السنة: 2022
-
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الحادي عشر 11 بقلم ضحي ربيع
كانت بصاله وبتضحك بصدمة زبتقول -اي حبيبة واي مِهاد كان قصده اكيد قالها بالغلط بس لقيته بصلها وكمل كلامه لما الشعب كله بدأ يتكلموا بصدمة -سيتم الزفاف بعد أسبوعاً من الآن جهزوا طبولكم وثيابكم أستعداداً لتزويج مَلكَكُم كانت بتحاول تستوعب كلامه وهي باذلة كل قوتها أن دموعها متنزلش -مولاتي أ أنتِ بخير وكأنها مكانتش سامعة خديجة -لا يارب والنبي يارب…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل العاشر 10 بقلم ضحي ربيع
سمعتهم ضُحى ومقدرتش تقف على رجلها حاولت تسحب نفسها للأوضة من غير ما ياخدوا بالهم فضلت واقفة فترة. مش مستوعبة الي بيقولوا بعدين فتحت دفترها وكتبت….. (الي قتل الملك هما مِهاد وامها مش مُتخيلة الي عملوه بجد مش قادرة استوعب حاسة أن سُليمان في خطر حاسة أنهم ممكن يعملوا فيه حاجة وانا مستحيل اسيبه…….انا قررت أني هكمل بصفتي الأميرة ضُحى…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل التاسع 9 بقلم ضحي ربيع
رواية اين انا الفصل التاسع 9 بقلم ضحي ربيع -انا الحماية ازاي مش فاهمة حاجة -الناغول من ابشع البشر علي الارض يفعلون اي شئ من أجل الجاه والسُلطة سلاحهم سحر العقول لم يستطيعوا السيطرة عليٰ حتى الأن لقوة حُبي لكِ وايضا حُبكِ لي -يعني تقصد أن سلاحنا الحُب وان سحرهم يُبطل عند الحُب القوى -وأن يكون حلالاً فيما يُرضى الله…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الثامن 8 بقلم ضحي ربيع
فضلت تصرخ وتحوقل برعب وهي شايفة التعابين علي جسمها كله تقريبا غمضت عيونها وهي بتصرخ وبتترعش لغاية ما دخلت الاوضة خديجة ووراها سُليمان -مولاتي ما بكِ لما تصرخين هكذا -ضُحى أ أنتِ بخير هل أصابك شئ كانوا بيسألوها وهما مرعوبين عليها وهي لسه بتترعش حاولت تتكلم -تعابين فيه تعابين علي جسمى انتوا مش شايفنها -ثعابين ولكن اين؟ فتحت ضُحى عيونها…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل السادس 6 بقلم ضحي ربيع
بعدت نظرها عنه لأنه اتحرجت ولأنه يعتبر غريب عليها كان بالنسبالها دي سهوكة ولأنها كانت بتخاف من استلطاف الرجالة الزايد عن الحد لأنها عارفة أن معظمهم بيعمل كده بنية سيئة مش مجرد لطافة وأدب بس افتكرت أنها في عالم تاني اصلا وزمن غير الزمن خرج سُليمان وسابها تلمم شتات أفكارها تسترجع نفسها كأنها دخلت سينما عربية ومخرجتش منها رجعت بذاكرتها…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل السابع 7
وقفت ضُحى متنحة من المنظر لقيت مِهاد بعد ما كانت واقفة بتحاول تقرب لسُليمان فجأة بقيت مرمية في الارض -لقد أخبرتكِ الف مرة ألا تقتربي متراً واحدا مني الا تفهمين مِهاد اتكلمت وعينيها كلها حسرة ووجع -ما بها أكثر مني ماذا فعلت هي لك اكثر مما فعلتهُ أنا كي تُتيم بها الي هذا الحد اتعدلت من علي الارض وقريت منه…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الرابع 4 بقلم ضحي ربيع
-عقد قرانك أنتِ وجلالة الملك سُليمان -ازاي يعني الراجل اي دخل حضني ده يبقي جوزي!!!! -بالطبع -طب قولي لي لماذا قامت الملكة اقصد والدتي بأخذي خارج القسطنطينية -لا أحد يعلم هدفها حتى الأن لقد قابلت الله بسرها -طب قولي لي كيف ومتى ذهبنا من هنا -بعد وفاة الملك وقبل مراسم تشييع جثمانه أخذت كلتينا ليلاً دون أن يرانا أحداً وذهبت…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الخامس 5
-يعني الملك هو الجندي الي كان مصاب طب واي الي جابه البلدة الي كنا فيها فضلت البنت بصالها ببلاها مش فاهمة كلامة -اقصد كيف عرف الملك بأننا نسكن بتلك البلدة -لم يكن يعرف الملك أننا هناك بل لو ظل الف عام يبحث عنا لم يجدنا -أذا كيف وصل إلي ذلك الطريق -أنها تدابير الله الذي رأف بقلبكما وجمعكما بصدفة لا…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الثالث 3
كل حاجة بتبقي مبهمة اكتر يعني ده نفس الشاب الي صورته ولا واحد شبهه هي في فجوة زمنية ولا دي كلها هلوسة بسبب قعدتها الطويلة لوحدها في شقتها قررت أنها مش هتستسلم وتطلع من الي هي فيه بأي شكل حتى لو هتتأقلم علي وضعها الجديد لغاية ما توصل لحل تخرج بيه من وضعها الباب خبط ودخلت نفس البنت -احمم….اعتذر مولاتي…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الثاني 2 بقلم ضحي ربيع
فضلت ضُحى باصة للبنت بزهول اكيد في حاجة غلط يا أما ده حلم غريب وطويل شوية وهتفوق -أتحتاحين لشئ مولاتي؟ -………….. -سمو الأميرة اتسمعينني فضلت ساكتة مش عارفه تتكلم ولا تتحرك حتى مستنية تصحى من النوم وبس تصحى تلاقي نفسها علي سريرها مستنية المنبه كالعادة بس فجأة دخل شاب بزي حربي قديم وسيف في وسطه انتفضت اول ما دخل فجأة…
أكمل القراءة » -
روايات شيقه
رواية اين انا الفصل الاول
الساعة سبعة الصبح قاعدة علي سريرها مستنية المنبه يرن عشان يبدأ روتين يومها المعتاد رن المنبه قامت شغلت اذكار الصباح رتبة سريرها وحاجتها خلصت الأذكار دخلت غسلت أسنانها اتوضت صلت ولبست اخدت الكاميرا بتاعتها وخرجت للصالة الفاضية حزنت لوحدتها بس مفيش حاجه في أيديها فتحت اقفال باب الشقة الكتيرة الي قافلة بيها علي نفسها من جوة خرجت من شقتها عشان…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه ساكن المشرحة
من يوم ما البشر اتوجدوا على الأرض، وهم بيواجهوا حاجات غريبة وغامضة، حاجات عقلهم البشري ماقدرش يفهم معناها ولا حتى قدر يوصل لأول درجة من درجات فهمها، ومن ضمن الحاجات دي وأبشعها، بل وأعظمها كمان، هو الموت… ضلمة، سواد، تراب، كفن، أصوات عياط ودعاء، هو ده معنى الموت بالنسبة لكل اللي عايشين، وده ببساطة لإن ماحدش قدر يعرف ايه اللي…
أكمل القراءة » -
قصص
الفندق
من حوالي سنه نزلت انا ومراتي في فندق اليوم الاول عدي وكانت كل حاجه طبيعيه لكن اللي حصل في اليوم التاني كان غريب شويه صحيت من النوم انا و مراتي فطرنا واتفرجنا علي التليفزيون شويه وبعدها قومت خدت شاور وقررنا ننزل نتمشي شويه لما فتحت الدولاب لقيت البوم صور موجود فيه استغربت لان انا اللي رصيت الهدوم بنفسي والدولاب كان…
أكمل القراءة » -
قصص
منبع الشر
منبع الشر القصة مستوحاة من أحداث حقيقية “+18” =لو مكنتش عايش هنا، كنت هبقى حابب أعيش فين…ممممم…سؤال حلو، أظن في الصحرا… -إشمعنى الصحرا؟ =صحرا مفيهاش غير مصادر نادرة للحياة، عقارب، جمل هنا أو حصان هناك، تجمع صغير للميه كل شوية مقداره بيقل والميه بتجف، والمصدر الوحيد ليها هي المطرة اللي بتنزل كام مرة في السنة، مفيش أي مباني تحجب الرؤية…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه عين الدم
قصه عين الدم ، للتأكيد هي قصة من تجميعي الشخصي مع اضافة بعض المواقف الدرامية، ولك يا صديقي حق التصديق او التكذيب، فتلك القصة على لسان راويها. الموت.. الموت ساعات بيبقى المُنقد لسجن اتحطيت فيه بدون سبب.. سجن معرفش مكانة، مدته، فترته.. السجن ده هو عيني.. عيني اللي كنت بشوف بيها كل حاجه دم في دم كل حاجه قصاد عيني…
أكمل القراءة » -
قصص
دكتور الجن
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” الدنيا هادية، هادية أوي،ده يوم الأجازة الأسبوعية بتاعتي، اللي فاكره إن أشعة الشمس كانت ضعيفة عشان السحب كانت كثيفة ومغطياها، بدايات الشتا بقى، وعشان كده النور كان خفيف في البيت. أنا كنت قاعد على سريري، راسي مدلدلة، كل شوية ببص على ركن معين من الأوضة ، فراغ، مفيش حاجة معينة ف دماغي، ولا أي حاجة،…
أكمل القراءة » -
قصص
سيرك المسخ
سيرك المسخ “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” أنا حقيقي كنت مستعدة، محضرة الأسئلة والدروس، قعدت ليلة كاملة في التظبيطات دي وحتى اليوم اللي بعده ولحد معاد الدرس في السنتر. شلت شنطتي بكراريسي ولاب توبي واقلامي وكل حاجتي واتوجهت للمكان ووصلت قبل معاد الدرس بنص ساعة واستنيت الولاد ييجوا.. المفروض، المفروض إن اليوم ده كان هيبقى يوم طبيعي جدًا، هشرح الدروس…
أكمل القراءة » -
قصص
عقد الشيطان
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” البشر نوعين، نوع عنده الموهبة ونوع معندوش، هي كده، ببساطة كده، لو كل اللي معندوش موهبة أدرك ده من بدري بدري وريح دماغه مش هيضيع عمره ف حلم كداب، مش هيضيع مجهوده ف مكان غلط، هيوجه طاقته للاتجاه الصح، النشاط والوظيفة المناسبة ليه، يعني مثلًا مش لازم الناس كلها تبقى مطربين، مش عشان الواحد قعد…
أكمل القراءة » -
قصص
عهد عطية
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” “عطية” كان مجرد طفل صغير قليل الحيلة، شاء ربنا سبحانه إنه يفقد ابوه وأمه وهو مكملش ال9 سنين، لقى نفسه وحيد في الدنيا المرع.بة دي، وحيد تمامًا، مكنش ليه قرايب من قريب أو من بعيد في الإسماعيلية كلها، معرفش بقى هل عيلته اصلًا من محافظة تانية، المهم إن محدش منهم ظهر لا في اثناء حياة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه السرداب
السرداب ١ قد أتي بي الزمن لموضع قد افتقدته من سنوات عديدة لسر عاش بداخل انسان توفى من سنوات عديدة. أنا صبحي عبدالله الخير.. عرقي أسيوطي، بس عيشت معظم حياتي في مصر لدرجة إني مشوفتش جدي غير مره واحده في حياتي بالصعيد والعلاقات بنا تكاد تكون منقطعة تمامًا من ساعة أمي، بكن حالية ابويا مات وبقيت وحيد في شقة 3…
أكمل القراءة »