معاهم وضع علي عينينا غشاء عشان منشوفهمش عشان مش هنستحمل بشاعه مناظرهم ولكن هم يرونا من حيث لا نراهم …… حاسس ان فيه حاجه مش مظبوطه الي…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه رعب

    انا بروح شغلي الفجر وبيكون النهار لسه ماطلعشي بدخل المطعم بعدها بحوالي خمس دقايق المسئول بتاع المطعم بيجي اسمه عم حسن وبيكون معاه شاب أصغر مني اسمه محمد شغال معانا بردوك بس بيجي مع عم حسن في العربيه علشان بيكون في طريقه ببتدي اضبط مكاني اللي هقف عليه كذلك بقيت زميلي كل واحد بيظبط مكانه اللي واقف علي جريل واللي…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه من الخائن

    في مصر وتحديدا في محافظة المنصورة سنة 1990 كان في شاب اسمه عزت في الثلاثينات من عمره وكان محترم كل الناس تشهد له باحترامه وأخلاقه. وكان دايما بيحب يعمل خير وكان عنده صديق عمره أسمه باسم وكان متزوج من مريم وعنده ولد وبنت الولد عنده 8 سنوات والبنت عندها 5 في يوم عدي عزت على باسم في بيته كالعادة لانهم…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية منقذي الزائف الفصل 27 و الاخير

    منقذي_الزائف بقلم بتول علي الفصل السابع والعشرون “الأخير” مر أسبوع وفادية لا تزال رافضة التحدث مع أحد وكل ما تقوم به هو الجلوس داخل غرفتها والبكاء على ابنها الذي قُتل غدرا دون سبب منطقي. دلف عمرو إلى غرفة والدته التي كانت تجلس على طرف سريرها ومن خلفه مروة ووقفا أمام فادية التي أشاحت ببصرها وهتفت برجاء: -“لو سمحتم سيبوني لوحدي…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية منقذي الزائف الفصل 26

    منقذي_الزائف بقلم بتول علي الفصل السادس والعشرون استيقظت فادية بعدما علقت لها الممرضة التي أحضرها عمرو إلى المنزل المحلول المغذي في ذراعها، ونظرت إلى ابنها الذي جلس على طرف السرير هاتفا بقلق تملك منه بعدما رأى والدته تسقط أرضا بسبب الصدمة التي تعرضت لها: -”طمنيني عليكِ يا ماما، أنتِ حاسة أنك كويسة دلوقتي؟” أومأت فادية هامسة بصوت خافت بسبب حالة…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى