السنة: 2022
-
روايات رومانسيه
رواية نوسين الفصل الثالث 3
رواية نوسين الفصل الثالث: أخذت زفير بصوتٍ عالٍ ما أن وقعت عيناها على الشخص الذي كان يقف كاللص خلفها، والذي لم يكن سوى خالتها، التي سألتها بهدوء وهي تقترب منها: -مالك يا برقوقة؟ فهزت البرقوقة رأسها نافية وهي تجيبها ببساطة تجانست مع التهكم الملتصق بلسانها: -لا مفيش أي حاجة، أنتي كنتي هتخلي برقوقة تقطع الخَلَف بس. -ما أنتي اللي عمالة…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية نوسين الفصل الثاني
( نوسيـن ) الفصل الثاني: حتى الان لم تصدق كيف نجووا منهم بإعجوبة من الباب الخلفي بالمطبخ، والذي تجد له فائدة لأول مرة! كانا قد ابتعدا مسافة بعيدة عن المنزل، فوقفت “نوسين” تضع يدها على صدرها مهدئة ضربات قلبها التي كانت تنافس الثواني في سرعتها، وصارت كمضخة تضخ الخوف بكافة خلايا جسدها.. ثم هتفت قاطعة الصمت بحدة توقعها “عمر” قبل…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية نوسين الفصل الاول
( نوسيـن ) الفصل الأول : وقف أعلى حافة سور الكوبري، ينظر للمياه الجارية أسفله، هنا سيُغرق روحه المُعتمة لتتحرر ويتحرر هو من عذاب العيش مُنهيًا معاناته.. لم يكن يتخيل أنه سيطرق يومًا أبواب الإنتحار، الإنتحار الذي كان يندهش ممن يفكرون به! انتبه على صوت احد الماره، والذي كان رجل كبير بالعمر نوعًا ما، باغته بنبرة مدهوشة: -أنت بتعمل إيه…
أكمل القراءة » -
قصص
ثلاثية الزئبق كامله
ثلاثية الزئبق كامله انت متخيل ان عشان انبوبة صغيرة الناس ممكن تقدم قرابين لأرواح قرايبهم، لا ومش بس كده ده بيبقوا عارفين ساعات ان مصيرهم ممكن يبقى الموت، لكن هما بقى يا بيقبلوا قربانك ويبقي عندك ثروة مبتخلصش، يا الموت هيكون حليفك انت وكل المتورطين في الموضوع، سامعك ياللي
أكمل القراءة » -
قصص
معمل الكمياء
انا رامي محروس، طالب بالثانوية… قصتي بدأت لما نزلت المدرسة، واسمحولي مقولش اسم المدرسة وده لان قصة النهاردة دايرة كلها على المدرسة واللي حصل فيها… الموضوع بدأ لما في يوم كنت في المدرسة الصبح، وكنت المفروض هسلم اوراق الاستمارة بتاعة شهادة الثانوية، لكن للأسف كنت اتأخرت في كتابة الاستمارة، واستاذة عطيات كانت قفلت الباب بتاع الاوضة، فلحقتها وهي خارجة من…
أكمل القراءة » -
قصص
حارة عبد الكريم (كامله)
حارة عبد الكريم ١ في ليلة من ليالي الشتا في اسكندرية، والنوة كانت مبهدلة الدنيا، كنت بجري وانا حاطط شنطة المحاماة بتاعتي على راسي، دخلت حارتنا المتواضعة، كانوا الناس زي حالاتي عماليين يجروا زي المجانين عشان يخشوا بيوتهم، دخلت من باب عمارتنا القديمة، ووانا طالع على السلالم المكسرة، اتشنكلت في سلمة زي كل يوم، لكني ابتسمت وانا بقول: -الحمدلله.. كان…
أكمل القراءة » -
قصص
سبع قراريط
سبع قراريط ١ حكمت المحكمة حضوريا على المتهمين…… بالاعدام شنقًا… رفعت الجلسة.. في اللحظة دي كنت مبسوط، بس قلبي مقبوض… ماكنتش مرتاح، كنت عايزه يبقى في حضني تاني، وكل يوم الصبح يصحيني عشان ننزل نزرع حتت الارض اللي حيلتنا.. حتت الارض دي هي السبب في كل حاجه، 7 قراريط كانوا السبب في موت ابويا الله يرحمه ويغفرله… انا ياسر عامر،…
أكمل القراءة » -
قصص
الهالوين في مصر
كنت قاعد في اوضتي بسمع تراكات زي عادتي وأنا بكتب قصة جديدة من قصصي، وده كله طبعًا وسط طقوسي الخاصة، بقفل النور، بفتح الايربودز بتاعتي… واشغل تراكاتي على صوت يفصلني من كل اللي حواليا، لكن للأسف كل ده ماكنش بيمنع نسيم البرد المُزعج بالنسبالي انه يتسربلي، وده بسبب ان البطانية بدون أي سبب يُذكر اتشالت من عليا، في نفس الوقت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه منزل مدينة نصر (كاملة)
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” أنا مقتنع إن الواحد حر ف قراراته أيًا كان القرار اللي هياخده، ربنا خلقنا أحرار ، حتى لو القرارات اللي هناخدها هتض.رنا وتض.ر ناس تانية، وده مش معناه إننا هنسلم من العق.اب وهنبقى فوق القانون، قصدي إن إيد المج.رم مش بتت.شل وهو بيعمل جريم.ته لكن بعدها لازم يتحاسب، لازم يتحمل عواقب الجري.مة اللي عملها، خصوصًا…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل العاشر و الاخير
الفصل_العاشر الاخير زهرة_الياسمين ميرا_اسماعيل نظرت له بصدمة كبيرة أما هو فغلف نفسه بكبرياء ، وينظر له بهدوء ” كملى عاصي حكايته ايه هو زيدان .” اؤمت له وبدأت تقص عليه علاقتها بعاصي ” زى ما قولت عرفنى بعد شغل عارضة الازياء ، حاولت كتير ابعد عنه خصوصا أن كنت احسن مع الراجل اللي معاه كان طيب وبيعمل ليا كل حاجة من…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه الهكر كامله
قمت بفتح هاتفي فاذا بي أجد فيديو غريب قد أرسل لي على صفحتي علي الفيس بوك ، قمت بفتح الفيديو فوجدت أمامي شاب مربوط بحبل من رقبته أسنانه محطمة جميعاً وعينيه الاثنين مفقوعتان الدم يملأ وجهه بالكامل ، في مشهد مرعب وفجاة يدخل شخص آخر، وجهه مغطاة ولا يظهر منه سوى عيناه ضخم الجثة بشكل مخيف ويحمل في يده خنجر…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل التاسع
الفصل_التاسع زهرة_الياسمين ميرا_اسماعيل لمحة_من_الماضي كانت فاطمة تدور وتدور حتى اختل توازنها وسقطت بين ذراعى علي ، لتبتسم له بإرتباك ” أنت هنا من امتى .” ” من اول ما المطر مطرت ، شفتك بتتسحبي زى الحرامى وطلعتى هنا جرى .” لتنظر له بهجومية ” حرامية أنا حرامية يا سي علي ماشي ، وسع بقي .” لتزيحه من طريقها لتعود الي…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل الثامن 8
رواية زهرة الياسمين الفصل الثامن 8نوفيلا_زهرة_الياسمين ميرا_إسماعيل بعد اغماء ياسمين حملها عاصي مسرعا إلي غرفته ، لينظر طه إلي عاصي وهو يحملها بنظرات غريبة يفق منها علي حديث علي الحاد . ” أنت بتعمل ايه هنا ، ليك عين تورينا وشك بعد اللي عملته ، أنت كل كام سنه تعمل مصيبة وبعدها حد مننا هو اللي يدفع الثمن كفاية بقي…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه بيت جدي
الرؤيا كانت ضباب في ضباب، ماكنتش شايف أي حاجه لدرجة إني لأول مره أحس بالعمى، لكن تدريجيًا الرؤيا بدأت توضح أكتر، بدأت أشوف أثاث وشوية كراكيب في مكان مغلق ومتغطي كله بالأبيض، فضلت أنده على أي حد يساعدني، لكن زي ماكنت متوقع ماكنش في حد سامعني أصلا، الغريب في الموضوع إن المكان ده مش غريب عليا، أنا متأكد مليون في…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل السابع
الفصل_السابع زهرة_الياسمين ميرا_إسماعيل يهرول علي بإتجاه باب الفيلا ، ليراه عاصي مهرولا هكذا ، ليقف برعب جلى ويخرج ليقابله ” مالك بتجرى كده ليه ؟ ليشير علي تجاه الاريكة التى تظلها المظلة من الشمس , لينظر عاصي في نفس المكان ليري ياسمين مستلقيه عليها ، ليهرول بسرعة عليها دون معرفة ما حدث ، وعلي ورائه وهو يتذكر كيف نقلها إلي…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل السادس
#الفصل_السادس #زهرة_الياسمين #مريم_إسماعيل. مــــيـــرا نظر عاصي بغضب جامح لها ، والنيران تتصاعد من نظراته له ، لتنظر أرضا خوفاً من بطشه عليها وعليه “علي” ” خرجتى امتى ؟ وليه؟ .” لتحاول تجد صوتها الذي هرب منها من كثر الخوف ” أنت نمت وأنا كنت عايزة اخرج ، اشم هو كنت فاكرة أن الحراسة مشيت زى كل مرة ، بس اتفاجأت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل الخامس
الفصل_الخامس زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل. مــــيــــرا ينظر الجميع دا الصندوق ليروا رأس بنفس ملامح وجه ياسمين وبجانبها رسالة ، ليضم عاصي ياسمين بين أحضانه ، ويقرأ الرسالة بصوت عالى . ” دا مجرد إنظار المره الجاية هتكون رقبتها بجد جوا الصندوق ، أنت عارف المطلوب ، واتمنى متغلطتش غلطة زمان .” لينظر بصدمة لهم جميعاً هالة بقلق ” معناه إيه الكلام دا…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل الرابع
الفصل_الرابع زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل. مــــــيــــرا في منزل علي كان جالساً وهو يحمل ابنته ياسمين ، وهى تأكل الشيكولاتة الذي اشتراها لها وهو عائد ، ليبدء “سيد،” في الحديث ” مالك يا علي ، من ساعة ما دخلت وأنت ساكت وشايل الهم .” ” لا أبدا يا عمى ، بس الشغل الجديد قلقنى خصوصاً إن عاصي بيه طالب أننا نعيش معاهم ،…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه شوبينج سنتر كامله
شوبينج سنتر ١ انا حازم عبد الفتاح، يتيم الاب والام، معنديش غير اخ اسمه عبدالله بيسأل عليا كل فين وفين، وبيبعتلي فلوس كل اول شهر عشان اقدر ادرس واعيش، لكن دلوقتي انا اتخرجت، هتسألوني خريج ايه، فانا خريج كلية الذكاء الاصطناعي، المشهورة بالحاسبات والمعلومات، لكن ده مش الموضوع اللي جي احكيلكم عنه.. الموضوع بدأ من بعد ماتخرجت من الكلية، وقررت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية زهرة الياسمين الفصل الثالث
الفصل_الثالث زهرة_الياسمين مريم_إسماعيل ميــــــــرا بعد حادث “فاطمة ” بخمس سنوات ، كانت حياه الجميع حدث بها المزيد والمزيد من الأحداث في مستشفي كبيرة ياسمين تقف أمام شباك غرفتها بضجر ، لتستمع لصوت باب الغرفة لتعلم أنه دخل لتغمض اعينها ، وتكتم شعورها بالكره تجاه . عاصي يقف ورائها يستنشق عبيرها ، ويقبلها من بين خصلات شعرها البنى القصير ” أخيراً وقفتى…
أكمل القراءة »