روايات شيقهرواية حب بعد خداع

رواية حب بعد خداع الفصل الثاني بقلم دينا محمود

حب بعد خداع

الفصل الثاني

بقلم دينا محمود

نعمان بزعيق:انتي بتقولي اي ي غرام

غرام: ي خدي اهدي عشان صحتك

نعمان:انتي خليتي فيها هدوء اظاهر ان دلعتك ذياده عن اللزوم

غرام بأسف:خلاص ي جدي انا اسفه قولت كلام من غير تفكير

نعمان:احنا ماعندناش طلاق ي بتي انا عارف انك اتظلمتي كتير بس انا هتصرف

غرام:انا اسفه ي جدي

نعمان: متتاسفيش ي بتي انا فاهم وضعك روحي نامي انتي وانت هتصرف

غرام:تصبح على خير يا جدي

غرام مشت وسابت نعمان فضل يفكر كتير

فلاااااش باااااااااااااك

نعمان:خير ي ابن سالم

سليم:ي جدي ابويا كانت وصيتو ان يندفن هنا وسط اهلو ي جدي

نعمان:ابوك مشي من هنا وساب اهلو من زماااان اوي

سليم:بس دي وصيه ميت ولزم تتنفذ

نعمان:هيندفن هنا بس بشرط ي والدي

سليم:وصية اي انا مستعد اعمل اي حاجه

نعمان:تتجوز بنت عمك

سليم من غير تفكير: موافق بس اهم حاجه أنفذ وصية بابا الله يرحمه

نعمان:هنكتب الكتاب وابوك هيندفن ونعمل اكبر صيوان صيوان يليق ب عيلة القناوي

سليم: ماشي ي جدي

نعمان:طيب مش هتشوف عروستك

سليم:مش مهم المهم ابويا يدفن

نعمان:طالع لعمك ي سليم حتي اسمك ع اسمو

بااااك

نعمان:انتي اتظلمتي اوي ي بتي وانا لزم اتصرف

_______________________

القاهره

في احد المستسفيات الفخمه

ياسر:برافو عليك يا دكتور سليم ده المتوقع منك اصلا

سليم:شكرا يا دكتور

ياسر:في سي في ل دكتوره شاطره جدااااا اتمنا انها توافق تيجي هنا التيم بجد هيكمل موجوده

سليم:دي شكلها شاطره اوي بقا

ياسر بضحك:ذيك كده اديها تتلف ف حرير ذي م ييقوله وهي من قنا اشاطر دكتور ف مستشفيات قنا

سليم:كويس من النادر تلاقي دكاتره جراحه شطرين

ياسر:السي في بتاعها ع المكتب ابقا شوفو

سليم:اهم حاجه عارف انها شطره

ياسر:ياريت تيجي بس

سليم:هو في حد عاقل يرفض يشتغل ف مستشفي ذي دي ليها اسم ذي ده

ياسر:أصلها من الصعيد من عيله شديده شويه فصعب انها تاجي هنا اصلا

سليم:هتيجي متقلقش التقدر توصل للهي في ده مش هضيع فرصه ذي دي

ياسر:ياريت بجد

سليم:هتشوف

_______________________

الصعيدي

ف بيت القناوي

نعمان:انا مسافر القاهره ي حسين ي ولدي

حسين:لي ي بويا

نعمان:عشان اشوف حل للمسكينه دي

حسين:طيب استنا اجي معاك ي بويا

نعمان:لاء خليك انت هنا انا مسافة الطريق وجيا

حسين:ماشي ي بويا تروح وترجع بالسلامة

____________________

بقلم دينا محمود

غرام:اخبارك اي ي جني

جني:بخير ي دكتوره

غرام: انا سيفه انك بقيتي عال وكلها اسبوع وهترجعي لحياتك عادي هتروحي مدرستك

ولده جني:انا مش عارفه اقولك اي ي بنتي مهما اقول مش هقدر اوصف العملتي مش هعرف اوفي حقك بفصل ربنا ثم بتعبك رجعتي الامل ف ان بنتي هتعيش

غرام:انا مجرد سبب من الأسباب ي امي وكله بفصل ربنا

والله جني:ربنا يبارك فيكي يااارب

غرام:تسلمي انا هروح اشوف بقيت الحبات وهرجع تاني

كريم:كلي دي دعوات ي دكتوره

غرام بضحك:الله وأكبر ف عينك

كريم: يستر مش يحسد متخفيش

هتعملي اي انهارده بعدالمستشغي

غرام:اكيد هروح

كريم:هتيجي اعزمك علي الغدا

غرام بضحك:انت لو عزمتني ع الغدا انت كده بتحجز تزكره للاخره

كريم بتمثيل الخوف:لي هتغدا مع عزرائيل

غرام بضحك:انا لو اهلي شفوني وقفه معاك الوقفه دي هيقتلوني ويقتلوك

كريم: لاء وعلي اي انفد بجلدي بقا اهو اهون

غرام:يلا بسرعه بقا

بقلمي دينا محمود

كريم:اه صحيح هتتنقلي مستشفي القاهره ولا لاء

غرام:مش عارفه بس شكلها لاء

كريم:هبله

غرام:ياعم الحمدلله انهم سيبني اشتغل

كريم:انا آخر الشهر هتنقل

غرام بضحك :يااااااه والله مش هتوحشني خالص يا عني

كريم:اصلا يابو رحااب

غرام:انا مش فضيلك روح شوف وراك اي

كريم:طيب متزوقيش

___________________

القاهره

بيت سليم القناوي

نعمه:ف واحد تحت عايز سليم بيه يا هانم

فريده:مين ده

نعمه:مقلش ي هانم

فريده:طيب انا هنزل اشوفه

نزلت فريده وتتفاجأ بأنه نعمان

فريده بصدمه:عمي نعمان

نعمان:اسمي ي مرات الغالي

فريده:الحمدلله ي عمي اتفضل تشر اي

نعمان:لاء مش هشرب حاجه انا جي اشوف ولاد سالم

فريده:سليم ف المستشفي زمانه جي وعامر ف الكليه

نعمان:ف المستشفي لي خير مالو

فريده:لاء ي عمي سليم دكتور بيشتغل دكتور

نعمان:ربنا يحميه ذي بنت سليم الله يرحمه بردو دكتوره

فريده بأستغراب:دكتوره

نعمان:اه

قطع حديثهم دخول سليم

سليم:مساء الخير يا امي

فريده مساء النور ي ولدي

سليم بصدمه:حدي

نعمان:اي مكنتش عايز تشوف وشي ولا اي

سليم:لاء طبعا بس اتفجات مش اكتر

نعمان:سبيني شويه مع سليم ي مرات ابني

فريده: حاضر ي عمي

نعمان:اقعد ي ولدي

سليم قعد قدام جده كان عارف جي لي وهيقول اي بس مكنش عايز يسمع الهيقوله

نعمان:انا متابع كل خطواتك ياولدي من اول سفرك المانيا لغيط وصولك مصر من سنتين وقولت يمكن تاجي وناخد امانتك من عندنا بس انت مجتش قولت اجي انا

سليم: أمانة اي

نعمان:مراتك يابني المسكيني الكتبت عليها وسبتها يوم فرحه ذي البيت الوقف كده

سليم:الجواز دي ي جدي كان ب الاجبار يعني باطل

نعمان بزعيق:هو اي الباطل انت وفقت تتجوزه وهي وفقت وانت سبتها عشر سنين الناس كلت وشنا والبنيه بتسمع حديد ماسخ كل يوم ومبترضاش تتكلم عشان متزعلنيش وتيجي انت تقول جوز باطل

سليم:يا جدي انا بقا عندي حياتي الخاصه وبعدين انا خاطب وهتجوز

نعمان:انت اتجننت تتجوز وانت متجوز

سليم:يا جدي انت كده بتكلمني

نعمان:وانت كده مش بتظلم بنت عمك حرام عليك ده القدها اتجوز وخلف عيل والتاني انت لزم توجد مراتك من عندنا بقا الناس كلت وشنا

سليم:يا جدي بس انا بحب خطيبتي

نعمان بزعيق: انت هتعصي أوامر ي ابن سليم وهتلعب بحيات مراتك

سليم:يا جدي هي مش مراتي

نعمان:لاء مراتك قدام الناس ف البلد مراتك وعلي سنه الله ورسوله مراتك

سليم:حاضر يا جدي التشوفو

نعمان:ايوه كده ده حفيدي يلا تعال معايه عشان تاخد مراتك

سليم:اديني ثواني اجيب مفاتيح عربية

نعمان:لاء تعال معايه ف العربيه عايزك جنبي عشان اشبع منك وخلي السواق ياجي بيها

سليم:حاضر ياجدي حاضر

نعمان خرج وسليم خرج وراه وركبو العربيه وبدؤو يتحرك

نعمان: مش عايز تعرف حاجه عن مراتك

سليم:لاء مش لزم

نعمان: متقلقش ي سليم جدك مش هينقيلك اي حاجه وخلاص عروستك كيف البدر ف تمامو خد بالك منها ي سليم دي بتي مش حفتي انا المربيها من يوم م عمك ومراته عملو الحدثه وماتو كان عندها سنتين بس ي ولدي الحمدلله طلعت شبه امها شي القمر مطلعتش لعمك

سليم:اه

نعمان: كلها ساعه وتشوفها ايه ده دي بتتصل شوف جبنا سيرتها بتتصل

سليم ف سور:طبعا لزم تسالك عملت اي مهي مصدقت تبقا مرات سليم القناوي

نعمان:ايوه يا حببتي

غرام:ازاي تسافر من غير م تقولي ي جدي

نعمان:حملك عليا ي بتي ده انا محضرلك مفاجأه

غرام: ماشي يا جدو وانا مستنياك مش هنام

نعمان:ماشي يا زينه البنات سلام

بعد حوالي ساعه وصل نعمان البيت وكان معا سليم

نعمان:اتفضل يا ولدي اتفضل

منال:حمدل ع السلامه يا عمي

نعمان:ده سليم يا منال ابن سالم

منال بحب:اهلا ي بني اهلا يابن الغالي

نعمان:دي مرات ابوك ي والدي

سليم:اهلا يا طنط

نعمان:فين غرام يا منال

منال:في ؤضتها يا عمي اندهالك

نعمان:لالا انا هروحلها وانتو جهزو الغدا

منال:حاضر يا عمي

نعمان:يلا تعالي يابني

نعمان خد سليم وراحو الاؤضه عند غرام

غرام كانت بتصلي وخلصت صلا وشالت الطارحه واتفجات بجدها

وواقف وراه سليم المشفتوش وجريت علي جده حضنها

نعمان:علي مهلك اكلي الاحضان دي لناس تانيه

غرام بضحك:وانا عندي اعز منك ي جدي

نعمان:سليم جوزك جي ياخدك ي غرام

غرام بصدمه:اااي

ياتره هيحصل اي

 حب بعد خداع

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى