روايات شيقهرواية شمس وسط الظلام

رواية شمس وسط الظلام الحلقه 33 و 34

رواية ( شمس وسط الظلام) البارت(33)و(34) بقلم:- أسماء أبوشادي
___________________________
خرجت شمس من الحمام كان مهاب هو كمان غير هدومه ولبس بنطلون برمودا وكط كالعادة يعني. ومستني شمس عشان ياخدها في حضنه ويناموا
مهاب اول ما شاف شمس ابتلع ريقه بتوتر لأنه اول مرة يشوفها كدة من يوم ماقعدوا مع بعض في الجناح
أكبر عذاب هو وقت النوم لما بياخدها في حضنه ومع ذلك مش قادر يلمسها وبيموت وهو بيتحكم في رغباته. وبيساعده على كدة ان شمس طول الوقت بتلبس لبس طويل مش بيظهر حاجة من جسمها غير يدوبك رقبتها وشعرها اكتر الوقت بتبقى رفعاه على شكل كحكة
أما دلوقتي مع ان اللبس اللي هي لبساه مش مثير أوي لكن.كان كفيل بأنه يشعل نيران رغباته

شمس واقفة بخجل ادامه وبتبص في الارض مش عارفة تعمل ايه أو تقوله ايه

مهاب كان هيقوم يقرب عليها لكن في اخر لحظة افتكر وعده ليها فخرج بسرعة من أوضة النوم وراح على أوضة الرياضة الخاصة بيه. وظل يمارس رياضة الجري ولعبة الضغط
شمس راحت وراه على أوضة الرياضة وهي لسه بلبسها ومش فاهمه هو ليه خرج فاجأة كدة وسابها

شمس بخجل / مهاب مش هتنام الفجر قرب يأذن

مهاب وهو يمارس رياضته دون أن ينظر اإليها / لا مش هنام دلوقتي روحي نامي انتي عشان تقدري تروحي جامعتك الصبح

شمس / طب ما انت كمان عندك شغل الصبح تعالى نام مش لازم رياضة دلوقتي

مهاب دون أن ينظر لها / شمس ارجوكي سبيني دلوقتي

شمس اتضايقت جدا انه حتى بيكلمها من غير ما يبصلها وراحت فعلا نامت بس وهي على السرير بتفكر مش عارفة تعمل ايه أو تقوله ازاي ولا تقرب منه ازاي
ومش عارفة تسأل مين عشان يقولها تعمل ايه وهي هتتكثف تسأل صحابها لأنها مابتحكيلهمش اي حاجة من دي بينها وبين مهاب. فكرت تقول لمرات عمها بس برضوه اتكثفت لأن برغم انها ربيتها وزى امها اإلا انها مش قريبة منها لدرجة تحكيلها حاجة زي دي

شمس لنفسها / يااااه لو كانت أمي عايشة دلوقتي اكيد كانت هي هتفهمني من غير حتى ما اتكلم وتنصحني أعمل ايه
الله يرحمك يا امي انتي ومارو ويدخلكم جنة الفردوس يارب
الفجر إذن شمس صلته ورجعت الى الفراش

ذهبت شمس في نوم عميق

أما مهاب فظل على حالته هذه يفكر
كيف يقنع شمس ان تتغاضى عن شرطها وسمح له أن يقترب منها وتعامله كزوج حقيقي. فكر إنه يتكلم معاها بس خاف إنها تفتكر انه بيستغل الكلام اللي هي قالتهوله
وحبها( اللي هو فاكر أنه لسه في أوله )

الساعة بقت 10 الصبح
شمس في سابع نومه أما مهاب عينه ماشافتش النوم
مهاب لبس بدلته وجهز نفسه وحاول يصحي شمس لكن هي ماصحيتش وبعد محاولات كتير قالتله وهي لسه نايمة أنها عايزة تنام ومش هتروح الجامعة

مهاب سابها بس قبل ما ينزل لبسها السلسلة اللي هو جيبهالها في عيد ميلادها
لأنه ماعرفش يلبسهالها في المطعم بسبب الحجاب
السلسلة كانت على شكل قرص كالشمس جميل جدا وفي الوسط كتب عليها مهاب بليغة العربية ( كانت روعة )

على السفرة
مهاب نزل كان الكل قاعد على السفرة

داليا / ابيه هي شمس مانزلتش ليه

مهاب / مش هتروح الجامعة النهاردة

داليا / ليه خي تعبانة فيها حاجة

مهاب / لا هي لسه نايمة لانها نامت متأخر ومش هتقدر تروح الجامعة. أنتي روحي وهي تبقى تنقل منك المحاضرات

داليا / اوكيه. طب ابيه أنا بستأذن حضرتك هروح أنا ورودي نشتري شوية حاجات كدة عشان النهاردة عيد ميلاد شمس وعايزين نعملها مفاجأة

مهاب / ماشي بس متتأخريش والسواق هيكون وراكوا

داليا / اوكيه. وأنت يا مازن ما تنساش تيجي بدري عشان تجهز معانا.

سهى / انتوا ناويين تعملوا إيه

داليا / هنحاول نعملها حفلة صغيرة كدة هنجيب تورتاية وشوية زينة بسيطة ونقدملها الهدايا وخلاص

نوال بأبتسامة / كويس انكوا عرفتونا عشان نجيبلها هدايا كلنا

مازن / اشغلوهالي انتوا فوق بس وماتخلوهاش تنزل وأنا هظبط كل حاجة

داليا بأبتسامة / اوكيه. يلا أنا هقوم أروح الجامعة. سلام
_________________
ذهبت داليا إلى الجامعة
كانت رودي تنتظرها بالكافترية
قعدوا مع بعض عشان يفكروا هيشتروا إيه لشمس وبعد ما خلاص قرروا هيشتروا إيه
اتصل عمر بداليا

عمر / وحشتيني يا أميرتي

داليا / أهلا يا دكتور

عمر / نعم ايه دكتور دي أنتي خطيبتي

داليا / لسه مابقتش خطيبيتك على فكرة

عمر / كلها النهاردة وهتصل بمهاب عشان احدد معاه ميعاد واجي اطلب ايدك وتبقي خطيبتي

داليا / اه صحيح دا انا المفروض ارد على أبيه النهاردة واقوله اني موافقة

عمر / نعم أنتي لسه ماقولتلهوش يا داليا

داليا / لاء لسه

عمر / أنتي وصلتي الجامعة ولا لسه

داليا / اه وصلت وقاعدة في الكافترية مع رودي.

عمر / طب اقفلي أنا جايلك سلام
( لم يعطيها فرصة للرد وقفل الخط )

رودي بأبتسامة / انا مش عارفة أنتي ناوية على ايه

داليا بأبتسامة خبيثة / ولا اي حاجة انا بس هدوقه شوية من اللي انا دوقته بس بطريقتي أنا

رودي / ربنا يوفقك يارب. أنا هقوم أنا أروح المكتبة أشوف ورايا إيه سلاموووز
@@@@@@@@@@@@
ذهبت رودي إلى المكتبة
وكان دكتور احمد قاعد هناك مستنيها
( لأنه شاف اللي عمر عمله أمبارح لداليا وعرف أن عمر يبقى خطيب داليا صاحبتها )

أحمد بأبتسامة / ازيك يا رودي

رودي بأقتضاب / أهلا

أحمد بأستغراب / إيه مالك هو انتي في حاجة مضيقاكي

رودي دون أن تنظر له / لا مافيش عن إذن حضرتك عشان انا ورايا حاجات كتير

أحمد بجدية / انا لو وجودي مضايقك ممكن امشي. بس ياريت لو انا عملت حاجة تضايقك قوليلي

رودي / حضرتك ماعملتش حاجة تضايقني بس الظاهر ان انا اللي ضايقتك وتقلت على حضرتك

أحمد / ليه بتقولي كدة

رودي / حضرتك ماجتش هنا بقالك يومين مع انك كنت بتيجي دايما
وأنا شوفت حضرتك قولت اروح أسألك حضرتك أول ما شوفتني لفيت وشك واتهربت مني ولا اللي انا بغصب على حضرتك عشان تساعدني

أحمد / لا والله الموضوع مش كدة أبدا وبعدين دا انا اللي طلبت منك اساعدك أنتي ماطلبتيش

رودي / طب أومال ليه حضرتك عملت كدة

أحمد / أنا اسف. بس اليومين اللي فاتوا دول أنا كنت مشغول جدا وما قصدتش إني اتجاهلك لما شوفتك. بس هو من ضغط شغلي مش اكتر

رودي / يعني حضرتك ما اتصايقتش مني لأني استغليتك ولا انت قصدت تتجاهلني

عمر / لاء طبعا واستغليني زي ما انتي عايزة

رودي بأبتسامة/ طيب خلاص اتفضل بقى ساعدني في الحاجات دي
____________________
شمس صحيت من النوم صلت الظهر وقعدت شوية تفكر. وبعد كدة مسكت تليفونها وقررت تتصل بي سما

شمس اتصلت بيها وحكت لها اللي هي عايزة تقوله وطلبت منها تقولها تتصرف ازاي

سما اكتشفت ان شمس طفلة ماتعرفش اي حاجة ومحتاجة مساعدة فعلا
طلبت من شمس انهم يتقابلوا برة ويروحوا يشتروا شوية حاجات

شمس اتصلت بمهاب تستأذنه عشان تخرج مع سما

مهاب / يعني هتخرجوا تروحوا فين

شمس / معرفش هي قالتلي هنشتري حاجات بس مقالتش منين

مهاب / خلاص السواق هيوديكي وشوفوا هتتقابلوا فين. وفي عندك في الدرج اللي جنب السرير كريدت كارت خوديها عشان تشتري منها اللي انتي عايزاه

شمس / لا ما أنا معايا فلوس كتير مش

قاطعها مهاب / اسمعي الكلام يا شمس الفلوس اللي معاكي دي أنا ماليش دعوة بيها أنتي مراتي ومسؤولة مني أنا

شمس / يا حبيبي بس

مهاب / مهاب بعد كلمة حبيبي دي ماتقوليش اي حاجة ويلا عشان متتأخريش برة

شمس بأبتسامة/ حاضر

مهاب / حاضر حاف كدة

شمس / تحب معاها ايه جبنة ولا لانشون

مهاب / شمس أنتي عارفة انا عايز ايه بلاش تتوهي أنتي لسه قيلاها من شوية

شمس بأبتسامة / أنا كدة هأخر على فكرة مع السلامة يا ح ب ي ب ي

( قفلت شمس الخط بدون ماتسمع رد مهاب وجهزت نفسها بسرعة ونزلت تحت كان السائق مستنيها.
خرجت واتقابلت هي وسما في أحد المولات الكبيرة. )

شمس بأستغراب / احنا جينا هنا ليه

سما بأبتسامة / بصي يا شوسي أنتي دلوقتي أختي الصغيرة. وأنا اختك الكبيرة ومطلوب منك تسمعي كلامي ماشي

شمس بأبتسامة / ماشي يا كبيرة

دخلوا محل في المول يبيع أشياء تخص النساء وثياب مثيرة وفاضحة

شمس بأحراج / سما أنتي جيباني هنا ليه يلا نخرج دي الناس كلها بتبص علينا

سما شدتها من ايديها وبدأت تختار ملابس كتير عشان شمس

سما / جوزك بيحب لون ايه

شمس / ماعرفش

سما / يا خيبتك في واحدة ماتعرفش جوزها بيحب لون ايه

شمس بأحراج/ هو ممكن يكون بيحب اللون الأزرق لأنه اشترالي قبل كدة فستان ازرق

سما / اوكيه

شمس / هو انتي بتسألي ليه

سما بأبتسامة خبيثة / لا ابدا أصلي ناوية اخليكي تعذبيه شوية

بعد وقت طويل من التسوق. وسما هي اللي اختارت كل حاجة تقريبا بس كانت بتسأل شمس عن ألوانها المفضلة.

شمس / انا ممكن اعرف بقى إيه الحاجات دي كلها وليه بتسأليني انا عن الألوان. ماتقوليش أن الحاجات دي ليا

سما / اومال لأمي أنا يعني

شمس / لا لا لا لااااا أنا مستحيل ألبس الحاجات دي ولا حتى بيني وبين نفسي

سما / بصي يا شمس يا حبيبتي دا جوزك ودا حقه عليكي
( ظلت سما تنصح في شمس وبرغم خجل شمس إلا انها استمعت لها ولكلامها )
@@@@@@@@@@@@@@
عادت شمس إلى القصر تحمل أكياس كثيرة مليئة بالثياب وادوات التجميل مع السائق بعد ان ودعت سما في المول

طلعت الحاجة الأوضة بمساعدة الخدم وفي هذا الوقت وصلت داليا و معاها رودي القصر

داليا اتصلت بشمس عرفتها انها جت من الجامعة ورودي معاها. شمس وضعت الثياب بمكانها المخصص وحاولت أخفائها عن انظار مهاب بالثياب الطويلة حتى لا يراها ويسبب لها الحرج

شمس خلصت وراحت اوضة داليا وقعدت مع البنات شوية
مازن اتصل على داليا وقالها انزلوا

نزلوا البنات واتفاجأت شمس انهم عاملين لها حفلة عيد ميلاد وزينة كتيرة

وشافت جميلة كمان وسلمت عليها و وطفوا الشمع واحتفلوا مع بعض وسامح و رؤوف و سهى ونوال. عطوا لشمس هدايا. قيمة جدا من الدهب و خاتم ألماظ

شمس كانت فرحانة جدا ومبسوطة اوى هي ما اتخيلتش أن صحابها هيفتكروا عيد ميلادها ويحتفلوا معاها

على اد ما الحفلة كانت بسيطة لكن كانت جميلة جدا
@@@@@@@@@@@@@@
شمس بعد الحفلة طلعت الجناح واخدت شور
وفكرت تعمل اللي سما قالتلها عليه النهاردة ولا لاء
وفي الآخر قررت تأجلها لأنها مكثوفة جدا وخايفة أوي

مهاب جه من الشغل وطلع الجناح بتاعه كانت شمس قاعدة بتذاكر المحاضرات اللي فاتتها النهاردة
لأن بكرة الجمعة. و محمد ابن عمها اتصل وقالها إنه هييجي هو واخواتها ( عادل ورحمة ) يقضوا معاها اليوم زي ما اتفقوا قبل كدة

مهاب دخل اخد شاور وغير هدومه في الحمام وبعد كدة نزلوا سوا عشان يتعشوا مع العيلة
@@@@@@@@@@@@
على السفرة
سامح / هتسافر أمتي يا مهاب عشان تخلص الصفقة في فرع الشركة اللي في باريس

مهاب / الصفقة يوم السبت احتمال انا اسافر بكرة بالليل أو السبت الصبح

شمس بأستغراب / هو انت هتسافر

مهاب / ايوة لأن في شغل مهم لازم اكون موجود في باريس يوم السبت.

شمس / ربنا معاك

بعد شوية مهاب قام ودخل المكتب ومعاه مازن
و شمس أستأذنت وقامت تطلع الجناح وقالتلهم إنها هتذاكر
__________________
شمس طلعت الجناح وقررت إنها خلاص هتتغلب على خوفها ولازم تثق في مهاب وتسمع كلام سما وتقرب منه اكتر

دخلت الحمام جهزت نفسها ولبست قميص نوم ابيض فااااااضح ومثير جدا
ولبست فوقه روب طويل من نفس اللون وفردت شعرها على ظهرها. ولأول مرة في حياتها حطت ملمع شفايف باللون الاحمر مما ذادها جمالاً فوق جمالها و وضعت بعض قطرات البرفيوم ذو رائحة الورد الجميل وسلسلة مهاب تزين رقبتها

شمس فضلت واقفة في الحمام تبص لنفسها في المراية ومترددة تخرج ولا لاء. تغير هدومها وتنسى الموضوع دا أو تأجله
قطع تفكيرها وحيرتها. صوت مهاب بينادي عليها برة
قررت انها ماتفكرش هي هتخرج وخلاص

مهاب اول ما شاف شمس حس بنيران شديدة في جسده وحاول يتجاهل شمس بمنظرها المثير الساحر دا لكن مش قادر. حقا انها تبدو كالملاك شمس تتوهج في ثوب ابيض

مهاب قرب منها بهدوء جدا وضمها استنشق رائحة عطرها الجميل الجذاب
ثم مال على شفتاها لكي يلتهمهم برقة شديدة ثم تحولت تلك الرقة الى قوة ورغبة شديدة
مهاب رفع شمس من خصرها وذهب بها إلى الفراش وهو مازال يقبلها بشغف كبير جدا وسط أنين بسيط من شمس بسبب قوة القبلة
وذلك الانين كان يزيد من قوة رغبته ويشعل نيرانه أكثر وأكثر وشمس مستسلمة بين ايديه

وفي هذا الوقت ابتعد مهاب عن شمس سريعا وهو يبتلع ريقه بصعوبة

مهاب / انا. أنا
ماقدرش يتكلم ومش عارف يقول ايه فقرر يهرب ويروح اوضة الرياضة
لكن شمس مسكت ايديه عشان ما يخرجش

مهاب بصلها بندهاش واستغراب ومش فاهم هي فعلا عايزاه زي ماهو عايزها
___________________________
رواية ( شمس وسط الظلام) البارت(34) بقلم :- أسماء أبوشادي
_________________________________
مهاب كان هيخرج من الأوضة لكن شمس مسكت أيده

مهاب مش فاهم هي ليه مسكت ايده ومستغرب جدا ومندهش إنه عايزاه يقعد معاها بعد اللي هو عمله

مهاب / أنا اسف بس مش هينفع اقعد معاكي وأنتي بالشكل دا. هيحصل حاجات انتي بتخافي منها سبيني أخرج أحسن

شمس فضلت ماسكة ايديه. وهزت راسها بمعنى الرفض وبصت للأرض بحرج

مهاب / يعني انتي. أنتي. أنتي مش خايفة

شمس هزت راسها بمعنى لاء

مهاب / شمس ماتضغطيش على نفسك وخليكي براحتك أنا

قاطعته شمس بأنها قامت وحضنته ولفت ايديها حوالين رقبته

وكأنها اذنت له بأن يفعل ما يشاء
ولم تعرف شمس ان بهذه الحركة سمحت للبركان أن ينفجر

حاوطها مهاب بزراعيه ورفعها لمستواه لكي يقبلها بأشتياق ورغبة شديدة ولكن برقة أشد حتى لا يخيفها ثم وضعها على الفراش لكي يبدؤون حياتهم الجديدة معا
ظل مهاب يقول لشمس كلمات الغزل والحب حتى يطمأنها وهي بين احضانه

وبرغم انها لم تكن المرة الأولى لمهاب إلا انها كانت مختلفة كثيرا. مميزة عن غيرها
وكيف لا وهذه هي زوجته حبيبته. الفتاة التي دق لها قلبه منذ النظرة الأولى
كم تمنى هذه اللحظة وكم طال انتظاره لها

شمس شعورها كان خوف خجل لكن كان موجود حب عشق احساس جميل مايتوصفش وبرغم انه كان في بعض الألم إلا أن مهاب لم يسمح لها بأن تتألم بل كان يذيبها عشقاً. واخذها إلى بحور الهوا
@@@@@@@@@@@@@
الصبح الساعة 6
شمس بدأت تفتح عنيها
وأول ما فتحت. لقيت نفسها في حضن مهاب وهو بيبصلها بنظرات عشق كلها حب وخوف عليها وافتكرت بالليل لما كانوا مع بعض وخلصوا اد ايه كان قلقان عليها وسألها انتي كويسة تحبي اوديكي مستشفى

مهاب وهو يلعب في شعرها بأصابعه / نورتي دنيتي يا شمس. أجمل صباح علي عيونك

شمس بأبتسامة وخجل / صباح الخير يا حبيبي

مهاب بأبتسامة / الله اجمل كلمة. قوليها تاني

شمس / حبيبي و روحي و عمري و حياتي

مهاب / انتي كدة هتجننيني أنا اساسا اتجننت خلاص

شمس بأبتسامة / إحم إحم والله انا من يوم ما اتجوزتك وأنت مجنون

مهاب / أنا من اول لحظة شوفتك فيها وأنا بقيت مجنون بيكي
وكنت بحلم باللحظة دي من وقتها. وكنت قلقان اوي ان اللحظة دي ما تجيش. وتبقي بين ايديا زي ما انتي كدة

بس صحيح حبيبتي أنتي ايه اللي خلاكي تغيري رأيك وتنسي الشرط بتاعك

شمس بخجل / أنا مانسيتش الشرط. أنا قررت نبدأ حياتنا سوا واكون مراتك ادام ربنا وقررت كدة من يوم عيد ميلادي

مهاب / يعني لما انتي خرجتي من ال بالل كنتي عايزة الل

شمس هزت دماغها بالموافقة

مهاب / يااااه دا انا كنت غبي بشكل دا انا عذبت نفسي يومها عشان خاطر اقدر اسيبك في حالك و أوفى بوعدي ليكي.
عذبتيني يا شمسي
بس خلاص هاخد منك حقي كله

( لم يمهلها فرصة للرد بحيث سحبها معه لبحور العشق مرة أخرى )

استيقظت شمس مرة أخرى الساعة 9 صباحا.
رفعت وشها من حضن مهاب عشان تشوفه نايم ولا صاحي. ولقيته في سابع نومه

قامت أخدت شور. وجهزت نفسها بهدوء جدا ونزلت عشان تفطر مع العيلة

الكل كان موجود على السفرة
شمس نزلت وقعدت معاهم

سهى / اومال فين مهاب يا شمس ليه مانزلش لحد دلوقتي

شمس وهي بنبض على الأكل / نايم يا طنط

الكل بأستغراب / ناااااااييييييم

شمس بخجل / احم. ايوة نايم. وأنا ماحبتش اصحيه قولت اسيبه يرتاح عشان هيسافر النهاردة

داليا / دا ابيه مهاب عمره ماعملها

مازن بأبتسامة خبيثة / يا بنتي هو دلوقتي أتجوز يعني الوضع اختلف

داليا بأستغراب / اختلف في إيه يعني

مازن بمرح / يعني يسهر مع مراته وامبارح كان الخميس بقا وكدة

سامح / ولد. عيب إيه اللي انت بتقولهلها دا

مازن / إحم إحم بفهمها يا حج

سامح بحزم / كول وأنت ساكت

( شمس كانت قاعدة حاسة ان الكل بيبص عليها. ومكثوفة جدا منهم )

خلصوا فطار. وشمس قعدت هي ومازن و داليا يهزروا شوية

محمد ابن عم شمس اتصل بيها وقالها انه وصل برة ادام القصر
وشوية فعلا واحد الحرس بلغوهم بوصوله هو ورحمة. وعادل

دخلوا. وشمس أخدت اخواتها في حضنها
أخواتها كانوا مبسوطين جدا. أنهم شافوها وكمان شكل القصر عجبهم جدا

مهاب صحي مالقاش شمس في حضنه قام يشوفها في الحمام وفي الجناح ماكنتش موجودة أتضايق جدا انها قامت من حضنه وهو نايم وكمان خرجت من الجناح

دخل اخد شاور ونزل
كان أبوه وعمه وأمه وزوجة عمه قاعدين في الصالون

أما شمس و داليا و مازن كانوا في الجنينة مع محمد وعادل و رحمة و رودي كمان اللي جت عشان يقضوا اليوم كلهم مع بعض
يوم مليان لعب وضحك وفرح

مهاب خرج كانوا بيلعبوا ( صلٌح ) ( اللي مايعرفهاش دي لعبة. واحد يقف ادام والباقي يقفوا ورا ويضربوا فيه ويلطشوه على ايده وهو مديهم ظهره. وبعدها هو يبص وراه ويقول مين اللي ضرب. )
كان مازن اللي بيتضرب وهما واقفين وراه بيضحكوا لأنه مش عارف مين اللي بيضرب

مهاب مشي في اتجاهم وهما كانوا ماكنوش واخدين بالهم منه. أول ما وصل شاورلهم بأصباعه بمعنى اسكتوا

وراح هو اللي ضارب مازن بس ضربه علي قفاه كف طرقع

مازن افتكر محمد هو اللي ضربه الكف دا. فبص وراه وهو بيشتم

مازن بألم / إيه ياض كف المخبرين دا يا حيو

مهاب بيبصله / يا إيه

مازن بصدمة / يا يا باشا

( بصوا الحالة دي بالنسبة لمازن استغراب ودهشة ان مهاب بيهزر معاهم
أما داليا فكان خوف انه ممكن يكون مش بيهزر
شمس. مبسوطة أنه طبعا بيشاركهم لأول مرة في حاجة )

مهاب / بالزمة مش مكثوفين من نفسكوا انتوا التلاتة وانتوا بتلعبوا مع بنات
( مازن ومحمد وعادل )

كلهم بيبصوله مش عارفين يقولوا ايه

شمس / ومالهم بقى البنات يا استاذ مهاب

مهاب بمرح / مالهمش بس مش هتقدروا تستحملوا اللعب وبتعيطوا في الآخر

شمس / لاء طبعا احنا ما بنعيطش انتوا اللي اللي مش اد لعبنا

( بدأوا كلهم يلعبوا مع بعض ومهاب شاركهم في اللعب ودي اول مرة تحصل
بس هو كان مبسوط جدا جدا جدا
وكمان مازن و داليا. كانوا مندهشين بس فرحوا جدا ان مهاب بيهزر معاهم ويلعب معاهم

وقرروا يشوا كفتة وفراخ في الجنينة ويجهزوا غدا كلهم مع بعض. في الجنينة

وبقوا يتصوروا كتير بالموبايلات بتاعتهم

كل العاملين في القصر من حرس وخدم وطباخين. حتى العيلة نفسها
ماكنوش مصدقين ان دا مهاب العدلي. اللي عمرهم ماشفوه بيضحك أو يتكلم كويس. غير مع جده الله يرحمه

اتغدوا في الجنينة سوا وقعدوا يهزروا تاني
ومازن رخم على داليا راح مهاب شاله رماه في حمام السباحة
والبنات كلها بتضحك
وداليا طلعت لسانها لمازن وضحكت و شمس كانت بتغيظه

كان وقت ممتع مليان بالضحك والمرح والفرح والهزار. بس للاسف الاوقات الحلوة بتخلص بسرعة

آخر النهار محمد اخد رحمة وعادل ومشي عشان عندهم مذاكرة. وكمان ما ينفعش يأخروا لبليل

رودي وشمس طلعوا مع داليا أوضتها. عشان يتكلموا معاها في موضوع خطوبتها من عمر

مهاب طلع بعدهم بشوية خبط على الباب.

داليا / ادخل

مهاب بجدية / داليا اعملي حسابك. عمر وأبوه هييجوا يوم الأحد عشان يخطبوكي

داليا بصدمة / هاا

مهاب / هاا إيه لسه مش موافقة ومش عايزة ترطبتي اقولهم مايجوش

داليا بسرعة / لا لاء يا ابيه موافقة طبعا

مهاب بأبتسامة / ولما انتي موافقة ماجتيش قولتي ليه انك فكرني و وافقتي

داليا بتوتر / ما انا كنت. كنت مستنية حضرتك تسألني

مهاب بأبتسامة / طيب انا بسالك تاني موافقة ولا لاء

داليا هزت راسها بخجل بمعنى الموافقة

مهاب / الف مبروك
إن شاء الله هما هييجوا يوم الأحد عشان يحددوا ميعاد الخطوبة فكري وشوفي الميعاد اللي يناسبك

داليا / بس حضرتك يا ابيه مسافر النهاردة بالليل. هما هييجوا الأحد أزاي

مهاب بأبتسامة / هيطلبوكي من ابوكي وعمك مش لازم أنا اكون موجود.دي اتفاقات وتفاصيل. مفروض انها تخصك انتي وهو بس

شمس حضنت داليا هي و رودي / مبروووووك يا دودي

مهاب / احم. شمس لما تخلصي معاهم تعالي الجناح عشان عايزك

( بعد ما مهاب خرج البنات بقوا يهيصوا وفرحنين. )

رودي / هتدخلي القفص أنتي كمان يا دودي

داليا / لاء يا اختي انا مش هتجوز دلوقتي. لسه بعد مانخلص جامعة

شمس / ههههههههههههه ما افتكرش أن دكتور عمر هيقبل يستنى سنتين

داليا / لا هيستنى اشمعنا أنا استنيت 3 سنين

رودي بغمزة / دا انتي بتعاقبيه بقى

داليا بأبتسامة شر / دا هيشوف أيام بيضة معايا

شمس / ههههههههههههه حرام عليكي دا الراجل غلبان وبعدين اعتذرلك كتير

رودي / لاء خليها تعذبه شوية احسن. هي اللي شافته شوية

شمس / والله انتوا عيال شريرة ومفترية.

داليا بغمزة / سبنالك أنتي الطيبة و الحنية يا شوسي

شمس بخجل / احم احم طب انا هروح أشوف جوزي عايز ايه

رودي بمرح / روحي يا مزة ربنا معاكي. شكله عايز يودعك قبل ما يسافر

شمس / امشي يا قليلة الأدب يا رخمة أنتي وهي
_______________________________

شمس دخلت الجناح كان مهاب بيجهز شنطته وبيحط فيها هدوم

شمس بأبتسامة / قولي إيه اللي انت هتاخده معاك وأنا هحطه في الشنطة

مهاب ساب اللي في ايده وحاوطها بزراعه

مهاب بصوت هامس / قومتي من حضني الصبح ليه من غير ما تقوليلي

شمس بخجل / ا اي. أنت كنت نايم وأنا ماحبتش اقلقك فنزلت عشان أفطر مع العيلة

مهاب حضنها جامد اوي حتى كادت ضلوعها أن تنكسر

مهاب وهو يشد من احتضانها / ماتعملهاش تاني اوعي تسيبي حضني أبدا.يا شمسي

شمس وهي بتتحمل ألم ضلوعها / حاااضر يا حبيبي
ممكن تسيبني بقى عشان اجهزلك الشنطة

مهاب بأبتسامة خبيثة / لاء دا مش وقت تجهيز شنطة يا عيون حبيبك

شمس بخجل / مهاب بس بقى انت ما بتزهقش

مهاب / انا عمري ما ازهق منك ابدا أنتي حبيبتي ونور عنيا ودنيتي. وبعدين انا باخد حقي منك.دا انتي عذبتيني كتييييير
( يا جماعة ما ينفعش كدة لازم نسيبهم ياخدوا راحتهم شوية منورين يا سناجل )

قضوا مع بعضهم وقت لطيف رومانسي.
وهما في حضن بعض ومازالوا بالفراش

مهاب / شمس ما تيجي معايا انا مش هقدر اغيب عنك أسبوع بحاله

شمس بأبتسامة / ولا انا والله مش عارفة هقعد الأسبوع دا من غيرك أزاي بس انا مش عندي بسبور أصلا

مهاب / انتي هتسافري معايا في طيارتي الخاصة. وأنا هبقى اعملك بسبور لما نرجع ان شاء الله

شمس بأسف / لكن أنا عندي مذاكرة كتير والاسبوع اللي فات دا غيبت يومين عن الجامعة وأنا مش عايزة يفوتني حاجة.
لازم اطلع الأولى على الجامعة كلها

مهاب بأبتسامة / خلاص يا حبيبتي بس خلي بالك من نفسك وماتخرجيش من غير ما تتصلي بيا وما تعمليش اي حاجة خالص قبل ماتعرفيني الأول. مفهوووم

شمس / مفهوم يا مهاب باشا

مهاب بأبتسامة/ معاكي انتي انا اصلا بشك اني انا مهاب والله

ثم قام مهاب وجهز نفسه واستعد عشان يسافر
________________________________
تاني يوم الصبح
الليلة دي كانت طويلة اوى على شمس وماعرفتش تنام
لأنها خلاص اتعودت تنام في حضنه

قامت من النوم فيها كمية كسل وضيق بسبب عدم وجود مهاب.

مر يوم السبت بدون اي احداث تذكر.
وتقريبا شمس ومهاب اتكلموا مع بعض في التليفون اكتر من 10 مرات
مرة شمس تتصل ومرة مهاب يتصل
الوقت كان مابيعديش

يوم الأحد
راحوا البنات الجامعة ورجعوا مع بعض من هناك. و رودي مارحتش المكتبة بسبب انها مشيت معاهم

فضلوا مع بعض
شمس و رودي بيساعدوا داليا تختار هتلبس إيه بالليل

داليا كانت متوترة جدا وحاسة ان كل اللبس وحش ومش مناسب ليها
لكن بعد معاناه. لبست فستان رقيق جدا لونه افويت طويل لبعد الركبة بحملات عريضة شوية ضيق من منطقة الصدر وينزل بأتساع ليس بكثير
كان شكلها روعة. روعة روعة

بالليل عمر جه القصر هو و ابوه. وانبهر بشكل داليا. كان شكلها رقيق جدا مكياج بسيط وهادي والفستان كمان رقيق وبسيط الكل قعدوا وأبو عمر أتكلم مع سامح و رؤوف في التفاصيل

و داليا فاجأت الكل انها عايزة الخطوبة في إجازة الترم
والفرح بعد ما تخلص جامعة

طبعا الكل اعترض وأولهم ابوها
عمر استأذن منهم انه يتكلم معاها لوحدهم شوية

وخرجوا في الجنينة عشان يتكلموا

عمر بهدوء / ممكن افهم بقى انتي ليه عايزة كدة
هو انتي متخيلة ان جوازنا ممكن يأثر على دراستك

داليا / اكيد هيأثر الجواز مسؤلية كبيرة وأنا لازم اكون ادها وفي نفس الوقت مش عايزة أقصر في مذاكرتي

عمر / ومين قالك اننا لما نتجوز انا هسمحلك تقصري في مذاكرتك

داليا / عمر انا مش عايزة أتجوز دلوقتي.

عمر بضيق / يعني انتي مش عايزة تتجوزيني يا داليا

داليا / أنا ماقولتش كدة. انا بقول مش عايزة أتجوز دلوقتي. نتجوز لما اخلص جامعتي

عمر بصوت مرتفع بعض الشيء / يعني عايزاني استنى حوالي سنتين

داليا / عمر لو سمحت احنا بنتكلم بهدوء وبعدين ما انا استنيت 3 سنين

عمر / يعني انتي عايزة كدة بسبب الموضوع دا يا داليا
هو دا العقاب اللي قولتي عليه

داليا / عمر انا قولتلك اللي انا عايزاه. أنت شايفه عقاب انما انا هي دي رغبتي ودلوقتي القرار بأيدك أنت
عن اذنك أنا هدخل جوه

قبل ما داليا تتحرك وتدخل جوه عمر مسكها من رسغها

عمر / قرار ايه اللي بأيدي تقصدي ايه

داليا بتحاول تشد ايديها /أنت عارف قصدي ولو سمحت سيب ايدي
( مسك ايدها بقوة اكتر ) دكتور عمر لو سمحت

عمر بحركة منه قربها له بسرعة وخطف من شفتاها قبلة. قوية. انتفخت شفتاها على إثر تلك القبلة

داليا حاولت تبعده عنها وتزقه بأيديها بس هو مسك ايديها الاتنين بأيد واحدة

عمر ابتعد وترك شفتاها / انتي بتاعتي انا سواء دلوقتي أو بعد سنتين أو بعد مية سنة
و سواء قبلت شرطك أو رفضته برضوه انتي بتاعتي

تركها عمر ودخل للكل وقالهم إنه موافق على كلام داليا

على ما فاقت داليا من اللي عمر عمله ودخلت. لقيتهم بيباركوا. والداده بتزغرد

فجريت على اوضتها حيث تنطظرها شمس و رودي
وطلعت بسرعة واترمت في حضن شمس وعيطت

شمس و رودي اتخضوا

شمس بخضة / في ايه يا داليا اوعى يكون عمر ما قبلش بكلامك وحصلت مشكلة

( داليا بتعيط وماردتش )

رودي / يا بنتي أزاي حصلت مشكلة انتي مش سامعة الزغاريط اللي تحت دي

شمس / خلاص يا حبيبتي أهدي وأيً كان اللي حصل ان شاء الله خير وكله هيتصلح

داليا بعدت عن شمس شوية ومسحت دموعها وراحت قايلة من وسط بكائها / عمر باسني يا شمس

رودي بشهقة مصطنعة / لا يا شيخة. باسك خطيبك باسك وأنتي هتموتي من العياط عشان باسك

داليا / اه. وقالي سواء دلوقتي ولا بعد سنتين ولا مية سنة انتي بتاعتي

رودي /  بت انتي عايزة تشليني يعني انتي بتعيطي عشان كدة

شمس / يا حبيبتي مش دا قرارك أنتي زعلانة ليه بقى انتي المفروض تفرحي إنه متمسك بيكي
@@@@@@@@@@@@@
في الأسفل
بعد صعود داليا. اللي فسروه على انه خجل
استأذن عمر.من رؤوف إنه ياخد داليا بكرة من الجامعة ويروحوا يتغدوا برة و يتمشوا شوية وطبعا هو وافق
_________________________________
تاني يوم في الجامعة
البنات يدوبك وصلوا على ميعاد المحاضرة

وبعدها خرجوا قعدوا في الكافترية يهزروا ( لان ماكنش عندهم محاضرات تانية كان في واحدة واتلغت )

رودي بأستهزاء / هئ أهئ عمر باسني أهئ وأنا قولت دا حصلت مصيبة. وفي الآخر تطلع الهانم بتعيط عشان خاطبها باسها

شمس / ههههههههههههه يا بت بس هتفضحينا ههههههههههههه

داليا بغيظ / بقولك ايه يا رودي قومي امسكي مايك وامشي في الجامعة احكي للطلبة ايه اللي حصل

رودي / ههههههههههههه ههههههههههههه ههههههههههههه تصدقي فكرة حلوة ههههههههههههه

داليا / هيهيهيهيهيهيهيهيه بت رخمة وربنا

رودي / ههههههههههههه ههههههههههههه أومال في ليلة الفرح هتعملي إيه هتقلبيها محزنة وتعملي عزا

شمس بتحاول تتماسك من الضحك / ههههههههههههه ههههههههههههه بس يا رودي بقى حرام عليكي ههههههههههههه مش قادرة ابطل ضحك ههههههههههههه

داليا بغيظ / وربنا انتوا عيال باردة

عمر اتصل بداليا 5 مرات بس هي تجاهلت اتصاله وعملت الفون صامت

عمر جالهم وهما قاعدين في الكافترية

عمر / سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شمس و رودي / عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

عمر / ازيكوا يا أساتذة

رودي / الحمد لله يا دكتور 1000 مبروك . معلش بقى معرفناش نبارك لحضرتك أمبارح كنا مشغولين ( بصت لداليا )

شمس بأبتسامة / الف مبروك يا دكتور عمر

عمر / الله يبارك فيكوا
كدة يا شمس تتجوزي من غير ما تقولي. ومعرفش غير امبارح بالصدفة

شمس / معلش بقى يا دكتور اساسا أناومهاب ماعملناش فرح عشان كان عندي ظروف

عمر / عمتا ربنا يوفقك في حياتك وياريت تفضلي الأولى دايما حتى بعد الجواز
عشان ماحدش يقول اتجوزت وبقت تقصر في مذاكرتها ( بص لداليا وهو بيقول كدة بمعنى الكلام ليكي )

داليا فهمت ان الكلام لها / عن اذنكوا يا بنات هعمل مكالمة وجاية

داليا قامت و خرجت من الكافترية. وعمر كمان قام وراها

داليا كانت لسه واقفة جنب الكافترية مش بعيد عنها اوي عمر لحقها ومسكها من زراعها

عمر / ممكن اعرف ما بترديش على اتصلاتي ليه

داليا بغضب / ممكن تسيب إيدي احنا في الجامعة وحوالينا ناس ولا عايز تعمل نفس اللي عملته امبارح في البيت ادام الناس

عمر / انتي عارفة ان انتي اللي اضطرتيني لكدة بكلامك اللي استفزتيني بيه

داليا / مهما قولت أو استفزيتك ماكنش ينفع تعمل كدة

عمر بهدوء / داليا احنا مش هينفع نتكلم هنا. تعالي معايا انا استأذنت عمي أننا نخرج النهاردة ونتغدا سوا برة

داليا بغضب / ومين قالك انى هخرج معاك اصلا
______________________
نكمل في الفصل الجاي
وتوقعاتكوا عن حلقة بكرة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى