روايه عمارة الحاجه زينب الحلقه السادسه 6 روايه عمارة الحاجه زينب الحلقة السادسة عمارة الحجة زينب….
الحجة زينب…./و انا في انتظارك يا ابني….
بعد كتابةالعقد…..وفرش الشقة….
اول يوم لاحمد واسراء في الشقه…
احمد…../انا مش مصدق يا حبيبتي ان بقالنا شقه لوحدنا و هيكون لينا حياتنا و خصوصيتنا…….
اسراء…./الحمد لله يا حبيبي ربنا حب يجزينا خير على صبرنا…..
احمد…./بالمناسبه السعيده دي انا اللي هحضر العشاء النهارده علشان يكون اول عشا في شقتنا من ايدي……
اسراء…./يا سلام على الرضا ماشي ماشي يا حبيبي و انا هقوم اخد دوش على ما تحضر الاكل…..
احمد…./ف طريقو للمطبخ….يلاحظ نفس الطفل واقف امام الاوضة…..
يسمع احمد…صوت ف اذنو…..بصوت هادئ..ياويلي ع من اراد فتح قلبو لابواب الخوف……
يسمع احمد صوت فتح باب الاوضة المقفولة….ثم يفتح باب الاوضة
يمشي احمد اتجاة الاوضة….ودقات قلبو تكاد يكون يسمعها الجيران….
احمد…./انتا مين وعايز مننا اية….يقترب احمد من الاوضة…..يهتز باب الاوضة الي الامام والي الخلف…….يقف احمد امام الاوضة…..وهيا مظلمة….يسمع احمد صوت غريب مرعب يقشعر الابدان….يرتعش جسم احمد من الخوف…..
اسراء…../يا احمد يا احمد انت رحت فين باب الحمام مش عايز يفتح……
يرجع احمد وهوة ينظر بتجاة الاوضة….
احمد…./استني يا حببتي هحاول افتح الباب…..يفتح احمد الباب….
اسراء…/ايه يا احمد بقالي ساعه بنادي عليك مش عارفه ايه اللي حصل الباب مش راضي يفتح انت ازاي مسمعتنيش…..
احمد…../باب الاوضة اتفتح لوحدو
اسراء…./انهي اوضه المقفوله…. اتفتح لوحدو ازاي يا احمد….
احمد…./معرفش……
اسراء…../يا احمد انا مرتحتش للشقه دي من الاول انت صممت عليها…..
احمد…./تعالي نشوف فيها اية…..
احمد.واسراء ف الطريق للاوضة….
اسرا
ء…./الباب مقفول يا احمد زي ما هوة….
احمد…./ازاي ده كان مفتوح دلوقتي و كنت واقف قدام صدقيني……
اسراء…./طب وبعدين هنعمل ايه يا احمد في اللي احنا فيه ده……
احمد…../انا مش عايزك تخافي يا اسراء طول ما انا معاكي يلا ندخل ننام …..
اسراء…/بنبرة غير راضية…يلا يا احمد…..
تاني يوم….
احمد…./صباح الخير يا حبيبتي…
اسراء…/صباح الخير يا احمد انت مش رايح الشغل ولا ايه…..
احمد…/لا انا اخذت اجازه اسبوع لاني تعبت الايام اللي فاتت في فرش الشقه والتوضيب….
اسراء…./ماشي يا احمد انا هنزل اروح الشغل عايز مني حاجه……
احمد…./لا يا حبيبتي خلي بالك على نفسك….
اسراء…./حاضر باي…
بعد نزول اسراء…..
يرن جرس الشقة…..يفتح احمد….
استاذ محمود…./صباح الخير يا ابني انا شوفت المدام بتعتك وهيا نزلة قولت اجي نفطر و نشرب الشاي مع بعض…..
احمد…./اة طبعا اتفضل……
اثناء تناول الفطار….
استاذ محمود…./تسلم ايدك يابني….
احمد…./ربنا يخليك يا استاذ محمود كنت عايز اسالك على حاجه كده هو ابن كريم كان عنده كام سنه…..
استاذ محمود…./يوسف الله يرحمو كان عنده خمس سنين ليه بتسال يا ابني…..
احمد…./لا مجرد سؤال…. يبوص اتجاه الاوضه……
استاذ محمود…/انت حصل معاك حاجه امبارح صح…..
احمد…./بنظرة رعب…. انا بشوف طفل من اول يوم شوفت في الشقه و انا شوفت الطفل ده وكان بيشاور على الاوضه المقفوله امبارح شفته عند باب الاوضه ولما رحت عند باب الاوضه اتفتح وبقى بيتهز جامد وسمعت صوت غريب بيقول…. يا ويلي علي من اراد فتح قلبه لابواب الخوف……
استاذ محمود……/بصوت ونظرة خوف دي البداية….
احمد…./بدايه ايه انا مش فاهم حاجه فاهمني….
استاذ محمود…./بصوت علي… هو ده اللي كنت عايز اقولهولك من الاول و انت مدتنيش فرصه اتكلم.. انت خلاص دخلت ابواب الخوف…بنظرة لاركان البيت…مش هيسيبك..دي اول صفحة ف الكتاب….
احمد…../كتاب اية الي بتتكلم علية دة ..
استاذ محمود…./بصوت ونظرة رعب..دي اول صفحة ف الكتاب..بيننا وبين العالم الاخر ابواب لا يرها الامن اراد دخول العالم الاخر…وياويلي ع من اراد فتح قلبو لابواب الخوف…..الجاثوم
يتبععع….