السنة: 2022

  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل السادس

    عصام قام وساب فرحه واحمد عشان يتكلمو شويه مع بعض ويفهمو بعض احمد: احم احم فرحه: باصه في الارض وهتموت م الكسوف احمد,; مبتسم اوي وفرحان بخجلها ده اوي وقالها طب ممكن تسمعيني صوتك ولا ايه فرحه: بصتله وقالتله وهي مرتبكه اه اكيد احمد: ممكن تعرفيني بنفسك اكتر يعني ولا ايه طيب فرحه: بخجل وتوتر اه طيب انا فرحه وسكتت…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الخامس

    فرحه فضلت منتظره احمد ونفسها يجي بقا مش عارفه تعمل ايه وفي نفس الوقت حذرت مريم من الاتصال بي. واعدت تدعي ربنا كتير انه يقرب البعيد.. وفي يوم م الايام رن تلفون عصام ياتري مين اكيد احمد عصام: السلام عليكم احمد: وعليكم السلام ازيك يااستاذ عصام عصام: الحمدلله بس مين حضرتك احمد: انا احمد الظابط الي كنت عملتلكم المحضر بتاع…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الرابع

    فرحه: بشوق في ايه يامريم قوليلي مريم: تدفعي كام فرحه: يالهوي يخربيتك يابت قولي عبو شكلك مريم: خلاص خلاص هقول بصي ياستي فاكره امبارح والي حصل في القسم فرحه: بتفكريني ليه حرام عليكي يامريم مريم: استني بس فاكره الظابط الي عمل المحضر؟ فرحه: ايووه ماله مريم: معجب بيكي يافرحتي فرحه: بزهول بجد؟ مريم: اه وربنا هي دي حاجه اهزر فيها…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثالث

    فرحه فضلت باصه في الفون ومش عارفه ترد من الخوف خلاص قلبها هيوقف بس تماسكت وردت ع الفون بصوت مرتعش: الو عصام: ايه مبترديش عليا ليه فرحه: معلش كنت في المطبخ عصام: مممممم بتعملي ايه فرحه: كنت بعمل حاجه اكلها عصام: بغل لا والله طب ايه رايك ان انا رجعت البيت! فرحه: ذهلت ودموعها نزلت وعماله تترعش ومش عارفه تقوله…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الثاني

    دخلت فرحه تحضر الفطار ودخلت سهير عشان تصحي عصام وقالتله يلا عشان نفطر ونمشي ع طول عصام: ماشي قولتي لفرحه؟ سهير: آه قولتلها عصام: طيب تمام خليها تحضر نفسها بقا سهير: تحضر نفسها ازاي يعني عصام; هو ايه الي ازاي تلبس يعني سهير: ليه وهي هتيجي معانا تعمل ايه انا شايفه اننا مينفعش ناخدها معانا عصام: نعم! انتي عايزاني اسافر…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية فرحة للكاتبة فاطمة حمدي الفصل الأول

    مقدمة الرواية فرحه بنوته في العشرين من عمرها بنوته عاديه زي اي بنت تعيش مع اخوها ومرات اخوها وابن اخوها الصغير للاسف فرحه تعاني من اشياء كثيره بداخلها. بسبب قسوه مرات اخيها معها الاخ لن ياخذ موقف ولا يهتم باخته ولا يعمل بوصيه الاب والام بعد وفاتهم هو لا يهتم بفرحه ويترك زوجته تعاملها بقسوه كانت فرحه تنام كل ليله…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الثاني والثلاثون والأخير

    دكتور عزيز، مروان فين؟ نطق ياسين بتلك العبارة في قلق، موجها حديثه إلى الطبيب الخاص بمروان ليمرر الطبيب نظراته بين الحضور والذين تبدو ملامح القلق على وجوههم، ليعود بنظراته إلى ياسين قائلا: حالة مروان كانت خطيرة جدا وطبعا لما قلتلى الحالة على التليفون عرفت ان نسبة نجاته ضعيفة جدا، بل تكاد تكون معدومة، انتوا عارفين حالة قلبه، والتعذيب اللى شافه…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الحادي والثلاثون

    عدنان هرب يامروان. قال ياسين تلك العبارة في غضب عبر الهاتف لينهض مروان قائلا في صدمة: انت بتقول إيه يا ياسين؟هرب إزاي؟ قال ياسين في ضيق:. معرفش يامروان، معرفش، كل اللى أعرفه إنه هرب النهاردة الصبح من مبنى النيابة، أكيد حد من جوة ومن برة ساعدوه، ومش كدة وبس، سوزى اتقتلت بحقنة هوا فاضية في المستشفى بعد ماجالها انهيار عصبى…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الثلاثون

    غمضى عنيكى بس ومتفتحهمش غير لما أقولك. نطق نبيل بتلك العبارة وهو يسحب دارين من يديها وهي مغمضة العينين كما أمرها أن تفعل، لتقول في حيرة: مودينى بس على فين يانبيل؟ سمعت همسته الحانية القريبة من أذنيها وهو يقول: ع الجنة، افتحى عيونك يادارين. فتحت دارين عينيها ببطئ لترى محيطها، اتسعت عينيها بصدمة، وشعرت بالقلق وهي تتذكر ذلك الكابوس الذى…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل التاسع والعشرون

    نظرت فتون إلى ياسين في صدمة قائلة: انت بتقول إيه؟يعنى انت مقتلتش ميسون؟ هز ياسين رأسه نفيا قائلا: طبعا لأ، إزاي بس هقتلها وأنا كنت بحبها؟أنا موتها كان بالنسبة لى موت لروحى قبل روحها، أنا لما فقت لقيت نفسى في مكان زي السجن، بعدها عرفت إنى في معتقل خاص، معتقل للى عايزينه ميشوفش الدنيا برة تانى ولا حد في العالم…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الثامن والعشرون

    قالت فتون ودموعها تتساقط بغزارة: مقدرتش يانبيل، مقدرتش، أنا مش عارفة إزاي بس هقف على قبرها وأقولها إنى ضعفت؟، إن حبى ليه كان أقوى من حبى ليها، إزاي، إزاي؟ اتجه إليها نبيل يمسك يدها بقلق قائلا: طب اهدى بس واقعدى ارتاحى يافتون، هيجرالك حاجة بالشكل ده، جلست ليجلس نبيل بجوارها وهي تقول بألم: خلاص يانبيل مبقاش فيه راحة. لتنظر إليه…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل السابع والعشرون

    سمعت فتون طرقات على باب حجرتها، فاتجهت إليه تفتحه لتفاجأ بياسين يقف أمام الباب، نظرت إلى عينيه قائلة بإرتباك: ياسين، إيه اللى جايبك أوضتى في الوقت المتأخر ده؟حصل حاجة؟ تأمل ملامحها لثوان قبل أن يقول بهدوء: جالى تليفون من مصر ولازم ننزل بكرة الصبح عشان أمضى عقد شركة التوفيق، صاحبها طالب إنه يشاركنى في الصفقة دى لوحدى، وبيقول إنه ميعرفش…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل السادس والعشرون

    دلفت فتون إلى ذلك المطعم الشهير ببيروت، يجاورها ياسين، لتلتفت الأنظار إليهم على الفور وقد بدوا في أجمل حلة، وكأنهما ثنائي سينمائي، اقتربا بهدوء من وليد الذى أشار إليهما، ليقف ما ان اقتربا منه يسلم عليهما ويعرفهما على فتاة جميلة و رقيقة قائلا: نهاد، حبيبتى وقريب أوى هتبقى خطيبتى. اتسعت عينا فتون في دهشة قائلة: مش معقول، واخيرا، فرحتنى أوى…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الخامس والعشرون

    تطلعت فتون إلى المارة بهدوء ثم نظرت إلى فنجال قهوتها لتغمس طرف إصبعها الخنصر فيه ثم تتذوقه وهي تغمض عينيها إستمتاعا ثم تفتحهما وهي ترفع فنجال قهوتها إلى شفتيها ترتشف منه برقة، حانت منها في تلك اللحظة نظرة إلى ياسين الذى وجدته ينظر إليها بصدمة عاقدا حاجبيه، كادت أن تشرق ولكنها تمالكت نفسها وهي تنزل فنجالها من يدها قائلة في…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الرابع والعشرون

    كان ياسين يشتعل من الغضب وهو يرى ابتسامة فتون الساحرة لهذا المدعو وليد، والذى يوجه لها حديثه الآن يذكرها بماضيهم سويا، عندما كان يهدم قلاعها الرملية فتلاحقه هي حتى يصيبها الإنهاك وتبكى ليشفق عليها وليد، ويجلسان سويا يعيدان بنائهم من جديد، و تلك المرة التى كسر فيها زجاج سيارة والدها وتلقت هي تقريعه بدلا من وليد، أو تلك المرة التى…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الثالث والعشرون

    وقف ياسين مستندا على الحائط بجوار الباب، يتأمل فتون وهي تفرش له ملاءة سرير غرفته، ليبتسم قائلا: والله لو قلت لحد ان فتون هانم سلطان فرشتلى سريرى مش هيصدقنى. اعتدلت فتون وهي تقف بعد أن أنهت مهمتها لتربع يديها أمام صدرها وهي ترفع حاجبها قائلة: وده ليه بقى إن شاء الله؟هو أنا مش ست قبل ما أكون صاحبة شركة؟ ابتسم…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الثاني والعشرون

    كان نبيل يجز على أسنانه لايدرى ربما للمرة الخمسون في تلك الساعة التى قضاها في ذلك الإجتماع مع ذلك المدعو توفيق والذى منذ أن رأى دارين وهو لم يرفع عينيه من عليها سوى للحظات يتحدث فيها مع نبيل ثم يعاود النظر مجددا إليها بطريقة أثارت حفيظة نبيل وغيرته وغضبه، ولولا أهمية تلك الصفقة في القضاء على شركة ياسين لألغاها في…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل الحادي والعشرون

    توقفت السيارة تحت تلك البناية والتى توجد بها شقة فتون، لتترجل فتون من السيارة يتبعها ياسين الذى اتجه إلى حقيبة السيارة يأخذ منها حقيبة فتون الوحيدة والتى جاءت بها إلى بيروت، كانت فتون تتابعه بعينيها تتساءل في حيرة وقلق عن سر حالته الغريبة تلك؟، أتراه عرف أنها أخت ميسون وأنها ما جاءت إليه إلا إنتقاما منه؟، ولذلك يعاملها بكل هذا…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل العشرون

    عاد مروان إلى المنزل فاستقبله فارس بأن جرى فورا إليه يضمه من خصره وهو يقول: وحشتنى أوى ياآنكل مروان. ابتسم مروان وهو يضمه ثم ينزل على ركبتيه ليصبح في مواجهة فارس يقرصه بخفة في وجنته قائلا بحنان: انت كمان وحشتنى يافارس، عملت إيه في غيابى؟ هز فارس كتفيه قائلا: معملتش حاجة، حتى ماما تعبانة ومرضتش تلعب معايا زي كل يوم.…

    أكمل القراءة »
  • روايات شيقه

    رواية جحر الشيطان للكاتبة شاهندة الفصل التاسع عشر

    فتحت زينة عينيها لترى أنها ليست بغرفتها، وإنما بغرفة أخرى تعرفها وتعرف صاحبها جيدا، أغمضت عينيها مجددا بقوة وهي تتذكر كيف جاءت إلى تلك الغرفة، تشعر بالندم على ضعفها وخوفها واللذان أحضراها إليه، كما كانت تفعل بالماضى، ولكن بالماضى كانت تظن أنها تلجأ لحبيبها أما الآن فهي تدرك جيدا أنه ليس ذلك الحبيب، إذا لماذا بحق السماء لجأت إليه؟ترى إن…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى