عشقني_في_ماضيه
البارت الثامن والثلاثون.. ..
استيقظ ادهم في الصباح وظل يراقب دنيا كانت نائمه وديعه جميله بين يديه لببتسم.. حاسس اني دخلت الجنه يا جلبي والله ليتلمسها بحنان لتبدا في التململ والاستيقاظ لتجد حبيبها ينظر اليها بهيام لتنظر اليه بحب ليهمس يا جمالو يا قلبو عالصبح انا هصحي اكده كل يوم لتتسع ابتسامتها ليقترب ويحتضنها يا صباح الجمال يا صباح الهنا يا صباح مالوش وصف يا ولاد.
لتتنهد.. صباح الخير..
ليهمس هو خير بعجل دا خير وبنور وليالي بتدور.
لتضحك حيلك حيلك ايه ده كله هتغر كده.
ليهمس.. اتغر يا حمري دانا واخد نجمه من السما يا لهوي عاللي جرالي وهيجرالي كت في عتمه وجلبي نور بيكي يا واخده عجلي
لتهمس يا سلام مبسوط اوي كده.
ليبتسم.. مبسوط.. صباحيتي مالهاش وصف والله ماليها وصف صباحيه مباركه يا جلب ادهم والله جلبه وهمو*ت عليه يا ولاد.
لتضع يدها تتلمس صدره يعني مبسوط بيا يا دومي..
ليهتف. طب بس بس بس يدك دي والله هو*لع وهتتفر*مي
لتتنهد انت ايه كلامك ده والله قلبي كتير عليا.. محسيني انك يعني يعني لتخجل..
يعني ايه مالمستش حد تجصدي..
تصدجي بالله اول مره احس اني راجل ومعاه ست ولا اعرف شكل الفرح الا اما لمستك وبجيتي ليا
لتخجل وتهتف يا سلام ليه مش كان معاك ست برضك تفرق.
ليهتف ياختاااي اسكتي كان معايا خشبه لوح بجالي سنين ببعد عنه انما دلوك ياختتاااي معايا المز الطري المدملك بجماله ولمسته بالدنيا.. دنيا والله وانت دنيا.
لتهمس وانت حبيبي اللي اتمنيته واكون ليه ادلعه واهنيه
ليهتف.. يا مري هو لسه هيبقي فيه دلع عن اكده ماهتحملش واصل والله لاه براحه عليا دانا غلبان.
لتضحك.. بس بس دانت فظيع وقليل الادب كمان.
ليهتف.. لاه جليل الادب اه ماشي بس لسه مابجيتش فظيع تعالي بقه اما اوريكي الفظاعه عن حج وظل يدغدغها لتضحك لين*قض عليها ويتوه معها في سعاده اهلكت قلبه اخيرا بعد عناء سنين من الجدب والقحط.
قامت داليدا لتنزل الي الحديقه لتحضر بعض الورود وتصعد لتضعهم في الفازه وحضرت الفطار في التراث ووقفت تنتظر زوجها ختي يفيق فقد سهرا معا لوقت متاخر لتظل واقفه تتامل الزرع وتنظر بسعاده.. اخيرا يا ديدا اخيرا الهنا دخل قلبك وحبيبك معاكي اخير عشقك ليه عاد من اول وجديد انا حاسه بقلبي بيرجف وحبيبي جنبي لتستدير وتذهب لتجلس بجواره تتامله بحب لتقترب وتركن بجوار وجهه تتامل وجهه بحب وتهمس بحبك اد روحي بحبك اد دنيتي كلها انا مش عارفه السعاده اللي جوايا دي حقيقي والا لا.. انت الروح يا ايهم.. هيمانه فيك وبيك لتمسك يده وتقبلها لتهمس اخيرا بقيت في حضنك مش خايفه. حبيتك ادم وعشقتك ادم ورحعت حبيتك ايهم وعشقتك ايهم بعشق عشقين عشق الماضي وعشق حاضر منورلي دنيتي.. لو تعرف اد ايه بحبك والله قلبي مافيه مكان الا بيدق ليك وبيك لتضع يده علي قلبها.. احساسي بيك مايتوصفش انت القلب وما فيه انت الحب اللي دبت فيه انت الايهم اللي هَمو*ت عليه والله همو*ت عليه لتظل تنظر اليه بهيام لتقترب من شفتيه لتشهق بشده عندما قلبها وركن عليها لتهتف اخص عليك خضتني..
ليهتف بحب.. اخض ايه بس ينفع تجوليلي الكلام ده وانا نايم دانا جلبي وجف من كلامك ده يتقال وعينك في عيني احس بيه
لتهمس.. وانت مش حاسس يا قلبي
ليهمس.. مش حاسس ازاي.. دا عيون حبيبي بتطلع نار تخش علي جلبي تكو*يها دا حبيبي دنيا لوحده ما رايدش الا هو فيها.. اني عاشج يا ناس وعايز اصر*خ.
لتضحك بس بس يقولو ايه.. ايهم ضرغام وقع وطب عالاخر
ليهتف.. يجولو ويجولو ماهيهمتيش.
لتهمس.. يعني مش خجلان من حبي انت كانو بيقولو عليك صعب وجامد.
ليقبل يدها ويهتف.. الجامد لان بجيه الجمر. الصعب انساب علي حاله من شوفه حبيلي وعشجه ايهم اتولد علي يدك. مره لما راح عجله اتولد علي حبك ومره لما رجع لعجله وجيتي خدتي جلبه ايهم بقي راجل زين يجدر الحب ويعشج الحبيب ولا يوم الا يكون ليه حبيب.
لتننهد.. وهواره .. ما زعلانش اني مش هواريه.
ليهتف.. يمين بالله مابفكر الا في حبيبي وانه يبقي حبيبي غير اكده تو*لع الدنيا.
لتهتف.. عشان بس لو فكرت يوم تقولي هواره وعايز هواريه هد*بحك.
ليهتف بوله واهون عالجمر يد*بحني واني عاشجه وعاشج كلياته.
لتهمس بخجل.. ايوه تهون لو تكون لغيري ترضي اكون لغيرك
لينفعل ويشدها.. اصحك تجولي اكده انت بتاعتي وبس ليا وبس مرت ايهم ومالكيش الا انك تبقي مرته.
لتهتف.. ومين قالك اني عايزه غير كده.. دانت القلب والحب والعين والنني انت دومي وروح قلبي لتهمس ادلعك بايه طيب ايهومي والا اقول ايه نفسي ادلعك دلع.
ليهتف. يا ربي هفطس اكده وجتتي شا*طت وترجعي تجولي بحب جله الادب ليبدا في تلمسها لتدفعه بس بس قوم انت هتستعبط قوم محضرالك الفطار لتقوم ليظل نائما علي ظهره ليهمس لاه كتير عليا والله هفطس من غليانه البت مش عايزها تبعد اعمل ايه…
..ليقوم ويغتسل ليذهب الي الخارج ليجد الطاوله مزينه بالورود والاكل ليتنهد ويجلس لتقترب ليشدها لتجلس علي قدمه ليهتف ناكل بنفس بقه مش حبيبي في حضني.
لتهتف.. يا نصاب هتعرف تاكل كده
لياخد قطعه شمع العسل ليطعمها اياها لتاكلها ليقترب بشفتيه ويتلمسها لتخجل بشده وتبتعد ليهمس يا لهوي علي ده عسل.. عسل علي اصوله.. ليظل يطعمها ويداعبها ليقوم ويحتضنها ويظلا يراقبان المساحات الخضراء وهيا في احضانه وهو يدفس راسه في شعرها ويتلمس رقبتها بحنان ليهمس خلاص اكده اني خدت الدنيا ومافيها لو هم*وت ماهيهمنيش
لتستدير وتضع يدها علي شفتيه… اوعي تقول كده دانا ام*وت
ليمسك يدها ويقبلها بحنان ويتلمسها… بعد الشر يا جلبي يجعل يومي جبل يومك دانت اللي عايش عشانها.
لتهمس وانت االي همو*ت عليه ولا يوم الا ما نمت هايمه بيه حتي لما كت وحش كت ببص بس لوشك افتكر الحلو كله ماحبيبي هو الحلو كله.. لترفع يدها وتمسك وجهه وتقترب منه لتنظر لعيونه ابص بعيونك اتوه واقول انت الحبيب اللي جريت وراه ابص لعيونك الاقي فيهم الحب اللي سعيت اليه ابص لعيونك الاقي نار بتغلي تدخل قلبي تخلي ناري تدوب بنارك حاسه بقلبك بيدق وفرحانه انو بيدق ليا ولا يسعاني الدنيا ماهو انت كل ماليا.. عيونك شايفه فيه فرحه شايفه قلبك فيه رجفه بتتنقل لجسمي اتوه معاك عارف لو جابولي عمر اد عمري هحبك لو جابولي دنيا تانيه برضه هحبك لو بعدت اد الدنيا هدور عليك وهحبك.
ليظل ينظر اليها ولا ينطق احس بالخرس وان قلبه سينف*لق من سعادته ليندفع و يقبلها ليتوها معا بعد كلام الهب دواخلهم وكل العشق يصدح ويدور في الافاق
مر الوقت ونزل كل من داليدا وايهم لتذهب دليدا الي فريده ويجلس ايهم مع فايز يتسامران لتغيب الفتيات ليهتف ايهم ماتجوم اما نشوفه بيعملو ايه.
ليهتف فايز في المطبخ هنخش المطبخ بطل من ميته نتفضح.
ليهب ايهَم. وماله يا واد يلا بس وحشتني بت الايه.
ليضحك فايز.. واد واجع بصحيح.
كانت فريده وداليدا تقف معا في المطبخ تحضران الطعام مع الخدم ليدخل فايز وايهم ليهتف فايز ايه ده كل ده بتحضرو الوكل ايه سنه اياك اجول ايه بس.
ليهتف ايهم مشاغبا.. ستات مدلعه يا عم نروح نشوفلنا حد بقه يشهل في العمايل..
لتستدير داليدا ومعها الس*كين لتقترب… بتقول ايه يا قلب داليدا تاني كده هتجيب ايه سمعني.
ليهتف ايهم.. هاه لاه يا جلبي اجيب ايه بس.
ليهتف فايز مغيظا.. سيبيه طور بيجولك هيجيب واحده تعمله الوكل
لينظر اليه ايهم غاضبا.. لتستدير وتصرف الخدم.. طب يلا يا شاطر بقه منك له كده شمرو واعملو اكل من سكات واحنا هنشرف عليكو وشدت فريده وجلسا بعيدا ليقف فايز وايهم متسمران ليهتف ايهم.. وكل وكل ايه اللي نعمله اني مابعملش حاجه خلي الخدم يعملوه.
ليهتف فايز.. يلا يا ابني اما نسيبهم دا بينهم اتخبلو وهم ان يخرجا
لتهتف داليدا.. طب تبقو بقه ماتعملوش الاكل يا حلوين والا ايه يا فريده اسكتي فيه فيلم انهارده من جزئين تيجي نسهر عليه انهارده وبكره في قوضتي..
ليتسمر فايز وايهم.. ايه فيلم ايه ده لاه هنتفرج كلياتنا سوا.
لتهتف فريده.. لاه مش عايزين كاتمه خليكو بقه مش عاوزين حد يعملكو الوكل انبطو بقه وروحو هاتو ويلا يا ديدا خليهَم لوحدهم بقه ناجر ونجير ليتركا المكان.
ليقف فايز البت. خدت مرتك وراحت ايه هيغفلجوها وكل ايه اللي هنعمل
ليهتف ايهم ادي اخره الدلع اني خابر اما تدلع الست تركب اكده.
ليهتف فايز.. ماتسكت يا حزين مايتدلعو هو احنا مابنشوفش فرح الا معاهم ماعايزش تدلع مرتك انت حر اني بحب ادلع مرتي انت طور اعملك ايه.
ليخبطه ايهم بطل سحسحه خيتي ركباك عالاخر
ليهتف فايز.. طب يا غضنفر اجعد بقه انطح براسك ان ماكت تدور ورا مرتك كيف الدبور مش غفلجتها ومابتعملش وكل انجطم رجبتك علي صدرك بقه واجعد بات في حضني عشان تاكل حالك ليضحك هخدك في حضني النهارده يا حزين
ليهتف ايهم.. حضنك جطر مين ده لاه مافيش اكده.
ليهتف فايز طب جابل بقه مرتك كيف الجبل مابتنهز.
ليهتف ايهم.. واني مش جليل برضك وخليهم يجعدو ويسبسبو والاخر هياجو لينا هيروحو فين يعني.
كانت فريده تضحك وتشد داليدا لتهتف.. ايه هياجو ورانا والا شكلنا هيبجي عره ويهملونا.
لتهتف داليدا.. لا هيجو انا ضمنه ايهم مابيعرفش ينام من غيري وانت.
لتهتف فريده.. يا مري دا يلف كيف الدبور ويحرك حرك اكده
لتهتف طب يلا مش عملو كده وماله تعالي نشوف دنيا وادهم وسيبيهم ياكلو بعض..
ذهبو الي دنيا وادهم عند المقعد النيلي ليجلسا معا لتحتضنها داليدا وتهتف الف مبروك يا قلبي مبسوطه.
لتهتف اوي اوي يا دولي والله دا حنين اوي.
ليهتف ادهم.. امال فين الجوز التيران ماجوش معاكم
لتضحك داليدا لا ماحنا سيبناهم يكلو بعض وجينا
ليهتف ادهم.. اوبا دا فيه عوج بقه احمينا يا رب هتغفلجوها عليهم.
لتهتف فريده.. ايون واقعد بقه شطوره عشان ماتتغفلجش عليك انت كمان.
ليبهت ويتجه لزوجته يا مري بطلي يا بومه هو ايه اللي يتغفلج ليحتضن زوجته داحبيبي طيب مش سو زيكو اكده
لتهتف داليدا.. احنا هنسهر نتفرج علي افلام انهارده ونعمل قاعده نهيص اطلعو انتو فوق بقه وسيبولنا القعده
لتهتف دنيا لا عايزه ابقي معاكو والنبي خدوني.
ليبهت ادهم.. هو مين يا جلبي اللي ياخدوكي انت هبله
لتهتف ايه يا دومي هيسهرو ويفرحو بلاش افرح معاهم
ليهتف.. يا مري يعني تفرحي وانجهر اني بطلي بطلي دا حبيبي ماهيسهرش الا في حضني.
لتهتف.. دومي والنبي انهارده بس عشان احبك بزياده.
ليهتف لاه ماهتحملش انت عبيطه اني عريس.
لتهتف طيب مانت كت عريس امبارح نخلينا انهارده بقه كده
ليهتف.. كت عريس امبارح ايه خلصنا خلاص بس يا جلبي والله ماجدر.
لتهمس هخاصمك والله
#عشقني_في_ماضيه
#حكايات_mevo
البارت التاسع والثلاثون… الجزء الثالث…
ليقوم ويشدها طب تعالي بقه بعيد عن الجوز السو دول ونشوف موضوع الخصام ده فوج ليشدها ويصعد بها ليقابل ايهم وفايز يقفان ليضحك عليهم.. ايه غفلجتوها علي حالكو والله اتلم تنتن.
ليخب*طه ايهم احترم حالك واتلم.
ليضحك.. مالي بيك يا عم اني هاخد مرتي وماليش بيكو صالح ان شالله تنجه*رو دا ايه ده.
ليمسكه ايهم ويغمز لفايز لتبتعد دنيا ليقترب فايز.. ليهتف ايهم مين يا طور اللي ينج*هر طب عشان جله ادبك دي روحي يا دنيا وادهم هيجعد معانا لتنصرف دنيا سعيده وتعود للبنات ليحاول ادهم ان يخلص نفسه ليمسكه فايز ويدخلو به المكتب ويقفلو الباب لينفعل ادهم ماتبعد يا سخماط منك له ايه الحزن ده ماتشيل يدك يا طين انت
ليهتف فايز لاه ماهي لا تتغفلج علينا كلياتنا يا تنصلح مش اكده يا كبير ليهز ايهم راسه.
ليهتف ادهم حانقا اني مالي بيكو يا طور انت اني عريس انتو عبط وسع ماتخلنيش اتغابي عليك.
ليقترب ايهم هتعمل ايه يعني الا كت واخد البت ورايح فين ايه ماتعبتش ماتنهد.
ليهتف ادهم.. انت مالك بيا ماصدجت اشوف فرح دا حزن ايه ده
ليدفعه ايهم ليهتف.. لاه مش جبل ماتشوفلنا هنفشكل الجاعده ازاي انت بتعرف تفكر وتتنحنح احنا جوز تيران.
ليهتف… يا مري مالي بيكو عاد ليتنهد انتو عملتو ايه طيب ليحكي له فايز ليهتف طب ماكتو تعملو الطفح من سكات لازمن تجلو ادبكو مفيش ربايه وترجعو تنحو كيف النسوان.
ليخبطه ايهم مين يا طور اللي بينح ماتحترم حالك.
ليضحك ادهم.. امي الي بتنح والا نسيت السلم ونطه يا واد.
ليهتف فايز.. طب هنعملو ايه دلوك.
ليهتف ادهم.. اعمل ايه فيكو منكو لله استنو افكر طب خلاص مش هما عيسهرو في المجعد خلاص بس هاخد مرتي الاول مش هعمل فيها حاجه اني.
ليهتف ايهم.. هتعمل ايه يا مسخمط وخايف علي مرتك لاه هتبقي معاهم عشان لو اتغفلجت تتغفلج علي الكل.
ليهتف يادي الطين واني مالي مش رايدينهم يسمعو الكلام هسمعهملكو الكلام.
ليهتف فايز.. هتعمل ايه طيب.
ليهتف.. مالكوش صالح بس هجفل عليهم ماتفتحوش الباب الا اما يسمعو الكلام ماشي.
ليذهب وياخذ المفتاح ويذهب للباب.
ليهتف ايهم. واد يا فايز مش مرتاحله الطور ده
ليهتف فايز.. لاه ماهو لو غفلجها هد*شمل وش امه و يبقي وريني هيفرح ازاي عرسه كلته.
ليمر الوقت وتبدا الفتيات في تجهيز المسليات ويجلسون معا ويدخلو ويقفلو عليهم المقعد النيلي لتفك فريده شعرها وتجلس داليدا ودنيا معهم سعيده وهنا يضحكان ويتغمزون علي ازواجهم لتهتف فريده.. بت يا ديدا.. هما ساكتين ليه الا ماحد حتي بص علينا ايه هيسيبونا كده
لتهتف داليدا… عارفه لو سابني كده هطين عيشته
لتهتف.. ماحنا الي غفلجناها يا خيتي وكل ايه اللي هيعملوه بس دول مابيعرفو يعملو حاجه.
لتهتف داليدا. وماله حتي يقولو كلمتين حلوين مش يعملو كده يعني احنا اساسا كنا هنسيبهم يعملو اكل بس لا لازم الجحوشيه بتاعتهم دي يبطلوها ويبطلو نط*ح.
لتجلس دنيا هائما بس دومي مش زيهم مابينط*حش دا عسليه ورقيق وكيوت ووحشني.
لتهتف فريده.. سجل يا تاريخ وايه تاني يا عبله جولي جولي
لتهتف دنيا ايه بطلي دومي مالوش زي حنين وعسليه.. لتسمع خبطا لتهب تلاقيه هو وحشني اوي.
لتشدها اختها اتنيلي اقعدي اما اشوف لتذهب وتفتح الباب لتجده ادهَم ليهتف هاتيلي مرتي.
لتهتف داليدا.. اجيبهالك ليه
ليهتف لاه بس هلف بيها عالمساجد نشحت.. ايه يا داليدا ماتجيبي البت الله عريس يا عالم منكو لله.
لتهتف.. لا خليها معانا وروح للتيران اللي بعتينك انا مش مستريحالك..
ليهتف طب هاتيها بس اجولها حاجه
لتهتف.. عايز تقولها ايه.
ليتنهد بغلب ويستدير ويخرج من جيبه ورقه ويكتب فيها شيئا ويبعثه لها لتاخذه دنيا ليقفل الباب ليهتف استر يا رب والليله تعدي وحبيبي مايغفلجهاش عليا.
دخلت داليدا لتاخذ الورقه وتضعها في جيبها لتهتف مفيش بعتلك جواب النحنوح بس مش هدهولك اما نقعد وننبسط لتهتف دنيا والنبي هاتي بلا رخامه
لتجري داليدا ودنيا ورائها لتص*رخ بطلي بقه لتهتف اقعدي من سكات ايه ماصدقتي تقفشي الواد بت واقعه
لتهتف واقعه بس دانا واقعه عالاخر..
ظل البنات يجلسون بمرح والرجال ينتظرون فعله ادهم علي احر من الحمر ليفضو تلك الجلسه فهما يقفلون الباب ويرفضون الخروج منها ليقترب ادهم من النافذه ويفتحها بهدوء ويضع شيئا وينصرف.
كانت الفتيات جالسات بهدوء يضحكان لتلمح دنيا شيئا يجري بجوار داليدا لتصر*خ وتهتف فيه حاجه بتمشي
لتضحك فريده بس يا هبله ايه اللي هيمشي
لتهتف والله شفت حاجه بتمشي..
لتهتف داليدا بطلي يا بت ماحنا قاعدين اهه لتجلس دنيا خائفه فهيا متاكده ان هناك شيئا راته
ذهب ادهم الي اخيه وفايز ليهتف ايهم راجع لحالك ليه يا طور فين البنات.
ليهتف.. حالا هتلاجيهم بيجولو حجي برجبتي.
ليهتف عملت ايه يا مسبغ مش مرتاحلك
ليضحك. لاه عملت في مرتاتكم اني جولت لمرتي تاخد بالها وهعمل ايه.
ليهتف ايهم.. واد جولت لمرتك ايه انت هتغفلجها صوح
ليضحك.. خليهم مش عايزين يسهرو يجابلو بقه خليهم يتنططو بالجوي ليهمس بس حبيبي مش معاهم اني موعيه جلبي يا ناس..
ليصدح فجاه صر*اخ في المكان ليهب ايهم وفايز وينفجر ادهم في الضحك و…