“زواج لم يكن في الحسبان “الجزء الثامن
آسر وهو ينظر ل مي بشفقة واقترب منها وقال : ممكن تهدي يا مي عشان نفسك
مي ببكاء : أنا تعبت يا آسر حاسة اني وحيدة معنديش سند ولا حد يحبني غيرك ومسحت دموعها وقالت : عارف لو فكرت تسبني أو تستغنى عني هقتلك وأقتل نفسي وراك وابتسمت بجنون واكملت بس أنا واثقة أنك مش هتعمل كدة صح؟
آسر بخوف داخلي وتوتر : لالااا مش هسيبك أنتي حبي الأول يا مي اطمني انا معاكي على طول
ف القاهرة
عند يونس وهو يخرج من غرفتة يجد رغد أمامة
يونس : واقفة هنا ليه يا رغد ف حاجة
رغد : بصراحة عايزة اتكلم معاك ف موضوع كدة بس مش عارفة أبدأ منين وازاي ؟
يونس وهو ينظر لساعتة وقال : للاسف اتأخرت على شغلي مش هينفع لم أرجع يا رغد بعد اذنك عشان اتأخرت وتركها ورحل من أمامها
رغد بحيرة : أقول له ولا بلاش بس أنا خائفة من رد فعلة وممكن يفهمني غلط وقالت بغيظ : منك لله يا آسر
وسرحت بذاكرتها
فلاش باااااك#
آسر : حبيبي سرحان ف ايه ؟
رغد: لا مفيش حاجة
آسر : متأكدة
رغد بكذب : أيوة ، آسر هي المرأة من وجهه نظرك ايه ؟
آسر : يعني ايه مش فاهم ؟
رغد : سؤالي واضح يا آسر
آسر:كائن جميل و كيوت يحب الدلع زيك يا قمر يا حليوة أنت كائن ضعيف محتاج اللي يقوية ويكملة
رغد : وايه كمان ؟
آسر : بس كدة هي البنت محتاجة ايه غير دلع واحتواء وحب وعيشة حلوة وأنها تكون سعيدة مع حبيبها
بااااك #
رغد بقرف : كل يوم يعدي يثبتلي اد ايه آسر شخصية مقرفة وسطحية ، مش عارفة كنت فين وعقلي كان فين لم أوهمت نفسي و حبيت واحد زي دة وابتسمت بحب وقالت : مفيش غيرة اللي خد عقلي ، وقلبي بس كنت بكابر وحاولت انساة وأشوف بديل بس معرفتش
وسرحت بذاكرتها مرة آخري #
رغد : ممكن أسأل حضرتك سؤال
هو : اتفضلي
رغد: هي المرأة من وجهه نظرك ايه ؟
هو: بس دة مالوش علاقة بالدرس يا رغد
رغد : عارفة بس ممكن أعرف لو سمحت
هو : المرأة دي حاجة كبيرة أوي لؤلؤة مكنونة يا رغد دي وصية رسول الله لم قال ” استوصوا بالنساء خيراً” هي الام، الزوجة : الأخت، الابنه ، الخالة ، العمة ، الجدة بس كل حد منهم ليه معاملة خاص بيه
رغد : المرأة الزوجة ايه قيمتها عندك ؟
هو: دي حاجة كبيرة عليكي انتي لسة صغيرة ع الكلام دة، خليكي ف دراستك ومستقبلك ممكن بقا نبطل ضياع وقت ونكمل الدرس
رغد : أنت اتضايقت ؟
هو : لا خالص ممكن نكمل الدرس
بااااااك#
رغد وهي تبتسم : دلوقتي فهمت وعرفت ليه قولت لي كدة ، حبي ليك مكنش قليل خدت قلبي في فترة قصيرة كل نبضة كانت بأسمك وليك بس حاولت أنساك معرفتش ملقتش بديل ويوم ما فكرت ف البديل مكنش ليك بديل ولا هلاقي ذيك يا يونس أنت حبي الأول كنت فاكرة انها مراهقة وهتروح لحالها بس لاء كل مرحلة وكل سنه تعدي وحبك يكبر معايا حاولت أنساك بآسر وتنازلت عن مبادئي ومشيت في طريق الغلط بس معرفتش كل لحظة وانا مع آسر بجسمي بس قلبي وعقلي معاك أنت قررت أنساك بآسر لم اتجوزت وشوفت حياتك بس فرحت لم عرفت أنك رجعت يوم فرحي بسبب رجوعك صحيت مشاعري و حبي ناحيتك وبقا اكتر من الأول
فلاش باك #
رغد بصدمة : هرب يعني ايه وامسكت هاتفها واتصلت بآسر وجدته مغلق قامت بإلقاء الهاتف ع الارض وهي تبكي وقالت : الحل يا بابا هنعمل ايه ؟
محمد والد يونس : عندي فكرة كدة بس خايف تعترض يا علي
علي والد رغد : قول انقذني من المصيبة دي
محمد بتردد: اي رأيك لو يونس يتجوز رغد ونعدي الليلة
علي : هو يونس رجع ؟
محمد : أيوة رجع من اسبوع من بعد وفاة مراتة
نادية تعال يا علي معايا كدة عايزاك وأخذت زوجها لمكان بعيد عن الأنظار
قالت: لا طبعا مش موافقة على الكلام دة
علي : بس أنا موافق
نادية : عايز تجوز بنتك أرمل يا علي مش لدرجادي
علي : مش مهم وبعدين يونس راجل ميترفضش وعارفينة وبنتك كمان عارفاة نسيتي لم كان يجي هنا ويذاكر لها أيام الثانويه العامة غير كمان محمد صاحبي ورفيق عمري مش حد غريبه
نادية: وبنتك هتوافق؟معتقدش
علي: نسألها لو وافقت خير وبركة
نادية : ولو رفضت
علي: يبقي مفيش نصيب ، أنا مستحيل أجبر بنتي على جوازة هي مش عايزاها دي حياة أبدية يا نادية
بااااااك#
هذا هو السر كيف ستخبر رغد يونس هذا السر وايه ردة فعلة؟ هل هتقدر رغد على اكتساب قلب يونس ويتقبلها كزوجة ليه ولالاء؟
ف الإسكندرية
يجلس آسر ف غرفتة ويقول : أنا ايه اللي عملتة دي مشيت ورا واحدة عندها عقدة نفسية بسبب أهلها هتعمل ايه يا آسر ف الورطة دي من جهه دمرت حياة بنت كانت ضحية مي ومن جهه مي متمسكة بيك ولو فكرت تخلع منها قصادها حياتك دي مجنونة وممكن تعمل أي حاجة أنا ايه اللي عملته ف نفسي دة
( عشان انت مش راجل يا أسر
عند مي
مي وهي تمسك هاتفها وتنظر لصورتها وصورة رغد وهما معا قالت : يا ترى حالتك ايه دلوقتي يا رفيقتي اتمني تكوني اتكسرتي زي ما أنا اتكسرت بسببك أنتي عارفة أنا بسببك بكيت كان مرة يا رغد يا مثالية ياللي مفيش ذيك خلااااص محدش من أهلي هيقولي خليكي زي رغد عشان رغد دلوقتي طلعت بنت مش كويسة وسيرتها على لسان كل الناس عريسها سبها وطفش ليلة فرحها
وسرحت بذاكرتها#
مي بصوت عال: انت صدقت نفسك ولا ايه فاكر نفسك عريس بجد وهتتجوز رغد قسما بالله لو اتجوزتها يا آسر هروح أقولها ع كل حاجة وعن علاقتنا وأنها كانت مجرد فخ
آسر بسخرية : تهديد مش أكتر وانا عارف انك مش هتعملي كدة وبعدين اتفقنا اني اسيبها بعد الفرح
مي : أنا غيرت رأي مش هتروح مكان يا آسر على جثتي
آسر : أبعدي يا مي من وشي مش ناقصة عك كلها الليلة دي والأمور تخلص
مي : لو اتجوزتها ، مش هتلحق تفرح عارف ليه وأخرجت له ورقة وأعطتها له فقرأ مضمونها وجلس ع الكرسي بصدمة …….