روايات رومانسيهرواية حب مشروع

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي عشر

احمد: سوري سوري يا عم سعيد، ماهيا دي فكرتي المجنونه
عم سعيد: مش فاهم قصدك ايه؟
احمد: قصدي ان انا اللي دبرت خطفهم وانا اللي اقنعته ان سعيد المجرم هرب وانا اللي كنت حابسهم الخطف والحبس كله جزء من خطتي ومرضتش اقولكم لانكم مكنتوش هتوافقوا بس اهو الخطه تمت بنجاح باهر واهم رجعوا لبعض وايمن معرفش حاجه ودي اهم نقطه.

احمد لاحظ ان كلهم بيبصوا وراه فقلبه دق وبص لوراه ولقي ايمن واقف وراه في حاله ذهول وصدمه…
احمد: ايمن، اسمعني انا بس
ايمن: انت خطفت مراتي؟
احمد: كان قصدي بس
ايمن: انت خليت رجاله تخطف مراتي
احمد: ايمن بس اسمعني
ايمن: انت خدرتها ولا ضربتها؟
احمد: اديني فرصه اتكلم
ايمن: انت خليت الرجاله اللي جبتهم يضربوني ويكتفوني ويحسسوني بالعجز لتاني مره قدام مراتي
احمد: يا ايمن اسمع
حبيبه وسميه خرجوا على صوتهم العالي.

ايمن: اسمع ايه؟ ازاي خططت لخطفي انا ومراتي ولا ازاي حبستنا واحنا متربطين كده؟ انا مراتي حامل ولا ده ميهمكش؟
احمد: محدش لمس شعره واحده منها
ايمن: ولو سقطت كنت هتعمل ايه؟ لو تعبت؟ رجالتك كان عندهم اوامر بايه؟
احمد: ايمن انا كنت مراقبكم ومتابع كل حاجه
ايمن: واستمتعت بالعرض بتاعنا
احمد: انا كان قصدي انكم تتصالحو، تتقابلو، تتكلموا تسمعوا بعض، وده اللي عملته؟

ايمن: خدرتها وضربتيني وكتفتنا وهنتنا علشان نسمع بعض، حد قالك اننا محتاجين مساعده
احمد: انتو كنتو هتطلقوا؟
ايمن: وانت مال اهلك انت؟ نطلق؟ نتجوز؟ انت مالك؟ ولا ده ذنبي اني وثقت فيك واعتبرتك زي اخويا.؟ انا دخلتك بيتي؟
احمد: وعلشان دخلت بيتك كان لازم لما اشوفك في ازمه اساعدك تخرج منها.

ايمن: بانك تعيد الازمه دي تاني؟ اقولك حاسس اني رجولتي اتهانت بخطف مراتي وانا متكتف مش عارف اعمل حاجه تقوم تخطفها تاني والمره دي تحطني انا معاها متكتف بجد، ايه قاصد ايه؟ بتحطني في اوضه واحده انا ومراتي متكتفين جنب بعض؟ مراتي قدامي متكتفه مربوطه متوجعه وانا واقف قدامها ولا عارف ولا قادر اعمل حاجه؟ بتعيد اللي حصل بطريقه أسوأ مليون مره؟ على الاقل في المره الاولي مكنتش شايفها بتخيل بس حالتها ايه تقوم انت تعيشني كل حاجه تاني؟ تحسسني بعجزي تاني؟ وتعيشها هيا كابوس خطفها تاني؟ انت ايه يا اخي ما بترحمش؟

احمد: انا ما فكرتش في كل ده؟ انا كل اللي فكرت فيه اجمعكم مع بعض وبس؟
ايمن: ملقتش اي طريقه تجمعنا بيها غير دي؟ يعني ايه ده؟ عذر اقبح من ذنب! معرفتش تقولي مثلا اقابلك وهيا تكلمها ونتقابل! معرفتش مثلا تخترع اي سبب نشوف بعض بيه؟ معرفتش غير انك تخطفنا؟
اطلع بره بيتي لو سمحت؟ وما تورنينيش وشك تاني؟
احمد: ايمن اسمع
ايمن: اطلع بره بيتي
معتز: يا ابني يالا دلوقتي.

ايمن: لا يا عمي حضرتك وجودك هنا على عيني وراسي، كلامي موجه ليه بس؟
احمد سابهم وخرج والكل ساكت محدش قدر ينطق
ايمن: انتو كنتو عارفين انه هيعمل كده؟
عم سعيد: لا مش كده، هو مقالش كده خالص
ايمن: امال قال ايه؟
عم سعيد: قال انه هيضحك عليك ويقولك انه عايز يتجوز حبيبه اول ما عدتها تخلص ويخليك تغير وتتجنن فتتمسك بمراتك
ايمن: وحضرتك وافقته على الفكره دي؟

عم سعيد: انتو كنتو هتطلقوا كنت عايزنا نعمل ايه نتفرج ونسكت حاولت اخليكم تكلموا بعض ومعرفتش هيا قالت لأ وانت قولت مش فاضي هبعتلك امي ولا نسيت؟ فكلنا وافقنا؟
ايمن: كلكم اللي هو مين؟ (بص لمراته) انتي كنتي عارفه؟
عم سعيد: لا مكنتش تعرف حاجه هيا رفضت اي حد فينا يتدخل، الباقي كله عارف قوليله يا سميه
ايمن: وسميه ايه علاقتها؟

سميه: هو كلمني انا في الاول وقابلته وعرض عليا فكرته وبعدها قولت لماما ووافقت والباقي كله عرف
ايمن: كلمك وقابلتيه؟ وانتي من امتي بتقابلي شباب هاه؟؟
سميه: مكنتش قادره اشوف حبيبه ليل نهار بتعيط كده وكنت عايزه اساعدكم باي طريقه
ايمن: جاب تليفونك منين ولا كلمك ازاي؟
سميه: مش عارفه. قالي انه ظابط
ايمن: سميه؟ جاب تليفونك منين؟؟ وما تكدبيش لو سمحتي، ما تقضيش على شويه الاحترام اللي فاضلينلك.

سميه: جابها من تليفونك
ايمن: تليفوني؟ انتي بقى كنتي عارفه انه هيعمل انهي فكره؟ هيتجوز مراتي ولا هيخطفنا؟
سميه: يا ايمن حاول تفهم هو عمل كده حبا فيك
ايمن: انهي فكره كنتي عارفاها؟
سميه: انت رجعت لحبيبتك بسببه
ايمن: انهي فكره؟
سميه: كنت عارفه الاتنين! انا اللي خدرت حبيبه ونقلتها معاه الشقه
ايمن: وهو شالها وطلعها صح؟
سميه: لأ محدش لمسها…
ايمن: وما خفتيش على اختك لما خدرتيها؟ مخفتيش على اللي في بطنها؟

سميه: اتفقنا مع الدكتوره بتاعتها وهيا اللي خدرتها وبعتت معانا اتنين ممرضات يساعدوني في نقلها…
ايمن احنا عملنا كده علشان تتصالحوا
ايمن: مجبتيهاش على هنا ليه؟ خدرتيها هاتيها هنا! ولا متخيله اني لو لقيتها هنا هطردها؟ هرميها في الشارع مثلا؟ انا كنت بعتبرك زي اختي الصغيره وربنا عالم بس من هنا ورايح انتي مجرد اخت مراتي مش اكتر…
سميه: وانا بعتبرك زي اخويا واكتر صدقني.

قاطعها: خلص الكلام، اه على فكره احمد عايز يتجوزك روحي وافقي عليه واتجوزيه علشان لايقين على بعض قوي، بعد اذنكم
ايمن اخد مراته ودخل اوضته وقفل عليهم
فضل رايح جاي، رايح جاي زي المجنون بيكلم في نفسه
حبيبه: ممكن تهدي وتقعد
ايمن: احمد ده صاحبي من سنين انتي فاهمه؟ صاحب عمري؟ ده عايز يجوز ابوه لامي متخيله؟
حبيبه: طيب اهدي
ايمن: انا مش عارف انتي اصلا هاديه كده ازاي؟

حبيبه: انت هتتجنن لانك حاسس زي اول مره ان رجولتك اتهانت واتهزيت والتفكير ده مجاش في بالي لا المره الاولي ولا المره دي! وبعدين انا اول مره كنت خايفه لاني عايزه احافظ على نفسي علشانك لكن المره دي انت كنت معايا فمفيش اي شيئ ممكن يهزني علشان كده انا هاديه، انت كمان اهدي وحاول تشوف هما عملوا كده ليه؟
ايمن: احنا كنا هنلاقي طريقه نرجع بيها لبعض، فاهمه؟ مكنتش هسيبك تروحي مني؟ مكنتش محتاج لحد يرجعلي مراتي؟

حبيبه: انت كنت هتطلقني يا ايمن
ايمن: ومطلقتكيش ليه؟ عرفتي الغيب سيادتك، دي حاجه كانت لسه في علم الغيب
حبيبه: اللي اعرفه وافهمه ان احنا رجعنا لبعض بسبب اللي عملوه وبعدين فعلا محدش لمسني ولا حد لمسك وجابولنا اكل وشرب ومحدش ضايقنا ولو بكلمه زعلان من ايه بقى؟
ايمن: مش هرد عليكي يا حبيبه اقفلي الكلام بقى
ايمن تاني يوم راح شغله ودخل للمدير بتاعه
المدير: اهلا يا ايمن اتفضل.

ايمن: حضرتك ازاي تدخل في لعبه رخيصه زي كده؟
المدير: كل الوسائل مباحه في الحرب والحب، اقتنعت بوجه نظره وهو صاحبك من صغرك وخايف عليك فكان لازم اساعده
ايمن: انتو هتجننوني؟ اي منطق بتتكلموا بيه؟ تخطفوني انا ومراتي وتكرروا مأساه حصلت وتقولوا بتساعدونا؟ دي مساعده ايه دي؟ انا مش قادر افهم
المدير: اول ما تهدي وتفكر بعقلك مش عواطفك هتفهم لوحدك احنا عملنا كده ليه واي منطق اتعاملنا بيه…

احمد حاول مع ايمن يصالحه او يكلمه بس ايمن رفض يسمعه نهائي
الحياه جميله بين حبيبه وايمن وحملها بيكبر ويكبر
جه رمضان وده كان اول رمضان يجي عليهم واتعزموا كلهم في بيت عم سعيد
ايمن: انا مش عايز اروح روحي انتي وماما
حبيبه: ده اول رمضان لينا مع بعض وانت عايز تفطر بعيد عني؟ انتي مش وعدتني؟
ايمن: وعدتك بإيه ان شاءالله؟
حبيبه: وعدتني نفطر مع بعض؟
وهتفطرني بايدك اول تمره
ايمن: اللهم اني صائم، اللهم اخزيك يا شوشو.

حبيبه: مفيش شوشو دلوقتي كلهم اتسلسلوا هنفطر مع بعض و هتنفذ وعدك
ايمن: امري لله
حبيبه: ونعم بالله، هروح انا وماما دلوقتي معاك توصلنا وانت نازل شغلك وانت ترجع علينا اوك
ايمن: اوك بس بسرعه بقى يالا
ايمن جه قبل المغرب بدقايق والعيله كلها معزومه ومن ضمن احمد وابوه معزومين
ايمن دخل وسلم على الكل حتى احمد سلم عليه بس سلم عليه كأنه واحد يدوب يعرفه مش صاحبه ورفيق عمره
حبيبه بتهمس: فاكر وعدك؟

ايمن بابتسامه: فاكره بس ازاي؟ ايدي على كتفك
حبيبه: ماليش دعوه انت وعدت انت تنفذ
ايمن بصلها: نعم يا اختي
صوته طلع عالي فالكل بصلهم
ايمن: موضوع بينا ما تشغلوش بالكم، هو فاضل قد ايه على المغرب؟
عم سعيد: يدوب نوصل المسجد يالا بينا كلنا نصلي ونيجي نفطر، ايمن متوضي ولا تتوضي
ايمن: لا متوضي الحمد لله يالا
راحو الرجاله يصلوا المغرب والبنات مع بعض
فاطمه: حبيبه في حاجه؟ ايمن على صوته كده ليه؟ هو متضايق من احمد؟

حبيبه: لا لا ابدا، بس هو وعدني وعد ومش عارف ينفذه
زينب: وعد بايه؟
حبيبه: اول يوم لينا في رمضان يفطروي بايده ووا يفطرش غير بايدي
زينب: يلهفك قلمين يعني؟؟ تعالي وانا افطر عليكي انا
حبيبه والكل ضحك
حبيبه: لا طبعا، قلمين ايه؟؟ يفطرني، يأكلني بايده
زينب: ودلوقتي اهو في الجامع والرجاله هتفطر هناك عايزاه يعمل ايه؟
حبيبه: يتصرف انا مالي
زينب: طيب هيفطر يا اختي مع ابوكي في الجامع اتهدي بقى ويالا جهزوا الصفره يالا.

حبيبه: مش هيفطر
زينب: هيفطر تراهني؟
حبيبه: اه اراهن على ايه؟

زينب: لو خسرتي تباتي هنا ليلتين جوزك ما يشفكيش فيهم
حبيبه: ولو كسبت تيجي انتي معايا ليلتين في بيتي
زينب: اتفقنا والكل شاهد
فاطمه: بت يا سميه جهزي لامك غيارين علشان هتخسر رهانها، زينب يا حبيبتي ايمن عمره ما رجع في كلمته ده اولا وثانيا بقى بيموت في بنتك
زينب: ربنا يهنيهم ببعض بس ده رمضان وهيفطر مع الحج في الجامع هيقولهم ايه اصلا؟ معلش اصلي هروح افطر مراتي الاول؟ ده انا وعدتها ااكلها بايدي.

المغرب اذن وحبيبه مرضيتش تفطر واخدت كوبيتين عصير اوضتها وجهزتهم
زينب: شكلك هيبقي وحش قوي لو رجع فاطر
حبيبه: مش هيرجع فاطر وبعدين حتى لو فطر هيبقي غصب عنه علشان بابا
اخيرا الرجاله جت واول ما دخلوا
عم سعيد: يا حبيبه
حبيبه: ايوه يا بابا
عم سعيد: صليتوا وجهزتو الاكل يا بنتي
حبيبه: كله جاهز اتفضلوا
عم سعيد: طيب فطري جوزك ده الله اعلم ما رضيش يفطر معانا معرفش مستني ايه؟ خديه وبلي ريقه بتمره يا بنتي ولا اي حاجه.

حبيبه بصت لامها وابتسمت والفرحه مكنتش سايعاها
فاطمه: مش قلتلك يا زينبو
زينب: خدي يا حبيبتي جوزك فطريه وتعالو بسرعه نلحق ناكل.

ايمن وحبيبه طلعوا ودخلوا اوضتها وكانت مجهزه البلح والعصير
ايمن مسك كوبايه العصير وحبيبه حطت ايديها في وسطها
حبيبه: يعني انت ما فطرتش علشان تيجي تفطر على العصير؟ فطرتي انا الاول
مكملتش الكلمه لان ايمن سكتها نهائي و، ،
نزلو تحت يلحقوا يفطروا مع العيله
خلص الفطار وجه العشا وصلوا التراويح ورجعوا والكل ملموم
عم سعيد: بما ان العيله كلها ملمومه فدي فرصه نتكلم فيها
معتز: ربنا يديم المحبه، ايمن يا ابني.

ايمن: ايوه يا عمي
معتز: احمد طالب ايد سميه وبصراحه مستنين موافقتك علشان نحدد معاد للفرح
ايمن: وانا علاقتي ايه بمعاد فرحهم، العروسه واهلها موافقين خلاص انتو حريين، شوفو اللي يناسبكم
عم سعيد: ايمن الاتنين سواء احمد او سميه بيعتبروك اخوهم وما ينفعش فرح يتم او يتحدد الا بموافقه الاخ
ايمن: وما ينفعش برضه اخ يخطف اخوه او مراته
عمي بنتك واتقدملها عريس انتو حريين بقى توافقو او لأ؟ براحتكم.

عم سعيد: يا ايمن قوله صلى الله عليه وسلم: ( تعرض الأعمال في كل إثنين وخميس فيغفر الله لكل امرئ لا يشرك به شيئا، إلا امرأ كانت بينه وبين أخيه شحناء فيقول اتركوا هذين حتى يصطلحا ) رواه مسلم.
ايمن: عمي انا عارف كل الحاجات دي بس هقولك انا بقى انا مش مخاصم حد اللي جوه في قلبي انا حر فيه هو انا مش دخلت سلمت انا مش مخاصم حد
عم سعيد: امال ده اسمه ايه؟

ايمن: والله انا بشوفه بسلم عليه بكلمه عادي، اما نرجع زي الاول فده ما ينفعش في حاجات لو اتكسرت ما بتتصلحش تاني
عم سعيد: هقولك تاني
( أربع من كن فيه كان منافقا خالصا ومن كانت فيه خصلة منهن كانت فيه خصلة من نفاق حتى يدعها، إذا اؤتمن خان وإذا حدث كذب، وإذا عاهد غدر وإذا خاصم فجر ) انت فجرت في الخصام كام شهر عدي وانت كده؟ مراتك اهي قربت تولد واحنا في ايام مفترجه فايه بقى؟

ايمن اتنرفز: انا؟ انا فجرت في الخصام يا عمي؟ وهو عمل ايه؟ ماهو اؤتمن وخان؟ وحدث وكذب؟وعاهد وغدر؟اجر رجاله يضربوني؟ خدر مراتي وخطفها؟ فتح تليفوني وسرق حاجات مالوش حق يسرقها؟ كلم اخت مراتي اللي بعتبرها زي اختي من ورايا؟ عايزني ازاي بعد كل ده ارجع اثق فيه تاني؟ خان ثقتي بكذا طريقه جاي بقى تقولي انا اني فجرت لا يا عمي والله انا حر اصاحب مين واعرف مين، ده كان في يوم اكتر من اخويا وهو محافظش على الاخوه دي، وانا مش مقاطع حد ولا مخاصم حد.

بس انا حر فاني اختار مين يقرب مني ومين اكتفي معاه بالسلام وبس انا حر…
قام وقف وبص لامه ومراته
ايمن: هتروحو ولا قاعدين؟
عم سعيد: يا ابني اقعد هنسهر مع بعض بطل رخامتك دي سيب البنت مع اخواتها
ايمن: انا بسألها هتروح ولا هتقعد يعني هيا حره؟ اما انا اكيد هيا قالتلك اني من الصبح بره البيت فتعبان وعايز اريح ده لو معندكمش مانع؟
عم سعيد: اطلع ريح فوق.

ايمن: لا معلش انا ممكن انام للصبح مش شويه واصحي، هتروحو ولا قاعدين؟
حبيبه وقفت: انا هروح معاك، ماما؟
عم سعيد: مالها امك؟
حبيبه: هتيجي معايا ولا نسيتي؟
زينب: يعني انتي شايفه ينفع اسيب الناس هنا واجي معاكي؟
ايمن: الفطار اصلا عندنا بكره
حبيبه: اهو يالا بقى
زينب: لا يا حبيبتي هجيلك اول ما اصحي خلاص؟
ايمن: عم معتز الفطار عندي بكره ان شاءالله
معتز: لا معلش اعذرنا احنا.

ايمن: ليه؟ انت زي والدي وده شيئ مش هيتغير؟ واحمد خطيب اخت مراتي؟ فين المشكله؟
معتز: لو انا زي ابوك يبقى احمد زي اخوك مش خطيب اخت مراتك؟
ايمن: يعني حضرتك مش عايز تيجي عندي؟
معتز: لا مش حكايه مش عايز اجي بس اعذرنا
ايمن: امال حكايه ايه؟

معتز: حكايه اتنين اخوات من سنين وفجأه يبقوا اغراب انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ ما نوي يعني هو ممكن يكون طريقته غلط لكن نيته كانت خير ودي حاجه لصالحه مش ضده فايوه انت من حقك تزعل منه شويه بس مش تقاطعه وتنهي علاقتك بيه انتو مش معرفه يومين
ايمن: يعني انا ينفع مثلا اروح اسرق من الاغنيه واوزع على الفقرا واقول اصل انا قصدي خير؟ مش في كل حاجه فيها الاعمال بالنيات.

معتز: خلاص يا ابني وزي ما انت لسه قايل انت حر تعرف مين وتصاحب مين؟ انت حر بس متجيش تقطع من ناحيه وتوصل من ناحيه تانيه ما ينفعش لان الاتنين ناحيه واحده، انت بترمي عشره سنين في الارض بسبب انه غلط علشان مهنش عليه انك تتحرم من الانسانه اللي بتحبها، مهنش عليك يشوفك بتتعذب ويقف ساكت ده غلطه فمعلش حقك عليا انا انه غلط واتسبب انك رجعت لمراتك وان ابنكم هيتولد بينكم معلش، كان المفروض قال وانا مال اهلي زي ما انت قولت وهو مال اهله كنتو اتطلقتوا ولا رجعتو وهو مال اهله اصلا؟ حقك علينا يا ابني، بس معلش بقى ما تجيش دلوقتي وتقولي انت زي ابويا يا عم معتز لان انا مش ابوك طالما هو مش اخوك اتكل على الله وشوف انت رايح فين؟

ايمن اخد مراته وامه وروح وطول الطريق ساكت واول ما وصلوا بيتهم سابهم ودخل اوضته…

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى