السنة: 2022
-
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل السابع
دلفت لحجرتها ثم نزعت عن رأسها الحجاب الملتصق بالأسدال ثم جلست علي المكتب الخشبي الصغير وأمسكت بأحد المراجع الدراسيه، ولكن قطع عملها صوت آلة الكمان التي على صوتها وتعرف مصدرها جيداً، فتركت المرجع ثم دققت جميع حواسها معه وشردت بعالمٍ خاص بها حتي تفاجئت بصوته ينسجم مع أنغام الأوتار ليزداد اللحن شجي، أقتربت من النافذه ثم أستمعت له بتركيز لتستمع…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل السادس
وكأن الماضي قد عاهد حاله ألا يتركني أنساه، فأرسلْ لي من يعكر صفوي، وطاردني حتى في منفاي.. تجهم وجه شريف بشدة، ورمق ذلك الغريب الذي تدخل في الحوار مع إيثار – خطيبته السابقة – بنظرات شرسة، وصاح بنبرة غليظة: أنا خطيبها! سيطر الإندهاش الممزوج بالصدمة على مالك، وعجز عن الرد ببنت شفة، بينما اتسعت مقلتي إيثار في صدمة واضحة، وشهقت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى الفصل الخامس 5
رواية وبقي منها حطام أنثى الفصل الخامس 5 وقفت أمام النافذة حتي يقترب صوت آلته الحزينه ويخترق آذانها، حيث أصغت إلي مقطوعته بتركيز قوي وظلت علي وضعها ذلك إلي أن شعرت بثقل في رأسها وقد غلب النعاس جفنيها فتوجهت نحو الفراش وتدثرت به… في صباح مشرق غزت فيه الشمس أحضان السماء، إستيقظت إيثار مبكراً لترتدي ثيابها استعدادا لأول يوم دراسي…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل الرابع
تفاجئت إيثار بوجود مالك أمامها عند مكتب شئون الطلبة التابع لكليتها، ففغرت شفتيها بإندهاش، ورددت بصوت مصدوم: إنت! إرتسمت علامات السعادة على محياه، وهتف قائلاً بمرح: شوفتي الصدف! أجفلت عينيها خجلاً منه، فتابع مالك قائلاً بإهتمام: ها قوليلي بتعملي ايه هنا رفعت رأسها قليلاً، ولكنها لم تنظر إليه، وأشارت بيدها لتجيبه بتلعثم: أنا، أنا كنت جاية أشوف ورقي. أخذت نفساً…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل الثالث
وما زاد الحزن من عينيها إلا جمالاً، ليجعلني أنحني في حضرة جمالها أحتراماً، وكأن بريقهما شعاع أملٍ، أُضئ لي بليلةٍ سادها السواد ظلاماً ماهذه العينين البائستين الجذابتين، تجمع بين المتناقضات في جمالها، يااللهي سبحانك وقد خُلقت بإبداع يدك.. هكذا كان يحدث نفسه جالساً شارداً علي فراشه قبيل النوم، فامشهد تصادم عيناهما لا يفارق ناظريه وكأنه يعيش الموقف من جديد، ساحرة…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل الثاني
تعالت أصوات الجر والسحب، ووقوع بعض الأشياء، محدثة دوياً مزعجاً لدى السيدة ميسرة، والتي ظلت تطالع السقف بنظرات قلقة.. أخذت نفساً عميقاً، ولوت فمها وهي تزفره على مهل.. ميسرة بنبرة ضائقة: يا روان، بت يا روان خرجت من الغرفة المجاورة فتاة صغيرة في السن – في السادسة عشر من عمرها – وهي تضع مشبكاً للرأس في فمها، ونظرت إلى عمتها…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية وبقي منها حطام أنثى للكاتبة منال سالم و ياسمين عادل الفصل الأول
مقدمة الرواية هو… ذِكرى تليها ذكرى تهاجمني حتى في صحوي.. ككابوسٍ مُزعج لا أفيق أبداً منه وَ مُقتحماً بوقاحةٍ أعمق أحلامي.. فأتلذذ فيهم برؤية طيفك.. وبيأس أنتظر نسمة هواء تحمل عطرك.. فينعش روحي البائسة.. فرائحتك دوماً تسبقكِ أينما كنتِ.. فتشعلي دون قصد شوقي إليكِ… حقاً… كسرني عشقك! هي… لست وَحدك من يُعَاني! فَعِشقك قد سَلبَ عَقلي وأضنَاني وَهَشم روحي وعبث…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه فتاة الجحيم
انا مني من بغداد، تحديدا من الجادرية، طالبة بكلية التربية، موجوده في سكن طلاب هناك، ده لان سكني بعيد عن الجامعة هنا، قصتي بدأت مع ظهور بنت جديدة معانا في السكن اسمها(ساندي)، تصرفتها كانت غريبة جدًا، حاولنا كذه مره نقرب من البنت دي، لكنها كانت دايما ردودها غريبة، وكانت بتدفع البنات بالسخرية منها ومن طريقتها الغريبة دي، لكني كنت من…
أكمل القراءة » -
قصص
ارض الجان
ارض الجان كان ياما كان في قديم الزمان، عاش رجل يدعي ايوان، في قرية مليئة بالجان. ايوان كان انسي زيه زي أي انسان، لكنه صحي في يوم لقى نفسه وسط قرية ماكنش عارف هو جه هنا ليه؟ أو ازاي؟ صحي لقى نفسه مرمي في شارع من الشوارع الضيقة والمليانة بالطين، فتح عينيه وكانت أول حاجة شافها هي ماية المجاري، رفع…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن والعشرون والأخير
ادهم سابهم كلهم. وخرج بس كفايه بقى هو زهق وتعب. راح بيت ابوه لقي ابوه وامه مع بعض دخل وفضل واقف علي: ما تتدخل واقف كده ليه؟ ريهام: تعال حبيبي تعال اقعد ادهم واقف مكانه ومش بيتحرك على بقلق: في ايه مالك كريم كويس؟ ادهم: اه علي: ليلى كويسه؟ في ايه مالك انطق؟ ادهم: مالي؟ ههههه مالي؟ اسأل مراتك انا…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل السابع والعشرون
كل يوم بيعدي نسمه بتقرب اكتر من ادهم وعلي بقت مسؤله عن كل حاجه تخص ادهم شغله مواعيده حتى اكله في مره وهو غرقان في شغله هيا دخلت عنده ومعاها اكل حطته على الترابيزه وراحت لادهم شدت من ايده قلمه وقفلت اللاب وقفلت الملفات فبصلها باستغراب ورجع لورا في كرسيه ادهم: وبعدين؟ نسمه: وبعدين تقوم تاكل يالا ادهم: الملف ده…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل 26
رواية حبيبي المجهول سمعها وجري على الاوضه اللي هيا فيها فتح الباب اللي كان مقفول بالمفتاح من بره ودخلها واول ما شافته قامت وقفت بس الحبل بيشدها وعماله تشد فيه وتصرخ في وشه ليلى: انت اخدت ابني مني انا بكرهك بكرهك يا ادهم بكره اليوم اللي شوفتك فيه ياريتني كنت سيبتك انا ايه اللي خرجني من شغلي وكلمتك ليه؟ انا…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الخامس والعشرون
ريهام: ادهم حبيبي ادهم بصلها ريهام: في حاجه لازم تعرفها؟ ادهم بصلها باهتمام واتردد جواها كلمه سليم عمره ما هيسامحك ابدا ابدا ادهم: ايه سكتي ليه قولي ريهام: انا بحبك قوي واي حاجه عملتها في يوم عملتها من حبي وخوفي عليك مش قصدي ابدا اني أذيك خليك ديما فاكر ده بيعدي يوم ورى يوم وريهام تأنيب الضمير بيموتها كل يوم…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع والعشرون
علي: طيب يالا انا جاي معاك راحو الاتنين وقابلهم خالد واخدهم على الاوضه اللي ليلى فيها خبط ودخل على ودخل وراه ادهم وبص لمراته اللي بقاله شهرين ماشفهاش وهيا بصتله نظره طويله مش عارفه تحدد فيها اي حاجه واحشها بتحبه بتكرهه عايزاه ايه بالظبط هيا مش عارفه ادهم واقف هيتجنن عليها عايز يجري يضمها عايز يحط راسه على صدرها عايز…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث والعشرون
ادهم هيتجنن هو وعيله ليلى كلها لان محدش عارفلها اي اثر او طريق دوروا في كل المستشفيات الاقسام كل قرايبها اي مكان وملهاش اثر نهائي البوليس وزع نشرات باوصافها وبرضه مفيش فايده وفي اليوم التالت ادهم مع ابوه بيحاول يهديه علي: هنلاقيها يا ادهم ما تخافش هتروح فين يعني؟ ادهم: – علي: طيب هيا زعلانه منك؟ ادهم حط وشه في…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني والعشرون
قفل معاها وفكر يكلم مراته يقولها هيتاخر شويه بس رجع في كلامه وقرر انه يروح يسلم عليها ويمشي يرجع لحضن مراته راح خبط بابها وفتحتله ودخل وقفلت الباب بس اترسمت ابتسامه شريره ونيه بالشر جواها وحب للانتقام انه رماها في يوم من الايام. الصبح طلع وليلي نايمه في سريرها تليفونها بيرن صحيت لقت نفسها لوحدها مسكت التليفون بس لقت رقم…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول الفصل 21
رواية حبيبي المجهول الفصل 21 ادهم وصل عند ليلى وخبط وهيا فتحتله واتفاجئت بيه اول ما شافته طبعا محدش عارف هما زعلانين او لا بس الكل شاكك انهم زعلانين كلهم اتفاجؤا بيه وخصوصا ليلى دخل سلم عليهم عادي زي اي مره بيجي فيها البيت عم فتحي: لا يا ادهم انا زعلان منك ادهم افتكر انه هيلومه على انه محافظش على…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل العشرون
طول الطريق ليلى بتحاول تتكلم وادهم بيسكتها واخيرا وصلوا البيت وطلعوا اوضتهم واول ما دخلوا وقفلوا الباب ادهم بص لليلي وقالها جمله واحده ادهم: اول ما النهار يطلع مش عايزك في البيت فاهمه؟ عايزك بره البيت وبره حياتي؟ قال جملته وخرج وما رجعش غير الصبح ليلى الليل كله تعيط لمت هدومها وحاجتها وسابت اي حاجه هو جبهالها غاليه دهب مجوهرات…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل التاسع عشر
ادهم رجع كانت ليلى طلعت بس ملحقتش تغير اول ما شافها هدومها طينه وحتي وشها فيه طينه يدوب هتتكلم ادهم: مش عايز اسمع سابها ودخل غير هدومه وخرج يسهر بره هيا عرفت من على ان عنده عشا بره شغل كل يوم ريهام بتخترع شغله شكل لليلي بحيث تشغلها بيها طول النهار وادهم يرجع اخر النهار يلاقي مراته مش مستعده نهائي…
أكمل القراءة » -
روايات رومانسيه
رواية حبيبي المجهول للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثامن عشر
ادهم اخد ليلى وسافر بيها وقضوا احلي شهر عسل في الدنيا سافر بيها بره مصر فسحها في كل مكان سبق وراحه وعجبه وحب يشوفه بعيون حبيبته ليلى كانت مبهوره بكل حاجه بتشوفها وحست ان الحياه اجمل من انها تكون حقيقه عايشه زي اجمل حلم ممكن تتخيله فسح لعب حب رومانسية ضحك كل شيئ ممكن اي واحده تتمناه ادهم كمان عرف…
أكمل القراءة »