السنة: 2024

  • اقتباسات وملخصات

    كتاب توقف عن التفكير المفرط

    ✨ملخص كتاب “توقف عن التفكير المفرط”23 تقنية للتخلص من الضغوط النفسية ومنع تفاقم الافكار السلبية وتصفية ذهنك والتركيز على الحاضرفي هذا الكتاب :إذا قمت بتحليل الأحداث الماضية وكنت قلقاً بشأن الأحداث القادمة لدرجة أنك لم تعد قادراً على التركيز في مهمة بسيطة فأنت تفكر بشكل زائد. ” أصبح الكثير منا معتاد على التفكير الزائد لأنه يوهمنا بأننا نفعل شيئاً حيال…

    أكمل القراءة »
  • كل الروايات

    رواية حكايات الراوي الحكاية 5 ( صفقة الشيطان )

    #الحكاية الخامسة (صفقة الشيطان )    اهلا وسهلا بيكم اعزائي المشاهدين موعدنا اليوم مع الحلقة الجديدة من برنامج حكايات الرواي اذكركم بنفسي أنا حكايات الرواي مقدمة البرنامج في إذاعة الراديو واليوم رسالتنا وصلتني من شخص أعطى لنفسه اسم رمزى نور البداية  وكما كان الحال في الرسالة السابقة عندما قرأته لكم رؤية نداء كانت هذه رؤية صاحب الرسالة في منامه والغريب…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه الجن

    كَم كبير من الهدايا جاتلي النهادرة في عيد ميلادي ال 24 أغلبها من صحابي والباقي من أهلي وعيلتي.بس لفت إنتباهي وسط كل الهدايا والصندايق الملفوفة بشكل جميل ومبهر، صندوق صغير لونه أحمر سادة مش عليه اسم ولا عليه ورقة معايدة ومش ملفوف، صندوق شكله عادي مش ملفت خالص بس هو شد إنتباهي لإنه الوحيد اللي شكله أقل من العادي فكان…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    انبوب الموت

    عارف لما تبقى الحاجة بدون قيمة وارتباط اسمك بيها بيديها قيمة، لو عارف، يبقى هتوفر عليا في الشرح كتير، وقبل ما أخش في التفاصيل، لازم تعرف معلومة مهمة جدا، هي وإني يوتيوبر، بطلع لايفات في أماكن عمرك ما سمعت عنها، ومش عشان الأماكن دي مالهاش لازمة لأ، عشان مافيش اسم كبير ارتبط بيها وخلاها بالشهرة اللي تستحقها، بس استنى لحظة،…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    اصوات من عالم اخر

    -ممكن أولّع سيجارة يا حسن ولا لسه بتضايق من ريحة السجاير زي زمان؟*انا هسمحلك يا محي انك تشرب السجارة وانا معاك لأني هراعي شعورك دلوقتي وانت في الحالة دي، عاوزك تهدا خالص وتحكيلي ايه اللي حصل الفترة الأخيرة من وقت سفري لحد رجوعي وصلك للحالة دي؟ اخد نفس عميق وبدأ يتكلم بتوتر:– انا… انا مش كويس يا حسن، مراتي اتجننت…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصة بيت الغريب

    كنت شايفه، واقف على طرف السرير وباصصلي كإنه بيحرصني وأنا نايم، لكن كائن زي اللي قدامي ده، مستحيل أصدق إنه بيحرسني، وعشان تفهمني، هشرحلك شكله، هو طوله طبيعي زي البني أدمين، وحتى شكله، مش بعيد عن شكلنا، لكنه أصلع وعينه داخله لجوة، كإن حد ضغط عليه جامد ودخلها، وحتى جسمه، كان نحيف بشكل كبير، لدرجة إني شايف كل فقرات جسمه،…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه زقاق البانسيون

    عمري ما اتخيلت إني أرجع أحكي عن الأيام دي، لكن الظاهر كده إني لو ما اتكلمتش وحكيت، فالهواجس دي هتفضل تطاردني في كل لحظة.. في يوم عجيب نزلت القاهرة أخلص شوية ورق، لأني كنت مسافر أشتغل بره، السفرية اللي بقالي مدة مستنيها، كنت متخيل إن الأمور هتكون عادية جدًا؛ يومين تلاتة في القاهرة وأرجع بعدها البيت ألم وأجمع حاجتي وأسافر،…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل الثامن و العشرون و الاخير

    الخاتمـة:‘ مهلًا أيها الحب علي قلوبنا.. إنها جُرحي ‘وصلت السيارات امام مزرعة الرشيد، التي كان يقف جميع سكانها امام الباب الذين عرفوا كل ما حدث منذ ساعات ومن وقتها وهم في قلق مستعر حتي طمنهم نزار بأتصال ان كل شئ علي ما يرام، هبط الجميع من السيارات وبدأت حفلة احضان في المكان وبكاء ووعيل واشياء من ذلك القبيل.. استغل عدي…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصة سفاح التاكسي

    عشان توصل للمجرم أو القاتل، لازم تفكر كأنك هو، انسى انك متربي وابن ناس، لأن صدقني، لو فكرت بالطريقة دي عمرك ما هتوصل لحاجة، ولو وصلت، هيبقى حظ أو القضية كانت سهلة، لكن في القضايا التقيلة، مابيبقاش قدامك غير انك تعيش دور الضحية، بعدها تفكر زي المجرم، عمل كده ليه؟ الدوافع ايه؟.. لحد ما توصل لطرف الخيط اللي هيوصلك للمجرم،…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل السابع و الغشرون

    الفصـل السابع والعشـرون ‘ الأخير ‘:‘ لية الوجع طايلني وطايلك؟ مهما نبعد عني وعنك ما يفارق؟ ‘بدأت تتلملم نازلي في نومتها، فتحت عيناها بسبب الاضاءة الخفيفة الموجودة بذاك المكان واغلقتها عدة مرات حتي فتحتها اخيرًا وهي تتطلع الي المكان حولها بعدم استيعاب، كان ك مخزن تحت الارض! كبير به اشياء كثيرة يظهر عليها القدم، واثار تخريب وتكسير ودماء مجلطة.. وهناك…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه لعنة ظريفة

    لما  اتجوزت زمان نصيبي وقعني في محسن جوزي.. هو حاليًا شغال في دبي، عايش هناك في سكن مع صحابه، عشان كدة كان صعب اسافر معاه، وطبعًا بحكم شغله كل فين وفين لما بيجي يقعد معايا، ووقت مابيكون مسافر انا بقعد مع أمي في بيتها، بس قبل ما يرجع، بروح انضف شقتي واستقبله احسن استقبال.. واهو رضيت بالوضع ده عشان محسن…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل السادس و العشرون

    الفصـل السادس والعشـرون:‘ ياعيني عليكِ ياطيبة.. بقيتي أزاي كدا؟ ‘وصلـت السيارة لـ المكان المنشود، منزل رشوان الباذ وهبطت منها نازلي وهي ترتعش كليًـا، أخذت نفسًا عميقًا وهي تنظر الي المنزل الشاهق امامها قبل ان تدخله بعدما سلمت امرها لله، طرقت علي باب المنزل فأنفتح وطل منه رشوان.. الذي أتسعت ضحكته وهو يراها كأنه لا يصدق عيناه انه حدث وقد عادت…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد مزار الفصل الخامس و العشرون

    الفصـل الخامس والعشـرون:‘ أجمل ما فينا قلب، أصبح حتة حجر.. ‘في ظـلام الليل، كانت تجلس نازلي في غرفتها، تضع بعض الكريمات علي وجهها في روتين يومي معتادة علي فعله قبل نومها، أنتهت من وضع الكريم وظلت تدلكه وهي تعود بظهرهاعلي الفراش لتسترخي عليه، وتغمض عيونها في محاولة منها لـ الهرب الي لحظات انسجام خاصة..أنقطعت وهي تسمع صوت هاتفها يرن، مسكته…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل الرابع و العشرون

    الفصـل الرابع والعشـرون:ما لي لا تترك لي الأحزان فرصة لأتنفس!خرجا سريعًا ما سمعا صوت ذاك الأرتطام، وجدا نازلي مسطحة علي الارض امام الباب، مغشي عليها، تطلعا الأثنان لبعضهم البعض بنظرات ذات معني.. بالطبع استمعت لهم! تنهد نزار مطولًا قبل ان يميل ممسكًا بها وينهض بها متوجهًا الي الاعلي حيث غرفتها.. لاحقًا به يامن، وضعها علي فراشها وحاول ان يوقظها، لكن…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل الثالث و العشرون

    الفصـل الثالث والعشـرون:‘ لاموني في حبك وغلطوني.. ما هما ياحبيبي بعيوني ما شافوك! ‘بمزرعة المنشـاوي:يجلس عدي وخالته شيري اختصارًا لـ أسم ‘ شادية ‘ الذي لا تحبه وابناءها ‘ يامن ونغم ‘ في جلسة عائلية متكتمة.. بغرفة مكتب عدي، تبكي شيري وتنوح وهي تزف لهم خبر طلاقها من زوجها واختفاءه الذي تفاجئت به صباح الأمـس.. هاتفة:-_بقاله فترة مش مظبوط ومن…

    أكمل القراءة »
  • قصص

    قصه نفس عميق

    من ساعة ما سافرت مع مراد جوزي لأمريكا وحياتي اتغيرت، لا بقيت بنزل ولا بروح اي حتة، ده غير المكان اللي مراد معايا فيه، هو أه مش خايف عليا لاحسن أتوه، بس أنا اللي مش قادرة اختلط بالناس، وده ببساطة عشان لغتي الانجليزية ماكنتش أحسن حاجة، بس ده ماستمرش كتير لاني طورتها وبقيت بتكلم بطريقة تناسب الحوار، وأهو كل ده…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل الحادي والعشرون

    الفصـل الحادي والعشـرون:ستنسـاك الذكريات.. لكنك لن تفعل..أنتفض واقفًا وهو يردد ذاهلًا:-_عمتي!اؤما عدي وكاد يتابع حديثه لكن حاله نزار الشاردة منعته، كان الاخر ينظر بعيناه الواسعة أثر الصدمة الي الامام بعدم تصديق وقد بدأت الرؤية توضح لـه الان، تـرك غرفة المكتب وتوجه لحيث غرفة عمته سريعًا، فتح الباب دون ان يطرقه حتي وجدها تنتفض بفزع وهي تـراه يتقدم منها بذلك العنفوان..جلـس…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل التاسع عشر

    الفصـل التاسع عشـر:سنبكـي اليوم وغدًا.. ونضحك بعد الغد وإلى الأبـد.في طريق هبوطه الي الاسفل سمع صوت بكائها العالي، الذي وتره واغضبه، فتح بابها بعنف ودخل فأنتفضت هي بفزع رأته يقترب منها بغضب ارتعشت اوصالها لرؤيته، وصل لها، مـد يده ليمسك بكتفها الذي ما زال يؤلمها من مسكته السابقة ويقول بغضب وهو يعدل جلستها:-_مش عايز اسمعلك صوت، انتي فاهمة؟ لحد ما…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل الثاني و العشرون

    الفصـل الثاني والعشـرون:كل شئ إلا الفراق.. فمتسبنيش وانا مشتـاق.وقفت بينـار أمام باب غرفة نازلي، تفرك يداها ببعضهم البعض بتوتر وإرتبـاك، كل حماسها وتلهفها تبخر وهي تقف امام باب الغرفة، تخشي الدخول والاعتـراف فيقابلها الجفاء من الاخري، لا تعلم ماذا تفعل! نظرت بعيون تغشاها طبقة من الدموع لنزار الذي يراقبها بصمت كأنها تسأله الرحيل، لكنه لم يعطيها الجواب المريح، حيث مـد…

    أكمل القراءة »
  • روايات كاملة

    رواية وعد نزار الفصل العشرون

    الفصـل العشـرون:قالت:_لقد نالت الحياة مني بما يكفي.. ألم تكتفي؟دخلت زهراء غرفة والدتها بتلهف، تقدمت من فراشها فأصطدمت بها، متسطحة علي الفراش، فاتحة عيناها، شهقت بصدمة وهي تعود خطوة بكرسيها الي الخلف بعدم تصديق، رغم علمها بأن والدتها قد فاقت لكن رؤيتها علي الطبيعة شئ اخر، تقدمت منها بعنفوان تحتضنها بقوة.. تبكي وتشهق بعنف والاخري تحاول ان تهديها، ورغم ان عدي…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى