الفصل الخامس
السلام عليكم
وقفنا الفصل اللي فات عند حيره زين في صاحبه التصاميم
زين :مين دي اكيد دي مش مبتدئه
ملاك: اه والله دي بجد محترفه استني كدا اشوف مين دي
زين : شوفي
ملاك: كنت حاسه ان هي من شكلها
زين : هي مين دي
ملاك : افتح اللاب كدا وهات كاميرات المراقبه
زين فتح الباب ووجهه لملاك اللي جابت الكاميرا علي صاحبه التصميم
ملاك : هي دي اللي لابسه تيشيرت ابيض وبنطلون رمادي
رآها زين وسرعان ما انقطعت أنفاسه من تلك الفتاه
وخفق قلبه بشده من مجرد رؤيتها
ملاك: هي دي٠٠٠٠٠٠٠٠ زين. زين زين انت يابني زيييييين
زين: يخربيتك ودني في أي انا جمبك مش في امريكا
ملاك بخبث: شكلها عجبتك اصلي بنادي عليك بقالي ساعه وانت ولا هنا
زين بارتباك نجح في إخفائه : ولا عجبتني ولا حاجه واحده زي اي واحده بس كنت بفكر ازاي مبتدئه تعرف تعمل تصاميم احسن من المحترفين والخبراء
ملاك : وله في ذالك حكم هي مجتهده وشاطره بص هروح انا بقا ابلغهم بالنتيجه وخليك انت في المزه الجميله
زين بعصيه: ولا جميله ولا حاجه كلهم زي بعض كلهم خونه اديهم قرشين وهييقو تحت رجلك
ملاك : بس هي مش زيهم
زين : واشمعنا ممكن تكون بتتظاهر بالبرائه بس
انا بيترمي تحت رجلي ستات العالم وكلهم متجوزين وييخونوا اجوازهم علشان الفلوس
ملاك : مش كلهم هاجر يازين انسي بقا
زين : كله بيبيع نفسه بالفلوس
ملاك : صوابعك مش زي بعضها
زين بعصبيه : ملاااااااك خلصنا
ملاك: بس
زين : ملاك علي شغلك والموضوع ده ما يتفتحش تاني هي شغلها حلو وبعدين شغلها معاكي انتي
ملاك : تمام هروح ابلغهم النتيجه وانت راجع التصاميم
زين : تمام
ملاك : سلام يا برنس
زين : برنس انا حاسس اني بكلم سواق تكتك خلاص روحي يا ملاك
ملاك : سلاموز بقا علشان البننيت علي أعصابهم وتخرج من الغرفه لتقول : وحياه دي( وتمسك بضع خصلات من شعرها )هتقع علي جدور رقابتك يا زين يا ابن الست أن زين والنبي البت مزه دا لولا انا بنت كنت اجوزتها بس انت جبله وما بتحسش
»»»»»»استغفر الله»»»»»»»»
عند قمر
قمر : تفتكري اتاخرو كدا ليه
صبا: علمي علمك يا اختي ربنا يستر
دره : جري ايه يا حلوه منك ليه مش ناقصين دوشه انا علي اعصابي اصلا
ملحوظه ( قمر ودره وصبا أصحاب اتعرفت عليهم في عملها )
سالي :بس انت وهيا اي اطفال
صبا:احنا ما كلمناكش احنا بتكلم بعض
دره :وبعدين انتي مالك ما تحشريش
سالي : طبعا ما انتو صحاب لازم تدافعو عن بعض
دره : ايوه صحاب زعلانه علشان مش بنكلم معاكي
سالي : وهزعل ليه بكره ابقا المصممه الاساسيه وهتشتغلو تحت ايدي
دره : بكره بقا لما يبقى بكره يجي ماشي يا حلوه
سالي : انتي مستفذه وهطلعه عليكي
دره بابتسامه أكثر استفذاذا ( واخده بالك انتي يا سوسو
سالي بعصبيه : انتي بارده
دره : من بعض ما عندكم يا حبيبتي
قمر : خلاص يا جماعه احنا اسفين يا سالي
صبا : يله اهم بينادو علينا يله وهنعرف مين المصممه بدل ما نتخانق
قمر : يله
ملاك : احم احم الكل هنا لو سمحتو
وتجمع الكل
ملاك : انا ما عحبنيش تصاميم اي حد فيكو فين الابتكار
دره : قعدتي تفولي يا قمر
قمر : بتقولك ما عجبهاش تصاميم
دره : الهي تروحي تلاقي امك ما عملتلك اكل وتنامي جعانه يا شيخه
( شريره اوي يا دره كله الا الاكل
صبا : امامي بقا منك ليها فضحتونا
ملاك : انا عايزه ابداع في الشغل انتو بتشتغل في شركه الحداد للديكور عارفين يعني اي يعني رقم واحد في العالم الاقي اللي جايببلي تصاميم معموله قبل كده واللي عامل تصاميم ما تنفعش تتلبس في حفله عاديه ههتلبس في حفله ملكيه ؟؟
في تلاته تصاميمه بس اللي كويسه دونا عنكوا كلكم
دره : ربنا يطمنك
ملاك : المساعدتين هما الانسه دره وانسه صبا
دره : يحيا العدل ربنا يفرحك.وتروحي تلاقي امك عملالك بشاميل وشاورما وكل الحاجات الحلوه بس تعزميني
( كلبه أوووووووي يا دره
صبا : ربنا يطمنك الحمد لله
والمصممه الرئيسيه هي لتقف ملاك قليلا عن الكلام وتنظر لهم
لتجد علامات الفضول باديه علي وجوههم وعلامات متشوقه واخري مترقبه واخري خائفه
ملاك : انسه قمر هي المصممه الرئيسيه الف مبروووك
صبا ودره :الله عليكي هههههي
لتفوق قمر من صدمتها :دا بجد
ملاك بابتسامه :ايوه
لتفرح كثيرا وتتلقي التهاني من زملائها ما بين سعيد بنجاحها وحاقد عليها لتنظر لها سالي بغضب وحقد شديد
لتقابلها دره : بابتسامه شامته
صبا: مين بقا اللي هتشغل مين
قمر شكرا ليكو
ملاك :اتفضلو انتو التلاته قدامي على المكتب نشوف هنعمل ايه
دره : بت يا صبا اقرصيني انا مش مصدقه
صبا :ولا انا بس هقرصك اصلي بحبك اوي تعالي يا حبيبتي
دره : اه اه يا خرببتك ايدك ايه مزربه
مش انتي اللي عايزه
دره : ربنا علي الظالم
قمر :بس بقا انتو الاتنين ايه انا قاعده في الحضانه
يله قدامي
***********اللهم صلي علي محمد*****
نرجع لزين
بعدما خرجت قمر رجع لملف التصاميم وقرا الاسم
زين :قمر اسمك قمر كمان يخربيتك كدا كملت اه
ياني يا اما ياني
ليرجع ليري كاميرات المراقبه ليتتطلع إليها وهي تسمع اعلان فوزها ما بين ملامحها المصدومه والسعيده
واخيرا مناقرتها مع صديقتها ومساعدتيها
قلبه:انا بدق كدا ليه اول مره دا انا حبيت هاجر وما دقش كدا
عقله :هو بيدق علشان هو قلب لازم يدق علشان تعيش مش معني انك تحب انو يدق ما انت حبيت هاجر
قلبه : معقول اكون ما حبتش هاجر
عقله : لا حبيتها وهي خانتك
وعند ذكر هاجر والخيانه انتفض من مكانه
زين :هو بيدق عادي كلهم زي هاجر والخيانه بتجري في دمهم ستات يعني خونه ليتنهد ويعود الي عمله
********الحمد لله**********
نيجي بقا الحلوه بتاعتنا
شمس : ايه يا حاجه
علا : تعبت من المحاضرات يله لسه محاضره واحده ونخلص
شمس : لا روحي انتي الواد دا تلم وبارد وغلس في نفسه كدا وما بطيقوش
علا: واد دا دكتور وبعدين دا رخم بقا كتله الوسامة دا رخم منك لله امال مفهوم الرجل الحلو بقا ازاي شبه مخيمر ولا جعفر
شمس:بذمتك بتفهمي حاجه منه
علا : الصراحه لا
شمس : يبقي تكتمي
علا : ماانتي مش هامك الأولي كل سنه وبتجيبي امتياز علي طول
شمس :اه ابتدينا في القر بقا
علا :لا انا مش بقر انا بحسد
شمس :خمسه في عينك قل اعوذ برب الفلق هروح اكل ساندويتش شاورما علي الماشي كدا
علا: اه هموت نفسي اكل وما اتخنش (صح يا سوسو
شمس : اي دا مش دا الواد رمزي
علا :ايوا دا جي علينا اهو
شمس بخبث: ومال وشك قلب الوان ليه كدا
علا : هاه
شمس : هاه ايه دا انت شكلك واقع يا برعي
علا : بارتباك واقع ايه اسكتي
شمس : اه طبعا ما انا هسكت
رمزي : ازيكو يا حلوين بتعملو اي
شمس: بنعمل ماسك زبادي وخيار تاخد
علا: شمس
رمزي: هههههههههه زبادي وخيار لا انا بحب القهوه
شمس : ايه دااااا دا انت ليك في القفشات اهو
امال ايه مركب الوش الخشب ليه
رمزي : ليه يا بنتي هو علشان اول مره شوفتيني بتخانق وجدي لا دا انا قفش قفش يعني
علا : لا والله يعني انا يعاني من مجنونه واحده بقو اتنين يا حزن الحزن يا غلبك يا ام علا
رمزي : هههههههههه
شمس : امال دا انا شمس والأجر علي الله
علا بحنق : ايوا اسكتي فاكره العزا
شمس بحرج: اسكتي يخربيتك
رمزي : والنبي والنبي قولي يا علا قولي
نظرت علا لشمس ثم قالت الشاب عايز يعرف دا برده زميلنا
علا : بص يا سيدي احنا كنا رايحين عزا واحده قريبتي من بعيد
فلاش بااااااك
شمس : هي الست دي بتصوت كدا ليه
وكانت الست بتقول : يا خساره شبابك يا زينب كنت لسه صغيره في عز شبابك
علا : هي تعرف هي صغيره ولا لا
الست لتكمل: يا خسارتك ملحقتيش تتهني بالدنيا يا حبيبتي
هبت شمس واقفه : انت يا حاجه
التفت لها الكل لتكمل شمس : هي مين اللي ما تهنتش بالدنيا يا ماما دي كانت عندها اربع وتمانين سنه في ايه امال انا اتهنيت امتي وشباب مين يا ام شباب
انفجر الكل ضاحكا عليها
الست بحرج : افتكرتها صغيره
شمس : لا انتي ندابه واخده فلوس علشان تصوتي قوليلي واخده كام
الست : واخده الفين جنيه
شمس طب بالنص بقا يا حاجه ماشي
وراحت شمس قعدت جنبها: يا خسارتك يا زينب
الست : اه ياني عيالك يا زينب
شمس : اتيتمو وجوزك اترمل يا زينب
والكل بيضحك عليهم
باااااااااااااك
انفجر رمزي ضاحكا عليها
رمزي : يا خرابي دا انتي قلتي الميتم فرح يخربيتك هههههههههههه وعلي كده هههههههههه اخدني كمان هههههههههههههههههههه يا ناي قلبي هيقف يخربيتك
شمس : ما خلاص
رمزي : اخدتي كام بقا
شمس : والنبي يا ابني طلعت ست كلبه وطماعه وما رضتش تديني حاجه ست كلبه ( قاسيه اوي يا شوشو)
رمزي: هههههههه يخربيتك
كان مالك في الوقت ده يقف يغلي من الغضب شمس تقعد مع اخيه رمزي يضحكون سيقتلها لما تضحك مع اخاه سينفجر فهاتف اخاه
مالك رمزي اتاخرتوليه وفين عمر
رمزي :اه صح دا انا نسيت هروحله اهو
وخد حاجته واستاذن ومشي ووراه مالك اللي كان نفسه يقتله هو وشمس
*******الله اكبر******
عند بنانيتنا الحلوه
ملاك جماعه قدامنا عشر ايام
قسمو الشغل بقا وعيزه تصاميم يبهر الكل
صبا : بس مش قليلين
ملاك : عليكو وعلي قمر لا
قمر تمام ربنا يخليكي
ملاك : وبلاش الرسميه احنا صحاب مش كده
دره : طالما أصحاب يبقي تستحملي بقا يا اسطااا
قمر يا بنات طيب تلاته ايام تصميم والاربعه ايام الباقيين تخييط وتتطريز ويومين الباقيين نفنش فيهم
دره : تمام
صبا : يله بقا علي الشغل
الجميع يله