روايات رومانسيهرواية ما تخبأه اقدرانا

رواية ما تخبأه اقدرانا الحلقه الثالثه

الحلقه الثالثه💜

نظر محمد الي جويريه إذ بها مصفرة الوجه شاحبه تنظر له نظره لم يراها في عينيها من قبل وبدأت تلتقط أنفاسها بصعوبه الي ان سقطت بين يدى محمد في ذهول جميع الحضور،

صرخ محمد بأعلى صوت جويرياااااااا

وقبل ان يلتقط محمد أنفاسه حمل جويريه بين يديه مسرعا الي سيارتها ثم إلى أقرب مستشفى

كان والد جويريه ووالدتها وكل أصدقائها خلفه ليلحقوا به الي المستشفى

نزل محمد من السياره مسرعا وحمل جويريه بين يديه وهو يصرخ

” سرير بسرعه جويريه بتموت”

اسرعوا في إحضار سرير وبسرعه تم نقل جويريه الي غرفه مغلقه (الاستقبال) ومنعوا ان يرافقها احد الي الغرفه

في الوقت نفسه وصل والد جويريه ووالدتها واصدقائها معهم للمستشفى

والدة جويريه : محمد جويريه مالها جرالها ايه ابوس ايدك طمني

قبض محمد علي يدها : متقلقيش ي امي والله جويريه هتبقى زي الفل بس انتي ادعيلها

والدة جويريه ببكاء وقلة حيله : يارب

محمد موجهاً كلامه لجمال : ارجع بسرعه القاعه طمن ميرنا وعادل ان جويريه كويسه وميقلقوش عليها بدل مالفرح يبوظ، وانا هطمنك عليها بالتليفون.

جمال : حاضر

جلس محمد علي الارض ووضع يده على رأسه والدمعه تنزل من عينه فهو الوحيد بعد أهلها من يعرف مأساتها

في الوقت نفسه جلست امنيه بجواره على الأرض ثم ربتت على كتفه برفق : هون عليك يامحمد جويريه هتكون كويسه صدقني وبعدين انا مكنتش عارفه انك بتحبها الحب ده كله، شكلك وقعت ومحدش سمي عليك

نظر إليها محمد وفي عينيه الكثير من الحسره على حالة جويريه : اسكتي يا امنيه انتي متعرفيش حاجه

امنيه : ايه اللي انا معرفوش عرفني طيب

محمد : مفيش حاجه يا امنيه مفيش حاجه

على الجانب المقابل احتضن والد جويريه والدتها ليهون عليها ويطمأنها ان جويريه ستظل بخير بفضل دعواتهم لها

في الوقت نفسه يرن هاتف محمد فيجيب دون أن ينظر من المتكلم : الو

جمال : اطمن يامحمد الدنيا تمام والفرح ماشي كويس، ها مفيش اي اخبار عن جويريه

محمد : لا ياجمال مفيش ان شاء الله خير ولو عرفنا اي اخبار عنها هطمنك

جمال : ماشي سلام

محمد : سلام

في الوقت نفسه يخرج الطبيب من الغرفه فيركض الكل باتجاهه

والد جويريه: ها يادكتور طمني جويريه مالها

الطبيب : جويريه كويسه جدا الحمدلله بس هيا شكلها عملت مجهود جامد شويه وانا اديتها منوم وعلقتلها محاليل فيها شوية ڨيتامينات وهيا هتفوق بكره الصبح وتبقى زي الحصان وانا بكره هكتبلها على خروج

قام محمد بجلب الطبيب بعيد عن الأصدقاء ثم تقدم نحوهم والد جويريه

محمد : يعني المرض بتاعها مفيهوش حاجه ودا مش تأثير مرضها

” من الجديل بالذكر ان محمد قد توجه بجويريه اللي الطبيب الخاص بحالتها والمعالج لها”

الطبيب : لا خالص جويريه ماشاءالله تقدمت ميت سنه ضوئيه في علاجها، اللي حصل ده معجزه، كلها فتره قليله والمرض يختفي منها نهائيا، ثم اكمل بابتسامه انا بهنيكم بجد على الجو المريح اللي حرصتم على أن بنتكم تكون فيه اللي وصلها للحاله اللي هيا فيها دي
عن اذنكم

محمد : اتفضل يادكتور

احتضن والد جويريه محمد بقوه يكاد ان يكسر عظامه : مش قلتلك قبل كده ان ربنا باعتك ليا من السما، محمد يابني انا مدينلك بحياتي، اطلب الدنيا كلها دلوقتي وانا اجيبهالك بين ايديك

محمد : انا اهم حاجه عندي ان ربنا يتم شفاء جويريه على خير ياعمي

والد جويريه : ربنا يبارك لأهلك فيك يابني، يلا روح انتا وانا هطمنك عليها وتشكر يابني على وقفتك وتعبك معانا

محمد : عيب عليك ياعمي انتا عارف ان جويريه اختي ودا اقل واجب، انا اتربيت علي كده ياعمي، وبعدين انتا خد طنط وروح انا اللي هفضل جمبها

والد جويريه : لا روح انتا علشان خاطري وانا والله مجرد متخرج هطمنك عليها

محمد : معلش ياعمي سيبني براحتي ممكن

والد جويريه : اللي يريحك يابني انا يهمني راحتك

بعد الساعه الواحده صباحا إذ بميرنا وعادل يدخلو المستشفى

ميرنا : طمني يامحمد جويريه كويسه

محمد : كويسه ياميرنا انتي جيتي ليه يابني دي ليلتك المفروض تقضيها مع خطيبك

عادل : عيب عليك يامحمد انا كان الود ودي اسيب الفرح والمعازيم واجيلكم والله

محمد : فيك الخير ياعادل

عادل : احنا اكتر من خوات يامحمد

محمد بعد ان ربت على كتفه : هو ده العشم فيك ياصاحبي ومن ثم طمأنهم على حالة جويريه لينصرفو بعدها الي منازلهم

في صباح يوم جديد يخرج الطبيب من غرفة جويريه : فين والد جويريه

والد جويريه : انا هنا خير يادكتور طمني عليها

الطبيب : لا اطمن هيا فاقت وكويسه وبتسأل عليك انت وبتسأل على واحد اسمو محمد، وانا كتبتلها على خروج، وتقدرو تاخدوها معاكم وانا هبعت معاكم ممرضه تعملها اللازم وتحطها تحت الملاحظه يوم واحد وربنا يطمنكم عليها، عن اذنكم.

دخل والد جويريه ووالدتها ومحمد الي غرفة جويريه إذ بجويريه تترك والديها موجهة النظر لمحمد وتقول بابتسامه عريضه : محمد هو انت مروحتش

قاطعها والدها : لا مروحش يابنت الكلب وحمدالله ع سلامتك

الجميع : ههههههههه

جويريه : بقى كده يابابا ماشي

محمد بعد ان جلس بجوارها وامسك بقبضة يدها : حمدالله ع سلامتك ياجويريه، ينفع تخضينا عليكي كده

جويريه قبضت على يد محمد وضمتها على صدرها : محمد بجد خفت عليا

محمد : وانا عندي اغلي منك ياجويريه اخاف عليه

جويريه : ربنا يخليك ليا

والد جويريه واضعا يده على خده : احم احم انا بقول نجيب اتنين لمون ونطلع انا وامك بره

الجميع : هههههههه

والد جويريه : يلا نروح البيت بقى ولا ايه

جويريه : يلا يابابا بس بعد اذنك ممكن نروح انا ومحمد بعربيتي

والد جويريه بحده ونبره غاضبه : جويريه محمد تعب معانا ومن امبارح منامش
وعندهم مثل في الصعيد بيقول لو كان حبيبك عسل متلحسوش كله

محمد برفق : لا ياعمي متقولش كده جويريه تقول اللي هيا عاوزاه، هي بس تؤمر وانا عليا انفز

جويريه بفرحه تملأ وجهها : ايه الجمال ده اقسم بالله، ربنا يخليك ليا

محمد : اسبقونا انتو ياعمي وانا هجيب جويريه واجي وراكم

والد جويريه : والله يابني مش عارف اشكرك اذاي

محمد : مفيش اب بيشكر ابنو ياعمي يلا احنا نازلين

اخذ محمد بيد جويريه الي السياره ومنها توجهوا الي المنزل

وهم في طريقهم للمنزل كانت جويريه تجلس بجوار محمد وتضع رأسها على كتفه مما كان محمد يحيط جويريه بيده اليمني ويقود السياره باليد اليسرى

جويريه : محمد انا عمري مكنت اتخيل ان يظهرلي حد في حياتي يخليني اتعلق بيه كده كنت دايما بقول ان عمري مهلاقي المواصفات اللي رسمتها ل فتى أحلامي في شاب اليومين دول، جيت انتا كسرت كل القواعد والحواجز عندي، انت بجد حد جميل اوي، انت الهديه اللي ربنا بعتهالي يامحمد

ضم محمد جويريه الي صدره ثم قبل رأسها : انا اللي مكنتش اتخيل اني ممكن الاقي بنت بطيبة قلبك دي اليومين دول، انتي نضيفه قوي ياجويريه

رفعت جويريه وجهها وتأملت عيني محمد بحب

محمد : نزلي راسك تاني كده وبلاش تسبليلي بعنيكي الحلوين دول عشان هدوخ والله وهنعمل حادثه وهتبقى انتي المسؤله انا بقلك اهو

جويريه بضحكه تضئ وجهها ثم دفنت وجهها في صدر محمد

بعد النزول من السياره اخذ محمد بيد جويريه الي المنزل تحت أنظار عمها وزوجته وعلى ابنه فهم كانو ينتظرو قدوم جويريه في منزلها

ألقي محمد السلام فرد الجميع

محمد : حمدالله على سلامه جويريه ياعمي استاذن انا بقى

جويريه قبضت على يد محمد : محمد مينفعش تروح غير لما نفطر سوا

محمد : معلش مره تانيه ياجويريه

علي ناظراً ل محمد بكل حقد وكره : ويفطر ليه معانا ميروح يفطر ف بيتهم هو كان من بقية اهلك

محمد : عندك حق ياعلي انا فعلا لازم افطر في بيتنا

والد جويريه موجها كلامه ل علي بغضب : وانت مالك يفطر معانا ولا ميفطرش هو بيت اهلك، البني آدم اللي قدامك ده ساب فرح أغلى صديقه عنده واول واحد جري بجويريه للمستشفى قبلي انا شخصيا اللي ابوها وسهر جنبها طول الليل من غير اكل ولا شرب ولا نوم في الوقت اللي مكنتش فيه لانت ولا اهلك موجودين، انت فعلا بني آدم قليل الذوق وبعد اللي انت قلته ده اخرج بره ومتورينيش وشك هنا تاني

محمد : ميصحش كده ياعمي على عنده حق انا زودتها وحقكم عليا

والد جويريه : والله حقك علينا احنا يابني، ثم توجه بالنظر ل علي انتا لسه هنا اطلع بره

على بنبره فيها الكثير من التكبر والغرور : بتطردني انا علشان صعلوك ذي ده

والد جويريه بحده : أخرس قطع لسانك قليل الادب اطلع بره

على بغضب : ماشي ياعمي انا خارج

تقدم على بخطوات سريعه الي الباب ثم اقترب من محمد وهمس في اذنه :
” هقتلك يامحمد”
ثم خرج مسرعاً من المنزل.

من وراء على خرج محمد وأصر على الذهاب إلى منزله بحجه انه مرهق جدا وفاقداً للتوازن ويحتاج الي النوم والراحه

توجه محمد الي المنزل ولم يلقى لعلي بال ولم يفكر في كلامه مطلقا ثم استلقي على سريره وغرق في النوم من شدة التعب

في الجانب الاخر كل الأصدقاء بالجامعه يتحدثون عن الموقف العفوي الصادر من محمد بالأمس تجاه جويريه

تجمع جمال وعبده وامنيه وحنان وساره على كافتيريا الجامعه الكل يسأل جمال عن محمد وعن جويريه

جمال : جويريه خرجت بالسلامه وهي كويسه ومحمد لسه مكلمني من شويه وقالي انه وصلها البيت وانه مرهق جدا وهو نايم على كده

ثم نظر الي امنيه كأنه يريد أن يخبرها بأن تتحدث مع حنان في حب جمال لها

تفهمت امنيه نظراته ثم بدأت بمحادثه حنان وساره قبل أن تتحدث في اي شئ قام جمال بالاستأذان وانصراف مسرعا من على الطاوله

بدأت امنيه حديثها مع حنان وساره

امنيه : حنان من الاخر كده جمال بيحبك من غير لف ولا دوران

حنان بصدمه : يحبني انا

امنيه : ايوه بيحبك ومن كتر خوفه انه يخسرك محبش يعترفلك بحبه لانو خايف يجاذف في انك تبعدي عنه ويبقى خسرك للأبد كصديقه

بصي انا عارف ان الموضوع جه فجأه بس انا مبعرفش اذوق الكلام واوعديني متخسريش جمال كصديق لو مش هتكوني حبيبته

قاطعتها ساره وهي تبتسم ابتسامة فرح شديده : تخسر ايه يابنتي دا حنان………….. سكوت لساره بعد نظره حنان الحاده والقاسيه لها……………

……..

رأيكم يهمني😍❤️

صفحتنا علي فيس بوك

تحميل تطبيق لافلي Lovely

قصه بيت الشعراوي

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى