رواية ( ومازال قلبي ينزف ) الفصل التاسع عشر بقلم:- أسماء أبوشادي
________________________________
على فين يا بشمهندسة سما
سما بصت وراها في صالة المطار هي عارفة الصوت دا كويس
نور / ممكن بكل هدوء تمشي معايا
سما / لا يا نور مش هرجع أنا هسافر وهسيبلك البلد كلها
نور / ومحدش قالك إن الزوجة ماينفعش تسافر بره مصر من غير موافقة جوزها
سما / أنا هسافر يعني هسافر ومش مستنية إذن من حد
نور قرب على سما جامد وملامحه كلها بتوحي بغضب شديد وسما طبعا بتقدر تقرأ ملامح نور بسهولة لأنه كان في يوم من الأيام كل ماليها وقالها
نور / سما مش هشدك من زراعك لأ أنا بقولك أمشي أدامي لأن أيدي لو مسكت زراعك مش هتسيبه غير مكسور
سما أترعبت خلاص وهي عارفة نور كويس لما بيقول حاجة بيعملها فسمعت كلامه ومشيت أدامه وهو جاب شنطتها وركبوا العربية ونور أخد سما وراحوا المكان بتاعهم وقالها
نور / إنزلي
سما / مش هنزل أنا عايزة أروح
نور بصلها بطريقة خليتها تفتح باب العربية وتنزل من غير ما تحس وأول ماراحوا وقفوا مكان مابيقفوا
سما / ممكن أفهم إنت جايبني هنا ليه
نور / بصي يا سما الكلام اللي هقولهولك دلوقتي مش هعيدو تاني وعقلك في رأسك وأنتي اللي هتحددي لنفسك عايزاني أتعامل معاكي أزاي
سما / مش فاهمه حاجة
نور / اللي أنتي عملتيه دا مش هعديه بسهولة بس في نفس الوقت مش هعقبك عليه دلوقتي وهكتفي بتحزيرك للمرة التانية إنما صدقيني يا سما مافيش تحزير تالت لأن أنا صبري قرب ينفذ
سما / أنت بتهددني يا نور
نور / أنتي عرفاني كويس مابهددش لما بقول حاجة بعملها
سما / يعني هتعملي إيه يا نور هتضربني تاني
نور / لا يا سما مش هقولك أنا هعمل إيه لو غلطتي تاني بس يا سما أتقي شري اللي أنتي عمرك ماشوفتيه واللي أنا أتمنى إنك ماتشوفيهوش
سما بستهزاء / هههه وهو أنا لسه مشفتهوش
نور / لا يا سما مشوفتيهوش ولا شوفتي حاجة منه حتى فيا ريت ماتحوليش تشوفيه
سما / بص إنت قولت اللي عندك وأنا هقولك اللي عندي
أنا مش سما اللي أنت عرفتها و حبيتها
أنا واحدة تانية محدش يعرفها ولا يعرف هي بتحس بأيه ولا هي نفسها عارفة هي عايزة إيه بس اللي أنا متأكدة منه إني خلاص عمري ما هفرح ولا أضحك من قلبي زي باقي الناس حتى العياط مابقتش أعرف أعيط وكأن دموعي نشفت وبحور دموعي جفت
نور / وأنا مش هسيبك كدة لازم ترجعي زي الأول وأحسن
سما / ههههههه عارف يا نور أنا أستنيتك أد إيه بكيت عليك أد ايه تعرف إني مافيش ليل كنت بنامه غير وأنا غرقانة في بحر زكرياتنا تعرف إني كنت بعيط ومستنياك تيجي علشان تمسحلي دموعي وتقولي بس علشان مابحبش أشوف دموعك
بس للأسف كل دا كان وهم
نور أتأثر بكلامها / أنا جنبك هنا أهوه يا سما و
قاطعته سما / وأنا مش عايزاك جنبي ولا حتى عايزة حد غيرك أنا هكمل حياتي لوحدي وصدقني هتعبك معايا أوي فريح نفسك وريحني وسيبني
نور / وأنا مش هسيبك يا سما أنتي مراتي وهتسمعي كلامي وأنا حزرتك وعملت اللي عليا. يلا علشان أروحك البيت
سما / ماشي يا نور
نور / قبل ما تمشي هاتي جواز سفرك
سما / ليه يا نور
نور / مين غير أسئلة هاتيه بدل ما أخدوا منك غصب عنك
( نور أخد الباسبور بتاع سما وبعد كدة وصلها للبيت وأول ما وصلوا أدام باب الشقة )
نور / مستنية إيه ماتطلعي المفتاح وأفتحي
سما / أنا ما أخدتش المفتاح معايا كنت هعمل بيه إيه
نور بستهزاء / أنا مش عارف إنتي كنتي متخيلة أزاي إني هسيبك تمشي بالسهولة دي ولا كأني موجود
سما بترن جرس شقتهم / كل ده نايمين
سلوى فتحت الباب / إيه دا أنتي كنتي فين على الصبح كدة
سما / بقولك إيه مش ناقصه أنا تحقيقات على الصبح أوعى لما أدخل أوضتي
( بعد ما سما أخدت شنطتها ودخلت )
سلوى / هي كانت فين وإيه الشنطة اللي معاها دي
نور / كانت في المطار مسافرة
سلوى / إيه. الحمد لله إنك لحقتها
نور / الحمد لله بس ياريت حضرتك ماتتكلميش معاها في حاجة علشان مانبقاش أنا وأنتي قاسيين عليها
سلوى / حاضر يا نور طيب أتفضل أقعد
نور / لا أعذريني بس لازم أمشي لأني عندي شغل
( نور مشي و سلوى قررت إنها هتسيب نور هو اللي يتعامل مع سما براحته أما سما فدخلت أوضتها تاكل في نفسها شوية )
سما بغيظ / ماشي ماشي يا نور إن ماكرهتك في عيشتك زي ما انت خليتنى أكره الدنيا كلها ماااااااااشي
تالين صحيت على صوت سما / إيه دا سما إنتي بتكلمي نفسك
سما مازالت على حالها / ماشي هوريك مش أنا اللي أستسلم بسهولة ماااااااشي
تالين بخضه
( تالين قامت وغيرت هدومها وجهزت نفسها علشان تروح الشركة وخرجت بره وسابت سما على حالها وخرجت لقيت سلوى ومديحة بيحضروا الفطار وأنس قاعد على السفرة مستنيهم )
تالين / هو في إيه
أنس بأستغراب / هو إيه اللي في إيه
تالين / سما مالها
مديحة / مالها يا بنتي أنتوا مش لسه صاحيين من النوم
تالين / لا يا طنط أنا صحيت على صوتها وهي بتكلم نفسها ولقيتها لابسه هدوم خروج أفتكرتها بتجهز تنزل معانا الشركة وبسألها ولا كأنها هنا
أنس / إيه لحسن يكون فيها حاجة
سلوى بهدوء / لا ماتقلقوش هي كويسة
مديحة / كويسة أزاي بتقولك بتكلم نفسها
سلوى / الهانم قامت الفجر وراحت المطار كانت عايزة تسافر من ورانا
أنس / إيه وحصل أزاي ده
سلوى / معرفش أنا صحيت على جرس الباب فتحت لقيت نور جايبها وقالي على اللي هي كانت هتعمله وطلب مني ما اتكلمش معاها في حاجة
تالين / فعلا معاه حق ماينفعش حد يتكلم معاها خالص دلوقتي
أنس
تالين
أنس /هههههههههه طالما فيها ليش تبقى خايفة
( فطروا كلهم ومحدش أتجرأ يدخل ينادي لسما علشان تفطر ونزلوا على شغلهم ونور أتصل بسما كتير بس هي ماردتش عليه ورن عليها الساعة 3 العصر كان مشغول وفضل يرن تاني بس الفون إداله أنتظار وبعدها رجعت ماتردش عليه )
سما نسمه صحبتها كلمتها في الفون الساعة 3 وقالتلها إن هي نزلت أجازة من شغلها وطلبت من سما يتقابلوا في النادي وسما وافقت لأن نسمه كانت وحشاها جدا وغيرت سما هدومها ولبست بنطلون جينس ( معرفش دخل فيها أزاي بصراحة ) ولبست تيشرت أبيض
( بربع كوم وديق بردو ) ونزلت أخدت ركبت العربية وطارت بيها على النادي
سما أول ماشافت نسمه قاعدة مستنياها في النادي جريت عليها حضنتها
نسمه / إنتي صاحبه ندلة أساسا لا بتردي عليا لما أتصل ولا حتى بتتصلي بيا
سما / والله غصب عني كنت مشغولة شوية علشان أنا وأنس وتالين فتحنا شركة هنا
نسمه / بجد طيب قولي دا أنا هفرحلك
( أستمرت القاعدة نص ساعة وسما طلبت من نسمه تسيب شغلها في مرسى مطروح وتشتغل معاهم في الشركة ونسمه وافقت فورا علشان تكون مع صحبتها
وبعد شوية جه الطوفان اللي هيشيل أي حاجة في وشه
سما / هو يوم مش معدي النهاردة
نسمه / في إيه يا بنتي مالك
سما / بصي وراكي كدة وأنتي تعرفى مالي
نسمه / إيه دا نور طيب وأنتي مالك بيه وهو جاي علينا هنا ليه
( قبل ما سما ترد على نسمه كان نور وصلهم)
نور بعصبية / مابترديش على التليفون ليه وأزاي تيجي هنا من غير ما تستأذنيني
نسمه / إيه حيلك حيلك أنت أزاي بتتكلم معاها كدة وتتصل عليها بتاع إيه ماخلاص كانت صفحة وقفلناها وبعدين تستأذنك قبل ما تخرج ليه إن شاء الله كنت مين حضرتك أخوها ولا أبوها
( نسمه نازلة زعيق في نور وسما مستمتعة ونور بيبصلها عايز يقتلها بعنيه بس رد على نسمه وقالها )
نور / أنا لا أخوها ولا أبوها
نسمه / طيب ولما أنت
نور قاطعها / أنا جوزها
( نسمه من الدهشة فتحت بؤها مترين وبصت لسما وساكته )
نور / إيه يا سما أنتي مقولتيش لصاحبتك إن حضرتك تبقي مراتي
سما / وأقولها ليه أذا كنت أنا مش معترفة بكدة لأنك عارف إني أتجوزتك غصب عني
نسمه / نعم هي حصلت يعمل معاكي كدة
نور / أمشي أودامي يا سما علشان يومك يعدي
نسمه / صاحبتي مش هتمشي أنت بتهددها عيني عينك كدة
نور خلاص ودانه بتطلع شرار / سكتي صاحبتك يا سما
نسمه / وإن ماسكتش
نور والغضب باين على وشه أتكلم بطريقة رعبت نسمه / أنا هسكتك بطريقتي
( نور بص لسما ) أمشي أدامي أخلصي
سما / خلاص يا نسمه أشوفك الصبح في الشركة سلام
( سما جريت بسرعة وركبت عربيتها قبل ما نور يمسكها يركبها معاه غصب عنها
ومشيت بسرعة البرق نور كان يقدر يوقفها قبل ما تمشي بس سابها لانه متعصب وخاف عليها من عصبيته وغضبه. بس لما لقاها بتسوق العربية بالطريقة دي وكمان مش لابسه حزام الامان راح وراها على البيت وقال في نفسه
يومك ملهوش ملامح النهاردة يا سما