السنة: 2022

  • روايات شيقه

    رواية الغزال الباكي الفصل الخامس

    الفصل الخامس امسگ الملف وقام بفتحه بفضول شديد، وحين قرأ أول حروف سردت منه شعر أن مقلته اجبرته على الغوص والابحار داخل بحور من الأحزان، اخذته موجه تلو الاخرى، لم ينتبه لما تقوله وتقصه “آلاء” عنها، وعندما ايقنت أنه ليس مستمع لها، تركته وتوجهت للمطبخ تعد لهما قدحان من القهوة، ولاحظت اندماجة معها، ولمعة عيونه من التأثر. وضعت القهوة أمامه،…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه الكنز المرصود

    ( الكنز المرصود ) قصة حقيقية من قصص المتابعين كنت قاعد في كافيه في الغردقه انا وجماعه اصحابي من اللي شغالين في مجال السياحه والاثار كنا بنتكلم عن الاكتشافات الاثريه الجديده اللي لقوها في منطقة سقاره والكلام جاب بعضه ولقينا نفسنا بنتكلم عن الناس النباشين اللي هم بيدوروا عن الاثار بطريقه غير شرعيه وانهم بيستخدموا طرق غير علميه علشان يلاقوا…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية الغزال الباكي الفصل الرابع

    الفصل الرابع رجع “محمود” إلى منزله، واندهش بوجود ابنه مازال على حالته منذ أن تركه، جالسًا مهمومًا حزينًا، مغمض العينان، واضعًا رسغه عليهما ليحجب أي ضوء يتسرب لهما، فالظلام الذي يلاحقه و تملگ منه جعله يرى الكون كله ظلام كالح، اقترب منه والده، وربت على كفته وقال: – مش معقول يا فؤاد، لسه قاعد مكانگ من ساعتها؟ حالتگ دي ممنهاش…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية الغزال الباكي الفصل الثالث

    الفصل الثالث هو في راجل عاقل يعيش مع مراته عشان جسمها حلو، ولما يتغير يقلب عليها، يابني حب الجسد فاني، وحب الروح هو الدايم، افرض كان حصلگ حاجة لاقدر الله، هل كانت هتتخلى عنگ في يوم غزال، ولا كانت هتسيبگ لو شكلگ اتغير؟ ابدا لأنها قبل ما تكون بتحبک، فـ هي بنت اصول وهترضى تعيش في اي وضع، بلاش مقاوحه…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية الغزال الباكي الفصل الثاني

    الفصل الثاني مر الوقت على الأم والأخ كالدهر، عيناهما متعلقه عليها ربما في لحظة تفوق وتعود من جديد تضئ حياتهما، لكن غفوتها طالت وتسرب القلق والتوتر وتملكهما، وقف “سند” مثل المكذوب متجهًا نحو الطبيب يسأله عن حالتها، ولماذا لم تفيق حتى الآن؟ توجهان لغرفتها، وتابع مؤشرات الحاله وقال: – انا عايزكم تتطمنوا الحمدلله كل المؤشرات ممتازة، بس تقريبًا هي اللي…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية الغزال الباكي الفصل الاول

    الفصل الأول كنت لي بمثابة الحياة.. آرى العالم من حولي من خلال نافذة عيناگ… احببتگ بكل نبضة ينبض بها فؤادي.. كنت لي بمثابة الحياة، فنيت روحي من اجلگ، وتحملت من أجل البقاء بجوارگ الكثير والكثير… لكن حين يتعلق الأمر بكرامتي وعزة نفسي .. فـ يلهگ كل من حولي حتى انقذ ما تبقى لي كرامة… ؟! واقفة “غزال” تنتهي من أعداد…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه اجتماع الاموات

    “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” النهارده الصبح بدري اتفاجأت بزيارة من أكتر الأشخاص اللي بكر.ههم في حياتي، وهو برضه مكنش بيعتبرني أخ يعني، المشاعر متبادلة، إيه بقى اللي يخلي حد زي “مازن بك” يخبط على باب عيادتي الساعة 6 الصبح؟ أنا متعود أبات في العيادة، مش شيء غريب يعني، كتير بضطر أسهر، مش بفوق غير والليل اتأخر وبقرر اأبات فيها…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    محفل الجن

    محفل الجن انا فؤاد المصري، فاتح شركة سوشيال ميديا، سافرت كذه منطقة في العالم وكنت بكتب مقالات عن الاماكن اللي بزورها بما اني خريج كلية اعلام وكده، بس للاسف مكنتش لاقي شغل، بس انا كنت شاطر في الكمبيوتر، ففتحت شركة السوشيال ميديا دي، الحمدلله بتجبلي دخل عظيم، بروفايلي في عدد مشتركين كتير واصليين ل 100 الف، باسم فؤاد المصري- fouad…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل 15 و الاخير

    15 لو كنت اعرف الفصل الخامس عشر والأخير سليم اخد شنطة هدوم ليه و نزل من البيت ، وبعد ما كان مقرر انه هيروح عند شقة سامية اللى فى بيت ابوه ، رجع تانى لقى انها مش ظريفة لو راح لابوه فى اليوم ده بالذات ، فقرر انه ينزل فى اوتيل كام يوم وبعد كده يبقى يروح لابوه وفعلا ..…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه ميراث حواء

    ميراث حواء… انا لو اعرف إن الموضوع هيوصل لكده، وإن دمها هيبقا في كل مكان ، مكنتش جبتهالها ابداً صوتها مش راضي يفارقني. انا اسمي خالد النبوي في مساكن دهشور، لسه عريس جديد مكملتش شهرين، موضوعي كله بدأ لما كنت مروح بليل من الشغل، ولقيت حاجه بتلمع في الارض من بعيد، قربت منها لقيتها سلسله دهب بس قديمه شويه، الفرحه…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل 14

    14 لو كنت اعرف الفصل الرابع عشر كان مصطفى والباقيين وصلوا ونزلوا من العربية وهم مستغربين ، وايمان الصغيرة قالت له بهزار : انت غيرت رأيك وقررت انك تبات خفيف من غير عشا واللا ايه يوسف ضحك وقاللهم : ياللا بس وبلاش لماضة طلعوا كلهم ، لقوا يوسف راح ناحية شقة مامته وفتحها وشغل النور وقاللهم : ياللا تعالوا لما…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل 13

    13 لو كنت اعرف الفصل الثالث عشر ايمان بصت ليوسف وقالتله : وايه بقى اللى مفرحك ومطمنك من مقابلتي لسليم واللى حصل مابينا يوم الخميس يوسف : عرفت انك قفلتى بابه تماما ، وانه فعلا مابقاش فارق معاكى فى حاجة ، واللا كنتى على الاقل وافقتى انك تتغدى معاه ايمان بمكر : ومش يمكن بتقل عليه عشان يعرف قيمتى يوسف…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه ذنب نفس

    مراتي ماتت بعد سنة من جوازنا! كانت صدمة عمري اللي لحد النهاردة مش قادر اتخطاها ولا اعديها، كأن الحياة وقفت بموتها وخصوصا اني فضلت طول عمري احبها، وبعد ما اتجوزتها وقولت كل حاجة بقت تمام وحققت حلم عمري، ماتت وفارقتني وسابتني لوحدي بتعذ.ب في بعدها عني، لكن كل ما افتكر العذاب اللي عاشته في السنة دي بقول انها ارتاحت اخيرا،…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل 12

    رواية لو كنت اعرف الفصل 12 لو كنت اعرف يوسف اول ما سمع ايمان بتقول له كده حس بالخوف جواه ، من زمان وهم متعودين مع بعض انه لما يزعل منها او تزعل منه ماكانوش يندهوا لبعض باسمائهم لكن بصلة القرابة فكان يقوللها يابنت خالى وهى تقول له يا ابن عمتى يوسف بتردد : مالك يا ايمان ، ياترى الفيديو…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل 11

    11 لو كنت اعرف الفصل الحادي عشر تانى يوم الصبح صحيوا كلهم بدرى ، ايمان الكبيرة خرجت من اوضتها لقت امنية قاعدة فى البلكونة وبتشرب شاى فقالت لها : صباح الخير ياحبيبتى ، احنا بدرى اوى ، دى الساعة لسه سبعة انتى صاحية من بدرى واللا لسه صاحية امنية بابتسامة : صباح الخير يا ماما ، ابدا .. انا لسه…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه بئر الجن

    انا سامية من المغرب، عاملة في المشرحة باحدي مستشفيات طنجه، مش بخاف، ومن محبي قصص وافلام الرعب جدا، في مره واحنا قاعدين، لاقيت زميلتي جت قعدت جنبي وفضلت تبصلي ومبتسمه.. – لو حبه احكيلك قصة حقيقية حصلتلي، انا مستعدة احكيلك، بذات بعد ماعرفت انك بتحبي الرعب جدا. اتحمست من كلامها وهزيت راسي بالقبول.. -اكيد عايزه اعرف، احكيلي. بصت في الارض…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل العاشر

    10 لو كنت اعرف الفصل العاشر كانت ايمان قاعدة وحاطة اللاب توب على رجلها وهى مبرقة للشاشة ومش مصدقة ودانها ولا عيونها ، وبعدين لقت يوسف بيكمل كلامه وبيقول بابتسامة حزينة : انتى البنت اللى طول عمرى كنت بحبها واللى صممت انى اسافر عشان اقدر اكون نفسى وارجع عشان اتقدملها واتجوزها امى الله يرحمها كانت عارفة انى بحبك ولما قالتلى…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل التاسع

    9 لو كنت اعرف الفصل التاسع كانوا كلهم قاعدين عند مصطفى وفاطمة ، بيتكلموا عن الفيلا وبيحكوا عليها لفاطمة ، و اد ايه جميلة و مريحة للنفس يوسف وهو موجه كلامة لايمان الكبيرة : عاوزين نقضى يوم هناك قبل ما اسافر ، عشان تقدروا تقرروا ايه اللى ممكن يتعدل فيها ايمان الكبيرة : بصراحة يا يوسف ، الله اكبر ..…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل الثامن

    رواية لو كنت اعرف الفصل الثامن 8 لو كنت اعرف الفصل الثامن وقف يوسف بهيئته الجذابه وعلى شفايفه ابتسامة تجنن وهو بيقول بود رائع وهو بيفصص ايمان بعيون شغوفة : بعد الشر عنك يا بنت خالى ، يخرب عقلك ، انتى كبرتى واحلويتى كده امتى ايمان بابتسامة : احلويت ايه بقى يا يوسف ، قول عجزت ، خلاص بقى ،…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية لو كنت اعرف الفصل السابع

    7 لو كنت اعرف الفصل السابع بعد ما سامية قفلت مع ابوها عزيزة قالتلها بغضب : بتردى عليه ليه ، ها سامية برهبة : يعنى معقول مش هرد علي بابا يا ماما عزيزة : ايوة .. ماترديش ، مش ده اللى طلقنى ورمانى فى الشارع عشان خاطر المحروسة اللى جوزك عينه منها سامية ببهوت : طب انا هنزل اشوفه عاوز…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى