روايات شيقهرواية حب بعد خداع

رواية حب بعد خداع الفصل الحادي عشر بقلم دينا محمود

حب بعد خداع

الفصل الحادي عشر

بقلمي دينا محمود

غرام اتصدمت انا سمعت كلام سمر بس حولت متبينش انها مضايقه وابتسمت ابتسامه بسيطه وقالت

غرام:الف مبروك ربنا يتمملكو بخير

سمر بشماته:عقبالك

غرام:مرسي يا حببتي عن اذنكم

غرام طلعت جري ؤضتها وقفلت عليها بالمفتاح وفضلت تعيط كتيررر

غرام لنفسها:انتي مزعله نفسك ليه كده هو مقلقيش حتي انو بيحبك عشان عطف عليكي شوايه خلاص اعتبرتيه بيحبك بس انا انا فين من كل تفكيره انا بحب سليم

لا لا انا مش بحبو انا ارتحتلو بس ارتحتلو انا لزم اشوف مستقبلي انا مليش غيرو

_____________

سليم:سمر انا لسه مقررتش حاجه عشان تقولي كده

سمر بصت لسليم بغضب وقالت

سمر:فيها اي اما اقولها يا سليم فرحانه اي مفرحش ولا اي وبعدين ما احنا كده كده هنتجوز

سليم:بس مش دلوقتي يا سمر لسه عايزه وقت

سمر بتمثيل الحب

سمر:خلاص ي حبيبي براحتك خد وقتك وقولي انا اصلا مستعده استناك العمر كلو

جيهان:طيب تستأذن احنا

سمر مشت هي ومامتها وسليم جري طلع علي ؤضته غرام وجه يفتحها بس الباب مرديش يتفتح

سليم:غرام افتحي الباب لوم اتكلم معاكي

غرام:مفيش كلام بينا ولو سمحت سبني في حالي

سليم بنرفزه: افتحي الباب بقولك عشان مكسرهوش يا غرام

غرام:متقدرش وسبني في حالي بقا وروح لخطيبتك ولا روح جهز بدله الفرح بتاعكو عشان نلحق

سليم:يا غرام افتحي الباب ده لحسابك

غرام:مش هفتح

سليم من غير اي تفكير خبط الباب برجله جامد اتفتح

غرام اتنفدات اول ما شافت سليم قدامها

سليم بنرفزه: انتي مفكره ان الباب ده هو الهيمنعني اكلمك ده ولا الف باب يمنعوني عنك يا غرام

غرام خافت من طريقه سليم واتكلمت بتوتر

غرام:روح لخطيبتك يا دكتور وسبني في حالي انا فتره مؤقته في حياتك وبعدين هنطلق وكل واحد هيشوف حلول

 سليم قرب من غرام ومسكها من دراعها جامد

سليم: متجبيش سيرة الطلاق تاني عشان مش هطلقك انتي هتفضلي مراتي يا غرام

غرام:لاء هطلق ومش هقعد معاك تاني

سليم من غير اي مقدمات قابل غرام قبله طويله جدااا وغرام كانت عماله بتعدو عنها بس سليم مكنش مديها فرصه انها تبعد عنها لغايط ما غرام استسلمت ل سليم وبدلتو قبلتو

سليم بعد عن شفايف غرام وسند رأسه برأسها واتكلم بصوت مبحوح

سليم:متجبيش سيرة الطلاق دي تاني

غرام:امال اسيبك تتجوز سمر واقف اتفرج

سليم: وانا مش هسيبك يا غرام بس اديني وقت مش اكتر وانا هحل كل حاجه والله

غرام بصت لسليم ودموعها مليا عنيها

غرام:مش عايزه اثق فيك يا سليم خايفه تكسر الثقه دي

سليم:متقلقيش يا قلب سليم مش هكسر الثقه دي ابدا

____________

يوم جديد مليئ ب الأحداث

عامر كان قاعد علي اللاب توب بتاعو وفجاه شاف بنت داخله بيتهم في أول العشرين

عامر فضل باصص نحيتها كتير

عامر:حضرتك عايزه مين

داليا اتفزعت اما سمعت الصوت ولفت تشوف مين

عامر:عايزه مين يا انسه

داليا:انا داليا القناوي بنت عم غرام

عامر بسعاده:اهلا وسهلا نورتي البيت كله انا عامر ابن عمك

داليا:اهلا وسهلا في غرام بقه

عامر:اي ده عايزه غرام علي طول كده وبعدين مش نقعد نتكلم سوا الاول مش احنا قرايب

داليا:بعدين بعدين فين غرام الاول

عامر:تعالي اوريكي ؤضتها

عامر:انا عامر في تالته طب وعارف انك ف تالته طب بردو

داليا:بجد انت في تالته طب ذيي

عامر:اه والله وانتي بقه جايه تقعدي معانا

داليا:انا جتلي منحه أكمل الترم في جامعه القاهره

عامر:برافو بجد انا كمان بدرس في جمعت القاهره

داليا:طيب ممكن توديني ل غرام

عامر:اه طبعا غرام في الاؤضه ال علي اليمين دي

داليا:شكرا

داليا راحت نحيت اؤضه غرام وفتحتها

غرام: داليا اي المفاجاه الحلوه دي انا مش مصداقه عيني

داليا:وحشتيني اوي يا غرام

غرام:مقولتليش لي امبارح انك جايه القاهره

داليا:عملتهالك مفاجاه اي رايك

غرام:احلا مفاجأه وبتعملي اي بقا

داليا:انا جتلي منحه أكمل الترم هنا جيت اسلم عليكي قبل م اروح المدينه الجامعيه

غرام:اكيد بتهزري انتي هتقعدي معايا هنا

داليا:لاء يا غرام انتي عارفه اني مش بحب اتقل علي حد

أثناء كلام غرام وداليا سليم دخل

سليم:وانا مقبلش ان بنت عمي تروح سكن المغتربات وبيت عمها موجود

داليا:شكرا يا استاذ سليم

سليم:اي استاذ دي وبعدين انا كلمتي واحده ومش برجع فيها ولزم تتنفز

غرام:سليم عندو حق يا داليا لزم تقعدي هنا بليز عشان خطري

داليا:خلاص يا جماعه نقعد وإمرري لله

سليم:نعمه خدي داليا هانم لاؤضتها عشان تستريح من السفر

نعمه:حاضر ياسليم بيه اتفضلي يا هانم

خرجت داليا مع نعمه وفضل سليم وغرام لوحدهم

سليم:سافرنا كمان اسبوعين يا غرام

غرام:سليم الصراحه انا مش هعرف اسافر

سليم:لاء هينفع وانا اصلا بلغت المستشفي انك هتسافري معايه

غرام:والله مش هينفع

سليم عشان شهاده الدكتورا صح

غرام بدهشه:انت عرفت منين

سليم: انا عارف كل حاجه عنك يا غرام مش محتاج انك تقوليلي حاجه انا حفظك اكتر من نفسك

غرام:طيب والعمل

سليم:متقلقيش يا حببتي احنا هنروح المؤتمر هو يوم مش اكتر وبعدين تشوفي موضوع رساله الدكتورا

وانا معاكي يا غرام مش هسيبك ابدا

غرام:بجد مش هتسبني يا سليم

سليم قرب من غرام وحضنها جامد

سليم:عمري ما هسيبك انا كنت علي اما فرط فيكي

غرام:تقصد ايه يا سليم

سليم:هتعرفي بعدين يا غرامي

غرام بفرحه:غرامك

سليم:اه طبعا وعمري ما هسيبك ولا هخلي حاجه في الدنيا تشغلني عنك

____________

بيت العماري

سمر كانت في ؤضتها وماله تكسر كل حاجه وحواليها ومسكت التلفون بغضب

سمر:الصوردي تتبعت لسليم في خلال نص ساعه انت فاهم ولا لاء وحقك هيوصلك سلام

ماشي ياسليم ان مخليتك تطرد حبيبت القلب مبقاش انا انا مش هسيبك تضيع مني ابدا يا سليم وفي الاخر واحده حقيره ذي دي ال تاخدك مني مبقاش انا سمر العماري لو مبعدتكش عنها

________

في قصر نعمان القناوي

كانو قاعدين علي السفره بيتعشو في جو اسري سعيد وفي جو من المرح بين عامر وداليا ونظرات الحب بين سليم وغرام

سليم:انا اتصلت بعمي وعرفتو انك قاعده معانا يا داليا وهو اتبسط جداا

داليا:مرسي يا سليم انك كلمتو المهم امي توفق بس

غرام ضحكت اما افتكرت مرات عمها

غرام:داليا دي دلوعت عمي مبيرفضلهاش طلب بس هي ومرات عمي كأنهم دراير

داليا:يا بنتي دي كل يوم تحلف بأيمنات المسلمين كلهم ان ده آخر يوم اروح في الكليه

عامر بضحك: طيب وبتعملي اي

داليا:مهي بتنسي واجي تاني يوم تسمعني نفس الاسطوانة للدرجه لو يوم مقلتهاش بحس انها تعبانه

ضحكو الجميع علي طريقه داليا

فجاه تلفون سليم اعلن عن وصول رساله وفتحها وملامح وشو كلها اتغيرت

وفجاه ……..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى