السنة: 2022

  • قصص

    قصه تل حفيظ

    القصة مستوحاة من قصص متداولة بين أهالي العراق لسه لحد دلوقتي بتجيلي كواب.يس، هي مش كوابي.س بالظبط، ذكريات على مؤثرات زيادة مرع.بة من عقلي الباطن، مفيش حاجة محوقة، لا مهد.ئات ولا جلسات ولا استشارات مع دكاترة مخ وأعصاب… فاكر ليلة معينة، الحلم فيها كان حي، حي قوي، كإني لسه كنت هناك، فضلت الف حوالين نفسي، الأربعة كانوا مي.تين، اللي منهم…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    روايات شائعة

    “روايات شائعة” رحلة لمركز الأرض، قصة غريبة جدًا لجول فيرن اتنشرت سنة 1864 واتعملت فيلم سنة 1959 وفيلم تاني سنة 2008 عن عالم معادن وجيولوجيا مهووس بفكرة وجود “مركز الأرض” ووجود أماكن خفية جوه الأرض محدش يعرف عنها حاجة أو اكتشفها وف يوم من الأيام إكتشف مخطوطة من القرن ال 16 وهي عبارة عن رسالة مشفرة عرف يفسرها ويفك شفرتها…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 34

    البارت الرابع والثلاثين .. عادت داليدا بهدوء الي حجرتها وهيا قد قتلت علي يد من سلمت له قلبها.. رحل حبيبها بلا عوده الحبيب الذي كان حبيبا ثم اصبح غريبا ليعود بقوه وينغرز بداخلها ليصبح عشيقا تجن به لتصحو علي فاجعه ان كل ذلك وهم وسراب.. قامت داليدا تبحث عن اشياءها واخذت اوراقها لتتجه بهدوء الي حجره مليحه وتستاذنها َتاخذ ابنتها…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 33

    البارت الثالث والثلاثون .. تركت داليدا اختها ودخلت ورجعت اليهم مهمومه لتجلس صامته وايهم عينه عليها يحس ان بها شئ وبينما هيا صامته دخلت عليهم زينه لتندفع الي ايهم وتجلس بجواره وتمسك يده.. لتهتف.. انت بخير يا ود عمي جلبي كان ملهوف لما وعيت عاللي حصل.. لترفع داليدا وجهها تنظر اليهم ببعض الغضب ولكنها لم تفعل شيئا لتستدير وتسلم علي…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 32

    البارت الثاني والثلاثين… اقتحم ادهم علي دنيا الحجره لتصرخ وتقف وهيا منهاره ليهجم عليها ليشدها اليه ليحتضنهاوبقوه فكان منظرها يخلع القلب كانت منكمشه ومنهاره وتشهق بعنف ليحتضنها ويشدد عليها وهيا لا تقوي علي الحركه كان قلبها سيخرج من مكانه وهو يعتصرها بخوف ولهفه ووجع الا انها تماسكت ودفعته بعيدا ليقترب مره اخري لتصرخ ابعد ابعد انت ايه انت ازاي كده…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 31

    البارت الواحد والثلاثون… .. كانت داليدا تنام علي صدر ايهم تنتحب وتنعي حبها الذي ضاع وهيا قد نوت ان تبتعد فلن تحتمل ان تمون سرابا بداخل حبيبها.. ليستيقظ ايهَم علي كلماتها ويسمع كلامها ليشعر بكم الوجع الذي تحسه كان ايهَم يحس بدموعها علي صدرها وهمسها انها تحتاجه اراد ان يحتضنها ويخفيها بين اضلعه اراد ان يدخلها لتكون بين القلب والضلوع…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 30

    البارت الثلاثون… كان ادهم قد تلقي كلمات دنيا وقد شق قلبه فلم يعد يحتمل فرغم صلده وقوته الا انه يحمل حنين العالم بداخله شوق للحب وعندما وجده اراد الحبيب ان يتركه بلا رجعه.. شق عليه بعدها ووجع نعتها بالعار وفقدها لشرفها ليصاب بالهلع علي حبيبه وعندما عادت سالمه احس بدنياه تعود اليه ليعود وينشق قلبه مره اخري وما ان انهت…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 29

    البارت التاسع والعشرون.. نظر ايهم الي اخيه واحس بمصيبه فاخيه متسمر وينظر ورائه بخوف ليلتفت وقلبه يخفق بشده لينصعق مما وجده كانت داليدا تقف ودموعها تنهمر بقوه وقلبها سيخرج من مكانه وتضع يديها علي فمها تكتم شهقاتها كانت ترتجف من هول ما سمعت.. احقا اختها اعتدو عليها.. احقا اختها انتهكو جسدها.. لتنظر الي ادهم كيف يقول لاختها ذلك كيف تخرج…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 28

    البارت الثامن والعشرون… كانت دنيا تجلس سارحه في حبيبها بعد ان احست انه اصبح كل دنيتها وانها مستعده ان تكون له.. كانت جالسه حالمه ولم تحس بذلك الذي يتسلل خلفها وهجم عليها ووضع علي وجهها قطعه من القماش وبها مخدر لتتوه هيا وتستكين فورا فحملها علي الفور ونزل للنيل واخذ المركب وسرح به في النيل حتي وصل للضفه الاخري وحملها…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 27

    البارت السابع والعشرين… كانت داليدا سارحه تهيم بايهم وكان هو يحثها علي ان تخرج ما في قلبها لتهم ان تهمس بما يريد كانو في حاله من الهيام وسيعترف كل للاخر ما بداخله لتنتفض فجاه حين سمعا خبطا عالباب ليشعر بغضب شديد لتتململ هيا ليهتف ماهتروحيش في حته اني ما صدجت هتجولي ليسمع الخبط لتدفعه وتقوم هاربه الي الحَمام ليحس بغضب…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 26

    البارت السادس والعشرين.. كانت داليدا قد ذهبت لتري ابنتها لتقف قليلا لتسمع صوت في الخارج وتسمع صوت ايهم.. لتهتف ايه ده هو ما راحش شغله ليه لتذهب لتشهق عندما وجدت فتاه ملتصقه بزوجها وتمسك يده وتسمعها تقول اتوحشتك يا ود عمي.. لتحس بغليان في قلبها وانها ستهجم علي زوجها تقتله ولكنها تجلدت فدليدا قويه الشخصيه لتذهب وتبتسم وتلتصق بزوجها وتهتف…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 25

    البارت الخامس والعشرون.. في الصباح استيقظ ليجدها في احضانه جميله حالمه ليهتف.. دا صباح ما لوش وصف.. جمر منور يا ناس.. دوس يا طور ياللي مابتعرفش بجره دي تتهمل لعجلها اكده.. بس لاه خلاص.. هعرفك مين هو ايهم.. ليبدا في تقبيلها بحنان لتتململ بهدوء لتفتح عينيها لتبتسم اليه بحب ليمرر اصابعه علي شفتيها ورقبتها لتقترب منه وتحتضنه بحب ليشدها اليه…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 24

    البارت الرابع و العشرين.. كان ايهم يقف يفكر كيف سيكون وضعه اذا تركها تذهب ليحس بجسده يغلي من الداخل واحس ان الفكره في حد ذاتها قتلته ليهب ويهتف.. لاه تسافر فين عاد وتهملني دانا جتتي بتحرجني.. طب ايه ده عشج والا ايه في ايامي الغابره مش واعي ولا عارف اني اعشج ايهم مالوش في الحجات دي.. ولا ليا في العشج…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 23

    البارت الثالث و العشرين.. ما ان وصلت الصوره الي فريده حتي اقتربت من داليدا بخبث.. اوريكي حاجه حلوه يا خيتي.. لتقطب داليدا حاجه ايه دي.. لتهتف فريده تعالي يا دنيا يقطع الحب وسنينه.. لتقترب دنيا وتعطي داليدا الفون ليظهر صوره ايهم ليرجف قلبها.. كان هيئته تشع حبا مبتسما ويضع يده علي قلبه لتهمس داليدا بحب.. ادم وتتلمس الصوره بهيام فكان…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 22

    البارت الثاني و العشرين.. عند فاتن نجد غلها قد تفاقم لترفع تليفونها وتكلم احد حراس القصر وتطلبه ليقابلها لتذهب اليه في احد الاماكن علي اطراف البلد لتهتف.. ازيك يا جميل ليهتف.. بخير يا ست الناس.. لتهتف.. انا اختارتك انت مخصوص عشان تنفذلي طلبي يابن الناس ليهتف.. دانت تامري يا ست الناس.. ميفو السلطان لتقف وتخرج علبه كبيره من الدهب وترميها…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 21

    البارت الواحد والعشرون.. بدات مليحه كلامها لتقول.. اسمعي يا بتي.. خابره اللي فيه صعب وانت متلخبطه بس نعجلها اكده انت واحده عشجتي صعيدي وهو عشجك واتجوزتو وجبت احلي بت في الدنيا.. ودوجتي طعم العيله والونس يا بتي.. هينفع تعيشي لحالك تربي بتك.. انا بتكلم بالعجل ممكن تكوني مش محتاجه فلوس ولا حاجه بس محتاجه الونس يا بتي راجلك اللي حبتيه…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 20

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 20 البارت العشرين احس ايهم بجسده يحترق وانفاسه ستشق صدره عندنا التصقت به وهمست بحب دومي وحشتني اوي يا قلبي.. فهيا تهمس باسم اخر وهيا في احضانه حتي لو كان هو ليحس بالجنون فهو قد عاش معها ماجعله يدرك انها ملكه وتخصه فكيف لها ان تكون لغيره كانت معضله لا يعرف كيف يحلها انثي عاشقه…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني فس ماضيه الفصل 19

    البارت التاسع عشر.. كانت دليدا قد وصلت من الخرف مداه فقد توهمت انها مع حبيبها الذي تعشقه وتحبه كانت تهمس له بعشقها وهو يحس ان جسده يتشنج من فرط وهول تلك المشاعر ليحس انه سينشل عندما شدته لكي تقبله ليحس بانفاسها يخرج منها النار كانت حرارتها عاليه حاول ان يبتعد ولكنها كانت تشده اليها ليهتف.. يا بنتي انت والعه بتعملي…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 18

    البارت الثامن عشر وقف ايهم منتظرا بلهفه الي ان خرج الاطباء ليقول.. المدام كويسه هيا نزفت بس كتير وضعيفه شويه عايزه راحه وغذا ومراعيه ويدها بس ما تنبلش وتخلي بالكو منيها انا خيطتها وبجت زينه هيا هتوجعها شويه اني نيمتها. ليهتف ايهم.. طب اجدر اخدها.. ليهتف الطبيب.. ايوه تجدر بس هملها اما تفوج الممرضه تاخد بالها منيها.. حرارتها بس عاليه…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية عشقني في ماضيه الفصل 17

    البارت السابع عشر اقتحم ايهم الحجره ليبهت من منظر اخته فكانت تبكي بشده ومرتعبه ليصرخ.. هيا فين راحت فين.. ليجد فايز خلفه.. فيه ايه بتصرخ كده ليه ليقع وجهه علي زوجته المرتعبه ليقتحم الغرفه وياخذها في احضانه ويفك يدها َو فمها بلهفه ويهتف.. فيكي ايه مين عمل كده َانا اطلع روحه.. لتحتضن زوجها ليقترب ايهم البت الصغيره فين انطجي.. لتقول…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى