السنة: 2022

  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى محمد الفصل العاشر

    نادر في المستشفى بعد ما اطمن على بدر قعد لوحده يراقبه من بعيد ويفكر هل يا ترى هيكون له نصيب مع أخته؟ ولا القدر له رأي آخر؟ افتكر بداية انهيار حياته مع بسمة بعد ما بدأت صحتها تتحسن وتسترجع حياتها شوية شوية ورجع للماضي من تاني. بسمة في بيتها والكل بيزورها يباركلها على صحتها وعمها عبدالمجيد وأولاده معاه وحاتم كمان…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع

    هند قالت انها عايزة تروح لابن بدر. فاتن وقفت بغضب: يعني يوم ما تتنيلي على عين أهلك وتحبي حد تحبيلي واحد مطلق ومعاه عيال؟ ده ايه الحظ المهبب ده ياربي؟ يعني أدعي عليه دلوقتي ربنا يريحني منه من قبل حتى ما أشوفه؟ هند مسكت ايدها بتوسل: اوعي يا ماما علشان خاطري – دموعها نزلت- انتي لو عرفتيه هتحبيه، أرجوكي يا…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل الثامن

    سيف كان بيقرب من همس جدا فاتحرجت وبصت للأرض هربا من عينيه وقبل ما يلمسها الباب خبط ودخل دكتور ممدوح، خلال اللحظة دي سيف كان بعد خطوة عن همس وممدوح دخل بصلهم الاتنين وهو بيقول لسيف بهدوء: سيف كنت عايزك في موضوع مهم لمح همس فابتسم: همس ازيك أخبارك ايه؟ عاملة ايه مع دكتور سيف؟ أكيد عاصراه كعادتك؟ همس ابتسمت…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه علامات شيطانية

    كُل حاجة كانت كويسة، لحد ما قررت مراتي أننا نخلف بعد 6 شهور جواز، وافقت رغم أن ده هيقلل من حركتنا ونشاطنا بس طالما هي راضية مفيش عندي مانع. يوم ما جت قالتلي إنها حامل كانت في قمة الفرحة، فرحت على فرحتها، نزلنا جري للدكتور وكشفنا سونار واطمنا على الوضع ورجعنا البيت ومن وقتها كل حاجة اتقلب حالها! كانت بتنام…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى الفصل السابع

    بسمة حست ان في حد وراها فبتبص واتفاجئت بيه: عرفت منين اني هنا؟ش قرب منها بابتسامة: ماعرفتش، صدفة وقف قصادها وسألها: قاعدة لوحدك ليه كده؟ بصتله وهي قاعدة: الأوضة زحمة والناس كتير وكل واحد… قاطعها: هيسألك أخبارك ايه وعاملة ايه؟ وافقته بهزة من راسها وسكتوا شوية بعدها اتذمرت: يا تقعد يا أقوم أقف رقبتي وجعتني وأنا باصة لفوق كده ابتسم…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه اسرار جدي المخيفة

    جدي بقت تصرفاته غريبة، بينام بالنهار ويصحى بليل، عينه فيها لمعة مش طبيعية، قافل على نفسه في مكتبه بقاله أسبوع ومش بشوفه، ده غير الهدوم اللي فيها دم اللي بلاقيها في الغسيل! عايش أنا وهو بس، ومن بعد ما زاره صاحبه الفرنساوي ريمون وحاله اتغير. الفضول خلاني أحاول أدخل مكتبه لما كان نايم بس لقيته قافله بالمفتاح، روحت أوضته ولقيت…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل السادس

    حس انها بتسأله عنه هو أو اتمنى يكون هو سقف توقعاتها واتمنى لو يقولها انه قدامها مش توقعات، بس تمد ايدها وتمسك ايده. كررت سؤالها بتردد: ليه؟ ليه ما نتمناش أعلى حاجة ونحاول نوصلها بأي شكل؟ ليه أخليني محدودة في توقعاتي؟ بصلها بعمق وحاول يهزر: أنا بتكلم عن العصير بس على فكرة – كمل بجدية – أما أحلامك فاوصلي بيها…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس

    بالرغم من خوف نادر بس ابتسم ومسك ايدها اللي على وشه: انا بجد فوقي يا بسمة. بسمة عينيها وسعت وبدأت ترجع لوعيها واتعدلت بسرعة بس داخت تاني فحاول يسندها: بالراحة يا بنتي هو في حد بيقوم بالشكل ده من إغماء؟ حركت راسها برفض: أنا ما اغماش عليا. بصلها بتهكم: امال ايه اللي حصل ده لو مش إغماء؟ واغمى عليكي قبل…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع

    همس ابتسمت اول ما سمعت كلامه وهو حس انه الابتسامة دي لمجرد كلمتين عن الاهتمام فماباله لو اعترفلها بمشاعره؟ قراره غلط والخطوة دي متسرعة و لازم يتأنى عشانها وعشان مستقبلها فقرر انه يأجل الخطوة دي شوية وكمل كلامه – طالبة متميزة وممتازة زيك لازم تهم كل دكاترتها. كشرت بغيظ وهو كان هيضحك بس تمالك نفسه ورسم الجدية على ملامحه: قومي…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث

    آمال اتحرجت جدا لأن سهير قالتلها أم إبراهيم برا وبتكشف على ابنها ماقالتش أبدا ان الدكتور وصل أو في أي حد غريب برا، بس هي المفروض تتوقع أي حد يجي دي في وحدة صحية برضه! لا بس بقالها كام شهر هنا عُمر ما أي حد جه بالليل إلا من أهل البلد وعادي تطلع قدامهم بالعباية. اتضايقت جدا وهي ليه مهتمة…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني

    همس بصت لصاحب الايد واتفاجئت بسيف هو اللي بياخد الكتاب فالاتنين سابوا الكتاب وهي بصتله بإحراج: دكتور؟ اتفضل حضرتك الكتاب. سيف ابتسم وهي حست اد ايه بيكون وسيم لما بيبتسم وخصوصا من غير نظارته: لا اتفضليه انتي، أنا هشوفه وقت تاني عادي يعني. اتراجعت خطوة وردت بخفوت: لا خلاص. استغرب استسلامها السريع وسألها: خلاص ايه؟ خدي الكتاب يا بنتي. اتكلمت…

    أكمل القراءة »
  • روايات رومانسيه

    رواية جانا الهوى للكاتبة الشيماء محمد الفصل الأول

    اقتباس الكابلز الأول وصلت بدري جدا وكان الجو تلج فوق المعتاد، دعت انها تلاقي المعمل مفتوح لانها مش هتقدر تستنى في البرد ده، بصت وفرحت لما لقته مفتوح، دخلت قعدت قدام جهاز كمبيوتر بس نامت بكسل على الترابيزة اللي قدامها وهي مستنية وراحت في النوم. شوية ووصل هو كمان بدري واستغرب ليه جه بدري بالشكل ده؟ هي لا يمكن تيجي…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه الفيديو

    انا حسام احمد، عندي 22 سنة، زي ماتقول كده هوسي كله في قصص الرعب، وكل ماهو لي علاقة بما وراء الطبيعة فهو شيء شيق جدًا بالنسبالي، يعني بيقولك سهران الليل انا وحبيبي، فانا كده بردو، بس نعدل شوية في الجملة ونقول (سهران الليل انا وقصصي، افلام الرعب، قصص… وسيب القوس مفتوح لكل حاجه ليها علاقة بالرعب، من الأخر فأنا شخص…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه جزارة عزام

    احيانًا ما تأتي بعض العقبات بحياة الفرد التي تجعلة يرتكب أشياء لا يريد أرتكابها… لكن أنتظر، ذلك ليس بمبرر لما حدث. تجربتي النهاردة هي تجربة ممكن تكون مرت على ناس كتير غيري، لكن دي ممكن تكون الأغرب بين أي تجربة سمعتوها… أنا باهر نادر ،عامل في إحدى الشركات، لكن الشركة دي بعيدة عن بيتي في الصعيد، فمن الطبيعي خدت سكن…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    نوفيلا المستحيل للكاتبة شاهندة الفصل الثالث عشر والأخير

    جلس جوارها بعد أن أزال تاج رأسها وبضعة دبابيس فسقط شعرها البني الناعم علي ظهرها، كانت تقبض يدها بقوة فأدرك خوفها واضطرابها، مد يديه يمسك يديها فنظرت إليه. ابتسم يتطلع إلى بندقيتيها قائلا: متخافيش لو محتاجة وقت كمان أنا مستعد أديهولك. سحبت يدها من يديه وهي تنهض وتمشي قليلا قائلة: حقيقي مش عارفة مالي. أنا آسفة متزعلش مني. نهض يقترب…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه شبح الاسانسير

    العمارة قديمة، واضح أنها مبنية من سنين، دخلت بتردد طالع لدكتور الأسنان في الدور الرابع، قربت من الأسانسير لقيت مكتوب عليه “عطلان”. اتضايقت، لسه هرجع أطلع على السلم لقيت الأسانسير بينزل. فتحت ملتقش حد، استغربت، أنا مضغطش أصلا على زرار أنه ينزل! دخلت وحسيت أنها إشارة من ربنا علشان الواحد تعبان ومش قادر يطلع سلالم، دخلت وضغطت على الرابع ولسه…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه علامات شيطانية

    كُل حاجة كانت كويسة، لحد ما قررت مراتي أننا نخلف بعد 6 شهور جواز، وافقت رغم أن ده هيقلل من حركتنا ونشاطنا بس طالما هي راضية مفيش عندي مانع. يوم ما جت قالتلي إنها حامل كانت في قمة الفرحة، فرحت على فرحتها، نزلنا جري للدكتور وكشفنا سونار واطمنا على الوضع ورجعنا البيت ومن وقتها كل حاجة اتقلب حالها! كانت بتنام…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    نوفيلا المستحيل للكاتبة شاهندة الفصل الثاني عشر

    كان يبحث عنهما حتى رآها تتنقل بين الخياطين، تترك ملاحظاتها هنا وهناك بينما تتبعها طفلته تمسك بدفتر صغير تدون فيه بعض الكلمات، تسألها علي مايبدو شيئا فتترك مابيدها مهما كان وتميل حتى تواجه الصغيرة تجيبها بابتسامة حانية قبل ان تعود إلى محدثها. هل يمكن أن يتضخم القلب عشقا حتى تشعر به يكاد أن ينفجر مطالبا بقرب حتمي ليشبع رغبة هائلة…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    نوفيلا المستحيل للكاتبة شاهندة الفصل الحادي عشر

    أنا خايفة ياهند. خايفة قوي. خالد هيعيش مش كدة. طمنيني أبوس ايديكي. ضمتها هند بين أحضانها بقوة تقول: خالد هيعيش ياصفية. صدقيني. مش بعد مالقيته هيروح مني. ربنا أرحم من كدة. خالد هيعيش. هيعيش. وكأنها تطمئن نفسها بهذه الكلمات التي ظلت ترددها بصوت مرتعش هز كيانه ومزق قلبه، وجد طفلته تتمسك بيده فنظر اليها ووجدها خائفة بدورها. ضمها إلى جانبه…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    نوفيلا المستحيل للكاتبة شاهندة الفصل العاشر

    طرق علي باب حجرتها في دار الأزياء فلم تأذن له بالدخول بصوتها العذب كعادتها، تناهي إلى مسامعه صوت أغنية تقول كلماتها. لو حد شافه يقوله بلاش يقرب منى أحسنله ويلحق نفسه قبل مايجى وأقسى عليه ولو ع الحب راح ومجاش ولو قدامى هيبانله هيسمع منى كل كلام يبكى عينيه استقويت لو مات قدام عينيا عمره مايصعب عليا والله ده فيه…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى