السنة: 2022
-
روايات شيقه
نوفيلا العازف للكاتبة شاهندة الفصل الثاني
رقصة الخلود صديقاتي العزيزات. هل سمعتن يوما عن سحر يجعل الدنيا في عيونكن أكثر إشراقا؟ عن وهج يجعل القلب ينبض بحروف ملونة ويخفق بصخب؟ عن نيران تشعل الجسد فيرحب بإحتراقه؟ هل سمعتن عن نغمات تجعل الروح ترقص وتشعر بضمة الألحان؟ ترى هل هذا هو الحب الذي انتظرته طول الزمان؟ أتمنى لو كان… فما شعرت به اليوم كان شيء خيالي ظننته…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
نوفيلا العازف للكاتبة شاهندة الفصل الأول
تقديم الرواية هل سمعتن يوما عن سحر يجعل الدنيا في عيونكن أكثر اشراقا؟ عن نيران تشعل الجسد فيرحب باحتراقه؟ هل سمعتن عن نغمات تجعل الروح ترقص وتشعر بضمة الألحان؟ ترى هل هذا هو الحب الذي انتظرته طويلا؟ قابلته بحفل عيد الحب فجذبتها هالته الغامضة لتوقن من أنه أمير أحلامها حتى ظهر أمير آخر بالجوار، ترى أي الأميرين ستختار سندريلا هذا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه ضحايا المهرجين
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” أنا مبركزش في التفاصيل، مش كلها… بركز بس على التفاصيل اللي تخدم قضيتي، التفاصيل اللي تخليني أكسب القضية وأخرج الموكل بتاعي زي الشعرة مالعجينة. فيما يتعلق بموكلي لازم أعرف كل حاجة، حتى أكلته المفضلة واصحابه القريبين واللي بتجمعهم علاقة سطحية مبنية على النفاق والمصلحة، أما التفاصيل اللي متهمنيش هي إذا كان الموكل ارتكب الجريمة اللي…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة لولو الصياد الفصل السادس والأخير
وقفنا المره اللى فاتت لما السكرتيره دخلت لسيف وقالتله انى فى حد عاوز يقابلوا… سيف: انتى… هى: how are you… سيف: بصدمه: رولا: انتى جيتى امتى رولا: انت زعلت خبيبى انا فكرت انت تبقى مبسوط سيف: اه: اه طبعا نورتى مصر رولا قربت منه وباسته فى خده وسيف وبعد ورولا قعدت على الكرسى قدامه وحطت رجل على رجل: وكانت لابسه…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس
سلمى عرفت ان سيف جاى وهو معرفهاش وقررت أنها تخرج مع رنا سلمى اتصلت برنامج سلمى: هاى ازيك يا رنا ايه الأخبار رنا: تمام يا موزه ايه اللى فكرك بيا سلمى: وأطيه عمال تعالى نخرج نتفسح رنا: اشطه أخيرا عمنا عليه واستناكى سلام سلمى: سلام سلمى ليست بفوزه بنص كم أحمر فى اسود وبنطالون اسود وصندل أسود وأطلقت لشعرها العنان…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة الفصل الرابع 4
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة الفصل الرابع 4 وقفنا المره اللى فاتت لما سيف نام وسلمى فى حضنه… سلمى ابتدت تفوق من النوم وكانت حاسه بحاجه تقيله على جسمها ومكنتش عارفه فى ايه بتبص وجدت سيف نايم جنبها سلمى بعدت ايده بعنف جامد صحى سيف بعدهﻻ مفزوع… سيف: ايه فى ايه. سلمى مردتش وقامت دخلت الحمام وكانها مش شايفه ولا كانه…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة لولو الصياد الفصل الثالث
وقفنا المره اللى فاتت لما كانوا بيحضروا الفرح: والجواز اول ما احمد يخرج من المستشفى عدى شهر على ابطالنا الحزين والفرحان بس كان اهمهم سيف وسلمى سلمى كانت زعلانه اووى لدرجه انها مكنتش بتضحك ولا بتتكلم غير قدام جوز خالتها علشان ميتعبش تانى وكانت دايما تقول انها ايوه بتحب سيف بس كانت دايما تتخيل جوازهم بالحب والرومانسيه وحلمها انها تلبس…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
نوفيلا فستان زفاف للكاتبة لولو الصياد الفصل الثاني
وقفنا المره اللى فاتت لما سلمى صدمت سيف بكلامها… سلمى بعد ما سابت سيف ومشيت مكنتش مصدقه انها كانت بالقوه دى ومكنتش عارفه هى ازاى قدرت تتكلم معاه سلمى من ساعه ما شافت سيف وهى حاسه ان قلبها هيخرج من مكانه لانها فعلا بتحبه اووى وعمرها ما قدرت تنساه ومكنتش شايفه اى راجل غيره بس برده مش هتبين له انها…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية فستان زفاف الفصل الاول للكاتبة لولو الصياد
مقدمة الرواية انا هحكى ليكم حكايتى مع حبيبى وجوزى واخويا ابن خالتى وروحى وحبيبي سيف هو اسمه سيف وكلمته سيف فعلا عليا كل حاجه بيقولها ليا كانت لازم تتنفذ ممنوع الاعتراض هو امانى وحمايتى سيف ابن خالتى اكبر منى 10 سنين وكنت بعتبره اخويا واما كنت صغيره وهو انا كنت بالنسبه له اخته الصغيره لحد ما كبرت كل حاجه اتغيرت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه حظر تجوال
القصة مستوحاة من أحداث حقيقية “تم تغيير الأماكن وأسماء الشخصيات” حياتنا هنا هادية، أيامنا بتمر بسلام، كل واحد فينا حر في اللي بيعمله واللي بيشتغله، كل اللي مطلوب مننا هو الالتزام بقاعدتين اتنين بس، في أماكن معينة مينفعش حد فينا يهوب منها وهو لوحده، لازم نكون جماعات، القاعدة التانية أول لما الشمس تغوص، والنور يتطفي تمامًا عن السما كلنا لازم…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه السادسه و الاخيره
رواية اولاد حتاته الحلقه السادسه و الاخيره -عفاريت ازاي يعني؟! -زي ما بقولك كده بالظبط، ما هو بعد ما قعد الواد في الاوضة بليلتين، في يوم جه “علاء” ابن سامبو الوسطاني البيت متأخر، وهو طالع على السلم سمع صوت حد بيتكلم، فضل يركز لحد ما عرف مكان الصوت، كان جاي من البدروم.. قرب من الباب وحط ودانه عليه، سمع صوت…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه الخامسه
ولاد حتاتة ٥ نظرات ترقب ولحظات من الفضول، حالة تشوق وانتظارسماع اللي حصل، وده بعد ما سكت “حودة” عن الكلام، فسألته بلهفة: -حصل ايه بعد كده يا حج “حودة”؟ سرح في الفراغ لثواني، واضح انه كان بيسترجع وبيفتكر اللي هيحكيه، خد نفسه وقال: -اللي حصل إن كان فيه سكينة غدر مستخبية، رشقت بأيد نجسة لا تعرف أخلاق، ولا اتربت على…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه الرابعه
رواية اولاد حتاته الحلقه الرابعه 4 وفضل بعد السنين دي كلها “حتاتة”.. ولو هتسالني عن وصف هيئته!.. ف اللي سمعته عن حكايته بيقول إن أقرب وصف له.. إنه “الزرع الشيطاني”، النبتة السودة اللي خرجت من بطن الأرض، وفضلت ترمي بفروعها في كل حتة.. بس فروع اتسقت بشقا الخلق بغصون لا تحمي من شمس، ولا تحمي من صواعق رعد اللي تطوله…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه الثالثه
(ولاد حتاتة) ٣ وقفة حداد.. ده أدق وصف للدقايق اللي وقفناها قصاد البيت اللي اشتريته، صف متكون من 3 افراد، انا، الشيخ”بشير” إمام الجامع، وصاحبي “محمد”، لحظات من الصمت والانتظار، وبعد الكلام اللي قاله الشيخ عن البيت، سألته عن اللي يقصده، بس ماكنش في اجابة، مفيش غير الصمت ونظراته اللي اتوجهت ناحية البيت، كأنه بيسترجع شريط من الذكريات بيمر قصاد…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه الثانيه
الجزء الثاني الشاب بعد ما فاق للحظات من غيبوبة الكيف، ضيق عينه وركز في ملامحنا واحد واحد، عينه وسعت على اخرها ورجع بضهره لورا ورفع كف ايده وضرب بيها تحية وهو بيقول: -اسف يا بهوات، حقكوا على راسي .. اتفضلوا، اتفضلوا كملوا طريقكوا. جه الشاب التاني وقرب منه وقاله: -استنفعت من الزباين بحاجة: خبطة في كتفه وهو بيسحبه عشان يرجعوا…
أكمل القراءة » -
روايات رعب
رواية اولاد حتاته الحلقه الاولي
ولاد حتاتة.. بعد غيابي عن البلد مدة طويلة، رجعت ونويت استقر وسط اهلي… والحمد لله ربنا كرمني بمبلغ كويس، اقدر بيه اشتري ارض وابني عليها بيت لاولادي واعمل مشروع يعيشني انا واسرتي عيشة محترمة، خاصة اني من عيلة معروفة في منطقتي، وليا قرايب وظايفهم في البلد وظايف تقيلة، فلازم اكون زيهم، او على الاقل في نفس مستواهم، بعد رجوعي استقريت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية ياسمينتي الفصل التاسع والاخير بقلم ديانا ماريا
الجزء التاسع والأخير. حدقت به بصدمة: إيه؟ كان يبكى بحرقة: ماتت امبارح وهى داخلة العملية م..ماتت وسابنتي لوحدي. تجمعت الدموع فى عينيها و نظرت له بشفقة وعطف ف فى الفترة القصيرة التى عرفته بها أحست أنه يحب أمه كثيرا و متعلق بها. مسح دموعه و نظر لها: ده ذنبك يا ياسمين ذنبك أنا عملت كل ده علشان خاطر أمى وفى…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية ياسمينتي الفصل الثامن بقلم ديانا ماريا
الجزء الثامن. معاذ بجدية: ياسمين أنا… ظهر طارق فجأة وهو يقول : أكيد مش جاي يقولك على لعبته القذرة اللى لعبها عليكِ مع ماما مقابل الفلوس علشان يفرقونا عن بعض. نظرت بصدمة إلى طارق ثم إلى معاذ الذى نظر فى الأرض بتوتر. قالت بعدم تصديق: مش ممكن أنا مش مصدقة معاذ قول حاجة، قول أنه كداب أنت مش ممكن تعمل…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية ياسمينتي الفصل السابع بقلم ديانا ماريا
الجزء السابع. نهضت بتوتر : طب سلام أنتِ يا ناريمان. وأغلقت فى وجه معاذ الذى أستغرب منها ومن حديثها. سار إليها طارق وهو ينظر لها بشك: هى مين دى اللى خرجت من حياتنا وريحتك يا ماما؟ ارتبكت والدته : دى ..دى واحدة صاحبتي أنت متعرفهاش. نظر لها ولم يتحدث ف بدأت تتحدث بغيظ مصطنع لتقنعه: اسكت يا طارق دى كانت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية ياسمينتي الفصل السادس بقلم ديانا ماريا
الجزء السادس رفعت ياسمين رأسها لتتسع عينيها من الذهول: أنت! كان معاذ يقف أمامها بشئ من الارتباك : اه أنا. نهضت تنظر إليه بتفحص وقد تذكرته وتذكرت ما حدث البارحة. فلاش باك كانت تجلس مكانها فى الكافيه تتأمل المكان وتفكر بعدما شربت قهوتها ثم نهضت حتى تعود للمنزل وأثناء سيرها شعرت بالدوار ولكن تمالكت نفسها ثم اصدمت بشخص فجأة ورفعت…
أكمل القراءة »